Permalänk
Avstängd

Jag hade aldrig gjort sönder en telefon, eller inte sedan jag onykter tappade min 3310:a i en kanna vatten i alla fall, men sen jag fick barn så har det ändrats.

Jag knäckte en handfull skärmar innan jag bestämde mig för tåligt skal och skärmskydd och sedan dess har det inte varit några problem. Däremot har jag spräckt ett par av skärmskydden, vilket jag antar betyder att om jag inte hade dem så hade nog skärmen gått, så det var ett bra val. Det viktiga är att inte snåla för mycket, man vill ju ha ett skydd som känns så likt skärmen som möjligt och är så tunt som möjligt. Likväl känns ju skärmen bättre när man tar av skyddet, men skillnaden är inte så stor så det är det värt tycker jag. Däremot äldre skärmskydd var ofta alldeles för sträva eller något så de förstörde ju hela känslan.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av stelex:

Hur många lyckas montera sina displayskydd helt perfekt, utan att det blir lite snett, någon luftbubbla, utan något dammkorn eller litet glapp i någon kant?

Fick på mitt helt perfekt första försöket när jag fick hem min senaste iPhone, men det kan ha varit mycket tur också

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Min förra jobbtelefon trillade ur fickan ned på en entrematta. Jag hade telefonen i ett "flip-cover" (med magnetlås) som öppnade sig i fallet och tfn landade med fel sida ned. Vad jag såg så var det bara ett större gruskorn där telefonen landat och som träffade skärmen/skärmskyddet "fel". Skärmskyddet (PanzerGlass) sprack, men skärmen klarade sig. Har sedan dess försökt att se till att ha ett par extra skärmskydd hemma.

Hellre ett trasigt skärmskydd för något hundralapp än bök och stök med att byta skärm för någon tusenlapp.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem

I de flesta fall sannolikt inte. Alla som säger "Hade jag inte haft skärmskydd så hade min telefon gått sönder.." / "Nu gick bara skärmskyddet sönder, annars hade skärmen spruckit!" OCH HUR VET DU DET?

Självklart finns det exempel när skärmskydd hjälpt men i princip är det en produkt i stil med energiarmband och turamuletter och.. absolut primärt i handeln för att lura av folk pengar.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar Svarar på några

Skrivet av R3pt1l3:

Scanna in samma finger flera gånger så ökar det chansen att det fungerar.

Det gjorde jag, när man skapade fingeravtrycket fick jag trycka kanske 10-15 gånger med olika delar av fingret.

Skrivet av NisseG91:

Är ju precis detta jag är tveksam till.

Jag och min sambo har haft arga 1-2-3-4-5-6 åringar tappa/kasta våra telefoner utan att de spricker. Jag vill mena att om vi haft skyddsglas på så hade det spruckit, utan att egentligen skyddat skärmen från att spricka

Min fru hade ett displayskydd på sin iPhone av härdat glas, men efter en relativt kort tid sprack skyddet (tror det var ett par månader). Nu några år senare utan skydd har skärmen inte spruckit, så jag har samma känsla som du

Skrivet av Snotling:

jämför en skärm efter något år som haft ett skärmskydd och inte, då ser man varför man använder skydd.

Fram tills nu trodde jag att min snart 4 år gamla telefon inte hade några repor. Men efter att torkat skärmen noga och studerat den så ser jag faktiskt några minimala repor och några små gropar på ett par ställen. Då jag inte märkt något fram tills nu och det i princip bara syns med avstängd skärm så är detta inget problem för mig.
Men ja, kan förstå att vissa telefoner lever ett hårdare liv än min och i de fallen skulle jag säkert kunna motivera skydd också.

Skrivet av AlixSPQR:

Det finns en inställning som ökar skärmens känslighet för tryck, just pga skärmskydd. Se länk.

https://thecellguide.com/increase-touch-sensitivity-on-samsun...

Tack för tipset, detta ska jag testa.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EwlSpirit:

I de flesta fall sannolikt inte. Alla som säger "Hade jag inte haft skärmskydd så hade min telefon gått sönder.." / "Nu gick bara skärmskyddet sönder, annars hade skärmen spruckit!" OCH HUR VET DU DET?

Självklart finns det exempel när skärmskydd hjälpt men i princip är det en produkt i stil med energiarmband och turamuletter och.. absolut primärt i handeln för att lura av folk pengar.

