Vi riggar Samsung Odyssey Ark som kontorsskärm

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Vi riggar Samsung Odyssey Ark som kontorsskärm

Det är dags för dumheter! Samsung har skickat Odyssey Ark till redaktionen och i stället för att placera skärmen på något vettigt ställe där den kommer vara användbar, ville jag lägga beslag på den för att se hur det är att använda en bamseskärm som kontorsmonitor. Som drivs av en ledsen Lenovo X380 Yoga. Och hur det såg ut när det hela riggades kan du se i videon här intill.

Lite spontana tankar kring skärmen: Den är stor. Jättestor. I horisontellt läge är skärmen nästan lika bred som skrivbordet, men stället till skärmen är generöst med vertikal rörelse och det är förhållandevis lätt att placera på ett bekvämt sätt. Och då pratar vi bekvämt i relation till storleken, inte vad som är ergonomiskt hållbart. Sedan är krökningen på 1000R väldigt bekväm att handskas med. Att köra en platt 55-tummare på skrivbordet hade ju varit helt befängt, men med krökningen får jag ändå en rätt trevlig överskådlighet utan att behöva vrida på huvudet eller få någon förlust på grund av knepig betraktningsvinkel.

I vertikalt läge är det andra bullar. Direkt när Ark roteras delas skärmen upp i sektioner där den nedre delen visar bild från datorn, vilket ungefär motsvarar en skärmstorlek på 32 tum. Ytterligare 32-tum stora bildrutor kan synas ovanför och det är förhållandevis lätt att möblera om dessa. Men det vore ju rimligt. I stället snabbtestade jag med att köra hela 55-tummaren i vertikalt läge som skärm och det var kort sagt meckigt. Stolen behövdes lutas tillbaka till max för att ens kunna se tabs i Chrome, men att kunna se hela förstasidan på SweClockers utan att behöva scrolla var ändå trevligt. (Ja, skärmzoom i Windows justerades till 100 procent efter videon spelades in.)

Vad planen är med Odyssey Ark: Att jag ska ha den som kontorsskärm för alltid. Nej, tok heller. Vi ska se vad för användningsområden vi kan hitta till besten. På redaktionen har det yttrats vilja att koppla kraftfull datamaskin och spela lite bilspel samt spelkonsoler och annat smått och gott.

Har du något tips på hur vi skulle kunna använda bjässen?

Permalänk

Nice! Får se om denna blir den nya main drivern. Hur ser det ut med Spotify appen på den,i vertikalt läge när skärmen är sektionerad?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Helionart:

Nice! Får se om denna blir den nya main drivern. Hur ser det ut med Spotify appen på den,i vertikalt läge när skärmen är sektionerad?

Ej testat, men ska kika! Men det verkar vara rätt smärtfritt och enkelt att göra så. Nedre delen av skärmen får en 16:9-ruta där datorn visas, medan resten visar Spotify.

Ah, kul. Ser nu att ihopsättandet föll bort i videon. Ersätter med ny inom kort.

Permalänk
Medlem

Låt mig gissa: Ni bröt där ni gjorde för att du fick ont i nacken?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Phod:

Låt mig gissa: Ni bröt där ni gjorde för att du fick ont i nacken?

Började googla på nackkrage direkt efter kameran stängdes av. Hade stolens lutning varit lite mer generös så hade det inte varit något problem. Men efter bara någon minuts användande blev det rätt obekvämt för nacken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Att köra en platt 55-tummare på skrivbordet hade ju varit helt befängt, men med krökningen får jag ändå en rätt trevlig överskådlighet utan att behöva vrida på huvudet eller få någon förlust på grund av knepig betraktningsvinkel.

Håller helt med - en platt 55" vid skrivbordet ska så klart vara väggmonterad ovanför skrivbordet och inte stå på skrivbordet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helionart:

Nice! Får se om denna blir den nya main drivern. Hur ser det ut med Spotify appen på den,i vertikalt läge när skärmen är sektionerad?

Av ren nyfikenhet så undrar jag hur dina tankar går om varför o hur du vill använda en sån här skärm?

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Enviro:

https://www.youtube.com/watch?v=YeXld4d95EI

Att köra en platt 55-tummare på skrivbordet hade ju varit helt befängt

Agree to disagree.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Agree to disagree.

Fundear även på detta med krökta/böjda skärmar kontra platta. Skärmen blir visserligen mindre bred när den kröks, men å andra sidan så flyttas sidorna klart mer framåt, alltså kommer närmare användaren i djupled vilket i sig innebär att betrakningsvinklarna genast ökar igen. Nu var det evigheter sen jag hade en krökt skärm annat än ett kort tag med Samsung G9, men jag har för mig att slutsatsen var att betraktningsvinklarna till kanterna i praktiken ökade pga kurvningen jämfört med en platt skärm med motsvarande storlek. Däremot minskar bildförvrängningen då de flesta VA paneler har problem med när tittvinkeln mot skärmen ökar.

Om man dessutom jämfört något som är väggmonterat med något som står på ett ställ på skrivbordet lär skillnaderna öka ytterligare till den platta skärmens fördel. Man så klart väggmontera även krökta skärmar, iaf vissa av dom, men osäker på om det gäller Samsung Ark.

Resonemanget borde hålla oavsett om det är horisontell eller vertikal montering anta jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Fundear även på detta med krökta/böjda skärmar kontra platta. Skärmen blir visserligen mindre bred när den kröks, men å andra sidan så flyttas sidorna klart mer framåt, alltså kommer närmare användaren i djupled vilket i sig innebär att betrakningsvinklarna genast ökar igen. Nu var det evigheter sen jag hade en krökt skärm annat än ett kort tag med Samsung G9, men jag har för mig att slutsatsen var att betraktningsvinklarna till kanterna i praktiken ökade pga kurvningen jämfört med en platt skärm med motsvarande storlek. Däremot minskar bildförvrängningen då de flesta VA paneler har problem med när tittvinkeln mot skärmen ökar.

Om man dessutom jämfört något som är väggmonterat med något som står på ett ställ på skrivbordet lär skillnaderna öka ytterligare till den platta skärmens fördel. Man så klart väggmontera även krökta skärmar, iaf vissa av dom, men osäker på om det gäller Samsung Ark.

Resonemanget borde hålla oavsett om det är horisontell eller vertikal montering anta jag.

En platt 55" måste man ha på så långt avstånd av ergonomiska skäl att man måste kompensera med skalning och därmed tappa vinsten med större skärm, ja förutom spel då. En krökt löser det problemet, till viss del inom rimliga gränser.
Väggmontering eller stativ på skrivbordet är ju ingen generell fråga, det handlar ju bara om storlek på skrivbord och stativets justeringsmöjligheter.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem

Testa följande.

Harpan.
Kalkylatorn.
Kalender.
Paint.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag hade varit lite orolig för skrivbordet i det långa loppet, sviktade rätt fint där

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av SCORPIUS:

Testa följande.

Harpan.
Kalkylatorn.
Kalender.
Paint.

Hallå tagga ner lite, vi kan inte bli för galna i testandet.

Skrivet av Mezzlock:

Jag hade varit lite orolig för skrivbordet i det långa loppet, sviktade rätt fint där

Oja, det sviktade varje gång jag skrev något. Om man inte har ett stabilt skrivbord lär det risken att bli sjösjuk när man jobbar i vertikalt läge rätt hög.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av improwise:

Fundear även på detta med krökta/böjda skärmar kontra platta. Skärmen blir visserligen mindre bred när den kröks, men å andra sidan så flyttas sidorna klart mer framåt, alltså kommer närmare användaren i djupled vilket i sig innebär att betrakningsvinklarna genast ökar igen. Nu var det evigheter sen jag hade en krökt skärm annat än ett kort tag med Samsung G9, men jag har för mig att slutsatsen var att betraktningsvinklarna till kanterna i praktiken ökade pga kurvningen jämfört med en platt skärm med motsvarande storlek. Däremot minskar bildförvrängningen då de flesta VA paneler har problem med när tittvinkeln mot skärmen ökar.

Om man dessutom jämfört något som är väggmonterat med något som står på ett ställ på skrivbordet lär skillnaderna öka ytterligare till den platta skärmens fördel. Man så klart väggmontera även krökta skärmar, iaf vissa av dom, men osäker på om det gäller Samsung Ark.

Resonemanget borde hålla oavsett om det är horisontell eller vertikal montering anta jag.

