Permalänk

Nätverk alternativ

Hej!

Det här är mitt första post i detta forum så ursäkter om något blir fel

Jag heter Tobbe och är 18 år, bor fortforande hemma hos mina föräldrar. Jag har spelat datorspel sen jag var 14 år dvs i nästan 5 år nu. Under den tiden har jag använt mig av en sim kort router med ett 4G simkort från hallon.

Detta är verkligen ett helvete då min t.ex. download hastighet på steam ligger på ungefär 5-7mb och routern crashar lite då och då när den är belastad (online spel som t.ex. PUBG eller LOL).

Nu när jag tjäner egna pengar har jag rent teknisk sett råd med att dra in fiber i huset. Men vill gärna inte göra det då vi alltid i familjen har sagt att det inte är värt att lägga 25k på snabb nätverk om jag ändå flytter ut "snart".

Sen när jag, förhoppningsvis, flytter hemifrån snart, låt oss säger 1-2 år, tycker jag verkligen inte att det är värt att lägga så mycket pengar på det. Priset är nog så högt för att jag bor i en by med 400 invånare 40km från närmaste stad.

Här kommer därav min fråga: Känner ni till något alternativ att få in lite snabbare nätverk i huset? Jag har läst om både koaxial bredband (vilket tyvär håller på att försvinna i området) och även TV-antenn bredband? Är det något som verkligen fungera och hur får jag reda på om jag kan göra det?
Kan ni rekomendera någon bra sim kort router som kanske inte crashar varje timme? Är kanske 5G en option?

Som alternativ har även en granne som renovera sin villa. Han har dragit in Fiber förra året och den är även ansluten, saknar bara abonemang. Kan det vara ett alternativ att gräva ner (15 meter) markkabel och dra in en KAT6 kabel där för att sedan trä in i mitt hus? Skulle det blir stor hastighetsförlust?

Ursäkta om jag verkar dum men har inte jätte bra koll på det där med nätverk.

Tack i förhand för alla svar!!

Permalänk
Rekordmedlem

Dra in fiber, det är en bra investering i huset och det är inget ni komemr att ångra.
det finns inget bra alternativ till fiber och har du redan konstaterat att mobilt bredband funkar dåligt så vet du att det inte är ett alternativ.
Via coax och via tv antenn är samma sak och fiber är överlägset och det är väl snarare frågan om när man river coaxnäten och ersätter dem med fiber.

Tekniskt går det att tjuva på grannens installation men det är inte tillåtet att göra så från operatörerna utan avtalen är en anslutning och abb per hushåll.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har ni ens möjlighet för 5G ? https://www.cellmapper.net/ Känns ju knackigt även inom Stockholm.

Bandbredden hur snabbt man drar ner är oftast mindre intressant, om man nu inte behöver ladda ner stora filer hela tiden. Största vinsten med fiber är latensen. Det är enorm skillnad på 2ms och 40ms i latens, även om du surfar på webben så sker det mycket trafik kors och tvärs som gör att fenomenet förstärks.

Fibern är inte heller beroende av yttre störningar.

Om vi säger såhär, att allt fungerar:
Fiber 1-2ms
Coax , gissar på 10ms ?
DSL 40-80ms
3G 100ms
LTE 30-50ms
5G ~30ms

Gräver du något lägg in en rejält rör, kabelkanal. och använd lämplig kabel. t.ex. https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/natverkskablar/ins...
Men det kostar väl också.

Håller med, ovan, om du inte kan sälja in fiber som en värdeförsäkring till huset, precis som kommunalt VA. eller elektricitet. Så kanske det är roligare att bygga en 5G/LTE router själv, även LTE har flera kategorier, det har byggts på under åren med snabbare standarder. Har du en dator som router eller t.ex. en router som går att flasha om med OpenWrt (linux) så kan du göra precis vad du vill med den, t.ex. använda ett USB modem som upplänk/WAN. eller ha bättre koll på dess Quality of Service/köhantering vid tyngre last. Och kanske experimentera med en starkare/eller riktad utomhusantenn mot en viss mast.

Finns väldigt mycket man kan nörda sig ner i, fördelen är att om man själv sätter ihop det så kan man uppgradera eller byta ut delar.

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är att sätta en riktad antenn för 4G på taket. Köpte mitt hus 2020 och förra ägaren hade en antenn riktad mot den enda masten i närheten. Han fick ut 50-60Mbps och hans son upplevde att han kunde spela online. Han tog med sig antennen när de flyttade och jag fick ut 2-10Mbps med min 4G-router (som kraschade precis som din) men nu har jag fått in fiber iaf

Permalänk
Medlem

Jag skulle dra in fiber, se om dina föräldrar är villiga att stå för en del? Med tanke på att det med all sanorlikhet är så att värdet på huset blir högre om de har fiber.

Om era grannar med fiber säljer sina hus samtidigt som dina föräldrar lär de ligga i underläga så länge det inte är ett ruckel som säljs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Jag skulle dra in fiber, se om dina föräldrar är villiga att stå för en del? Med tanke på att det med all sanorlikhet är så att värdet på huset blir högre om de har fiber.

Om era grannar med fiber säljer sina hus samtidigt som dina föräldrar lär de ligga i underläga så länge det inte är ett ruckel som säljs.

Fast tanken hos många äldre (nu var han 18 år så föräldrarna kanske inte är SÅ gamla...) är tanken att om dom planerar att bo kvar där tills dom dör så kvittar ju att det finns fiber då det inte höjer värdet/attraktiviteten för huset vid en försäljning

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FX9:

Fast tanken hos många äldre (nu var han 18 år så föräldrarna kanske inte är SÅ gamla...) är tanken att om dom planerar att bo kvar där tills dom dör så kvittar ju att det finns fiber då det inte höjer värdet/attraktiviteten för huset vid en försäljning

Ska man bo kvar tills man dör lär de komma i kontakt med hemtjänsten och de vill troligen installera trygghetslarm och i framtiden även mer avancerade nätanslutna hjälpmedel och det är inte alltid så stabilt att köra dem över mobilnätet så man bör ha fast uppkoppling och se mobilt som en backuplösning hur man än ser på det.
Dessutom kan de ju vilja använda radio/musik/tv/streamingtjänster även om de surfar väldigt lite.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ska man bo kvar tills man dör lär de komma i kontakt med hemtjänsten och de vill troligen installera trygghetslarm och i framtiden även mer avancerade nätanslutna hjälpmedel och det är inte alltid så stabilt att köra dem över mobilnätet så man bör ha fast uppkoppling och se mobilt som en backuplösning hur man än ser på det.
Dessutom kan de ju vilja använda radio/musik/tv/streamingtjänster även om de surfar väldigt lite.

Amen på detta.

Fiber är i dag nästan lika viktigt som el och vatten. Man kanske inte behöver det i dag, men samhället blir inte mindre uppkopplat med tiden. Tvärt om.

trygghetslarm och andra sånna tjänster kommer förutsätta internet i huset. Förvisso kommer dom med en 4g backup men det är nyckeln i detta - backup. Jag skulle inte vilja riskera mitt liv på EN sorts uppkoppling. Jag vet hur mycket det tjorvar (frugan jobbar med sånt). Systemen kräver också mer o mer fart för att fungera, tex kameror osv. 4g kan erbjuda minimal funktionalitet (tryck på en knapp) medan bättre uppkopplinar möjliggör fallskydd osv. Dessutom är det ju på tapeten med digitala lås, som personal kan låsa upp med telefonen istället för nycklar - som försvinner, stjäls eller slarvas bort. Klart en fördel.

Värdet på huset ökar ju betydligt mer med fiber indraget än inte...

Sen kommer dom nog inse värdet av fiber. Det är nog svinnande få som ångrat indragning av fiber.
Rent krasst är 25k inte mycket när nya däck till en bil kan kosta 10k

Permalänk
Medlem

25k är en väldig liten investering för ett hus som varar många år sen. Avlopp, vatten och el kostar oftast många gånger mer, och det är ju en självklarhet.

Men som många säger... utomshus-monterad 4G/5G modem/antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Amen på detta.

Fiber är i dag nästan lika viktigt som el och vatten. Man kanske inte behöver det i dag, men samhället blir inte mindre uppkopplat med tiden. Tvärt om.

trygghetslarm och andra sånna tjänster kommer förutsätta internet i huset. Förvisso kommer dom med en 4g backup men det är nyckeln i detta - backup. Jag skulle inte vilja riskera mitt liv på EN sorts uppkoppling. Jag vet hur mycket det tjorvar (frugan jobbar med sånt). Systemen kräver också mer o mer fart för att fungera, tex kameror osv. 4g kan erbjuda minimal funktionalitet (tryck på en knapp) medan bättre uppkopplinar möjliggör fallskydd osv. Dessutom är det ju på tapeten med digitala lås, som personal kan låsa upp med telefonen istället för nycklar - som försvinner, stjäls eller slarvas bort. Klart en fördel.

Värdet på huset ökar ju betydligt mer med fiber indraget än inte...

Sen kommer dom nog inse värdet av fiber. Det är nog svinnande få som ångrat indragning av fiber.
Rent krasst är 25k inte mycket när nya däck till en bil kan kosta 10k

Ingen har sagt nått om pris men då grannen dragit in så får man ju gissa att det finns i området.

Finns ju exempel på betydligt dyrare än 25K för att dra in fiber...40-100 000 kr om det måste grävas en längre sträcka.

Och jag tror många som skriver att fiber är ett måste här i tråden är lite väl inlåsta i egna behov. Det går alldeles utmärkt att leva på trådlös anslutning för lite slösurf. Dra inte alla över en kam

Alarm kan gå via vanliga telefonnätet - hur gjorde man innan fiber lixom?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Ingen har sagt nått om pris men då grannen dragit in så får man ju gissa att det finns i området.

Finns ju exempel på betydligt dyrare än 25K för att dra in fiber...40-100 000 kr om det måste grävas en längre sträcka.

Och jag tror många som skriver att fiber är ett måste här i tråden är lite väl inlåsta i egna behov. Det går alldeles utmärkt att leva på trådlös anslutning för lite slösurf. Dra inte alla över en kam

Alarm kan gå via vanliga telefonnätet - hur gjorde man innan fiber lixom?

Fiber är inte ett måste men inte heller långt ifrån. Jag bor i en liten by, det är långt till masten och täckningen suger verkligen. Sommartid fylls området med sommargäster och då blir masten så pass överbelastad att det knappt går att ringa, än mindre komma åt internet. Och telefonnätet finns inte längre på många ställen, här blev det nedmonterat i somras och i grannbyn försvann det redan förra året.

Permalänk
Medlem

Jag skulle spara pengarna tills du flyttar, det blir tuffare tider snart..

Permalänk
Medlem

Starlink är ju ett alternativ om man bor tillräckligt långt söderut men det tar inte lång tid innan man är upp på fiberpengar då både inköps och månadskostnaden är hög.
Sen har man ju fortfarande högre latens än på fiber så för onlinespelande är ju fiber att föredra alla dagar i veckan.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FX9:

Ingen har sagt nått om pris men då grannen dragit in så får man ju gissa att det finns i området.

Finns ju exempel på betydligt dyrare än 25K för att dra in fiber...40-100 000 kr om det måste grävas en längre sträcka.

Och jag tror många som skriver att fiber är ett måste här i tråden är lite väl inlåsta i egna behov. Det går alldeles utmärkt att leva på trådlös anslutning för lite slösurf. Dra inte alla över en kam

Alarm kan gå via vanliga telefonnätet - hur gjorde man innan fiber lixom?

Här river man det vanliga telenätet nästa vecka, sista dag det är i drift är 30 september 2022 så det har varit ett par efteranslutningar till fiberföreningen i år
Det är gött att se när en granne hjälper en annan att göra den änden av byn mer civiliserad

Det analoga telenätet kommer att avvecklas i takt med att det behöver underhåll för man har slutat producera nya delar som passar och det kommer inte att ske några nyinvesteringar i syfte att byta ut "kopparelektroniken" eller kablagen utan det stängs ner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Här river man det vanliga telenätet nästa vecka, sista dag det är i drift är 30 september 2022 så det har varit ett par efteranslutningar till fiberföreningen i år
Det är gött att se när en granne hjälper en annan att göra den änden av byn mer civiliserad
<Uppladdad bildlänk>

Det analoga telenätet kommer att avvecklas i takt med att det behöver underhåll för man har slutat producera nya delar som passar och det kommer inte att ske några nyinvesteringar i syfte att byta ut "kopparelektroniken" eller kablagen utan det stängs ner.

Jag menade såklart "trådlösa" telefonnätet

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Alarm kan gå via vanliga telefonnätet - hur gjorde man innan fiber lixom?

Vanliga telenätet finns inte längre.

Från Telias hemsida.

”Övergången från kopparnätet till moderna lösningar är en viktig del av digitaliseringen av Sverige som ger stora möjligheter och som samtidigt måste göras ansvarsfullt där ingen lämnas utan möjlighet till en ny lösning. Senast 2026 kommer hela kopparnätet vara avvecklat.”

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

Vanliga telenätet finns inte längre.

Från Telias hemsida.

”Övergången från kopparnätet till moderna lösningar är en viktig del av digitaliseringen av Sverige som ger stora möjligheter och som samtidigt måste göras ansvarsfullt där ingen lämnas utan möjlighet till en ny lösning. Senast 2026 kommer hela kopparnätet vara avvecklat.”

Förtydligar igen då.

Menade vanliga trådlösa telefonnätet.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Ingen har sagt nått om pris men då grannen dragit in så får man ju gissa att det finns i området.

Finns ju exempel på betydligt dyrare än 25K för att dra in fiber...40-100 000 kr om det måste grävas en längre sträcka.

Och jag tror många som skriver att fiber är ett måste här i tråden är lite väl inlåsta i egna behov. Det går alldeles utmärkt att leva på trådlös anslutning för lite slösurf. Dra inte alla över en kam

Alarm kan gå via vanliga telefonnätet - hur gjorde man innan fiber lixom?

innan fiber hade man fast telefon typ 100% av sveriges yta.
Nu är det bara mobilt bredband. Men vi vet alla hur bra det kan vara (när det är som sämst).

Permalänk
Medlem

Du har tre valmöjligheter som jag ser det:
1. Byta ut din nuvarande 4G router och införskaffa en Mimo 4G+ Cat. 6 (300 Mb/s) router samt en Mimo utomhusantenn. Kostnad ~2500:-.
2. Snacka med grannen och gräv ner en Cat 6a kabel liggandes i en slang. (Tänk på att det blir din granne som måste skaffa abonnemanget som du får betala om inte grannen skall använda nätet själv. Annars får ni väl dela på kostnaden. Fiberkonverten och routern måste sitta hos honom annars blir det inte möjligt att obemärkt "låna" anslutningen.
3. Dra in fiber själva. Om det är så att dina föräldrar idag använder fast telefon via kabel så kommer de snart vara utan det när Telia plockar ner kopparnätet. (Kan vara ett bra argument för dig.)

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk

Tack så jätte mycket för alla svar! Har verkligen inte förväntat mig så mycket hjälp!!

Efter att har läst alla kommentarer verka det nog bäst att köra på en extern antenn och en Cat6 router. Blir mycket snabbare och går förhoppningsvis stabil! Kan någon förklara det lite närmare?

Det där med fiberanslutning kommer inte hända. Som sagt i sånna fall får jag investera, och det känns ju lite ovärt om man snart bege sig vidare. Sen att föräldrarna inte gör det beror på 2 saker:

Bara min Mamma använder internet för det nödvändiga t.ex. skatt. Dom har aldrig använt streaming tjänst och kommer nog inte heller göra det (Finns ju lixom freetv (tysk TV)). Dessutom håller vi på att kasta upp solceller på taket vilket är en jätte investering.

Det där med grannen är en sån där sak. Han håller på att renovera sitt hus nu i flera år och inget slutdatum är i sikt,än så länge. Så om jag koppla in mig på hans anslutning skulle nog inte vara problem för honom överhuvudtaget. Sen är bara frågan om det är värt att borra ut sig från hans hus, lägga 7 meter markrör, borra in sig hos mig och går 3 meter till till en router, därifrån 2 meter till till min dator. Försämras nätverks kvaliten på ett 15 meter Kat6 kabel? Och finns det en bra markkabel Cat6 som man kan köpa i metervara? Kan även vara hos Ahlsell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alstertobbe:

Tack så jätte mycket för alla svar! Har verkligen inte förväntat mig så mycket hjälp!!

Efter att har läst alla kommentarer verka det nog bäst att köra på en extern antenn och en Cat6 router. Blir mycket snabbare och går förhoppningsvis stabil! Kan någon förklara det lite närmare?

Det där med fiberanslutning kommer inte hända. Som sagt i sånna fall får jag investera, och det känns ju lite ovärt om man snart bege sig vidare. Sen att föräldrarna inte gör det beror på 2 saker:

Bara min Mamma använder internet för det nödvändiga t.ex. skatt. Dom har aldrig använt streaming tjänst och kommer nog inte heller göra det (Finns ju lixom freetv (tysk TV)). Dessutom håller vi på att kasta upp solceller på taket vilket är en jätte investering.

Det där med grannen är en sån där sak. Han håller på att renovera sitt hus nu i flera år och inget slutdatum är i sikt,än så länge. Så om jag koppla in mig på hans anslutning skulle nog inte vara problem för honom överhuvudtaget. Sen är bara frågan om det är värt att borra ut sig från hans hus, lägga 7 meter markrör, borra in sig hos mig och går 3 meter till till en router, därifrån 2 meter till till min dator. Försämras nätverks kvaliten på ett 15 meter Kat6 kabel? Och finns det en bra markkabel Cat6 som man kan köpa i metervara? Kan även vara hos Ahlsell.

Om det bara är 15 meter mellan husen så kanske du kan hyra lite wi-fi av grannen. Inte omöjligt att det skulle kunna fungera. Lite beroende på grannens utrustning då såklart. Och att även du skaffar lämplig hårdvara för att ta emot wi-fi signal.

Permalänk
Medlem

Finns det någorlunda fri sikt mellan husen?

I sådana fall är ju något som detta ett alternativ: https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlost-natverk/a...

Du köper två, sätter en på vardera hus och riktar mot varandra. Det finns givetvis andra märken och modeller som gör samma sak.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alstertobbe:

Hej!

Det här är mitt första post i detta forum så ursäkter om något blir fel

Jag heter Tobbe och är 18 år, bor fortforande hemma hos mina föräldrar. Jag har spelat datorspel sen jag var 14 år dvs i nästan 5 år nu. Under den tiden har jag använt mig av en sim kort router med ett 4G simkort från hallon.

Detta är verkligen ett helvete då min t.ex. download hastighet på steam ligger på ungefär 5-7mb och routern crashar lite då och då när den är belastad (online spel som t.ex. PUBG eller LOL).

Nu när jag tjäner egna pengar har jag rent teknisk sett råd med att dra in fiber i huset. Men vill gärna inte göra det då vi alltid i familjen har sagt att det inte är värt att lägga 25k på snabb nätverk om jag ändå flytter ut "snart".

Sen när jag, förhoppningsvis, flytter hemifrån snart, låt oss säger 1-2 år, tycker jag verkligen inte att det är värt att lägga så mycket pengar på det. Priset är nog så högt för att jag bor i en by med 400 invånare 40km från närmaste stad.

Här kommer därav min fråga: Känner ni till något alternativ att få in lite snabbare nätverk i huset? Jag har läst om både koaxial bredband (vilket tyvär håller på att försvinna i området) och även TV-antenn bredband? Är det något som verkligen fungera och hur får jag reda på om jag kan göra det?
Kan ni rekomendera någon bra sim kort router som kanske inte crashar varje timme? Är kanske 5G en option?

Som alternativ har även en granne som renovera sin villa. Han har dragit in Fiber förra året och den är även ansluten, saknar bara abonemang. Kan det vara ett alternativ att gräva ner (15 meter) markkabel och dra in en KAT6 kabel där för att sedan trä in i mitt hus? Skulle det blir stor hastighetsförlust?

Ursäkta om jag verkar dum men har inte jätte bra koll på det där med nätverk.

Tack i förhand för alla svar!!

En tanke...

Vanligen drar man in två fiberpar i hus när man ändå håller på. Har sett i några fall. Så i teorin skulle man kunna sätta upp en avlämningspunkt i grannes hus på det andra paret (om sådant finns) och dra cat-kabel mellan husen. På så vis får du egen abonnemang. Förutsätter att alla parter går med på upplägget såklart.

Överkurs. Har grannen bara ett fiberpar men använder våglängdsmultiplexing kan den också fungera.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Och jag tror många som skriver att fiber är ett måste här i tråden är lite väl inlåsta i egna behov. Det går alldeles utmärkt att leva på trådlös anslutning för lite slösurf. Dra inte alla över en kam

Alarm kan gå via vanliga telefonnätet - hur gjorde man innan fiber lixom?

Kopparnätet rivs i detta nu och tidigare trådlös telefoni, 2G och 3G, kommer att släckas senast 2025.
Det finns ingen äldre teknik kvar som alternativ till den 4G lösning TS redan har och som han anser inte fungerar tillfredsställande.
https://www.pts.se/sv/privat/telefoni/teknikskifte/informatio...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Förtydligar igen då.

Menade vanliga trådlösa telefonnätet.

Hade varit intressant att höra din definition av "vanliga trådlösa telefonnätet". Vad är det du egentligen menar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alstertobbe:

... Sen är bara frågan om det är värt att borra ut sig från hans hus, lägga 7 meter markrör, borra in sig hos mig och går 3 meter till till en router, därifrån 2 meter till till min dator. Försämras nätverks kvaliten på ett 15 meter Kat6 kabel? Och finns det en bra markkabel Cat6 som man kan köpa i metervara? Kan även vara hos Ahlsell.

Egentligen är det inte en bra ide att dra en koppar kabel mellan fastigheter som inte delar elcentral. Sure det går men det är bättre att lägga fiber. Risken är stor att ni kommer få ström vi kabeln som jämnar ut jord mellan er.

Tex https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/kablar/ruggad-... eller motsvarande.

Men med det sagt så kommer det inte försämra prestandan, standarden säger 100m cat5e för 1GbE och ofta kan man köra längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

Hade varit intressant att höra din definition av "vanliga trådlösa telefonnätet". Vad är det du egentligen menar?

När du ringer ett samtal med telefonen.

Och jag vet att dessa samtal går via 3G o.s.v. men det är stor skillnad på vad som behövs för att streama en film/surfa och att få en kopplingston på ett larm.

Samt vanliga GSM släcks inte ner än på ett par år. Vilket iofs är nedsläckt när dagens medelålders personer gått i pension och kan behöva ett personlarm.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Skrivet av varget:

Egentligen är det inte en bra ide att dra en koppar kabel mellan fastigheter som inte delar elcentral. Sure det går men det är bättre att lägga fiber. Risken är stor att ni kommer få ström vi kabeln som jämnar ut jord mellan er.

Tex https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/kablar/ruggad-... eller motsvarande.

Men med det sagt så kommer det inte försämra prestandan, standarden säger 100m cat5e för 1GbE och ofta kan man köra längre.

HAHA! Vi har ett ojordat elsystem. Gammal diazedcentral utan skyddsjord.. Där har man tänkt steget längre vet du🤣

Permalänk
Skrivet av monotux:

Finns det någorlunda fri sikt mellan husen?

I sådana fall är ju något som detta ett alternativ: https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlost-natverk/a...

Du köper två, sätter en på vardera hus och riktar mot varandra. Det finns givetvis andra märken och modeller som gör samma sak.

Okey det där har jag aldrig sett förut. Jävla vad sjuk!! Men behövs detta sättas utomhus? Eller räcker det att sätter vid typ fönster? Tänker vid 5KM räckvid borde det väl räcker ganska långt. Och när jag skicket ut fiber via wlan, blir det väl? Försämras hastigheten väl ganska mycket eller? Hur kommer den anslutas? Är det vanlig Cat6 anslutning?

Permalänk
Medlem

@Alstertobbe blir det inte något fiber till den fastighet där du bor så är alternativet att köra på "grannens" Internet en bra tillfällig lösning.

Det förutsätter att han kan acceptera det, beroende på hur långt det är så kan man säkerligen fixa upp en nätverkskabel på något sätt, eller gräva ner den tillräckligt bra för att det ska vara "OK" som en tillfällig lösning. Det andra alternativet är att köra med trådlös länk, TP-link eller Ubiquiti utrustningen kostar inte så mycket pengar och är inte svårt att montera upp på korta sträckor. Det finns en hel del videos på YT om detta, hur man gör etc. Är man lite haj på datorer och nätverk så fixar man det utan några större problem.

Vilken lösning man väljer är egentligen inte intressant utan första steget är ju om grannen ens går med på det, sedan att det juridiskt sett egentligen inte är tillåtet tycker jag du kan ignorera. Jag uppfattar det som att detta är en tillfällig lösning just för dig och att kunna få bra Internet. Det är inte ditt fel att dina föräldrar kanske inte vill eller kan skaffa fiber. Dessutom om man ska göra tveksamma saker på Internet kan man använda sig av VPN för att skydda den som juridiskt ansvarar för själva anslutningen till Internet.

Jag har själv fiber och skaffade det för länge sedan, det är sjukt att det fortfarande finns fastigheter kvar i området här som inte anslutit sig till fiber. Hela nätet byggdes med modernare teknik så det enda som krävs är att man gör grävning på tomten, kopplar ihop rör, in med fiber, upp med dosa på väggen etc. Sedan är det klart. Man tror att det automatiskt är äldre folk som inte ansluter sig men så är det inte här, mycket märkligt varför folk inte väljer att ansluter sig. Numera är det ännu svårare att klara sig utan någon form av Internet. Det är ju värt att låna pengar för att betala av en anslutning anser jag, så pass viktigt är det för att klara av moderna saker på Internet numera.

Har man BRA 4G med extern antenn, stabila hastigheter osv då kan man klara sig OK när inget annat finns. Annars är det någon form av fast anslutning som gäller, det är alltid bättre än att använda mobilnätet.