Brukar du köpa datorkomponenter på avbetalning? - Omröstning

Permalänk

Brukar du köpa datorkomponenter på avbetalning? - Omröstning

Hej,

Tänkte att det vore intressant att veta hur folk finansierar sin datorhårdvara.

Med många hårdvarusläpp i höst, räntehöjningar och väldigt höga priser i toppsegmentet känns frågan speciellt aktuell.

Mitt senaste grafikkortsköp var ett RTX 2070 som jag köpte kontant för 4999kr 2019-07.
Att man skulle få tag i ett kort i samma klass idag, för ungefär samma peng, känns inte särskilt troligt.

Hur tänker ni inför hösten?

* Om man använder kreditkort men betalar utan att någon ränta dragits, räknas det som kontant i min värld.

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem

Kul fråga!
Min mor har varit på mig sen barnsben att man köper när man har alla pengar och så har det blivit för mig. Enda undantaget är hus, bil och mobiltelefon. Mobiltelefon är ju just för att man får den oftast billigare om man binder upp sig på ett abonnemang som jag ändå behöver, och de andra två är ju såklart för att jag inte har så mycket pengar 😄

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Aldrig avbetalning för nöjeskonsumtion.
Inte för resor, inte för utekvällar, inte för elektronik eller andra hobbys.

Eller ja - jag har förresten gjort det en gång med mobiltelefoner i samband med abbonemangskontrakt. Betala av mobil och abonnemnag under 2 år typ.

Annars är det boende och studier jag tagit lån för.

När blir det nytt kort då? När jag får minst dubbla prestandan mot mitt rtx 2070 för ungefär 5000 spänn. Det är väl tanken. Kanske inte händer närmsta tiden.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av CusmaR:

Kul fråga!
Min mor har varit på mig sen barnsben att man köper när man har alla pengar och så har det blivit för mig. Enda undantaget är hus, bil och mobiltelefon. Mobiltelefon är ju just för att man får den ju oftast billigare om man binder upp sig på ett abonnemang som jag ändå behöver och de andra två är ju såklart för att jag inte har så mycket pengar 😄

Jag har gått i precis samma skola! Jag har dock bekanta som tänker helt annorlunda, rätt eller fel

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Hedersmedlem

Kontant alla gånger! Speldator är en lyx, inte ett behov, och att låna till lyx är vägen till att vara deltagare i förnedrings-TV.

Och om du redan har ett RTX 2070 så har du redan ett grafikkort som klarar av det mesta. Du kanske får dra ner lite på några inställningar för att det ska flyta men ärligt talat så kommer du inte se särskilt mycket skillnad. Varför ska du belasta din privatekonomi med ett lån så att Jensen Huang kan köpa några fler stekspadar och läderjackor, typ? För att du ska kunna ställa upp från High till Ultra?

Enda anledningen att köpa grejer på kredit är om det är något man faktiskt behöver, och inte kan köpa på något annat sätt eller avstå. T.ex. en bil (även där tycker jag det är tveksamt...), en lägenhet, ett hus, eller kanske om ett företag leasar datorer eller servrar som de behöver till sin verksamhet men inte vill lägga upp kapitalet för.

Tänk även på att räntan går upp, och att inflationen gör att grejer blir dyrare... nu är inte rätt tid alls att minska marginalerna i ens privatekonomi.

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Aldrig avbetalning för nöjeskonsumtion.
Inte för resor, inte för utekvällar, inte för elektronik eller andra hobbys.

Eller ja - jag har förresten gjort det en gång med mobiltelefoner i samband med abbonemangskontrakt. Betala av mobil och abonnemnag under 2 år typ.

Annars är det boende och studier jag tagit lån för.

När blir det nytt kort då? När jag får minst dubbla prestandan mot mitt rtx 2070 för ungefär 5000 spänn. Det är väl tanken. Kanske inte händer närmsta tiden.

Jag tänker mer eller mindre precis likadant!

Som tur är så känns inte 2070 särskilt begränsat, åtminstone inte i 1440p som jag spelar på idag.
Då sitter jag ändå mestadels i Total war vilket är ett ganska krävande spel men där man bara behöver vara runt 60fps för att få ett bra flyt.

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem

Köper allt med mitt kreditkort för att få bonus.
Men betalar självklart av fakturan direkt för att slippa ränta.