Du har helt klart många bra poänger i det du skriver.
Sitter man nära en så pass stor VA-panel så tror jag krökningen är nödvändig för att undvika att färger blir förvrängda i de bortre delarna av skärmen osv.
Personligen så flyttade jag min 55" OLED till skrivbordet för ett par veckor sen. Visst är det fullkomligt enormt men fungerar utmärkt som spelskärm då jag ofta skjuter bak stolen lite och höjer den så ögonhöjden är i mitten av skärmen ungefär och kör med handkontroll. Att arbeta på när jag skriver fungerar det också förvånansvärt bra då jag kan köra VÄLDIGT många fönster samtidigt utan att det känns för litet. jag sitter kanske 80cm ifrån den och då är det kalas. om man däremot sitter närmre än så och/eller primärt ska spela FPS eller andra spel där man behöver ha hela UI:t i blickfånget kontinuerligt är det nog en väldigt dålig idé.

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Vi hade en sån skärm på jobbet för ett tag sen och provade spela CS i porträttläge. Rekommenderar INTE det.

Permalänk
Medlem

För mig som kör mycket combat flygsimulatorer, DCS, IL-2, så hade det varit kul att testa den i vertikalläge bara för att jämför mot ultrabreda jag testat tidigare!

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

En platt 55" måste man ha på så långt avstånd av ergonomiska skäl att man måste kompensera med skalning och därmed tappa vinsten med större skärm, ja förutom spel då. En krökt löser det problemet, till viss del inom rimliga gränser.
Väggmontering eller stativ på skrivbordet är ju ingen generell fråga, det handlar ju bara om storlek på skrivbord och stativets justeringsmöjligheter.

Tvivlar på att det är några större skillnaden mellan böjd och rakt i detta avseende då mitten på skärmen rimligtvis bör hamna på ungefär samma avstånd från ögat oavsett om kanterna är krökta eller inte och är då storleken på skärmarna densamma så lär även storleken på innehållet vara densamma. Möjligtvis om man kunde ha olika skalning på olika delar av skärmen men det har jag aldrig sett stöd för.

Väggmontering kontral stativmontering är dock ofta i praktiken något som påverkar, även om den inte gör det rent teoretiskt, då det både ska gå att väggmontera men även att olika skärmar bygger olika mycket med en väggmontering. Tar man t.ex. LGs Gallery OLEDs så är dessa dels tunnare till att börja med än motsvarande C-modeller, men också att dom har väggfäste inbyggt så att baksidan faktiskt hamnar mot väggen snarare än framför den. Det gör i praktiken att t.ex. en 55" G2 skulle få ett något längre avstånd mellan ögat och panelen än en 55" C2 i samma setup. Har man ett optimalt rum som man kan inreda optimalt så kan man så klart optimera bort denna skillnad, men många av oss har väl inte det utan måste istället göra det bästa möjliga av det förutsättningar man har. Det har dock ingen absolut koppling till böjd vs platt diskussionen så länge man kan optimera bort övriga skilnader ändå.

Permalänk
Medlem

tända lyset nästa gång kanske?..

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S

Permalänk
Snusfri
Skrivet av CrispVanDahl:

Du har helt klart många bra poänger i det du skriver.
Sitter man nära en så pass stor VA-panel så tror jag krökningen är nödvändig för att undvika att färger blir förvrängda i de bortre delarna av skärmen osv.
Personligen så flyttade jag min 55" OLED till skrivbordet för ett par veckor sen. Visst är det fullkomligt enormt men fungerar utmärkt som spelskärm då jag ofta skjuter bak stolen lite och höjer den så ögonhöjden är i mitten av skärmen ungefär och kör med handkontroll. Att arbeta på när jag skriver fungerar det också förvånansvärt bra då jag kan köra VÄLDIGT många fönster samtidigt utan att det känns för litet. jag sitter kanske 80cm ifrån den och då är det kalas. om man däremot sitter närmre än så och/eller primärt ska spela FPS eller andra spel där man behöver ha hela UI:t i blickfånget kontinuerligt är det nog en väldigt dålig idé.

55" OLED C1 på skrivbordet är mycket trevligt, passar pra pra till spel, 3d, film/tv och mycket annat.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Kenneth:

Vi hade en sån skärm på jobbet för ett tag sen och provade spela CS i porträttläge. Rekommenderar INTE det.

Känns som ett säkert sätt att uppnå åksjuka

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Du har helt klart många bra poänger i det du skriver.
Sitter man nära en så pass stor VA-panel så tror jag krökningen är nödvändig för att undvika att färger blir förvrängda i de bortre delarna av skärmen osv.
Personligen så flyttade jag min 55" OLED till skrivbordet för ett par veckor sen. Visst är det fullkomligt enormt men fungerar utmärkt som spelskärm då jag ofta skjuter bak stolen lite och höjer den så ögonhöjden är i mitten av skärmen ungefär och kör med handkontroll. Att arbeta på när jag skriver fungerar det också förvånansvärt bra då jag kan köra VÄLDIGT många fönster samtidigt utan att det känns för litet. jag sitter kanske 80cm ifrån den och då är det kalas. om man däremot sitter närmre än så och/eller primärt ska spela FPS eller andra spel där man behöver ha hela UI:t i blickfånget kontinuerligt är det nog en väldigt dålig idé.

Min högst personliga åsikt är att allt snack om ögats krökning osv från Samsung är rent snömos, och den egentliga anledningen är att hantera betrakningsvinklarna som annars skulle bli allt annat än bra med en stor VA panel på nära avstånd. Det gäller i synnerhet när man börjar introducera FALD, på den G9 Neo som jag testade hemma ett tag var det iaf en dramatisk skillnad i svärta osv om man började få lite vinkel till skärmytan.

Jag har väl inne på typ min femte OLED för skrivbordet numera (om jag minns rätt) så jag har väl till viss del hunnit vänja mig vid vissa av de brister som trots allt finns, som t.ex. att text kanske inte är jättekul på en 55" 4K skärm jämfört med en 27" IPS osv. Men annars håller jag helt med dig om att både work and play fungerar bra, så länge man inte försöker köra allt i fullskärm som väl många envisas med. För spelande, i synnerhet FPS, rekommenderar jag att köra en custom resolution utan skalning. Brukar köra typ CS GO i FHD utan skalning vilket går klart bättre än om jag försöker köra fullskärm.

Mycket av detta är väl relevant för alla stora skärmar och inte unikt för just OLED, inklusive Samsung ARK då, för att inte komma allt för långt ifrån ämnet. Hade jag kunnat få samma fördelar i en mindre skärm, typ 32", hade jag nog ändå utan större tvekan föredragit det, vilket t.ex. gör att G8 Neo känns klart mer intressant än Samsung Ark. Eller kanske då att de större skärmarna hade 8K istället. Men det är så klart mina åsikter, behöver inte vara sant för alla

Permalänk
Skrivet av improwise:

Fundear även på detta med krökta/böjda skärmar kontra platta. Skärmen blir visserligen mindre bred när den kröks, men å andra sidan så flyttas sidorna klart mer framåt, alltså kommer närmare användaren i djupled vilket i sig innebär att betrakningsvinklarna genast ökar igen. Nu var det evigheter sen jag hade en krökt skärm annat än ett kort tag med Samsung G9, men jag har för mig att slutsatsen var att betraktningsvinklarna till kanterna i praktiken ökade pga kurvningen jämfört med en platt skärm med motsvarande storlek. Däremot minskar bildförvrängningen då de flesta VA paneler har problem med när tittvinkeln mot skärmen ökar.

Om man dessutom jämfört något som är väggmonterat med något som står på ett ställ på skrivbordet lär skillnaderna öka ytterligare till den platta skärmens fördel. Man så klart väggmontera även krökta skärmar, iaf vissa av dom, men osäker på om det gäller Samsung Ark.

Resonemanget borde hålla oavsett om det är horisontell eller vertikal montering anta jag.

Hur kan betraktningsvinkeln öka? Det borde ju bli tvärtom. Skärmen är ju inte kurvad bort från dig utan mot dig. Betraktningsvinkel bör därför bli bättre på en kurvad skärm än en platt skärm på samma ställe och samma storlek.

Inte nu för att betraktningsvinkel varit ett problem på dagens paneler på länge kan jag tycka.

Visa signatur

🖥️ • Ryzen7 5800X + NH-D15 • STRIX B350-F • 32GB 3200MHz • 970 Evo+ M2 1TB • Corsair RM1000X • Define 7 Compact • Gigabyte RTX3070 Aorus Master • Samsung Odyssey G7 32" 240hz 1440p
⌨️ • Logitech MX Mechanical Mini 🖱️ • Logitech G Pro X Superlight
🔈 • RØDE AI-1 • Edifier R1600 TIII 🎧 • Sony MDR7506

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av THB:

55" OLED C1 på skrivbordet är mycket trevligt, passar pra pra till spel, 3d, film/tv och mycket annat.

