Youtuber ställer smarta röstassistenter mot varandra - vilken är bäst?

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Youtuber ställer smarta röstassistenter mot varandra - vilken är bäst?

Youtubern Mrwhosetheboss tar titt som tätt en ordentlig titt på hur läget ser ut mellan de olika smarta röstassistenterna vi har tillgång till i våra mobila telefoner och andra enheter. Nu är det dags igen och precis som tidigare iterationer av dessa röstassistents-showdowns är det Google Assistant, Apple Siri, Samsung Bixby och Amazon Alexa som ställs mot varandra.

För att se vilken röstassistent som presterar bäst får assistenterna svara på frågor samt utföra kommandon inom enhetskontroll, kontroll av smarta hem-prylar, kompatibilitet med applikationer från tredje part samt sätta rutiner.

Pallar ni inte titta igenom hela videon har ni en snabb genomgång av striden här nere.

I slutändan är det Google Assistant som kammar hem striden med 52 poäng, följt av Siri med 43 poäng och Bixby med 42 poäng. Alexa hamnar sist med 30 poäng. När det kommer enklare frågeställningar som matteuträkningar är det förhållandevis jämnt mellan assistenterna, men Alexa börjar halka efter när den får förfrågan att göra ändringar i telefonens inställningar.

Där Google Assistant drar ifrån konkurrenterna är när internetfrågor börjar ställas, vilket inte helt osannolikt beror på att Assistant har en rätt stabil koppling till Googles sökmotor. Vidare fortsätter Google Assistant dra ifrån när det kommer till integration med tredjepartsapplikationer samt när det kommer en mänsklig faktor.

Ska man dra någon slutsats av detta är det onekligen att Googles röstassistent är rätt vass, men både Samsung och Apple är duktiga på väldigt mycket.

Dold text

Hur ser användandet av smarta röstassistenter ut hos dig? Använder du röstassistenter regelbundet, eller är det mer sporadiskt?

Permalänk
Medlem

Har aldrig använt och kommer aldrig använda röststyrda saker. Komplett vansinne, anser jag.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Keeper of Traditions

Google helt klart för min del, då de redan känner till allting om mig med tanke på att jag använder alla deras andra tjänster

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag lite gubbig kanske, men jag har aldrig o kommer aldrig att prata med min telefon, TV, kylskåp eller vad det nu kan vara, mina knappar funkar så fint så

Permalänk
Medlem

Tyckte det lät så jäkla bra när Siri kom till iPhone och tänkte mig alla möjliga scenarion jag skulle använda det. Men nä, känner mig som ett miffo om jag ska använda det bland folk. Enda gången jag använder Siri är när kag kör bil via AppleCarPlay.

Visa signatur

[ASUS ROG Strix B650E-E Gaming WIFI]AMD Ryzen 9 7950X3D 4.2 GHz 145MB][Corsair 64GB (4x32GB) DDR5 6000MHz CL40 Vengeance AMD EXPO][ASUS GeForce RTX 4090 24GB ROG Strix Gaming OC][LG 48'' UltraGear 48GQ900 4K OLED 138 Hz HDMI 2.1][Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB x 2]Seasonic Vertex GX 1200W][Corsair 7000D Airflow Svart]

Permalänk
Snusfri

Har testat använda Googles någon gång men ser inte alls nyttan med dessa spionredskap.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

jag tillhör generationen som vill ha mina sökningar för mig själv och inte delas med företag och myndigheter.
Paranoid eller genomtänkt, time will tell

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Hade det varit 100% analys och process lokalt och att inga spår är kvar efter att resultatet presenteras så hade det varit intressant, kanske.

Nu funkar det inte som ovanstående så jag avstår.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Siri är en glorifierad timer i min telefon:

"set a timer for 15 minutes"
"50 minutes, starting now" <- sedan är middagen förstörd

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Google Home i kombination med appen Matlistan fungerar riktigt bra om man ska dela en matlista med någon i hushållet. Och timer funktionen används ofta i köket.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av cyklonen:

Har aldrig använt och kommer aldrig använda röststyrda saker. Komplett vansinne, anser jag.

Jag använder heller inte det direkt, någon gång har det blivit för att testa.
Men vad är det som är så vansinnigt med det? 🤔

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Har aldrig använt och kommer aldrig använda röststyrda saker. Komplett vansinne, anser jag.

Varför? Tycker det är riktigt smidigt om det är enkla saker.
"Hej Siri, ställ en timer på X minuter!"
"Hej Siri, ring Robbans Pizzeria!"
Eller om jag diskar och inte kan byta låt "Hej Siri, byt låt"

Visa signatur

🡇

• R7 5800x3D • Sapphire Radeon RX 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Det finns specifika grejer jag använder dem till. Om jag säger ”fem minuter” till Siri sätter telefonen en klocka på den tiden, vilket är snabbare än att pilla sig fram till den funktionen. Har också en genväg som tänder lampan för blixten - bra om man letar efter telefonen - och ibland gastar jag på den för att den skall spela upp mina podcasts istället för musik när jag sitter i bilen. Det är inte mycket mer än så. Ställer man kunskapsfrågor så visar den bara vad en googlesökning säger, inte svara på frågan.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Varför? Tycker det är riktigt smidigt om det är enkla saker.
"Hej Siri, ställ en timer på X minuter!"
"Hej Siri, ring Robbans Pizzeria!"
Eller om jag diskar och inte kan byta låt "Hej Siri, byt låt"

Är typ i den här utsträckningen jag använder det också., enkla vardagliga ting som tar längre tid att göra om jag ska göra det manuellt från telefonen.

Använder dock Google, och inte Siri.

"Hur länge har X öppet idag?" (tar 1s istället för att själva plocka upp telefonen, låsa upp, googla)
"Sätt timer på x minuter" (fantastiskt när man lagar mat, har en nest hub max i köket)
"Meddela maten är klar" (hur bra, när ungarna är på övervåningen och ska få veta att maten är klar?)
osv osv.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Hmm

Jag kan tycka att röst assistenter kan vara sköna att ha att göra med ibland om man ska fråga enkla banala saker. Tex ber jag google sätta en timer eller ber det kolla upp hur mycket gram det ska vara i ett recept när jag väl står och gör nå mat.

Var skeptiskt och är det fortfarande till dessa men börjar värma upp till dem i ju mer kontroll man kan få över dem desto tryggare känner jag mig med att använda dem.

Som tex om jag frågar den "Hur många gram smör ska det vara i ......" det är inte mer skillnad en att jag kollar upp det på nätet alternativt ser det i kokboken framför mig om jag använder en sån.

Permalänk
Medlem

Använder Google flitigt, allt från städning och väckning till att lyssna på radio och titta på TV.

Medveten om spioneriet men bryr mig inte särskilt mycket. Det är jag både för bitter och bekväm för, och jag är inte så naiv att jag tror att det är någon skillnad på att bli spionerad på mellan olika medier och apparater.

Permalänk
Medlem

Alla sådana här molntjänster är bannlysta hos mig. Vill inte ha en mikrofonbugg till något utomstående. Ska det vara något i framtiden så blir det självhostat.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Var hemma hos en prson som hade Google Home, har aldrig hört någon säga "Hello Google" så många gånger utan önskat resultat, tonen var direkt vädjande...

Skräp.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Använder det endast i bilen och då fungerar det ibland bra

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Har aldrig använt och kommer aldrig använda röststyrda saker. Komplett vansinne, anser jag.

Tänkt om, tänk rätt
Röststyrning till dammsugaren är det bästa sedan skivat bröd, den lyssnar på dig 100% utav gångerna och den gnäller inte efteråt

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk

Skulle aldrig falla mig in att använda röststyrning. Skulle känna mig som en fåntratt. Ungefär som att stå i stadsparken och prata med ett träd.

Permalänk
Medlem

Man ser att foliehattarna tas på snabbt som fan.

Själv tycker jag GA är ett väldigt trevligt verktyg att använda även om jag bara använder det till lätta saker som att sätta timer, fråga vad klockan är eller vad temperaturen är utomhus när jag inte har mobilen till hands. Att den lyssnar på mitt skitsnack gör mig ingenting.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

En klassiker.

Permalänk
Medlem

Använder Google till många enkla kommandon som att starta dammsugaren, släcka och tända lampor.
Det mest använda kommandot är nog "släck allt" när vi går och lägger oss.
Svaret från Google "javisst stänger av 23 enheter"😁. Smidigt som fan, även om det mesta är på timer och kommer stängas av så småningom så vill man veta att allt är släckt.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Asus Prime X570-P| RTX 3070 TUF OC 8GB | Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3200 MHz | Corsair RM850W | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Fläktar 6 st be quiet! | LG 27" UltraGear 27GP83B | LG 55" TV OLED55B9PLA via AOC-HDMI 10m

Permalänk
Medlem

Har bara sett en person använda röstassisten och det var några år sen som en saxofonistlärare jag hade som använde det hyffsat mycket. Han var från england så han pratade bara swenglish eller engelska så det lät inte fånigt när han pratade med siri.
Han tyckte det var amazing. Kunna packa grejer och bara prata mot telefonen för att skicka ett sms till fru eller barn utan att behöva ha händer lediga. Tror även den kunde läsa upp sms också. Vet inte själv var ett tag sen och jag har ingen iphone.

Men jag känner mig bara fånig så skriver sms med mina tummar istället

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av daroge:

Använder Google till många enkla kommandon som att starta dammsugaren, släcka och tända lampor.
Det mest använda kommandot är nog "släck allt" när vi går och lägger oss.
Svaret från Google "javisst stänger av 23 enheter"😁. Smidigt som fan, även om det mesta är på timer och kommer stängas av så småningom så vill man veta att allt är släckt.

Håller med om det att funkar jäkligt bra. Tips. Har du Android TV kan du stänga av/sätta på den också Men innan jag skaffade Home använde jag inte Assistenten till något alls annat än att nån gång ibland fråga om vädret.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Homdax:

Var hemma hos en prson som hade Google Home, har aldrig hört någon säga "Hello Google" så många gånger utan önskat resultat, tonen var direkt vädjande...

Skräp.

Skit prylar då min Google nest hörs i hela lägenheten även med stängd toa dörr 20 meter bort.
Så något gör dom fel.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av NisseG91:

Är typ i den här utsträckningen jag använder det också., enkla vardagliga ting som tar längre tid att göra om jag ska göra det manuellt från telefonen.

Använder dock Google, och inte Siri.

"Hur länge har X öppet idag?" (tar 1s istället för att själva plocka upp telefonen, låsa upp, googla)
"Sätt timer på x minuter" (fantastiskt när man lagar mat, har en nest hub max i köket)
"Meddela maten är klar" (hur bra, när ungarna är på övervåningen och ska få veta att maten är klar?)
osv osv.

Det kräver ju att man har alltid på sig telefonen 24 / 7

Jag har extremt sällan telefonen nära mig i hemmet så google nest används extremt mycket.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Använder mina google högtalare hemma dagligen för tv, lampor, timer, musik osv. Funkar bra för det mesta även om jag personligen inte tycker den är speciellt smart utan lämnar mycket att önska.
Mest störande har varit när man kört ett kommando i över en vecka, typ "Hej google spela babblarnas vaggvisa" som är standard läggmusik hemma och har funkat hur bra som helst helt plötsligt slutar fungera och den börjar spela allt annat än vaggvisan... då måste man formulera om sig för att den ska förstå, detta har hänt många gånger och jag kan inte förstå varför.

Har ju siri i telefon/klockan också men den är ju på en helt annan nivå av dum.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av CusmaR:

Använder mina google högtalare hemma dagligen för tv, lampor, timer, musik osv. Funkar bra för det mesta även om jag personligen inte tycker den är speciellt smart utan lämnar mycket att önska.
Mest störande har varit när man kört ett kommando i över en vecka, typ "Hej google spela babblarnas vaggvisa" som är standard läggmusik hemma och har funkat hur bra som helst helt plötsligt slutar fungera och den börjar spela allt annat än vaggvisan... då måste man formulera om sig för att den ska förstå, detta har hänt många gånger och jag kan inte förstå varför.

Har ju siri i telefon/klockan också men den är ju på en helt annan nivå av dum.

Vilken tjänst spelar du låten via?
Är det spotify så är bäst säga tjänsten du använder.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240