Brukar du köpa datorkomponenter på avbetalning? - Omröstning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Kalle tar detta på avbetalning 12 månader räntefritt. Han köper sin första X när han är 20 och sedan köper 49 st till X. Under hela denna tiden är Kalle dock skuldsatt och även att vi räknar på det super generöst att det är 0% ränta och 0kr i avgift så har Kalle alltid en risk att stå utan inkomst och med ett lån han inte kan betala. Kalle har heller inte någon flexibilitet att inte betala en månad eller två om något oväntat uppstår.

Fast så länge man inte bränner pengarna som är ämnade att köpa något räntefritt så sitter man inte i skiten.
Det är POSITIVT att köpa något på avbetalning när det är räntefritt, eller om det är väldigt låg ränta.
Då man kan få avkastning på degen som man annars hade pröjsat direkt, så kommer man i slutändan ut med mer pengar.

Det finns en anledning att till och med folk med +500 miljoner på kontot köper bilar på avbetalning istället för att casha dom.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Aldrig kredit på nöjesgrejer. Dock köper jag alltid telefon på kredit, har hamnat i mellanklasssegmentet utav telefoner som kostar runt 5-6k. Så när telefonen går sönder eller inte funkar längre måste jag fort som tusan in och handla en ny som är mer än likvärdig då den trasiga telefonen kanske är 1-3 år. Och ska det ske snabbt är det mest troligt att jag inte har dom pengarna att lägga ut.
Ser telefonen som livsviktig numera i mitt arbete. Tappade kontakt med det mobila nätverket häromdagen i 6 timmar. Man känner sig rätt naken när man inte kan ansluta till alla tekniska grejer jag har i lantbruket. Samt för säkerhet i och med jag jobbar ensam med nötkreatur.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Har köpt dator för många år sedan på avbetalning men sedan dess har det blivit kontant.
Jag skulle kunna tänka mig att köpa på avbetalning om det är till ett vettigt pris. Tyvärr är det ju ofta massa extra avgifter typ, kostnad för att teckna lån, avi avgifter m.m.

Hade man kunnat få till en förmånlig avbetalning så hade det ju kunnat vara intressant. Då man nu får sparränta på banken så kan man ju väga sparräntan för det sparade kapitalet kontra kostnader för avbetalning.

Skrivet av Lodisen:

Fast så länge man inte bränner pengarna som är ämnade att köpa något räntefritt så sitter man inte i skiten.
Det är POSITIVT att köpa något på avbetalning när det är räntefritt, eller om det är väldigt låg ränta.
Då man kan få avkastning på degen som man annars hade pröjsat direkt, så kommer man i slutändan ut med mer pengar.

Det finns en anledning att till och med folk med +500 miljoner på kontot köper bilar på avbetalning istället för att casha dom.

Ja vi tänker lite lika och man behöver inte ta så stor risk heller.
Säg att jag köper en pryl på kostnadsfri avbetalning för 20 000kr, avbetalning i 12 månader, i samband med köpet så stoppar jag in 20 000kr på ett fasträntekonto och låser dom i 12 månader och får 2.5% sparränta med statlig insättningsgaranti. Då har jag ju staten som garant för mina pengar.

Permalänk
Medlem

Jag har köpt en Pegasos-dator på avbetalning uppdelat på tre månader har jag för mig, det är nog det enda.
Det var i början av en sommar, då jag hade fått sommarjobb senare och gärna ville ha den för att använda under sommaren.

Amiga-klon med G3 PPC-CPU var ju väldigt häftigt när det begav sig

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

En av mina föregående datorer slutade plötsligt att fungera, samtidigt hade jag behov av att göra en större uppgradering.

I praktiken hade jag tillräckligt mycket pengar för kontantköp, men ville inte äta upp en så pass stor del av min buffert.
Valde att köpa den på 12mån räntefritt till en kostnad av adminutgift på 49:-/månad.

