Mozilla: "Teknikjättar försvårar webbläsarbyten"

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

15 år sedan microsoft integrerade en webläsare i windows? från Internet Explorer's about sida: "Version 4 released in September 1997, was shipped with Windows 95 OSR (OEM Service Release) 2.5"
Blir väl 25 år?

Hur skulle det kunna vara 25 år sedan? 90-talet var ju ungefär 10 år sedan.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av johanandersson:

Hur skulle det kunna vara 25 år sedan? 90-talet var ju ungefär 10 år sedan.

Är du den där killen vars Pentium 4 får "rulla på några år till"?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av firstofmay:

Webbläsarutrymmet skulle verkligen må bra av mer tät konkurrens än Chromium eller Firefox.

Varför? Som du själv förstår så är Chromium open source, och utvecklas tillsammans av flera olika aktörer som samarbetar med varandra. Samarbete är ofta bättre än konkurrens, särskilt när resultatet är öppet för vem som helst att ta del av och utnyttja.

Jag kör själv Firefox eftersom jag hellre kör en webbläsare som utvecklas av en stiftelse som vill bevaka mina intressen på nätet snarare än att samla in data och styra över min webbupplevelse. Jag har svårt att se att det skulle förändras om Mozilla-stiftelsen valde att gå över till Chromium som webbläsarmotor, ungefär som Microsoft som övergav sin egna webbläsarmotor när de insåg att det inte är nödvändigt med en egen motor in-house för att bevaka sina egna intressen.

Jag tycker inte att webben tappade särskilt mycket när MS släppte att ha en egen webbläsarmotor, vad skulle vi vinna tillbaka på att någon part kom med en ny motor i det här läget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Varför? Som du själv förstår så är Chromium open source, och utvecklas tillsammans av flera olika aktörer som samarbetar med varandra. Samarbete är ofta bättre än konkurrens, särskilt när resultatet är öppet för vem som helst att ta del av och utnyttja.

Jag kör själv Firefox eftersom jag hellre kör en webbläsare som utvecklas av en stiftelse som vill bevaka mina intressen på nätet snarare än att samla in data och styra över min webbupplevelse. Jag har svårt att se att det skulle förändras om Mozilla-stiftelsen valde att gå över till Chromium som webbläsarmotor, ungefär som Microsoft som övergav sin egna webbläsarmotor när de insåg att det inte är nödvändigt med en egen motor in-house för att bevaka sina egna intressen.

Jag tycker inte att webben tappade särskilt mycket när MS släppte att ha en egen webbläsarmotor, vad skulle vi vinna tillbaka på att någon part kom med en ny motor i det här läget?

Chromium är ett open source-projekt som ägs och drivs av Google, och det utvecklas också primärt av Google som en direkt del av deras utveckling av Google Chrome.
Dock har du förstås helt rätt i att det kommer en massa bidrag utifrån också, och Microsoft är väl t.ex. störst bland icke-Google-bidragen sedan Chromium-Edge.

Problemet(?) i sammanhanget är väl just att i en situation där åsikterna går isär om vad som är rätt väg framåt så kommer väl rimligen Googles vilja att vinna i Chromium.

Och ja, någon annan kan förstås teoretiskt göra en "riktig" fork av Chromium (inte bara åka snålskjuts på Chromium och paketera det med lite eget krimskrams), men jag tror folk underskattar vilket enormt monster en modern webbläsare faktiskt är.

Det finns en anledning att antalet egna webbläsaraktörer bara fortsatt att krympa:
Vi brukade ha Netscape/Mozilla, Microsoft, Opera, Apple och Google, nu har vi Mozilla, Apple och Google, och det är väl faran värt att vi i framtiden bara har Apple och Google.

Min känsla är iaf att det alltmer bara är en illusion av "olika webbläsare" i dagens marknad, och ingen vill ta kostnaden för att faktiskt driva en egen linje, man kompromissar hellre så länge Google tar notan.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Varför? Som du själv förstår så är Chromium open source, och utvecklas tillsammans av flera olika aktörer som samarbetar med varandra. Samarbete är ofta bättre än konkurrens, särskilt när resultatet är öppet för vem som helst att ta del av och utnyttja.

Jag kör själv Firefox eftersom jag hellre kör en webbläsare som utvecklas av en stiftelse som vill bevaka mina intressen på nätet snarare än att samla in data och styra över min webbupplevelse. Jag har svårt att se att det skulle förändras om Mozilla-stiftelsen valde att gå över till Chromium som webbläsarmotor, ungefär som Microsoft som övergav sin egna webbläsarmotor när de insåg att det inte är nödvändigt med en egen motor in-house för att bevaka sina egna intressen.

Jag tycker inte att webben tappade särskilt mycket när MS släppte att ha en egen webbläsarmotor, vad skulle vi vinna tillbaka på att någon part kom med en ny motor i det här läget?

@evil penguin har redan gjort ett citat med bra förklaringar men jag tänkte bara tillägga att detta även betyder att Google mer eller mindre styr och kontrollerar utvecklingen av hela webben.
Det var detta Microsoft fick så mycket skit för en gång i tiden och nu har Google tagit Microsofts plats.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Min känsla är iaf att det alltmer bara är en illusion av "olika webbläsare" i dagens marknad, och ingen vill ta kostnaden för att faktiskt driva en egen linje, man kompromissar hellre så länge Google tar notan.

Det stämmer väldigt bra på IOS där alla webbläsare måste baseras på Webkit för Apple bestämt det. Chrome på IOS är alltså ett Webkit-skal.

Så här ser det ut world-wide, alla OS, alla enheter. Apple har nästan 20% med Safari på grund av Iphone och Mac.
https://gs.statcounter.com/browser-market-share

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

Chromium är ett open source-projekt som ägs och drivs av Google, och det utvecklas också primärt av Google som en direkt del av deras utveckling av Google Chrome.
Dock har du förstås helt rätt i att det kommer en massa bidrag utifrån också, och Microsoft är väl t.ex. störst bland icke-Google-bidragen sedan Chromium-Edge.

Problemet(?) i sammanhanget är väl just att i en situation där åsikterna går isär om vad som är rätt väg framåt så kommer väl rimligen Googles vilja att vinna i Chromium.

Och ja, någon annan kan förstås teoretiskt göra en "riktig" fork av Chromium (inte bara åka snålskjuts på Chromium och paketera det med lite eget krimskrams), men jag tror folk underskattar vilket enormt monster en modern webbläsare faktiskt är.

Det finns en anledning att antalet egna webbläsaraktörer bara fortsatt att krympa:
Vi brukade ha Netscape/Mozilla, Microsoft, Opera, Apple och Google, nu har vi Mozilla, Apple och Google, och det är väl faran värt att vi i framtiden bara har Apple och Google.

Min känsla är iaf att det alltmer bara är en illusion av "olika webbläsare" i dagens marknad, och ingen vill ta kostnaden för att faktiskt driva en egen linje, man kompromissar hellre så länge Google tar notan.

I princip allt det du skriver håller med om, förutom det sista.

Det är absolut inte en illusion att man kan ha olika webbläsare, bara för att de har samma motor. Webbläsare är mycket mer än bara själva motorn som gör om HTML, CSS och Javascript till något du kan se och klicka på, utan det handlar också väldigt mycket om kringfunktioner. Chrome t.ex. har sin integrering med Google-tjänster som gör att webbläsarens inställningar, bokmärken, historik, etc kan synkas mellan olika enheter genom ett Google-konto, motsvarande finns ju också hos andra aktörer, även hos Mozilla med Firefox Sync.

Och även om det vore så att själva webbläsaren inte vore mer än bara en motor att visa webbsidor på så utgår webbens öppenhet från att vem som helst kan köra en webbserver och serva sitt eget innehåll. Den öppenheten skulle inte hotas direkt av en monokultur bland webb-motorer, så vida man inte börjar smyga in teknik som är till 100% beroende av ett visst företags teknik och tjänster. Skulle Google göra detta idag tror jag absolut att Microsoft och Apple skulle ha något att säga till om, inte för att de bryr sig om oss användare, utan för att bevaka sina egna intressen.

Personligen tror jag att det är lite av en sten kring Mozilla-stiftelsens hals att utveckla en egen webbläsarmotor, och att det inte är nödvändigt för deras uttalade huvudmål: "Internet för människor, inte för vinst". Det kan också vara så att de skulle kunna uträtta betydligt mer om de istället lade sina begränsade resurser på extrafunktioner i Firefox för att utöka integritet på nätet än att parallellutveckla funktioner i webbstandarder. Det finns inte heller något som hindrar Mozilla-stiftelsen att delta i utveckligen av Chromium, och därmed få mer att säga till om där, om de väljer att gå den vägen. Men i slutändan är det ju för Mozilla-stiftelsen att göra den utvärderingen vad som är värt att lägga tid på, inte för mig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Allexz:

Wow, det där låter fruktansvärt självplågande.
Vad är vinsten i att endast köra det som dikterats åt dig? Det är ju inte så att det blir någon praktisk skillnad i hastighet, stabilitet eller något annat om du har en eller 200 webbläsare installerade direkt?

Ingen vinst alls utan det är bara en själdiagnostiserad störning jag har 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Kan förstå att Gudrun 87 inte bryr sig om att ändra standardwebbläsare, hon tycker den som redan är standard fungerar bra!

Själv ändrar jag alltid till Chrome, men kommer gå över till Firefox när de kör stödet för adblocker i backen!

Skulle de också snéa med tiden så får det väl bli Brave antar jag! 🤔

/L

Varför inte köra Edge istället för Chrome?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

I princip allt det du skriver håller med om, förutom det sista.

Det är absolut inte en illusion att man kan ha olika webbläsare, bara för att de har samma motor. Webbläsare är mycket mer än bara själva motorn som gör om HTML, CSS och Javascript till något du kan se och klicka på, utan det handlar också väldigt mycket om kringfunktioner. Chrome t.ex. har sin integrering med Google-tjänster som gör att webbläsarens inställningar, bokmärken, historik, etc kan synkas mellan olika enheter genom ett Google-konto, motsvarande finns ju också hos andra aktörer, även hos Mozilla med Firefox Sync.

Och även om det vore så att själva webbläsaren inte vore mer än bara en motor att visa webbsidor på så utgår webbens öppenhet från att vem som helst kan köra en webbserver och serva sitt eget innehåll. Den öppenheten skulle inte hotas direkt av en monokultur bland webb-motorer, så vida man inte börjar smyga in teknik som är till 100% beroende av ett visst företags teknik och tjänster. Skulle Google göra detta idag tror jag absolut att Microsoft och Apple skulle ha något att säga till om, inte för att de bryr sig om oss användare, utan för att bevaka sina egna intressen.

Personligen tror jag att det är lite av en sten kring Mozilla-stiftelsens hals att utveckla en egen webbläsarmotor, och att det inte är nödvändigt för deras uttalade huvudmål: "Internet för människor, inte för vinst". Det kan också vara så att de skulle kunna uträtta betydligt mer om de istället lade sina begränsade resurser på extrafunktioner i Firefox för att utöka integritet på nätet än att parallellutveckla funktioner i webbstandarder. Det finns inte heller något som hindrar Mozilla-stiftelsen att delta i utveckligen av Chromium, och därmed få mer att säga till om där, om de väljer att gå den vägen. Men i slutändan är det ju för Mozilla-stiftelsen att göra den utvärderingen vad som är värt att lägga tid på, inte för mig

"Bara motorn" är väl dock typ 95% (gissning) av kostnaden och i princip det enda som faktiskt spelar roll sett till interoperabilitet på webben.
Och jag tror ju iaf att det är sjukt mycket svårare att dra något slags principiella gränser (kanske att öht se alternativen innan det är för sent) om den egna rollen i utvecklingen är att man satt sig själv i beroendeställning istället för att ha en konkurrerande implementation. Allt blir liksom reducerat till teoretiska frågeställningar som ändå Google kommer att leverera lösningen på.

Och man kan förstås argumentera för att det är dumheter av Mozilla att ens försöka upprätthålla något slags mångfald sett till webbläsarmotorer, de kanske skulle kunna göra större skillnad på något annat sätt för "samma pengar".
Mozilla är ju dock i en rätt så unik position i att de redan har en egen mycket kompetent webbläsarmotor, så jag tror att det är rätt sett till deras mål att de fortsätter på sitt spår (det får bära eller brista, som jag ser det). Någon annan kan hellre plöja ned motsvarande mängd pengar i det teoretiska andra projektet som ocskå skulle vara till nytta.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

I Windows 11 måste man gå in och välja varje "filetyp" för vilken webläsare som skall köra, så man försöker medvetet trycka bort t.ex Chrome eller Firefox. Microsoft och google del handlar det om att skicka trafik till respektive sökmotorer. Firefox är ett arv ifrån netscape tiden, men dom står upp emot Microsoft och Google, vilken kan behövas,.

Då varje sökning på internet har ett värde för dessa företag, det börja lika monopol sitation. Så på sikt är detta illa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Varför inte köra Edge istället för Chrome?

Förmodligen världens sketnaste ursäkt, men jag gillar inte utséendet på Edge!

