Problem med surround ljud!

Permalänk
Medlem

Problem med surround ljud!

Hej alla!

Jag har nu köpt ett surround system, Philips dvd 5.1.
Jag har en Finlux tv
- SN 6281580 700127.

Jag har en sladd med två sladdar på, en vit och en röd. Problemet jag har är att jag inte vet vilka hål i tvn den röda och vita ska in i samt vad måste jag ställa in tvn på, samt vad dvdn ska vara inställd på?

Tacksam om någon kan hjälpa mig med detta.

Permalänk
Medlem

Du får nog ge mer info om vad det är du har för grejer. Går inte googla fram vilken tv du har med ett serienummer. Oklart vad Philips dvd 5.1 är för något utan att gissa sig fram. Länka till vad det är för grejer du har! Du kan ta ett par bilder på baksidan av apparaterna om du inte kan länka.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Du får inte ut 5.1 ljud med en stereo RCA sladd. en röd o en vit kontakt.
Det ger bara stereo ljud. (2 kanaler).

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madde_94:

Hej alla!

Jag har nu köpt ett surround system, Philips dvd 5.1.
Jag har en Finlux tv
- SN 6281580 700127.

Jag har en sladd med två sladdar på, en vit och en röd. Problemet jag har är att jag inte vet vilka hål i tvn den röda och vita ska in i samt vad måste jag ställa in tvn på, samt vad dvdn ska vara inställd på?

Tacksam om någon kan hjälpa mig med detta.
Madde

Du måste osså få bilden från DVD:n till TV:n, är ju via HDMI kabel (om DVD å TV har HDMI portar då får du ljud å bild genom samma kabel å kan skippa RCA kabeln med Röd/Vita kontakterna). TV:n kan vara 3 eller 4 HDMI portar, du leta efter en HDMI på TV:n som där ska stå ARC/eARC, på min TV är HDMI port 2 som är ARC/eARC. Lite mer infom hade varit bra. Sen finns det TOSlink (en kontakt i varenda ände).
Edit: Ljudet ska ju ut från DVD:n så då blir det Audio out (ljud ut), Röd/Vit Kontakt (RCA) å till TV:ns Audio in (ljud.in) Röd/Vit. En fråga: Är DVD:n lös eller inbyggd?

Tillägg i text.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Dvd n är separat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Du får nog ge mer info om vad det är du har för grejer. Går inte googla fram vilken tv du har med ett serienummer. Oklart vad Philips dvd 5.1 är för något utan att gissa sig fram. Länka till vad det är för grejer du har! Du kan ta ett par bilder på baksidan av apparaterna om du inte kan länka.

Hur lägger jag upp bilderna??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madde_94:

Dvd n är separat.

Ok, tack. Du vet inte namnet på DVD, det hade hjälpt mycket.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madde_94:

Hur lägger jag upp bilderna??

Här står hur du gör:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1552045-guide-sa-lagge...

Du kan numera också klicka på ikon-knappen som ser ut som en pil-upp för att ladda upp en bild när du skapar ett nytt inlägg.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Rekordmedlem

Du har väl köpt en dvdspelare med ett integrerat ljudsystem och inte ett riktigt surroundsystem ? Då får du bara surround när du spelar dvdskivor, och om du inte köpt det begagnat och väldigt billigt, varför köper man ett dvdbaserat system i dag ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madde_94:

Hej alla!

Jag har nu köpt ett surround system, Philips dvd 5.1.
Jag har en Finlux tv
- SN 6281580 700127.

Jag har en sladd med två sladdar på, en vit och en röd. Problemet jag har är att jag inte vet vilka hål i tvn den röda och vita ska in i samt vad måste jag ställa in tvn på, samt vad dvdn ska vara inställd på?

Tacksam om någon kan hjälpa mig med detta.

Som skrivet innan angående bild: Om du anstulter med en HDMI kabel från DVD:n (om HDMI port finns) till TV:ns ARC (Audio Return Channel) får du bild / ljud i samma kabel. På modera TV/Blu ray/DVD/förstarkare/recviernrs finns något som heter CEC (Consumer Eletronic Controls). CEC gör en sk "handskaking", för att berätta vad dom olika anstultna grejorna heter. Min Blu ray berättär för min TV å hemmabio recvier att den heter Sony UBP - X700. När jag startar min TV (Panasonic TX - 58HX810E) med TV:ns fjärr startar min Marantz NR 1711 (hemmabio recvier inkopplad till TV:ns HDMI ARC/eARC port 2), min Chromecast Google TV (inkopplad till TV:ns HDMI port 1. Allt detta stängs av, när man stänger av TV:n med TV:ns fjärr. Dock måste CEC vara aktiverat på samtliga inkopplade grejor för att funka. CEC heter olika på olika TV märken, på LG TV heter CEC SIMPLINK, på min Panasonic TV heter CEC Veiralink. Ibland kan det klabba om man har olika märken inkopplade då TV tillverkarna vill ju att köper märke som TV:n.

Edit: Man ska bara kunna använda TV:ns fjärr (nästan kasta andra fjärr men gör inte det) till samtliga anslutna grejor - *min TV fjärr använder till Blu ray:n, Chromecasten.

Tillägg i text.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av seville57:

Som skrivet innan angående bild: Om du anstulter med en HDMI kabel från DVD:n till TV:ns ARC (Audio Return Channel) får du bild / ljud i samma kabel. På modera TV/Blu ray/DVD/förstarkare/recviernrs finns något som heter CEC (Consumer Eletronic Controls). CEC gör en sk "handskaking", för att berätta vad dom olika anstultna grejorna heter. Min Blu ray berättär för min TV å hemmabio recvier att den heter Sony UBP - X700. När jag startar min TV (Panasonic TX - 58HX810E) med TV:ns fjärr startar min Marantz NR 1711 (hemmabio recvier inkopplad till TV:ns HDMI ARC/eARC port 2), min Chromecast Google TV (inkopplad till TV:ns HDMI port 1. Allt detta stängs av, när man stänger av TV:n med TV:ns fjärr. Dock måste CEC vara aktiverat på samtliga inkopplade grejor för att funka. CEC heter olika på olika TV märken, på LG TV heter CEC SIMPLINK, på min Panasonic TV heter CEC Veiralink. Ibland kan det klabba om man olika märken inkopplade

Det är väldigt få dvder som har hdmi och ännu färre som stöder arc, hdmi kom inte på allvar förrän med BD.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är väldigt få dvder som har hdmi och ännu färre som stöder arc, hdmi kom inte på allvar förrän med BD.

Ok, tack. Hittade denna DVD på Dustin - Philips TAEP 2000/12 som enligt infon ska HDMI port. Dock vet vi inte vilken DVD spelare Madde_94 har ännu. Det med ARC är en vana angående Blu ray att man skriver HDMI ARC porten sorry.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madde_94:

Hej alla!

Jag har nu köpt ett surround system, Philips dvd 5.1.
Jag har en Finlux tv
- SN 6281580 700127.

Jag har en sladd med två sladdar på, en vit och en röd. Problemet jag har är att jag inte vet vilka hål i tvn den röda och vita ska in i samt vad måste jag ställa in tvn på, samt vad dvdn ska vara inställd på?

Tacksam om någon kan hjälpa mig med detta.

Hej
Välkommen till Sweclockers forumet

Som nämts tidigare så kan du inte få omjivande ljud från den RCA (vit =vänster, röd=höger) sladden du har. Den kan bara ge sterio från tvin.

Det du kan göra för att kanske ändå få ljud från skärmen är att leta upp om det fins en 3.5mm AUX ljudutgång (brukar användas av hörlurar). Ha skärmen det så fins de billiga adaptrar att köpa å sätta i mellan. Men det är lite av en nödlösning och änklaste lösning för att få ljud, MEN absolut inte den bästa om det kanske finns andra ljud ingångar på "högtalarenheten" och ljudutgångar på skärmen.

Så som också är sagt, mer info hadde inte skadat

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av seville57:

Ok, tack. Hittade denna DVD på Dustin - Philips TAEP 2000/12 som enligt infon ska HDMI port. Dock vet vi inte vilken DVD spelare Madde_94 har ännu. Det med ARC är en vana angående Blu ray att man skriver HDMI ARC porten sorry.

Jo de finns men är mycket ovanliga, dessutom är det där en ren dvdspelare och inget allt i ett system.
Men den stora frågan är varför den existerar och varför någon skulle vilja köpa en sådan idag för man kan få tag på BD spelare för samma pengar eller billigare och de gör ju allt en dvd gör och kan dessutom spela BD skivor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Det kan ju vara så att med DVD menar man en BR-spelare, eller någon form av "kompaktsystem" med DVD/BR och ett antal högtalare exempelvis, de var ju rätt poppis där ett tag (och finns i överflöd i närmaste soprum).

Sen kan man få surround från två RCA m.h.a. Dolby Pro Logic. Det är inte lika bra som format med fler faktiska kanaler förstås men det är ändå långt bättre än stereo.

Tolkar jag originalfrågan korrekt så handlar det om ett integrerat system och då spelar det ingen roll vart du kopplar signalkablarna för att få ljud från det du spelar på det systemet. Kablarna är nog till för att få ljud från teven till DVD-systemet dock, och är det de enda du har att koppla in (och din teve har sådan utgång, eller du köper en adapter till en hörlursutgång) så kan det absolut duga men bättre är ju om du hittar någon form av digital koppling, på den tiden var ju optisk eller en RCA-kabel vanligast, eller HDMI med Arc förstås men det misstänker jag är för modernt.

Permalänk
Medlem

det kan ju vara nått sånt här som TS har:
https://www.philips.se/c-p/HTD3510_12/5.1-dvd-hemmabiosystem

Bruksanvisning:
https://www.philips.se/c-p/HTD3510_12/5.1-dvd-hemmabiosystem/...

Så hdmi (utan att ha läst bruksanvisningen) borde vara bästa/ända sättet att få ihop det.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

det kan ju vara nått sånt här som TS har:
https://www.philips.se/c-p/HTD3510_12/5.1-dvd-hemmabiosystem

Bruksanvisning:
https://www.philips.se/c-p/HTD3510_12/5.1-dvd-hemmabiosystem/...

Så hdmi (utan att ha läst bruksanvisningen) borde vara bästa/ända sättet att få ihop det.

Håller med. Var ju inne på det längre upp i tråden. Dock inte angående det du menar utan bara själva en lös DVD Får om vi lite bättre info senare idag.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.