I det stora hela så rördes inte min buffert, jag fick datorn omedelbart, samt kostnaden för en dator på runt 20k ökades endast med 588:- alltså inte mycket mer än prisfluktueringar på datorkomponenter månad för månad.

Tycker efter denna upplevelse att kreditköp utan tvekan kan vara till nytta, trots att jag tidigare varit en ganska stor motståndare till det.

Jag resonerade att jag redan lurat mig själv på mobiltelefoner sedan man köpte sin första mobil på avbetalning, tydligen är det helt ok - sålänge det kallas abonnemang!

Jamen precis. Kan man med säkerhet så är det solklart, men det är svårt att slänga ut en nedrans massa pengar och sedan vara skrajj för andra gömda uttäckter som kanske dyker upp

Permalänk
Medlem

Nej, om det fanns någon avgiftsfri avbetalning så kanske. Dock tveksam till det ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Nej, om det fanns någon avgiftsfri avbetalning så kanske. Dock tveksam till det ändå.

Det kommer kampanjer då och då som ger 0% ränta, Mediamarkt brukar köra dessa rätt ofta.
Det dom skor sig på är folk som köper det och missar en betalning, sedan omvandlas det till typ 20% ränta resten av tiden.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Inaktiv

Finns inget rätt eller fel, dålig eller bra. Mer som en princip sak för olika individer. Alla får göra precis såsom dem vill, eftersom tillvaro är olika för alla..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Man kan ta avbetalning fast man har bufferten att casha... Så länge man slipper extra avgifter.

När jag lade handpenningen till min första lgh så hade jag inte mycket buffert kvar så tog avbetalning på soffa för att sprida ut kostnaden ifall något som ingick skulle säcka....
Dock vid datorkomponenter så försöker jag kontanta allt.

Vid 16 jobbade jag hela sommaren för att köpa ny dator, tog den på avbetalning då min sista lön inte kom i tid för kampanjen... Men men åldern kommer buffert.

Visst kan man men jag föredrar ändå att vänta ett par månader och spara lite extra så jag enkelt kan betala. Så bråttom har jag aldrig att jag måste ha direkt som sagt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Skulle säga att det beror helt på vad för ekonomi man har. Har man dubbla inkomster, ja, då är det i många fall väldigt lätt att köpa kontant och några tusen eller till och med 10 000kr är småpengar. Dubbla inkomster är ett jäkla fusk, imo. Helt sjukt vad stor skillnad det är.

Har man EN inkomst och räknar på månadskostnaden, man räknar på att man har råd med de där extra hundralapparna i månaden och räntan är bra/ingen ränta så varför inte.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Köper alltid online med faktura som ska betalas inom 14 dagar, gillar att få först o betala sedan.

Permalänk
Medlem

Använt kredit till och från. ett tag nästan problematiskt. men för det mesta tycker jag det är väl värt det. vad är 6+ månader mer/tidigare underhållning värt? om man tänker en ny dator? I mina ögon mycket mer än avgifterna i samband med krediten.
Avgifterna brukar ändå bli ganska små för datorer.
Lån överlag har varit väldigt billigt senaste 10-15? åren.
Just nu kanske man inte ska ta några större lån överhuvudtaget dock med tanke på situationen i omvärlden, och i viss mån sverige

Permalänk
Medlem

Har enbart kört avbetalning på telefon då det blev billigare än kontant+abonnemang och enbart haft lån på en lägenhet, annars har jag betalat varenda sak i livet antingen vid köp eller via faktura på hela summan. Fick tidigt lära mig att spara först till det jag ville ha och det sitter i än idag (tack mamma).

Permalänk
Medlem

Har nog aldrig köpt något på avbetalning, inte ens bilar.
En inkomst men jobbar mycket och tjänar någorlunda.
Man måste ju inte heller köpa det dyraste även om man kan, det gäller ju att överväga vad som blir lämpligast.

Sen kan man störa sig lite på folk som borde kunna köpa någorlunda saker, men ändå ska dumsnåla och försöka belasta andra för att få info för det. Det förekommer ju bl a trådar här på Swec när någon ska köpa dator men den måste vara så billig som bara är möjligt, helst också enormt bra. Har de inte råd med några hundra el någon tusing till direkt kanske de borde vänta lite och spara ihop det istället.
En del andra har inte tålamodet och väljer avbetalning för att kunna köpa något de egentligen inte har råd med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Dock så kommer du aldrig tjäna pengar, företag ägnar sig inte åt välgörenhet. Som regel får du betala mer/tvingas in i ett dyrare abbonemang. Själv köpte jag mobilen kontant för 4000kr (black friday, nedsatt med 2k) samt betalar 99kr/månad för 3Gb surf, fria samtal och sms. Ville jag ha 5Gb data så skulel det kosta 150kr/mån men det kändes onödigt då jag oftast har Wifi.
Samma mobil med abbonemang hade kostat många hundra mer i månaden...dvs kostnaden hade på ett år eller iaf två varit markant högre. Det finns inget sådant som en gratis lunch

Jag personligen spar pengar på det eftersom jag ändå hade det abonnemanget innan obundet och nu band jag bara upp mig på 24 månader istället. Då fick jag min iPhone 12 PM på release för 9840kr istället för cash priset 11990kr. De höjde även priset på mitt abonnemang nu i somras fast eftersom jag är bunden så har jag kvar det gamla priset tills min bindningstid går ut så där spar jag en slant med :).

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Bildexpert

Jag handlar en del på kredit och faktura, men betalar allt så fort fakturan kommer. Har aldrig lånat pengar eller tagit avbetalning för något.

Min första bil köpte jag med sparade pengar. Tog en jäkla tid för mig som 20 årigt tidningsbud med nettolön på knappt 10k att spara ihop till 45k men det gick. Efter det känner jag att det mesta är möjligt.

Permalänk
Medlem

Tror nog det enda som skulle bli aktuellt för avbetalning/lån för mig vore köp av nytt hus.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Det kommer kampanjer då och då som ger 0% ränta, Mediamarkt brukar köra dessa rätt ofta.
Det dom skor sig på är folk som köper det och missar en betalning, sedan omvandlas det till typ 20% ränta resten av tiden.

Ja räntefritt är det mesta, men inte avgiftsfritt. De flesta verkar missa det tydligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Beror helt på.
Ser inga som helst problem med att köpa en dator, grafikkort eller så på avbetalning.

När man läser igenom vissa kommentarer här så verkar vissa tro att köpa något på avbetalning leder en rätt ner i avgrunden med kronofogden, få sparken från jobbet och bli hemlös.

Många har inte råd att lägga upp 20k tex på ett bräde eller kanske inte ens vill det och tar mycket hellre och delar upp det på 12-24 månader räntefritt, och det är inte alls fel att göra så.

Jag har själv hyffsad ekonomi och har köpt en del saker på avbetalning för att jag vill det.

Men jag höll på att glömma bort att alla här får ut minst 70k efter skatt så då är det inga problem att alltid casha allt

Och bor hemma hos föräldrarna så alla pengar går till datorn.

Permalänk

När vi flyttade in i vår första lägenhet, 19 år gamla, så köpte jag ett playstation 4 på 12 månaders räntefri avbetalning.
Det retade mig varje månad när jag såg de där extra 49kr i avgift och sedan dess har jag inte köpt någon teknik-pryl på avbetalning.

Det verkar som att många här ärvt sin syn på avbetalning och lån.
Min far är i princip lånefri och köper allt kontant, även hus och bil. Men där är ett argument som får honom att vackla och det är just att om man köper något på avbetalning så får man använda och nyttja det nu, när man verkligen vill ha det.

Det är lätt att säga att man hellre köper kontant när man redan har pengarna på kontot, men om valet står mellan att vänta 12 månader eller nyttja prylen direkt för en totalkostnad på 600kr mer, då kanske det inte är lika enkelt.