Så inte kontant, men egentligen heller inte avbetalning.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av flukke:

Köper allt med mitt kreditkort för att få bonus.
Men betalar självklart av fakturan direkt för att slippa ränta.

Så inte kontant, men egentligen heller inte avbetalning.

Så här skrev TS i sitt första inlägg: "Om man använder kreditkort men betalar utan att någon ränta dragits, räknas det som kontant i min värld."

Jag är benägen att hålla med.

Permalänk
Medlem

Egentligen inte men det här hänt två gånger.

När jag fick ett jobb för 7 år sedan så beställde jag en helt ny dator med 3 månader räntefri avbetalning. Betalade dock av allt månaden efteråt.

Jag köpte 2080 Ti på 6 månader räntefri avbetalning. Det var väl mest för att dela upp smärtan lite. Hade pengar nog för kontantköp.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Min filosofi är att avbetalning generellt är idiotiskt. Sen finns det undantag t.ex. bil, bostad eller inkomst genererande verktyg. Varför tycker jag så här?

Säg att du har 2 personer som idag fyller 20 och ska köpa X för 12.000kr. Båda personerna kommer köpa X en gång per år de nästkommande 50 åren.

Kalle tar detta på avbetalning 12 månader räntefritt. Han köper sin första X när han är 20 och sedan köper 49 st till X. Under hela denna tiden är Kalle dock skuldsatt och även att vi räknar på det super generöst att det är 0% ränta och 0kr i avgift så har Kalle alltid en risk att stå utan inkomst och med ett lån han inte kan betala. Kalle har heller inte någon flexibilitet att inte betala en månad eller två om något oväntat uppstår.

Lisa betalar kontant. Dagen Lisa fyller 20 börjar hon spara 1000kr/månad och köper sin första X när hon är 21. Sedan köper lisa 48 stycken till X över de 50 åren. Lisa har inga skulder och ingen risk. I genomsnitt sitter Lisa alltid med 6000kr på sparkontot som ifall något oväntat händer så kan Lisa använda dessa pengar till Y eller Z. Skulle något ännu mer drastiskt hända så har heller inte Lisa några skulder och har därför mer möjlighet att långa pengar till något annat.

I slutändan på 50 år så har Kalle haft 50 st X och Lisa har haft 49. Lisas beslut att ta ett jobbigt år utan X när hon var 20 gav henne 49 år av sinnesro som skuldfri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Så här skrev TS i sitt första inlägg: "Om man använder kreditkort men betalar utan att någon ränta dragits, räknas det som kontant i min värld."

Jag är benägen att hålla med.

Personlig åsikt: Om du köper på kredit för en större summa än du vid tillfället har i kontanter så är det avbetalning. Om du köper på kredit, men har minst samma summa likvit på ett annat konto så är det "kontant" så länge du betalar utan att det tillkommit ränta.

Permalänk
Medlem

Nej, har aldrig köpt något på avbetalning.

Det är som att ge bort pengar till banken.

Bättre med en redig buffert och ett automatiskt månadssparande.

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem

Nej. Köper inte datorprylar eller annat för hobby/nöje om jag inte har möjlighet betala helt vid köpet. Har dock hänt att jag köpt annat på kredit, som t.ex. när mina glasögon gick sönder och jag var tvungen köpa nya och inte hade likvida medel vid tillfället.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av flukke:

Köper allt med mitt kreditkort för att få bonus.
Men betalar självklart av fakturan direkt för att slippa ränta.

Så inte kontant, men egentligen heller inte avbetalning.

Skrivet av Chrisism8:

Personlig åsikt: Om du köper på kredit för en större summa än du vid tillfället har i kontanter så är det avbetalning. Om du köper på kredit, men har minst samma summa likvit på ett annat konto så är det "kontant" så länge du betalar utan att det tillkommit ränta.

Blir lite gråzon här, svårt att få med alternativ som passar alla sätt.

Dock tror jag att jag fångat upp det ganska bra med indelningen i frågan även om det filosofiskt såklart går att diskutera.

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Skrivet av Persikan:

Nej, har aldrig köpt något på avbetalning.

Det är som att ge bort pengar till banken.

Bättre med en redig buffert och ett automatiskt månadssparande.

Skrivet av Alphahanne:

Nej. Köper inte datorprylar eller annat för hobby/nöje om jag inte har möjlighet betala helt vid köpet. Har dock hänt att jag köpt annat på kredit, som t.ex. när mina glasögon gick sönder och jag var tvungen köpa nya och inte hade likvida medel vid tillfället.

Verkar finnas många likasinnade här!

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem

Stämmer in i kören. Går det betalar jag kontant.
Gäller även bil (inte haft nån över 200k än). Har inte haft nåt sparande förrän i år då jag renoverat och betalat av huset. (Norrland så nästan gratis jämfört med Stockholm)

Nu sparar jag till sommarstuga

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Mobiltelefon är ju just för att man får den oftast billigare om man binder upp sig på ett abonnemang som jag ändå behöver

Dock så kommer du aldrig tjäna pengar, företag ägnar sig inte åt välgörenhet. Som regel får du betala mer/tvingas in i ett dyrare abbonemang. Själv köpte jag mobilen kontant för 4000kr (black friday, nedsatt med 2k) samt betalar 99kr/månad för 3Gb surf, fria samtal och sms. Ville jag ha 5Gb data så skulel det kosta 150kr/mån men det kändes onödigt då jag oftast har Wifi.
Samma mobil med abbonemang hade kostat många hundra mer i månaden...dvs kostnaden hade på ett år eller iaf två varit markant högre. Det finns inget sådant som en gratis lunch

Permalänk
Medlem

Generellt sett så tycker jag inte om att köpa på avbetalning, men det finns undantag. Just nu är det bara mobilen som jag betalar av via min operatör. Annars sparar jag till det mesta jag vill ha, såsom datorprylar och andra hobby/intresse relaterade saker.

Permalänk
Snusfri

Beror helt på.
Ser inga som helst problem med att köpa en dator, grafikkort eller så på avbetalning.

När man läser igenom vissa kommentarer här så verkar vissa tro att köpa något på avbetalning leder en rätt ner i avgrunden med kronofogden, få sparken från jobbet och bli hemlös.

Många har inte råd att lägga upp 20k tex på ett bräde eller kanske inte ens vill det och tar mycket hellre och delar upp det på 12-24 månader räntefritt, och det är inte alls fel att göra så.

Jag har själv hyffsad ekonomi och har köpt en del saker på avbetalning för att jag vill det.

Men jag höll på att glömma bort att alla här får ut minst 70k efter skatt så då är det inga problem att alltid casha allt

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd

Ibland. CPU blev avbetalning 3 månader för hade extra utgifter. Senaste SSD betalades direkt.
Ogillar skulder och betalar nästan alltid av snabbare än krävs.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Som min farfar brukade säga: köp inte saker för pengar du inte har.
Har enbart tagit ett enda lån i mitt liv och det är hus lånet.
Resten kan man spara till. Man kan leva väldigt billigt om man vill och har självkontroll.
Köpte en skärm igår. 21:9. Första saken jag köper som kostar över 1k till mig själv på över ett år. Allt annat har varit kopplat till oftast huset på något sätt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Hittade inget svar som matchade.
För några år sedan ville jag absolut komma igång med spelandet igen eftersom PUBG hade kommit ut. Då blev det avbetalning i 12 månader. Men efter det har jag enbart köpt mina dyrare saker med kontant betalning.

Har inga problem att göra det igen heller om jag verkligen skulle vilja ha någonting och bedömer att jag har gott om utrymme för det i privatekonomin.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk, 7800X3D, RTX 3080, 32GB DDR5 6000MHz, MSI MPG A850G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Dock så kommer du aldrig tjäna pengar, företag ägnar sig inte åt välgörenhet. Som regel får du betala mer/tvingas in i ett dyrare abbonemang. Själv köpte jag mobilen kontant för 4000kr (black friday, nedsatt med 2k) samt betalar 99kr/månad för 3Gb surf, fria samtal och sms. Ville jag ha 5Gb data så skulel det kosta 150kr/mån men det kändes onödigt då jag oftast har Wifi.
Samma mobil med abbonemang hade kostat många hundra mer i månaden...dvs kostnaden hade på ett år eller iaf två varit markant högre. Det finns inget sådant som en gratis lunch

Generellt sett håller jag med dig. Har, med 2 undantag de senaste 20+ åren, köpt mobil kontant och sedan ett snikabb eller kontantkort rentav. Låg länge på 2GB data i månaden, och toppade upp med typ 30GB på semestern. I takt med att barnen blivit större, etc, hade jag plötsligt svårt att klara mig med 10GB/månad (jag delar nätverk till dem). Så, då spontanköpte jag en Galaxy S21 på BF, förband mig på två år för totalt 345kr/månad men får då 100GB data som jag delar via hotspot till barnen vid resa. Det är mer än jag behöver 11 månader av 12 (på semestern karvade barnen ihop nära 150GB), men att köpa abonnemang på 15-20GB + separat mobil kostar rätt mycket också.

Jag har egentligen bara köpt bostad med lånade pengar, mobilen ovan kan jag ju lösa ut kontant om det skulle behövas. Även bil har jag köpt kontant (kör snart 20 år gammal Volvo V70), och i dagsläget känns det inte som att man vill sitta med onödiga lån.

Men datorsaker på avbetalning? Kan inte se det framför mig. Som man ser i min signatur har jag gamla härkar som jag till stor del köpt begagnat.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Nästan uteslutande så pyntar jag allt på en gång, men ibland har det hänt att akuta inköp utanför dator-komponenter och dåliga omständigheter krävt att man fått dela upp det...

Frysen dog, 6 månaders för att inte dränera bufferten.
TVn dog och det var riktigt bra student-erbjudande på en ny, 6 månader.
Tvättmaskinen packade ihop samtidigt som en bilreparation, 6 månader.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Beror helt på.
Ser inga som helst problem med att köpa en dator, grafikkort eller så på avbetalning.

När man läser igenom vissa kommentarer här så verkar vissa tro att köpa något på avbetalning leder en rätt ner i avgrunden med kronofogden, få sparken från jobbet och bli hemlös.

Många har inte råd att lägga upp 20k tex på ett bräde eller kanske inte ens vill det och tar mycket hellre att delar upp det på 12-24 månader räntefritt, och det är inte alls fel att göra så.

Jag har själv hyffsad ekonomi och har köpt en del saker på avbetalning för att jag vill det.

Men jag höll på att glömma bort att alla här får ut minst 70k efter skatt så då är det inga problem att alltid casha allt

Känner snarare att det är tvärtom. Har de senaste 20 åren inte haft särskilt bra betalt vilket lett till att ekonomin varit tight i många lägen. Att då köpa saker på kredit är att krympa marginalerna ytterligare så jag har istället sparat och sett till att jag kunnat betala. Att sitta på avbetalningar kan leda till att det inte finns något utrymme alls när det verkligen behövs.

Aldrig varit så akut med att köpa en ny datorpryl att jag varit tvungen ha den helst igår. Jag kan vänta några månader och istället betala allt på ett bräde.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Nästan uteslutande så pyntar jag allt på en gång, men ibland har det hänt att akuta inköp utanför dator-komponenter och dåliga omständigheter krävt att man fått dela upp det...

Frysen dog, 6 månaders för att inte dränera bufferten.
TVn dog och det var riktigt bra student-erbjudande på en ny, 6 månader.
Tvättmaskinen packade ihop samtidigt som en bilreparation, 6 månader.

Det är typ samma situation här.

  • Ett nätagg pajade och tog med sig grafikkortet (misstänker jag) och jag ville inte sälja av på ISK:en, så jag tog smällen och betalade av på två månader.

  • När jag separerade skaffade jag kredit hos IKEA för att kunna köpa möblerna jag behövde. De har ju något skumt upplägg där man kan få räntefria köp. Eller skumt och skumt, man handlar först och sedan uppger man tiden för krediten har jag för mig.

  • För ett antal år sedan kommer jag ihåg att jag blev erbjuden helt ränte- och avgiftsfri kredit när jag handlade i någon datorbutik, så jag tänkte "what the fuck" och körde på det.

  • Sedan har det väl blivit någon telefon ränte- och avgiftsfritt också.

Räknar man ut totalkostnaden och överväger om det är värt det ser jag inga problem med att köpa på kredit, men att köpa en hel dator skulle jag nog aldrig göra.

Edit: Jag skulle vilja ha alternativet "Sällan avbetalning, och aldrig mer än 6 månader".