Nu tycker jag du tar i lite.

Skärmskydd skyddar ju skärmen, man kan diskutera hur mycket men det finns ju ingen diskussion om huruvida det inte fungerar alls. Energiarmband och annan snake oil fungerar ju inte alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nu tycker jag du tar i lite.

Skärmskydd skyddar ju skärmen, man kan diskutera hur mycket men det finns ju ingen diskussion om huruvida det inte fungerar alls. Energiarmband och annan snake oil fungerar ju inte alls.

Ok jag kanske tar i en gnutta.. men jag blir så irriterad på när människor i min närhet lägger orimliga pengar på något som NÄSTAN inte hjälper. Visst, om telefonen landar med skärmen platt mot marken och det råkar ligga en vass sten där - då kan jag gå med på att det eventuellt hjälper. Men i de flesta fall när skärmar går sönder så landar telefonen på ett hörn eller liknande och då kan absolut ett skal/fodral hjälpa men skärmskydd är i princip värdelöst i det sammanhanget. Och i de allra flesta fallen när skärmskyddet går sönder och skärmen klarar sig så hade inte skärmen tagit skada även om skärmskydd saknats. Skärmskydden är ju helt öppet gjorda för att gå sönder medan skärmen är gjord för att hålla.. Men ändå blir det som ett magiskt säljargument.

Varför jag tycker mig 'veta' är för att jag i flera år jobbat med att sälja telefoner och skärmskydd samt hanterat och lagat trasiga telefoner. Självklart är det fortfarande min subjektiva åsikt och upplevelse - jag har inte gjort någon global superstor forskning i ämnet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EwlSpirit:

Ok jag kanske tar i en gnutta.. men jag blir så irriterad på när människor i min närhet lägger orimliga pengar på något som NÄSTAN inte hjälper. Visst, om telefonen landar med skärmen platt mot marken och det råkar ligga en vass sten där - då kan jag gå med på att det eventuellt hjälper. Men i de flesta fall när skärmar går sönder så landar telefonen på ett hörn eller liknande och då kan absolut ett skal/fodral hjälpa men skärmskydd är i princip värdelöst i det sammanhanget. Och i de allra flesta fallen när skärmskyddet går sönder och skärmen klarar sig så hade inte skärmen tagit skada även om skärmskydd saknats. Skärmskydden är ju helt öppet gjorda för att gå sönder medan skärmen är gjord för att hålla.. Men ändå blir det som ett magiskt säljargument.

Varför jag tycker mig 'veta' är för att jag i flera år jobbat med att sälja telefoner och skärmskydd samt hanterat och lagat trasiga telefoner. Självklart är det fortfarande min subjektiva åsikt och upplevelse - jag har inte gjort någon global superstor forskning i ämnet.

Det är ju svårt att avgöra eftersom det är så mycket slumpen som avgör. Jag har tappat telefoner ett par våningar utan problem, men jag har också spräckt en skärm genom att sitta på en bergsknalle med "hala fickor" så att telefonen gled ur fickan och ner på stenen.

Men tittar man på fysiken så ger ju ett extra lager extra skydd förstås. Skyddet tar upp kraften från ett slag eller vad det nu är genom att spricka, och därmed blir slaget mot skärmen under mycket svagare. Det är ju samma princip som de där knäppskallarna som typ står med en spikplatta med ett antal betongblock på huvudet och släpper ner ett bowlingklot eller liknande. En del tror ju att betongen är där för att göra det "ännu farligare" men i praktiken så hade deras skallar blivit spetsade om de inte låg där och tog upp energin från klotet.

När det gäller slag från hörnen så hjälper det inte lika mycket, men ändå hjälper det då det stabiliserar glaset och gör att det inte flexar lika mycket från smällen.

Sen vet jag inte om det är orimliga pengar vi pratar om, eller jag vet inte vad för exotiska skydd du sålde men jag köpte ett tvåpack bra skydd (Spigen) med allt som behövdes för att få på dem inklusive ram för att centrera och så, för 160 inklusive frakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är ju svårt att avgöra eftersom det är så mycket slumpen som avgör. Jag har tappat telefoner ett par våningar utan problem, men jag har också spräckt en skärm genom att sitta på en bergsknalle med "hala fickor" så att telefonen gled ur fickan och ner på stenen.

Men tittar man på fysiken så ger ju ett extra lager extra skydd förstås. Skyddet tar upp kraften från ett slag eller vad det nu är genom att spricka, och därmed blir slaget mot skärmen under mycket svagare. Det är ju samma princip som de där knäppskallarna som typ står med en spikplatta med ett antal betongblock på huvudet och släpper ner ett bowlingklot eller liknande. En del tror ju att betongen är där för att göra det "ännu farligare" men i praktiken så hade deras skallar blivit spetsade om de inte låg där och tog upp energin från klotet.

När det gäller slag från hörnen så hjälper det inte lika mycket, men ändå hjälper det då det stabiliserar glaset och gör att det inte flexar lika mycket från smällen.

Sen vet jag inte om det är orimliga pengar vi pratar om, eller jag vet inte vad för exotiska skydd du sålde men jag köpte ett tvåpack bra skydd (Spigen) med allt som behövdes för att få på dem inklusive ram för att centrera och så, för 160 inklusive frakt.

Vi kan vara överens om att det sannolikt inte skadar att ha ett skärmskydd på.. Och vara en gnutta oense om hur mycket det hjälper.

Angående pris så är det i fysiska butiker rätt vanligt att ett skärmskydd kostar 299/349, men vissa modeller kan kosta 399/449 också. Det är inte helt ovanligt att användare byter ut dem med ett par eller några månaders mellanrum. Att lägga över tusenlappen, eller i vissa fall ett par tusenlappar, per år på skärmskydd anser jag vara 'orimligt'. Jag vet att det finns billigare och att många märken dessutom erbjuder byte om man spräcker skyddet - men det vet sällan random person som köper skärmskydd i butik. När man pratar alternativ kostnad tänker dessutom många att det kostar 3-6kkr att byta skärm, men glömmer att de kanske har drulle-hemförsäkring som får deras telefon lagad eller utbytt för 750-1000-1500kr.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror att displayskydd gör att "skärmen som helhet" blir starkare, det blir ju ungefär som en laminerad bilruta så skyddet tar upp kraft och sprider vibrationer/stötar över ett större område så att helheten tål mer stryk.
Jag har även sett displayer som fått sprickor under skärmskyddet, skärmskyddet gör då att ytan på displayen är slät och fin så att man inte fastnar med fingrarna på den eller flisor lossnar.
Skärmskydd är bra, de gör aldrig nån skada och ibland gör de nytta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det beror på stor del på din egen klumpighet och eventuell benägenhet att tappa telefonen på konstiga sätt vid fel platser.
Är du otroligt försiktig och aldrig utsätter dig och din telefon för risker där den kan komma till skada så kan du gott och väl klara dig utan.

Jag vet själv att jag är klumpig emellanåt och jag vill verkligen inte att företagets telefon ska paja för att jag tappar telefonen, därför har jag ett ordentligt skal som försäkring utöver ett displayskydd. Det blir enklare att hålla telefonen med enhandsfattning med när jag har detta Dbrand-skal: https://dbrand.com/shop/grip/devices

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har alltid glasskydd plus rejält plånboksfodral då jag har Telenor Change och byter varje år. Därför har jag aldrig haft problem vid inbyte.

Visa signatur

OS:Windows 11 24H2 Pro for Workstations Insider Preview 64-bit Build 26058.1100|CPU: Intel Core i9 11900K|GPU: MSI Radeon RX 6900 XT GAMING Z TRIO 16G|Moderkort: Asus ROG Maximus XIII Extreme Z590 med American Megatrends Inc bios 2001 |Kingston SFYRD2000G 2TB, PCIe 4|Samsung 990 Pro 1 TB, PCIe 4|Samsung 980 Pro 1 TB, PCIe 4|2 st Samsung 980 1 TB, PCIe 3 i raid0 |RAM: Kingston Fury Beast 64GB DDR4-3600|PSU: Corsair HX1000i|Monitor: SAMSUNG ODYSSEY G5 C34G55T 34" DisplayPort 1.4|

Permalänk
Medlem

Satte en repa när jag tappade min Sony Ericsson Elm på bilgolvet 2010, typ. Den satt utanför själva "bildytan", men störde ändå. Haft skärmskydd sedan dess och tappat otaliga gånger utan problem. Likaså med barnens mobiler. Herregud som de ser ut. Och grus kan finnas överallt, det repar rätt bra. Skärmskydd är lätt att byta, och billigt. Kör inte med glas, har provat det men kändes inte bra. Har ganska hård "plast"film.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av EwlSpirit:

Ok jag kanske tar i en gnutta.. men jag blir så irriterad på när människor i min närhet lägger orimliga pengar på något som NÄSTAN inte hjälper. Visst, om telefonen landar med skärmen platt mot marken och det råkar ligga en vass sten där - då kan jag gå med på att det eventuellt hjälper. Men i de flesta fall när skärmar går sönder så landar telefonen på ett hörn eller liknande och då kan absolut ett skal/fodral hjälpa men skärmskydd är i princip värdelöst i det sammanhanget. Och i de allra flesta fallen när skärmskyddet går sönder och skärmen klarar sig så hade inte skärmen tagit skada även om skärmskydd saknats. Skärmskydden är ju helt öppet gjorda för att gå sönder medan skärmen är gjord för att hålla.. Men ändå blir det som ett magiskt säljargument.

Varför jag tycker mig 'veta' är för att jag i flera år jobbat med att sälja telefoner och skärmskydd samt hanterat och lagat trasiga telefoner. Självklart är det fortfarande min subjektiva åsikt och upplevelse - jag har inte gjort någon global superstor forskning i ämnet.

Det fetade: Exakt detta hände min iPhone 13 mini när den var en vecka gammal. Glasskärmskyddet gick sönder. Jag var rätt glad att jag hade satt på ett...

Permalänk
Medlem

Dubbelkolla med din IT-avdelning/HR om du får plocka av skyddet. Kanske finns medarbetarpolicy som säger att den måste ha skydd på sig.

En S22:a kan du låsa upp med ansiktet också.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Dubbelkolla med din IT-avdelning/HR om du får plocka av skyddet. Kanske finns medarbetarpolicy som säger att den måste ha skydd på sig.

En S22:a kan du låsa upp med ansiktet också.

Va? Vem svarar du? IT/HR bryr sig knappast om ett displayskydd

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Dubbelkolla med din IT-avdelning/HR om du får plocka av skyddet. Kanske finns medarbetarpolicy som säger att den måste ha skydd på sig.

En S22:a kan du låsa upp med ansiktet också.

Bra poäng, men mobilen är mitt ansvar nu. Vår mobilpolicy bygger på att man får pengar i en pott. Om mobilen förbrukas innan 2,5 år har gått så måste jag köpa loss den innan jag kan beställa en ny. Om pengarna i potten inte räcker får jag betala mellanskillnaden för nya telefonen också, på ett ungefär

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Kör alltid med skydd av fler anledningar, dels så skulle en oskyddad telefon aldrig överleva speciellt länge då den är lite utsatt i mina hobbys ibland. Dessutom är det lättare att sälja en telefon som har en skärm som är i nyskick utan ens en mikro-repa på...

Ser för mig ingen anledning att inte ha det, billigare än att byta skärm på telefonen ett par vändor under telefonens livstid.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Va? Vem svarar du? IT/HR bryr sig knappast om ett displayskydd

Jo, hos oss gör de faktiskt det. Telefonerna är leaseade från en operatör och jag jobbar på ett större svenskt företag. På jobbobilen så får vi inte ta av det medföljande (påklistrade) skärmskyddet i plast för att t.ex. sätt dit ett i "glas". Vi får inte heller (officiellt) byta fodral/skal från det medföljande.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem

Displayskydd är väl mest för att skydda mot repor, och repor har aldring varit något stort problem för mig. Det är ju inte så att skyddet kan absorbera speciellt mycket energi från ett fall t.ex. Där gör ett gummiskal mer nytta.

Permalänk
Medlem

Displayskydd är ju mjuka så repor kommer direkt. Sen går man runt med en ful repig telefon tills man ids byta ut skyddet. Har hellre gorilla glas och sen undviker jag att ha annat i samma ficka som telefonen ligger i.

