Varför kommentera rena omröstningstrådar?

Permalänk
Medlem

Varför kommentera rena omröstningstrådar?

Sweclockers har en väldigt bra omröstningsfunktion, men ändå väljer väldigt många att skriva en kommentar med i princip samma innehåll som något av svarsalternativen. Varför?

Exempel på omröstning:

Äger du en smartphone?

- Ja
- Nej

Ovanstående exempel skulle garanterat generera kommentarer om att någon har flera smartphones, att någon har både korkade telefoner och smartphones, att vissa vägrar smartphones, att man haft smartphone sedan XXX etc.

Vissa omröstningar genererar flera sidor med nästan likadana svar som, enligt mig, inte tillför ett skit och därför undrar jag - varför är det så många som väljer att kommentera sådana här trådar?

Jag har inget emot att folk kommenterar. Jag är bara nyfiken på varför så många gör det istället för att nöja sig med att bara rösta

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem

Förmodligen för att det kan leda till en diskussion och interaktion med varandra. Hade vi bara nöjt oss med att bocka i en ruta, så hade nog få av oss fått ut något av forumet

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Enkelt! Finns möjligheten att kommentera så kommer man ta den möjligheten. 😃

Permalänk
Medlem

Du missade läget att göra en omröstning med frågan ”Kommenterar du omröstningstrådar?”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Du missade läget att göra en omröstning med frågan ”Kommenterar du omröstningstrådar?”.

"Nej" hade varit toppkommentaren.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Sweclockers har en väldigt bra omröstningsfunktion, men ändå väljer väldigt många att skriva en kommentar med i princip samma innehåll som något av svarsalternativen. Varför?

Exempel på omröstning:

Äger du en smartphone?

- Ja
- Nej

Ovanstående exempel skulle garanterat generera kommentarer om att någon har flera smartphones, att någon har både korkade telefoner och smartphones, att vissa vägrar smartphones, att man haft smartphone sedan XXX etc.

Vissa omröstningar genererar flera sidor med nästan likadana svar som, enligt mig, inte tillför ett skit och därför undrar jag - varför är det så många som väljer att kommentera sådana här trådar?

Jag har inget emot att folk kommenterar. Jag är bara nyfiken på varför så många gör det istället för att nöja sig med att bara rösta

Folk tror deras åsikter är mer intressanta än de är.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Du missade läget att göra en omröstning med frågan ”Kommenterar du omröstningstrådar?”.

Tack, det är nu åtgärdat

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem

Jag kommenterar ibland och jag gillar att läsa andras kommentarer för att se hur de motiverat/resonerat kring sitt svar. Mer givande än att bara se ett kallt numerärt resultat. Det här är ju trots allt ett diskussionsforum!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Sweclockers har en väldigt bra omröstningsfunktion, men ändå väljer väldigt många att skriva en kommentar med i princip samma innehåll som något av svarsalternativen. Varför?

Exempel på omröstning:

Äger du en smartphone?

- Ja
- Nej

Ovanstående exempel skulle garanterat generera kommentarer om att någon har flera smartphones, att någon har både korkade telefoner och smartphones, att vissa vägrar smartphones, att man haft smartphone sedan XXX etc.

Vissa omröstningar genererar flera sidor med nästan likadana svar som, enligt mig, inte tillför ett skit och därför undrar jag - varför är det så många som väljer att kommentera sådana här trådar?

Jag har inget emot att folk kommenterar. Jag är bara nyfiken på varför så många gör det istället för att nöja sig med att bara rösta

Jag ska reta gallfeber på dig nu för jag röstade nej, men det är för att jag oftast inte kommenterar, men bland gör jag det. Tyvärr saknades det alternativet.

Permalänk
Medlem

Brukar kommentera när rätt svarsalternativ saknas.

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Superfrog:

Sweclockers har en väldigt bra omröstningsfunktion, men ändå väljer väldigt många att skriva en kommentar med i princip samma innehåll som något av svarsalternativen. Varför?

Exempel på omröstning:

Äger du en smartphone?

- Ja
- Nej

Ovanstående exempel skulle garanterat generera kommentarer om att någon har flera smartphones, att någon har både korkade telefoner och smartphones, att vissa vägrar smartphones, att man haft smartphone sedan XXX etc.

Vissa omröstningar genererar flera sidor med nästan likadana svar som, enligt mig, inte tillför ett skit och därför undrar jag - varför är det så många som väljer att kommentera sådana här trådar?

Jag har inget emot att folk kommenterar. Jag är bara nyfiken på varför så många gör det istället för att nöja sig med att bara rösta

Jag saknar svaret "ibland" för det är ibland inte helt svart eller vitt alla gånger

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, jag kommenterar aldrig röstningstrådar.

Permalänk
Medlem

Det är förbjudet enligt reglerna.

Citat:

Det är inte tillåtet att skapa trådar som saknar diskussionsvärde. Det inbegriper trådar där man ber någon att utföra en tjänst, svara på en enkätundersökning eller delta i ett evenemang.

Permalänk
Medlem

Ja, jag kommenterar omröstningstrådar.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag det är intressant att läsa mer utförligt om hur folk resonerar. Det finns ju ofta många fler nyanser än bara "ja" och "nej".

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Nej det gör jag inte.

Permalänk
Medlem

Jag svarade nej

Permalänk

När det bara finns ett ja eller nej svar. Vad ska vi då som ej vet hur vi brukar göra kunna svara på frågan?

Inom det mesta får man se pragmatisk. Upplever jag att det är något större problem med att en massa personer bara skriver, ja eller nej i en omröstningstråd som förstör tråden? Nej, det gör jag inte.
Det finns många orsaker till varför folk väljer att markera att de tycker något. Och det beror helt på vad de är.
Mest tydligt ser jag detta på lokala facebook grupper. En idiot gör något som typ hela byn tycker är korkat, som att bränna ner byns enda korvkiosk/pizzeria så folket inte längre har tillgång till detta. Typ 40st vågar lägga en arg like symbol på detta, några få kommenterar.

Sedan en dag efter så är det en katt som hittas som var borta, minst 300st personer på samma facebooksida sprider sin glädje och skriver kommentarer. Och det handlar om att det är riskfritt att öppet ta en åsikt om just detta.

Permalänk
Medlem

Bara svar ger ju väldigt knapphändig information . Det är varför folk svarar som de gör som är det intressanta. Eller så räcker inte svaren till?

Vilken telefon använder du dagligen?
* Iphone
* Android

Vad gör man om man använder båda? Jo, kommenterar såklart.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Bara svar ger ju väldigt knapphändig information . Det är varför folk svarar som de gör som är det intressanta. Eller så räcker inte svaren till?

Vilken telefon använder du dagligen?
* Iphone
* Android

Vad gör man om man använder båda? Jo, kommenterar såklart.

Men där kan det också vara att markera, det finns en viss "jag kommer ej på ordet" men slags ställningstagande att välja en, där det finns lite "politisk" tankesätt bakom.

Om man istället frågar. Som vems burgare gillar du bäst Macdonalds eller Burgerking, så finns det såklart folk som kommer säga andra aktörers. Men frågan är inte på något sätt lika laddad. Och i princip alla skiter fullständigt i vilken burgare man gillar och det säger absolut inte ett skit om vad man man tycker om saker som integritet, vendor lockin, inlåsningar, datasäkerhet, miljötänk, uppdateringar you name it.

Så jag anser vissa frågor är mer laddade. Val av operativsystem är helt klart en laddad fråga på precis alla datorsystem. Val av t.ex. nätagg i datorn, så inte lika laddad mer än hos ett gäng nördar.

Permalänk
AKA AudioBamse

Jag kommenterar aldrig omröstningar.

...ops

Permalänk
Medlem

Jag svara nej........

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Men där kan det också vara att markera, det finns en viss "jag kommer ej på ordet" men slags ställningstagande att välja en, där det finns lite "politisk" tankesätt bakom.

Om man istället frågar. Som vems burgare gillar du bäst Macdonalds eller Burgerking, så finns det såklart folk som kommer säga andra aktörers. Men frågan är inte på något sätt lika laddad. Och i princip alla skiter fullständigt i vilken burgare man gillar och det säger absolut inte ett skit om vad man man tycker om saker som integritet, vendor lockin, inlåsningar, datasäkerhet, miljötänk, uppdateringar you name it.

Så jag anser vissa frågor är mer laddade. Val av operativsystem är helt klart en laddad fråga på precis alla datorsystem. Val av t.ex. nätagg i datorn, så inte lika laddad mer än hos ett gäng nördar.

Det beror ju på publiken hur laddad frågan är, och från person till person. Ställ din burgarfråga och OS fråga till en militant vegan och se vilken hen går igång på

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Permalänk
Medlem

Om ingen kommenterar dem så försvinner de från "Nytt i forumet" och ingen ser dem

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Kan vi inte bara ta bort "kommentera" ur rubriken? Varför existerar rena omröstningstrådar till att börja med?

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Superfrog:

Sweclockers har en väldigt bra omröstningsfunktion, men ändå väljer väldigt många att skriva en kommentar med i princip samma innehåll som något av svarsalternativen. Varför?

Exempel på omröstning:

Äger du en smartphone?

- Ja
- Nej

Ovanstående exempel skulle garanterat generera kommentarer om att någon har flera smartphones, att någon har både korkade telefoner och smartphones, att vissa vägrar smartphones, att man haft smartphone sedan XXX etc.

Vissa omröstningar genererar flera sidor med nästan likadana svar som, enligt mig, inte tillför ett skit och därför undrar jag - varför är det så många som väljer att kommentera sådana här trådar?

Jag har inget emot att folk kommenterar. Jag är bara nyfiken på varför så många gör det istället för att nöja sig med att bara rösta

Sweclockers är ett diskussionsforum. Jag kommer inte hit för att klicka i knappar och sen gå. 😅

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin