Intel råkar visa 34-kärnig "Raptor Lake"

Permalänk
Melding Plague

Intel råkar visa 34-kärnig "Raptor Lake"

På mässgolvet under Intel Innovation i Kalifornien har en kiselplatta med en 34-kärnig "Raptor Lake"-variant skådats, som kan bli ny entusiastplattform.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det står inte på min önskelista personligen, men det är ju alltid kul med ny teknik som pushar gränserna. Och jag kan tänka mig att det finns många som önskar sig mer workstation-power. Nog för att nya 7950X har väldigt bra multi-core prestanda, men det är ändå inte en riktig ersättare till Threadripper eller Intels X299 som har många fler PCIe-banor och DDR-kanaler

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Snusfri

Flås.. Flås.. Flås..

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

på forum säger dom att det var nyaste Intel Xeon Sapphire inte raptor lake

Läs här

https://www.reddit.com/r/hardware/comments/xq6zk5/intels_unan...

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Låter bra! Jag vill ha något som kan ersätta mitt bastuaggregat.

Permalänk
Medlem

"råkar", det är samma visa varje gång. Det handlar om PR och hype.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag det låter som en Cinebench-cpu, 2 P-cores och 32 E-Cores, men de tyckte det såg ut som 34 P-Cores vilket jag öht inte kan förstå, dvs hur skall den strömförsörjas och kylas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Personligen tycker jag det låter som en Cinebench-cpu, 2 P-cores och 32 E-Cores, men de tyckte det såg ut som 34 P-Cores vilket jag öht inte kan förstå, dvs hur skall den strömförsörjas och kylas?

Nuvarande Ice Lake-SP har upp till 40 kärnor, det fungerar genom att ha 270W TDP och klockfrekvenser strax över 3 GHz. Hög flertrådsprestanda är viktigare är enkeltrådsprestanda för dessa modeller, och stressar man inte upp klockfrekvenserna på 5 GHz+ så blir det betydligt energieffektivare.

Permalänk
Medlem

ser ut som 10P + 14E cores ???

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

"råkar", det är samma visa varje gång. Det handlar om PR och hype.

Verkar ju varit lite extra välregisserat isf. eftersom personalen i montern inte hade nån aning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

ser ut som 10P + 14E cores ???

Säker på att du räknar alla? Jag får det till 34 på ett chip men räknade fel första gången eftersom jag missförstod var kanten var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

"råkar", det är samma visa varje gång. Det handlar om PR och hype.

Hanlon's Razor: "Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity."

Permalänk
Medlem

16+ P-cores, 0 E-cores, 4+ memory channels, 32+ PCIe-lanes och AVX-512 hade varit betydligt mer intressant än den marginellt förbättrade varianten av Alder Lake som presenterades.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Personligen tycker jag det låter som en Cinebench-cpu, 2 P-cores och 32 E-Cores, men de tyckte det såg ut som 34 P-Cores vilket jag öht inte kan förstå, dvs hur skall den strömförsörjas och kylas?

Det är redan bekräftat att Sapphire Rapids bara kommer ha P-cores, och inga e-cores, så att Intel kommer me högkärniga modeller med bara P-cores är ingen nyhet.

Sen vet jag inte varför man skulle vara så förvånad över 34C, Redan nuvarande SP3 (ice lake) har ju 40C i topmodellen och du kan köra två stycken i en server. Och det funkar helt enkelt genom låga frekvenser när många kärnor jobbar och hög tdp. Och även för desktop så går ju t ex threadripper hela vägen till 64C.

Skrivet av pytonOrm:

på forum säger dom att det var nyaste Intel Xeon Sapphire inte raptor lake

Läs här

https://www.reddit.com/r/hardware/comments/xq6zk5/intels_unan...

Det jag tycker är lite konstigt är att det verkar vara en monolitisk 34C krets, Sapphire Rapids ska ju köra upp till fyra stycken "limmade" kretsar (MCC), men det har väl inte ryktats alls om några kärntal på över 100 för topmodellerna (80 är nog det högsta jag sett), så vart platsar då en såhär stor krets in? Sen tycker jag inte ska stirra allt för mycket på Raptor Lake märkningen, den är uppenbart fel just eftersom det är ett S-sufix där vilket kretsarna helt uppenbart inte tillhör. Är den fel så tycker jag inte man kan dra några slutsatser om att det skulle vara någon annan potentiell Raptor Lake serie, speciellt inte när xeon-w har byggt på samma kretsar, och delat produktnamn med Xeon SP. Alltså om det i så fall skulle vara typ Raptor Lake-E, men då skulle HEDT/Xeon-W ha väldigt annorlunda kretsar då Raptor lake inte kör Golden Cove som Sapphire Rapids ska använda, så det hade ju vart en first...

Permalänk
Medlem

"Råkar" var det ja 🤐

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Hmmm jag får börja spara, lär väl bli sinnes dyr

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-E GAMING WiFi * I9-14900K
DDR5 64GB 6800 CL32 * NVIDIA RTX 3090 PNY XLR8 REVEL
Samsung NVMe M.2 990 PRO 2 TB & Samsung SATA 960 EVO 2 TB
Sound Blaster AE-7 * AW3423DW * Win 11 Pro

Permalänk
Medlem

Ajdå, vilket "misstag" av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Hanlon's Razor: "Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity."

Fast hur skulle det vara illvilja att skapa lite hype runt en produkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

Fast hur skulle det vara illvilja att skapa lite hype runt en produkt?

Det beror ju på hur man gör det. Att släppa information om sina produkter för att skapa hype är förstås ok, men att däremot "läcka" information och låtsas som att det var ett misstag i syfte att skapa hype är fult.

I det här fallet verkar det dock som att syftet varken var att släppa någon information eller skapa hype, så troligtvis var det bara ett rent misstag. Det är ju många människor involverade, så självklart kommer sånt här att hända då och då. Men det blir ju ändå en slags reklam, så en del tror hellre på att alla såna här läckor är någon slags konspiration.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det beror ju på hur man gör det. Att släppa information om sina produkter för att skapa hype är förstås ok, men att däremot "läcka" information och låtsas som att det var ett misstag i syfte att skapa hype är fult.

Jag tycker det här är att sträcka på definitionen av illvilja lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Och det funkar helt enkelt genom låga frekvenser när många kärnor jobbar och hög tdp. Och även för desktop så går ju t ex threadripper hela vägen till 64C.

Plus att vi har ett helt annat fläktsystem på serversidan jämfört med vad folk har hemma i sin desktop. Små ettriga "borrmaskiner" med kylkanaler som går över cpu:n. Brukar ju komma folk från flera våningar under oss och klaga när jag konfar en server på kontoret

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

Jag tycker det här är att sträcka på definitionen av illvilja lite

Då tolkar du nog frasen lite väl bokstavligt.