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Firefox körs på alla enheter, klarar inte av krom.

Jag hade helst sluppit Crome men tyvärr kommer jag ibland inte in på Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan. A-kassan om jag inte byter till en Cromium webbläsare. De har blivit nya IE6. =(

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

De är bara dåliga förlorare.

Skrivet av evil penguin:

... jag tror folk underskattar vilket enormt monster en modern webbläsare faktiskt är.

Precis. Att utveckla en konkurrenskraftig webläsare från början gör man inte en handvändning. Den ska stödja en uppsjö av protokoll och filformat, samt ha en JIT-kompilerande Javascript-motor. Plus att koden ska underhållas och att upptäckta säkerhetshål stoppas igen så snabbt som möjligt.
Apple, Google och Microsoft har enorma resurser bakom sig som andra inte har.
Då är det extra viktigt att konkurrensen i alla fall sker på sjyssta villkor.

Kom ihåg att från början var webläsare inte gratis. Netscape Navigator kostade en tusenlapp innan Microsoft började skickade med Internet Explorer gratis med Windows (bl.a med nya PC). Och då var de en bråkdel så komplicerade som dagens webläsare är.

En anledning (eller ursäkt) för att webläsare på iOS i praktiken måste vara baserade på WebKit är pga JIT-kompilerande Javascript-motorer. Apple vill av säkerhetsskäl inte tillåta andras JIT-kompilatorer, för de litar bara på sin egen. Du kan inte köra en C-kompilator på iOS heller.
(Egentligen sitter det hela tre stycken JIT-kompilatorer i WebKit på iOS, som spenderar olika mycket tid på att optimera koden efter realtids-analys av programmet, men ändå... Ta det som ett exempel på hur komplicerade de är. )

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

I Windows 11 måste man gå in och välja varje "filetyp" för vilken webläsare som skall köra, så man försöker medvetet trycka bort t.ex Chrome eller Firefox. Microsoft och google del handlar det om att skicka trafik till respektive sökmotorer. Firefox är ett arv ifrån netscape tiden, men dom står upp emot Microsoft och Google, vilken kan behövas,.

Då varje sökning på internet har ett värde för dessa företag, det börja lika monopol sitation. Så på sikt är detta illa.

Inte längre. MS återställde det där tidigare i W11

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Det är omöjligt för alla människor att vara tillräckligt insatta för att fatta informerade beslut i allt. Därför behövs reglering av vad företag får lov att göra.

Kan vi sluta låtsas som att detta är något nytt? Och kan vi sluta låtsas som att vara "dum" och oinsatt är samma sak?
Tack!

Kan vi sluta låtsas som att detta är något annat än rena översittarfasonerna?

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att procent talen är lite pinsamma för "teknik-landet" USA...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Fast internet prissätts ju inte på samma sätt som elektricitet, tack och lov

Inte än, de försöker ju sälja internet i datatrafik.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Installerat GX på min Win10 maskin. Gick hur bra som helst ! Firefox känns lite 2010 dock...

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Får se vem som skrattar sist. En bra riktad reklamkampanj av firefox om nu adblock är ett minne blott på chromium efter årskiftert kan nog ge dem en bra skuts.
Försvinner adblock förvinner chrome på alla mina enheter.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Mozilla har mer pressande problem.

Börja med att sparka Baker. Det är idiotiskt att behålla en chef som är advokat, skriver blogg-poster om hur vissa röster på internet behöver "förstärkas", och insisterar på att tjäna 3 miljoner dollar om året samtidigt som 250 andra får sparken.

Om fokus är på Firefox, prova följande: sluta gnäll, tillsätt en tekniker som chef, och styr mer pengar från aktivism till att utveckla en produkt som gör det värt att byta standardwebbläsaren.

Firefox marknadsandel har gått ner med 85% (2008-2018), vilket innebär att folk vet hur man byter, men aktivt byter bort från Firefox. Det kanske vore mer effektiv användning av energi från Mozillas sida att lista ut varför.

Permalänk
Medlem

När det gäller mobila enheter så handlare det inte om dumma användare eller hur dumma Mozilla är.

Det som behövs och som t.ex. EU började med är att mobiltillverkarna ska vara fria att välja andra program att förinstallera, utan att man heter Samsung. Förutom unbundling på Android behövs såklart mer om inte missbruk ska uppstå, men för Androids del så har EU upprätthållit unbundling, var inte många dagar sedan Google förlora deras överklagan.

Permalänk
Medlem

Fräckheten hos Windows 11 när jag sökta på Firefox för att installera och får upp att Edge redan är installerat och är ett bra alternativ - nej tack!

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Varför är just webbläsare speciellt? När det handlar om "outlook","notepad", "calculator", etc är det inget snack om att det skall få vara standard men just webbläsare är tydligen annorlunda?

Har need reklampengar att göra. Alla browsers trackar användare på olika vis. Offline-produkter spelar ingen roll i detta.

Permalänk
Medlem

Borde det inte varit en bild på en varg? Nog för att en röd panda är typ det gulligaste som finns så känns det ändå lite fel här

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Borde det inte varit en bild på en varg? Nog för att en röd panda är typ det gulligaste som finns så känns det ändå lite fel här

Varför en varg? Jag hade förstått räv, men varg är lite oväntat.

Kopplingen här är väl hursomhelst att den röda pandan även kallas för (direkt översatt) "eldräv" i Kina.

Dock var väl åtminstone den ursprungliga ikonen och grafiken i webbläsarens logotyp en faktisk räv, denna har ju dock blivit mer abstrakt över tid.

Se t.ex. https://univers-de-panda.fr/en/blogs/panda-roux/firefox-est-i... för lite mer bakgrund

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

"Bara motorn" är väl dock typ 95% (gissning) av kostnaden och i princip det enda som faktiskt spelar roll sett till interoperabilitet på webben.
Och jag tror ju iaf att det är sjukt mycket svårare att dra något slags principiella gränser (kanske att öht se alternativen innan det är för sent) om den egna rollen i utvecklingen är att man satt sig själv i beroendeställning istället för att ha en konkurrerande implementation. Allt blir liksom reducerat till teoretiska frågeställningar som ändå Google kommer att leverera lösningen på.

Och man kan förstås argumentera för att det är dumheter av Mozilla att ens försöka upprätthålla något slags mångfald sett till webbläsarmotorer, de kanske skulle kunna göra större skillnad på något annat sätt för "samma pengar".
Mozilla är ju dock i en rätt så unik position i att de redan har en egen mycket kompetent webbläsarmotor, så jag tror att det är rätt sett till deras mål att de fortsätter på sitt spår (det får bära eller brista, som jag ser det). Någon annan kan hellre plöja ned motsvarande mängd pengar i det teoretiska andra projektet som ocskå skulle vara till nytta.

Det ligger något i vad du säger, om Mozilla rent teoretiskt överger sin egna webbläsarmotor så kommer det vara nästan omöjligt att starta upp projektet igen och hålla det relevant. Krävs en hel del specialkunskap i ett sådant team, och webben är ett "rörligt mål" där webbläsare kräver konstant och kontinuerlig utveckling. Givet att man tror att en egen webbläsarmotor, med en kodbas som är helt distinkt från Chromium, är viktigt, eller någonsin kommer bli det, så motiverar det ju ett beslut att fortsätta utveckla en egen.

Med det sagt så tror jag inte att det nödvändigtvis är viktigt. Jag fortfarande svårt att se varför Mozilla skulle ha mindre inflytande över webben om de körde med Chromium-motorn, med möjlighet att forka den om Google gör något de inte gillar. I dagsläget, om Google implementerar något i Chromium de inte gillar så kan de välja att inte implementera samma funktion i Firefox. I det hypotetiska nuläget så skulle de kunna välja att forka Chromium och inte ha med just den delen de inte gillar.

Det enda jag kan se är om det på något sätt skulle vara så att Mozilla-stiftelsen på något sätt inte hade möjlighet att upprätthålla en egen fork av Chromium med specifika funktioner de inte gillar avstängda eller motifierade, när de idag har möjlighet att parallellutveckla en hel separat webbläsarmotor.

Oavsett är detta en väldigt hypotetisk diskussion, det ligger mycket prestige i att ha en egen webbläsarmotor och det ger en viss trovärdighet till att vara oberoende, så det vore särskilt ett impopulärt beslut i många kretsar att byta webbläsarmotor, inte för att man kan peka på någon specifik risk, utan mer har en generell negativ känsla för kod där Google är inblandade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Varför är just webbläsare speciellt? När det handlar om "outlook","notepad", "calculator", etc är det inget snack om att det skall få vara standard men just webbläsare är tydligen annorlunda?

Det är ju en rätt stor skillnad mellan en webläsare som kommer förinstallerad i operativet och som man i en del fall inte alls kan ta bort och exempelvis Outlook som ingår i officepaketet som aldrig någonsin är en del av operativet utan som du köper separat. Vanligen i form av en prenumeration på office 365.

Exempelvis så kommer Edge med windows som default vid installationen och den går inte att ta bort eftersom dom integrerat den till den grad att operativets grafiska gränssnitt är beroende av vissa delar av edge för att fungera.
Men jag har aldrig någonsin råkat ut för att jag fått officepaketet påtvingat som installation när jag installerat windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drenmi:

Mozilla har mer pressande problem.

Börja med att sparka Baker. Det är idiotiskt att behålla en chef som är advokat, skriver blogg-poster om hur vissa röster på internet behöver "förstärkas", och insisterar på att tjäna 3 miljoner dollar om året samtidigt som 250 andra får sparken.

Om fokus är på Firefox, prova följande: sluta gnäll, tillsätt en tekniker som chef, och styr mer pengar från aktivism till att utveckla en produkt som gör det värt att byta standardwebbläsaren.

Firefox marknadsandel har gått ner med 85% (2008-2018), vilket innebär att folk vet hur man byter, men aktivt byter bort från Firefox. Det kanske vore mer effektiv användning av energi från Mozillas sida att lista ut varför.

Det behöver inte betyda att dom vet hur man byter. Det är ganska många användare som är noviser på en nivå som jag tror är svår för dig eller mig att sätta oss in i. Det kan lika gärna vara ett resultat att både MS och Apple genom åren gjort det svårare att byta bort från defaultbrowsern och folk har köpt nya datorer och vet inte hur dom byter från defaulten till exempelvis Firefox även om det var den dom hade på den förra datorn.
Man kan anta att några datorer har bytts ut sedan 2008. Och när du då får en ny dator så har browsern genom åren blivit allt hårdare bundlad i operativet. Det är länge sedan det gick att ta bort IE och på senare år Edge från en windowsinstallation.
Jag misstänker att det är samma sak med Apple.
Om en novis går till elgiganten och köper en ny dator med windows och inte vet hur man byter browser så sitter man med Edge eftersom det är den som finns där från början och om du byter bort från den så kommer windows att avråda dig från det och rekommendera att köra vidare med edge och emellanåt tjata på dig om att du borde byta tillbaka.

Jag misstänker att du har bytt dator minst en gång sedan 2008.

Allt handlar om att dom får reklamintäkter från browsers.

Det finns ju också ett problem i om en motor blir dominerande. Om exempelvis Chromium får alltför stor marknadsandel så finns ju risken att dom kommer på att dom skall kräva att någon komponent skall krävas på webservern som servar websidan för att det ska funka och sedan sälja den komponenten dyrt. Har man då inte alternativ så sitter man i båten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sba74:

Det behöver inte betyda att dom vet hur man byter. Det är ganska många användare som är noviser på en nivå som jag tror är svår för dig eller mig att sätta oss in i. Det kan lika gärna vara ett resultat att både MS och Apple genom åren gjort det svårare att byta bort från defaultbrowsern och folk har köpt nya datorer och vet inte hur dom byter från defaulten till exempelvis Firefox även om det var den dom hade på den förra datorn.
Man kan anta att några datorer har bytts ut sedan 2008. Och när du då får en ny dator så har browsern genom åren blivit allt hårdare bundlad i operativet. Det är länge sedan det gick att ta bort IE och på senare år Edge från en windowsinstallation.
Jag misstänker att det är samma sak med Apple.
Om en novis går till elgiganten och köper en ny dator med windows och inte vet hur man byter browser så sitter man med Edge eftersom det är den som finns där från början och om du byter bort från den så kommer windows att avråda dig från det och rekommendera att köra vidare med edge och emellanåt tjata på dig om att du borde byta tillbaka.

Jag misstänker att du har bytt dator minst en gång sedan 2008.

Allt handlar om att dom får reklamintäkter från browsers.

Det finns ju också ett problem i om en motor blir dominerande. Om exempelvis Chromium får alltför stor marknadsandel så finns ju risken att dom kommer på att dom skall kräva att någon komponent skall krävas på webservern som servar websidan för att det ska funka och sedan sälja den komponenten dyrt. Har man då inte alternativ så sitter man i båten.

Fast under perioden har marknadsandelarna gått till Chrome, så det krävs en hel del kruseduller för att förklara hur folk klarar att byta till Chrome men inte till Firefox när de köper ny dator ...