Veckans fråga: Vad lagras på din NAS?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Vad lagras på din NAS?

Säkerhetskopior, filmer och bilder – eller lagras någonting helt annat på alla NAS-enheter i stugorna? Var med i omröstningen och berätta i forumet!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Musik! 🎶

Permalänk
Medlem

Har en NAS med Unraid här hemma där det mesta lagras med paritet. Har ytterligare en Unraid-maskin ute i sommarstugan för offsite backup av viktigaste datat. Enda maskinerna jag har som kör hårddiskar. SSD i resten

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Det som tar upp absolut mest plats är videoklipp från mobil och drönare. Jag kategoriserade det under Bilder och fotografier.

Egentligen borde jag bara spara de färdigredigerade filmerna och inte spara allt råmaterial, men jag lovar börjar jag rensa ut så kommer jag på att jag hade behövt råmaterialet...

Permalänk
Inaktiv

Har länge velat ha en NAS men eftersom jag har ca. 2GB data lagrad känns det lite onödigt..

Permalänk
Medlem

4st NAS-burkar och en filserver här. Förutom backups är den stora delen mitt film- och musikbibliotek. Jag har samlat både film och musik på fysisk media i över 30 år och har (förlustfritt) rippat allt för enkel tillgång. Använder Jellyfin för filmer och Roon för musik, och de har båda förbättrat mitt medialiv något alldeles vansinnigt.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Permalänk
Snusfri

Semesterfilmer och 3D assets samt färdiga renders.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Kultur.

Permalänk
Medlem

4K blu-ray remux

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Mitt Kodibibliotek.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

100TB Plex server (+ annat fluff runt omkring). Nån som kan rekommendera en bra offsite backuplösning för 50-100TB?

Permalänk
Komplett.se

Databaser och backups av databaser

//Komplett

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Lego Master

Kort svar: jag vet inte längre.
Den har stått avstängd ett bra tag, och under den tiden har Flash fasats ut. GUIt för min NAS är Flash-baserat (nån gammal Netgear Stora), så jag kommer inte åt den längre. Ska engagera mig att se om jag kan hitta den via FTP eller SAMBA, men jag tror inte det är konfat...

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0verseer:

100TB Plex server (+ annat fluff runt omkring). Nån som kan rekommendera en bra offsite backuplösning för 50-100TB?

En andra, möjligtvis strömsnålare, server hos någon bekant/släkting med relevant antal hårddiskar. Har själv precis fått till det vilket gör min data betydligt säkrare.

Kryssade i alla alternativ då den är väldigt allt i allo, och jag har i många fall flyttat över att arbeta från nätverksdisk på mina datorer då 10Gbit + SSD raid i servern duger för det mesta jag gör.

Permalänk
Medlem

Med viss besvikelse mestadels piratade filmer och TV-serier. Lite sjukt eftersom jag trots allt betalar för Netflix, HBO Max, Amazon, Disney+ (och via skattesedel SVT Play) - men det räcker uppenbarligen inte.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Har ingen NAS, men om jag hade haft en så hade den varit full av ettor och nollor.

Permalänk
Medlem

Sammanlagt 130TB musik, film & serier.
(+ några hundra ljudböcker).

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Min Server är IOFS inte en NAS men den agerar det och jag sparar alt som kan vara bra att ha och jag inte vill ha på denna burk.
Tror jag till och med har tal jag skrev i MS Works från 90talet kvar även om mina bilder ifrån Atari ST 1024 tiden försvann i en krash.
Jag sparar för mycket.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0verseer:

100TB Plex server (+ annat fluff runt omkring). Nån som kan rekommendera en bra offsite backuplösning för 50-100TB?

Avänder Backblaze B2 enterprise storage, de kan definitivt lagra 100TB data.
Själv sparar jag bara en liten del av all datan där

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk

Äger ingen NAS borde vara ett alternativ. Alternativ NR äger bara SAN's

Jag själv vet inte när jag funderade på att köpa NAS, pratar vi om konsumentprodukerna så typ när de kom. De har dock alltid varit dyra om man räknar med hdd priset och de har alltid för mig haft brister som gör att jag väntar på nästa version.

För 10år sedan var det en intressant synology som bara stödde 2TB, det hade säkert uppgraderas med ny mjukvara, jag ville ej ta chansen. Idag så om man vill ha snabbare än 1Gbit så blir det dyrt, speciellt om man vill ha denna trafik genom en vanlig "konsument router". Så det blir att jag avvaktar.
Argument som vet du inte hur supersnabb 1Gbit ethernet är, jag kopierar data mellan 2st datorer i över 10GB/s som de nya ssd levererar, så upp till bevis..

Nå jag funderar på när dagen kommer då jag kan köpa den billiga konsument nasen och känna mig nöjd. (med prestanda idag kanske 5Gbit och inte sjuklig pris)
Idag kör jag med budget lösning som är externa ssd som jag pluggar i usb porten.

Permalänk
Medlem

Har en filserver med 70TB totalt, indelat i tre diskpooler (MS Storage spaces). Sen utpå det en NAS (använd som DAS direkt in i servern) där viktiga foldrar backupas en gång per dag. Ingen paritet nånstans utan faller en disk så blir det nedtid.

På den en del videofiler, renderingar etc för jobb och hobby. Sedan hela min DVD/Blu-Ray samling för Plex. Lite random dokument etc man samlat på sig med åren. Massa gamla installerare för mjukvaror av alla sorter.

Datan som inte är backupad har antingen spelat ut sin roll (renderingar är bara viktiga den veckan jag gör dem) eller kan återskapas långsamt från annat håll (t.ex. kan jag rippa om mina blu-rays). Hittills bytt ut baserat på om S.M.A.R.T.-datan påvisat bekymmer och det har fungerat bra.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Har ingen NAS, men röstade filmer och serier. Oavsett om mina hårddiskar sitter i dator eller NAS så är/hade dom varit för just filmer och serier

Permalänk
Medlem

Utöver säkerhetskopior, dokument etc så kör jag några vm med Linux och min Git server på min TrueNas

Permalänk
Medlem

System, programfiler, spelfiler och liknande ligger på SSD:er i datorn. Allt annat ligger på fem hårddiskar i en "NAS" i form av en W10-dator med de olika hårddiskarna utdelade på nätverket här hemma. Två hårddiskar är manuellt speglade och är för foto och video som jag själv skapat. På de andra finns lite allt möjligt, i vissa fall flerstegsöverflyttade filer från mitten av 00-talet.

Foto, video, ljud, textdokument, data/projektfiler till olika program och sånt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag har 2st DS916+ Nasar och 2st Dx513 expansionslådor för dessa. Totalt 18st Diskar.
Jag har bara "semesterbilder" på dessa.. Vad annars? 😁

Jag överväger dock att stänga ner den ena NAS:en nu i vinter. De drar en del ström och om förra Vintern är något riktmärke så hade jag 8.000kr i december och 6.000kr i januari i elräkning. Har även en hel del 10G nätverksutrustning som även den drar en hel del mer ström än vanligt 1G nätverk. Är det riktigt illa i Vinter så får jag nog stänga ner de också.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Säkerhetskopiorna tar upp överlägset mest utrymme pga daglig backup från alla maskiner, som sparas i upp till ett år.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Har väl ingen klassik NAS, utan har en gamla 4:e generation i7 med 16 GB , där sitter det en 10 TB disk .. Maskinen kör debian. Så använder till både som NAS och även köra virtuella maskiner på. Bl a är planen är att virtualisera en windows laptop som jag kör faktuering på.. Sedan loggar man in på den via teamviewer så kan man nå den vart man står och går.

Mest är det backuper och en del rippar ifrån statliga televisonen.

Permalänk
Medlem

Löjligt många frames. Allt som renderas spottas ut som bilder som blir sekvenser som blir snuttar i diverse saker. Meckar/Renderar just nu ett Japanskt projekt som kommer ligga på 1 minute 23 sekunder vilket är i NTSC-land 83*30 = 2490 bilder för bara färginformationen, sen tillkommer samma mängd för andra pass för comp. Kort och gott jobb.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3