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem

Köper enbart nödvändiga saker på avbetalning. Man vet hur man har det nu ekonomiskt, men det kan hända så mycket på ett halvår som ändrar ens prioriteringar.

Har historiskt haft det gott ställt, men vi köpte hus precis innan alla prisökningar och nu lever vi på en och en halv inkomst på grund av att vi fick barn. Då är det skönt att inte sitta och betala av något mer än vad vi behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Fast så länge man inte bränner pengarna som är ämnade att köpa något räntefritt så sitter man inte i skiten.
Det är POSITIVT att köpa något på avbetalning när det är räntefritt, eller om det är väldigt låg ränta.
Då man kan få avkastning på degen som man annars hade pröjsat direkt, så kommer man i slutändan ut med mer pengar.

Det finns en anledning att till och med folk med +500 miljoner på kontot köper bilar på avbetalning istället för att casha dom.

Du har ju självfallet rätt till din åsikt men jag håller inte med. Och jag har ett enkelt bevis för det. Företaget som lånar dig pengarna är inte Röda Korset. Även med 0% och 0 avgifter så räknar de med att i genomsnitt får de tillbaka en bra avkastning på lånet. Det betyder att tillräckligt många kommer hamna i en situation där de glömmer eller inte kan betala en räkning. Utöver det så betalar dessa företag också varuhuset du handlar i pengar för att de fick dig att delbetala. Denna ersättningen är kanske 3-4% av köpsumman. Alla tänker "Det kommer inte hända mig", men uppenbarligen säger bevisen annorlunda.

Människor som har 500+ miljoner sitter sällan med dem på ett sparkonto tror jag. Det du kanske tänker på är människor som har ett kapitalvärde på 500+ miljoner lånar pengar, och det stämmer. Många av världens rikaste människor tar inte ut någon lön. Istället tar Jeff Bezoz och lånar pengar från banken mot sina tillgångar och lever på detta. På så sätt behöver han inte betala någon inkomstskatt.

Att säga att delbetalning är bra och smart för att Jeff Bezoz lånar pengar är ungefär som att säga att det är rimligt för dig att köpa ett privat jet för att Jeff bezoz har det.....

Permalänk
Medlem

Jag är feg och cash is king.

Har inte köpt nåt på kredit och kommer inte heller börja med det. Undantaget fastigheter eller företagsinvesteringar som visar på positiv ROI trots ränta.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Allt kontant, vilket självfallet har gjort att vissa köp har tagit lång tid, medans andra köp inte har blivit av.

Det är helt ok.

Min far lärde mig tidigt att du bygger ditt värde som man mellan 15 och 30, vilket betyder att när du fyllt 30 (om du har gjort allting rätt) så kan du börja casha in och ha lite roligt och unna dig diverse saker. Det är bara att hålla ut i 15 år och ha tålamod.

Det är också bra att ha en buffert samt att ha köpt det mesta av det man ville ha innan man träffar en jänta och startar familj och helt plötsligt har fru och barn att försjörja och ta hand om.

Är man singel så är ju det inte lika noga med vad man spenderar sina pengar på, du har bara ansvar för dig själv.

Permalänk
Medlem

Handlar alltid på kreditkort eller faktura för säkerheten, men inte alls ovanligt med rena avbetalningar heller för att jag helt enkelt tycker det känns bättre att inte hosta upp allt samtidigt även om jag har råd.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Du har ju självfallet rätt till din åsikt men jag håller inte med. Och jag har ett enkelt bevis för det. Företaget som lånar dig pengarna är inte Röda Korset. Även med 0% och 0 avgifter så räknar de med att i genomsnitt får de tillbaka en bra avkastning på lånet. Det betyder att tillräckligt många kommer hamna i en situation där de glömmer eller inte kan betala en räkning. Utöver det så betalar dessa företag också varuhuset du handlar i pengar för att de fick dig att delbetala. Denna ersättningen är kanske 3-4% av köpsumman. Alla tänker "Det kommer inte hända mig", men uppenbarligen säger bevisen annorlunda.

De som åker dit på det är de som är oansvarsfulla, och långivarna räknar givetvis att många kommer att missa sina betalningar.
Så länge man vet med sig själv att man är ansvarsfull så ser jag inga nackdelar med räntefria lån, utan avgifter.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Mediamarks version av ”räntefri” avbetalning.

Effektiv ränta närmare 20%, fin avkastning på utlånade pengar.

Vart får man ens räntefri avbetalning utan avgifter?

Varför får man ens sälja avbetalningar med avgifter som räntefria?
Kollar man på definitionen av ränta, NE skriver
”ränta är en kostnad för att låna pengar. Räntan är det pris man betalar för att under en bestämd tid få använda någon annans pengar. ”

Permalänk
Avstängd

Jag köpte ibland telefoner med abonnemang men det slutade jag med för ganska många år sedan. Dels kändes det som det var billigare då än vad det är nu, men det handlar också om att de billigare abonnemangen räcker för mig nu så att jag får en telefon på köpet när jag tecknar upp mig på 100 GB per månad för 400 hjälper inte när jag klarar mig på ett abonnemang för 99 liksom. Sen känner jag inte samma behov av att ha den senaste och fetaste telefonen längre så värdet av att få den är ju mindre än det var. Ytterligare en aspekt är att jag föredrar Pixel-telefoner och de säljs inte officiellt här så det finns inga abonnemang där de ingår, och de är ju så pass billiga att det inte är någon större poäng i att ta de på avbetalning.

Annars har jag, bortsett bilar, endast köpt en sak på avbetalning, PS2 när den kom. Jag hade inte så mycket pengar då och ganska svajiga inkomster. Tyvärr så var inkomsterna svajigare än tänkt så det kostade mig en hel del, inklusive en betalningsanmärkning. Men jag lärde mig att inte köpa saker jag inte har råd med i alla fall.

Sen köper jag för det mesta elektronik, i alla fall om det handlar om ett par tusen eller mer, på kreditkortet. Delvis för att få den extra säkerheten som det innebär men också för att mitt kreditkort ger ett extra års "garanti" på just elektronik över en viss summa. Men jag betalar alltid allt på efterföljande räkning så det ser jag inte som kreditköp. Och det handlar ju inte om att jag behöver skjuta upp betalningen på något sätt, pengarna finns liksom, utan bara de ovannämnda aspekterna.

Permalänk
Medlem

Köpa på kredit, nja ok kanske, men aldrig på avbetalning. Kan jag inte betala för det direkt så väntar jag hellre tills jag sparat ihop tillräckligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Dock så kommer du aldrig tjäna pengar, företag ägnar sig inte åt välgörenhet. Som regel får du betala mer/tvingas in i ett dyrare abbonemang. Själv köpte jag mobilen kontant för 4000kr (black friday, nedsatt med 2k) samt betalar 99kr/månad för 3Gb surf, fria samtal och sms. Ville jag ha 5Gb data så skulel det kosta 150kr/mån men det kändes onödigt då jag oftast har Wifi.
Samma mobil med abbonemang hade kostat många hundra mer i månaden...dvs kostnaden hade på ett år eller iaf två varit markant högre. Det finns inget sådant som en gratis lunch

Köpte min telefon juni 2019 för 180kr/mån (24 månader), totalt 4320kr. Dåvarande kontantpris ca 6000kr.
Inte förrän april 2021 gick den att få billigare än så kontant enligt prisjakts historik.

Abonnemanget kostar 175kr/mån, men det är ju något jag behövt ändå och jag kan än idag inte direkt hitta något som är bättre från andra operatörer.

Jag band till och med om abonnemanget 2021 ytterligare 24 månader och fick en low end telefon för 0kr extra per månad (lägsta kontantpris då var 1200kr). Bra att ha som en liten Home Assistant panel eller extra telefon.

Självklart sysslar inte företagen med någon välgörenhet, men man kan ju göra bättre och sämre deals som konsument.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535