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Känner snarare att det är tvärtom. Har de senaste 20 åren inte haft särskilt bra betalt vilket lett till att ekonomin varit tight i många lägen. Att då köpa saker på kredit är att krympa marginalerna ytterligare så jag har istället sparat och sett till att jag kunnat betala. Att sitta på avbetalningar kan leda till att det inte finns något utrymme alls när det verkligen behövs.

Aldrig varit så akut med att köpa en ny datorpryl att jag varit tvungen ha den helst igår. Jag kan vänta några månader och istället betala allt på ett bräde.

Man kan ta avbetalning fast man har bufferten att casha... Så länge man slipper extra avgifter.

När jag lade handpenningen till min första lgh så hade jag inte mycket buffert kvar så tog avbetalning på soffa för att sprida ut kostnaden ifall något som ingick skulle säcka....
Dock vid datorkomponenter så försöker jag kontanta allt.

Vid 16 jobbade jag hela sommaren för att köpa ny dator, tog den på avbetalning då min sista lön inte kom i tid för kampanjen... Men men åldern kommer buffert.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Till skillnad från många I denna tråd så händer det ganska ofta att man har någon sak på avbetalning i 12 månader, men oftast letar efter räntefria alternativ när det erbjuds.

Förstår och håller med att man skall betala allt på en gång om det går, och inte ta avbetalning, men någon som mig själv som inte tjänar multum och försöker spara in hundralappar till nöje varje månad och har PC som största hobby, så kan det vara riktigt svårt att ruska fram pengar till något som kostar över t.ex 3 laxar. Men... Det är ganska lätt att ha en fast avbetalning på kanske runt 500kr varje månad som rullar och sedan anpassar man efter det + att man kan ha produkten direkt

Jag lever ett väldigt enkelt liv men när det kommer till datorn så är det mer än bara ett nöje, utan också en portal till the sociala och kreativa. Jag tackar å bugar för avbetalning faktist, både Grafikkort och Datorskärm som är köpt på sådant sätt. Stor sannorlikhet att nästa grafikkort får bli så med om man inte kan hitta något bra 2nd hand när man har pengar.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Kovu:

Till skillnad från många I denna tråd så händer det ganska ofta att man har någon sak på avbetalning i 12 månader, men oftast letar efter räntefria alternativ när det erbjuds.

Förstår och håller med att man skall betala allt på en gång om det går, och inte ta avbetalning, men någon som mig själv som inte tjänar multum och försöker spara in hundralappar till nöje varje månad och har PC som största hobby, så kan det vara riktigt svårt att ruska fram pengar till något som kostar över t.ex 3 laxar. Men... Det är ganska lätt att ha en fast avbetalning på kanske runt 500kr varje månad som rullar och sedan anpassar man efter det + att man kan ha produkten direkt

Jag lever ett väldigt enkelt liv men när det kommer till datorn så är det mer än bara ett nöje, utan också en portal till the sociala och kreativa. Jag tackar å bugar för avbetalning faktist, både Grafikkort och Datorskärm som är köpt på sådant sätt. Stor sannorlikhet att nästa grafikkort får bli så med om man inte kan hitta något bra 2nd hand när man har pengar.

En av mina föregående datorer slutade plötsligt att fungera, samtidigt hade jag behov av att göra en större uppgradering.

I praktiken hade jag tillräckligt mycket pengar för kontantköp, men ville inte äta upp en så pass stor del av min buffert.
Valde att köpa den på 12mån räntefritt till en kostnad av adminutgift på 49:-/månad.

I det stora hela så rördes inte min buffert, jag fick datorn omedelbart, samt kostnaden för en dator på runt 20k ökades endast med 588:- alltså inte mycket mer än prisfluktueringar på datorkomponenter månad för månad.

Tycker efter denna upplevelse att kreditköp utan tvekan kan vara till nytta, trots att jag tidigare varit en ganska stor motståndare till det.

Jag resonerade att jag redan lurat mig själv på mobiltelefoner sedan man köpte sin första mobil på avbetalning, tydligen är det helt ok - sålänge det kallas abonnemang!

Permalänk
Medlem

Kör nästan uteslutande på faktura som brukar vara 14 eller 30 dagar, som jag sedan pröjsar av helt och hållet.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3