Övrigt fodral har jag beroende på hur hal baksidan är. Min nuvarande har jag inget alls på (Xiaomi mi 11 Lite)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Bra poäng, men mobilen är mitt ansvar nu. Vår mobilpolicy bygger på att man får pengar i en pott. Om mobilen förbrukas innan 2,5 år har gått så måste jag köpa loss den innan jag kan beställa en ny. Om pengarna i potten inte räcker får jag betala mellanskillnaden för nya telefonen också, på ett ungefär

Antar att ni då inte behöver en telefon för att göra ert jobb? Hade min telefon gått sönder hade jag ju inte köpt en ny för egna pengar. Jag hade blivit väldigt ineffektiv i mitt arbete, så jag hade fått en ny av arbetsgivaren direkt.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 2000+:

Antar att ni då inte behöver en telefon för att göra ert jobb? Hade min telefon gått sönder hade jag ju inte köpt en ny för egna pengar. Jag hade blivit väldigt ineffektiv i mitt arbete, så jag hade fått en ny av arbetsgivaren direkt.

Jo precis. Min arbetsgivare är snål, så vi behöver försöka reparera en trasig telefon först, men går inte det till ett rimligt pris så får man förstås en ny. Det är ett arbetsredskap så fungerar det inte blir det ju svårare att jobba.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Antar att ni då inte behöver en telefon för att göra ert jobb? Hade min telefon gått sönder hade jag ju inte köpt en ny för egna pengar. Jag hade blivit väldigt ineffektiv i mitt arbete, så jag hade fått en ny av arbetsgivaren direkt.

Nej kan inte påstå att telefon är nödvändigt. Det mesta av samtal går via datorn. Men det är användbart med telefon såklart.

Förr hade vi samma system. Man kunde hämta ut telefon hos IT och lämna sin gamla om den var trasig. Var ingen fast gräns hur ofta vad jag vet, och en del personer förbrukade ganska många telefoner pga slarv.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Personligen kör jag inte skärmskydd pga att det helt enkelt inte är lika nice känsla. Irriterar mig också på kanten mellan skyddet och telefonen när man gör svepgester. Sen att som vissa ha skärmskydd på för att en dag ta av det inför försäljning verkar för mig totalt bakvänt.

Ett tips till de (vi) som inte kör displayskydd är att förnya det oleophobiska lagret då och då. Jag kör med detta https://www.ebay.com/itm/272420537672?ssPageName=STRK%3AMEBID...

Efter en behandling blir skärmen som dagen man öppnade lådan igen, allt glid är återställt. Ett extra plus är att coatingen fyller i microrepor och gör dessa mindre synliga. Räcker med att lägga ett lagar typ var fjärde månad efter att fabrikslagret börjat bli lite uttjänt (man märker det när glidet börjar försvinna och fingeravtryck lättare stannar på skärmen).

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Personligen kör jag inte skärmskydd pga att det helt enkelt inte är lika nice känsla. Irriterar mig också på kanten mellan skyddet och telefonen när man gör svepgester. Sen att som vissa ha skärmskydd på för att en dag ta av det inför försäljning verkar för mig totalt bakvänt.

Ett tips till de (vi) som inte kör displayskydd är att förnya det oleophobiska lagret då och då. Jag kör med detta https://www.ebay.com/itm/272420537672?ssPageName=STRK%3AMEBID...

Efter en behandling blir skärmen som dagen man öppnade lådan igen, allt glid är återställt. Ett extra plus är att coatingen fyller i microrepor och gör dessa mindre synliga. Räcker med att lägga ett lagar typ var fjärde månad efter att fabrikslagret börjat bli lite uttjänt (man märker det när glidet börjar försvinna och fingeravtryck lättare stannar på skärmen).

En lite billigare variant från Amazon och Spigen https://www.amazon.se/dp/B0774116F5/ref=cm_sw_r_cp_apa_i_0BY1...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Personligen kör jag inte skärmskydd pga att det helt enkelt inte är lika nice känsla. Irriterar mig också på kanten mellan skyddet och telefonen när man gör svepgester. Sen att som vissa ha skärmskydd på för att en dag ta av det inför försäljning verkar för mig totalt bakvänt.

Ett tips till de (vi) som inte kör displayskydd är att förnya det oleophobiska lagret då och då. Jag kör med detta https://www.ebay.com/itm/272420537672?ssPageName=STRK%3AMEBID...

Efter en behandling blir skärmen som dagen man öppnade lådan igen, allt glid är återställt. Ett extra plus är att coatingen fyller i microrepor och gör dessa mindre synliga. Räcker med att lägga ett lagar typ var fjärde månad efter att fabrikslagret börjat bli lite uttjänt (man märker det när glidet börjar försvinna och fingeravtryck lättare stannar på skärmen).

Intressant, kör alltid skärmskydd men bra tips ändå!

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT