Ram Defekt pga statisk elektricitet - Garanti?

Permalänk
Medlem

Ram Defekt pga statisk elektricitet - Garanti?

Hej köpte ett par ram minnen förra månaden. Efter massa fel när jag installerade windows i mitt helt nya bygge tog jag ut ena ram minnet och det fungerade perfekt. Testade moderkorts-slottet och det var inget fel på det. Testade också minnet på min gamla dator och får bara en massa BSOD. Minnena fungerade perfekt i min gamla dator ska jag säga.

När jag höll på att bygga ihop datorn fick jag besök av en polare som direkt från ytterdörren kom in i lägenheten och det första han gjorde var att ta i detta ram minne PÅ chippet. Han "pinchade" den kan man säga med tummen på övre delen och pekfingret på chippet. Detta utan att ta i någon metall eller element innan.

Misstänker att detta förstörde mitt ram minne med statisk elektricitet.

Gäller garantin för detta?

När jag skickar in dessa genom garantin kommer de som kollar kunna se att "jag" har förstörd detta minne själv? Alltså inte ett fel från tillverkning.

Ska jag vara ärlig eller säga att det ena ej fungerat från start?

Permalänk
Medlem

Garanti täcker inte detta.

Om du ska vara ärlig, upp till dig.
Om dom kan upptäcka att det är ESD skada vet jag inte.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Känns inte så troligt att minnet skulle ha gått sönder pga. det. Det är nästan svårt att skada hårdvaran på det sättet.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Men snälla ge tusan i att sprida skit som att ESD inte skadar komponenter.
Titta inte på vad någon idiot lägger upp på youtube utan respektera komponenter.

Tills saker sitter på plats SKA jordpotential respekteras, det räcker med 200v om man har otur för skapa ett latent problem och det är ungefär vad du går och bär på jämt.

Permalänk
Medlem

minnen kan vara felaktiga från fabrik, jag skulle reklamera det och sen får du troligen ett nytt. Viss procent av produkter är alltid trasig så är det bara med modern masstillverkning.

statisk elektricitet är "relativ". Att han tog i den kan vara katastrofalt till helt harmlöst. Att ta i element är ju helt menlöst, då potentialskillnaden är mellan dig och han inte han och elementet. Så om du är + och han är ++ kommer det smälla, samma sak om du är ++ och +.

Tillverkarna har ofta garantier som är frikostiga när det kommer till dessa saker. För dom är det en obefintlig kostnad att ersätta produkten. Ingen kommer göra mer än att konstatera att minnet är trasigt. Du kan själv göra det, kör en memtest med minnet i.
Ta ut det hela minnet så går det fortare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Men snälla ge tusan i att sprida skit som att ESD inte skadar komponenter.
Titta inte på vad någon idiot lägger upp på youtube utan respektera komponenter.

Tills saker sitter på plats SKA jordpotential respekteras, det räcker med 200v om man har otur för skapa ett latent problem och det är ungefär vad du går och bär på jämt.

Om man använder hjärnan lite så förstår man att man inte ska gå och peta på komponenter hur som helst, men poängen är att man kanske inte direkt ska gå och beskylla sin polare för att ha förstört minnet bara för att hen har nuddat minnet en gång.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Men snälla ge tusan i att sprida skit som att ESD inte skadar komponenter.
Titta inte på vad någon idiot lägger upp på youtube utan respektera komponenter.

Tills saker sitter på plats SKA jordpotential respekteras, det räcker med 200v om man har otur för skapa ett latent problem och det är ungefär vad du går och bär på jämt.

Har du tittat på avsnittet? De säger precis samma sak som du säger.

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Synology DS1813+ | Smarthem: Homey |

Permalänk
Medlem

Som en gammal Dell service tekniker (Core2duo e6600-4790k eran för att ge perspektiv om hur länge ja höll på) och jag kan intyga att delarna som tillverkas idag är mycket mer robusta än förut. men det betyder inte att det är bara slänga runt delar hemma.. som många skriver "Tills saker sitter på plats SKA jordpotential respekteras" och man ska ändå vara noga med att jorda sig själv och inte göra som OP's kompis o bara komma in från ytterdörren o greppa ram delar
Always have respect for your PC Parts!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte helt med på vilka delar som har funkat i vilken dator, men med det sagt: Har din kompis gnuggat sig genom din ludna ryamatta i sina nystickade raggsockor på vägen från dörren till datorn? Om inte, så hade jag nog reklamerat RAM-stickan med samvetet i behåll. Det är ju jämt och ständigt folk som har problem med minnena vid sitt datorbygge. Att kladda på datordelar hur som helst löser garanterat inga problem, men det är ju inte delikat hjärtkirurgi att montera PC-komponenter heller.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Om man använder hjärnan lite så förstår man att man inte ska gå och peta på komponenter hur som helst, men poängen är att man kanske inte direkt ska gå och beskylla sin polare för att ha förstört minnet bara för att hen har nuddat minnet en gång.

Direkt gå och skylla polare? Jag skrev att jag misstänker att det var hans touch som gjorde det då han kom direkt utifrån dörren in till köket och petade på ram minnet.

Sa till honom att RÖR INGENTING flertal gånger och så skulle han självklart peta på en grej för det var roligt och det fattar jag. Sa direkt efter att om någonting gått sönder får du betala. Och se vad som hände - ram minnet gick sönder, tänka sig. Den som han tog på.

Det är bara en till faktor som han la in iom att han tog på en grej han absolut inte fick röra. Kan ha varit jag såklart men nu blandade han själv in sig i detta. Spelar ingen roll egentligen om jag själv förstörde det då det inte går att veta till 100%.
Är inte arg på honom det är bara en synd händelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Nu är jag inte helt med på vilka delar som har funkat i vilken dator, men med det sagt: Har din kompis gnuggat sig genom din ludna ryamatta i sina nystickade raggsockor på vägen från dörren till datorn? Om inte, så hade jag nog reklamerat RAM-stickan med samvetet i behåll. Det är ju jämt och ständigt folk som har problem med minnena vid sitt datorbygge. Att kladda på datordelar hur som helst löser garanterat inga problem, men det är ju inte delikat hjärtkirurgi att montera PC-komponenter heller.

Båda ram minnena fungerade felfritt I 1,5 mån. Så ett av dem gick sönder under färd till den nya datorn från den gamla. Testade som sagt i den fungerande datorn det ram minnet som har gått sönder och det verkar vara kaputt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blurren:

Direkt gå och skylla polare? Jag skrev att jag misstänker att det var hans touch som gjorde det då han kom direkt utifrån dörren in till köket och petade på ram minnet.

Sa till honom att RÖR INGENTING flertal gånger och så skulle han självklart peta på en grej för det var roligt och det fattar jag. Sa direkt efter att om någonting gått sönder får du betala. Och se vad som hände - ram minnet gick sönder, tänka sig. Den som han tog på.

Det är bara en till faktor som han la in iom att han tog på en grej han absolut inte fick röra. Kan ha varit jag såklart men nu blandade han själv in sig i detta. Spelar ingen roll egentligen om jag själv förstörde det då det inte går att veta till 100%.
Är inte arg på honom det är bara en synd händelse.

Med den förklaringen inser jag att jag drog förhastade slutsatser och ber om ursäkt!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

minnen kan vara felaktiga från fabrik, jag skulle reklamera det och sen får du troligen ett nytt. Viss procent av produkter är alltid trasig så är det bara med modern masstillverkning.

statisk elektricitet är "relativ". Att han tog i den kan vara katastrofalt till helt harmlöst. Att ta i element är ju helt menlöst, då potentialskillnaden är mellan dig och han inte han och elementet. Så om du är + och han är ++ kommer det smälla, samma sak om du är ++ och +.

Tillverkarna har ofta garantier som är frikostiga när det kommer till dessa saker. För dom är det en obefintlig kostnad att ersätta produkten. Ingen kommer göra mer än att konstatera att minnet är trasigt. Du kan själv göra det, kör en memtest med minnet i.
Ta ut det hela minnet så går det fortare.

Reklamera genom Garantin eller reklamationsrätten? Eller går det per automatik till att de kör genom garantin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Med den förklaringen inser jag att jag drog förhastade slutsatser och ber om ursäkt!

Ingen fara då, borde skrivit att jag var extremt tydlig med att inte röra någonting i första inlägget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Garanti täcker inte detta.

Om du ska vara ärlig, upp till dig.
Om dom kan upptäcka att det är ESD skada vet jag inte.

Jag kommer vara oärlig om det är vad som krävs för att få tillbaka mitt minne kostnadsfritt. Tror inte det kostar dem speciellt mycket.

Men du säger att garantin inte täcker detta?
Om jag säger att det aldrig fungerat då borde ju garantin gå igenom väl? Vad annars är garantin till för om inte felfungerade produkter.

Men du kanske menar om de vet att jag kan ha förstört det själv genom ESD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Men snälla ge tusan i att sprida skit som att ESD inte skadar komponenter.
Titta inte på vad någon idiot lägger upp på youtube utan respektera komponenter.

Tills saker sitter på plats SKA jordpotential respekteras, det räcker med 200v om man har otur för skapa ett latent problem och det är ungefär vad du går och bär på jämt.

Du har rätt överlag.

Petitesser men jordpotential hör egentligen inte till saken, potentialskillnaden är vad som spelar roll. Håller du och komponenten samma potential (0V, 200V, 20 000V) så är det ingen fara. Nu råkar "den mest förekommande potentialen" vara PE, som även den kan diffa lite. ESD-labb och liknande brukar alltid ha potentialfri jord, det är inget som kan garanteras för vanliga PE i uttag och liknande. I praktiken när man sitter vid sin arbetsbänk, med ofta tillhörande jordad utrustning så blir det den enklaste lösningen att använda PE som potential (med urladdning via minst 1M resistor).

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blurren:

Båda ram minnena fungerade felfritt I 1,5 mån. Så ett av dem gick sönder under färd till den nya datorn från den gamla. Testade som sagt i den fungerande datorn det ram minnet som har gått sönder och det verkar vara kaputt.

Så minnet fungerade i din gamla dator, sen kom din kompis och kladdade på det under flytten, och nu fungerar det varken i din gamla dator eller i din nya? Då är jag med, ursäkta. Jag hade fått för mig att det gällde nya minnen som inte ville fungera ur kartong.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem

en "polare"

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Så minnet fungerade i din gamla dator, sen kom din kompis och kladdade på det under flytten, och nu fungerar det varken i din gamla dator eller i din nya? Då är jag med, ursäkta. Jag hade fått för mig att det gällde nya minnen som inte ville fungera ur kartong.

Ingen fara! Om det vore fel från början hade jag naturligtvis lämnat tillbaka dem och aldrig köpt det märket igen, då jag haft problem med corsair innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Men snälla ge tusan i att sprida skit som att ESD inte skadar komponenter.
Titta inte på vad någon idiot lägger upp på youtube utan respektera komponenter.

Tills saker sitter på plats SKA jordpotential respekteras, det räcker med 200v om man har otur för skapa ett latent problem och det är ungefär vad du går och bär på jämt.

Jag har då aldrig använt mig av ESD-skydd. Med det sagt, så har du ju rätt. Även om jag tror (och vet av erfarenhet) att fysisk våld nog är en vanligare orsak + tillverkningsfel.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Jag har då aldrig använt mig av ESD-skydd. Med det sagt, så har du ju rätt. Även om jag tror (och vet av erfarenhet) att fysisk våld nog är en vanligare orsak + tillverkningsfel.

Problemet med ESD-skador är att de inte alltid är uppenbara, utan kan visa sig månader eller år efter att skadan faktiskt skedde. Och det är i stort sett omöjligt att bevisa att något dött p.g.a. en ESD-skada. Så "tillverkningsfel" kan i själva verket vara en ESD-skada, men det är svårt att bevisa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blurren:

Jag kommer vara oärlig om det är vad som krävs för att få tillbaka mitt minne kostnadsfritt. Tror inte det kostar dem speciellt mycket.

Men du säger att garantin inte täcker detta?
Om jag säger att det aldrig fungerat då borde ju garantin gå igenom väl? Vad annars är garantin till för om inte felfungerade produkter.

Men du kanske menar om de vet att jag kan ha förstört det själv genom ESD?

Det jag menar är
1. Jag vet inte OM det går att bevisa om en ESD skada skett.
2. Om det vore möjligt, gör dom det ens eller konstaterar dom bara att minnet ej fungerar.

Säger du att minnet aldrig fungerat så bör det gå på garantin då garantin ska täcka fabrikationsfel under garantins period, alltså inte handhavandefel som ESD skador oftast räknas som.

Råkade skruva i en 12v (husvagn/båt) lampa i bostaden. Den lampan höll i ca 0.5 sekunder från att jag tryckte på knappen. Den lampan gick INTE på garanti

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w