<Uppladdad bildlänk>

Same fast jag kör CX.
Notera att jag skjutit fram bordet en bit från väggen och skjutit bak skärmen för att få lite mer avstånd, samt uppgraderat till en ordentligt stol.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av improwise:

Min högst personliga åsikt är att allt snack om ögats krökning osv från Samsung är rent snömos, och den egentliga anledningen är att hantera betrakningsvinklarna som annars skulle bli allt annat än bra med en stor VA panel på nära avstånd. Det gäller i synnerhet när man börjar introducera FALD, på den G9 Neo som jag testade hemma ett tag var det iaf en dramatisk skillnad i svärta osv om man började få lite vinkel till skärmytan.

Jag har väl inne på typ min femte OLED för skrivbordet numera (om jag minns rätt) så jag har väl till viss del hunnit vänja mig vid vissa av de brister som trots allt finns, som t.ex. att text kanske inte är jättekul på en 55" 4K skärm jämfört med en 27" IPS osv. Men annars håller jag helt med dig om att både work and play fungerar bra, så länge man inte försöker köra allt i fullskärm som väl många envisas med. För spelande, i synnerhet FPS, rekommenderar jag att köra en custom resolution utan skalning. Brukar köra typ CS GO i FHD utan skalning vilket går klart bättre än om jag försöker köra fullskärm.

Mycket av detta är väl relevant för alla stora skärmar och inte unikt för just OLED, inklusive Samsung ARK då, för att inte komma allt för långt ifrån ämnet. Hade jag kunnat få samma fördelar i en mindre skärm, typ 32", hade jag nog ändå utan större tvekan föredragit det, vilket t.ex. gör att G8 Neo känns klart mer intressant än Samsung Ark. Eller kanske då att de större skärmarna hade 8K istället. Men det är så klart mina åsikter, behöver inte vara sant för alla

Jag tror absolut du har en poäng i det du säger.
Vet inte hur det är med deras bättre paneler men tyckte det blev väldigt jobbiga färgavvikelser i G7:an (den gamla versionen) så fort man kom lite "off-axis"

ja alltså som sagt det finns brister med OLED helt klart med för mig har det blivit en game changer på många sätt. Betydligt trevligare att kolla på film och spela spel även om det som du nämner finns brister när man ska arbeta. Lyckligtvis har jag en väldigt bra IPS på kontoret där jag jobbar i 99% av fallen men ja.

Det ska bli spännande att koppla upp Ark:en mot en gamingrigg och konsol och se hur det funkar.
Förutsatt att @Enviro vill dela med sig lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thewrulph:

Hur kan betraktningsvinkeln öka? Det borde ju bli tvärtom. Skärmen är ju inte kurvad bort från dig utan mot dig. Betraktningsvinkel bör därför bli bättre på en kurvad skärm än en platt skärm på samma ställe och samma storlek.

Inte nu för att betraktningsvinkel varit ett problem på dagens paneler på länge kan jag tycka.

Typ så här:

Och tvärt emot vad de flesta säkert tror så försörjer jag mig inte genom mina fantastiska designtalanger så ni får se det som abstrakt konst

Sen spelar så klart faktorer som tittavstånd, skärmstorlek, krökningen storlek osv in.

Edit: Betraktningsvinkel är lite flytande som begrepp, då det både kan avse vinkel mot själva panelen, och hur mycket man behöver vrida på huvudet/ögonen för att se kanterna. I detta fall avses primärt det ergonomiska då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Jag tror absolut du har en poäng i det du säger.
Vet inte hur det är med deras bättre paneler men tyckte det blev väldigt jobbiga färgavvikelser i G7:an (den gamla versionen) så fort man kom lite "off-axis"

ja alltså som sagt det finns brister med OLED helt klart med för mig har det blivit en game changer på många sätt. Betydligt trevligare att kolla på film och spela spel även om det som du nämner finns brister när man ska arbeta. Lyckligtvis har jag en väldigt bra IPS på kontoret där jag jobbar i 99% av fallen men ja.

Det ska bli spännande att koppla upp Ark:en mot en gamingrigg och konsol och se hur det funkar.
Förutsatt att @Enviro vill dela med sig lite.

Är väl dags att kalla in @Laxpudding här men min uppfattning, som dock inte på något sätt är baserad på en total överblick av marknaden, är att VA panelerna i sig blivit lite bättre på detta men sen har känsligheten ökat igen när man adderat på FALD för att fixa svärtan. Jag tycker nog totalt sett att OLEDs fördelar (eller en motsvarande teknik med samma fördelar) gör att jag numera föredrar det även för work och inte bara för play. Eller Arken då om man lyckats fixa några av de nackdelar som fanns med tidigare skärmar, men som jag tolkar det så är det inte fallet. Och ska man ändå ha LCD så ser jag ingen anledning att köpa 55" i 4K när det finns 4K i klart smidigare storlekar.

Men för de flesta normala användare som primärt är ute efter något för arbete så är en bra IPS fortfarande svårslagen. I synnerhet för den delen av befolkningen som gillar att köra alla program i fullscreen, eller rättare sagt inte har samma behov av flera fönster samtidigt, vilket förmodligen är den övervägande majoriteten.

Sen bör det sägas att det enligt min mening är ett absolut krav att "hacka" en OLED via servicemenyn för att använda den som jobbmonitor så man slipper ASBL, men så är jag också en sucker för ljusstyrka och WOW-faktor

Permalänk
Medlem

När nu diskussionen ändå är igång om stora skärmar för Work och inte bara Play, är det fler än jag som upplever att text på stora skärmar är lite mer svårläst än på mindre skärmar, trots att det egentligen rent logiskt borde vara tvärt om? Jag tycker mig ibland få lite samma känsla som när man försöker köra typ FPS spel på en stor skärm kontra mindre skärm, dock är det lite för abstrakt för att jag ska kunna avfärda att det bara beror på trötthet i allmänhet, stigande ålder osv. Brukar ibland jämföra med att ställa en 27" 4K IPS bredvid, men skillnaderna blir lite för stora i största allmänhet för att jag med en sample size of one ska kunna dra några slutsatser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Låt mig gissa: Ni bröt där ni gjorde för att du fick ont i nacken?

Skrivet av Enviro:

Började googla på nackkrage direkt efter kameran stängdes av.

En ergonomisk tumregel är att skärmens övre kant ska vara i ögonhöjd. Förstås inte möjligt med en sån där skärm i vertikalt läge, men man kan förbättra ergonomin genom att ha ett kort skrivbord och sänka skärmen under skrivbordsnivå (ställa på en pall framför? Eller väggfäste.). Det är nämligen mycket bekvämare att titta nedåt än att titta uppåt. Kräver en del genomtänkt möblering.

Skrivet av improwise:

Typ så här:

Tack för din klargörande illustration. Det du visar kallar man vanligtvis synfältet, som det stämmer att man får mer av med krökta skärmar (därav "omslutningseffekten" som skärmtillverkare pratar om). Det @thewrulph pratar om är vinkeln mellan synriktningen och skärmen, som idealt är vinkelrät (typiskt för mitten av skärmen) men som avviker mer närmare kanterna för en platt skärm än för en krökt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Började googla på nackkrage direkt efter kameran stängdes av. Hade stolens lutning varit lite mer generös så hade det inte varit något problem. Men efter bara någon minuts användande blev det rätt obekvämt för nacken.

Ett annat tips är att ha skärmen längre ifrån samt om du har skärmen på ett lägre bord så att du kan använda ögonen upp o ner än att nacken ska åka upp o ner.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Tack för din klargörande illustration. Det du visar kallar man vanligtvis synfältet, som det stämmer att man får mer av med krökta skärmar (därav "omslutningseffekten" som skärmtillverkare pratar om). Det @thewrulph pratar om är vinkeln mellan synriktningen och skärmen, som idealt är vinkelrät (typiskt för mitten av skärmen) men som avviker mer närmare kanterna för en platt skärm än för en krökt.

Om man kör typ ett bilspel eller liknande där kanterna bara visar det som är i pereferin så är nog synfältet en korrekt benämning, men vid datorarbete är det väl snarare så att man normalt alltid arbetar på en mindre del av skärmen där man fokuserar blicken och då blir det lite mer diffust vad som är vad (åtminstone för mig, det finns säkert ett begrepp för det bara att jag inte kan det). Min poäng var väl mer att om man tänker att kurvad skärm automatiskt innebär bättre ergonomi så kanske det inte riktigt stämmer - man kan mycket väl behöva vrida på huvudet ännu mer med en kurvad skärm än en icke kurvad.

Sen ska man ha i åtanke att problemet med dåliga betrakningsvinklar i sig inte försvinner bara för att man kröker skärmen då det bygger på att man sitter med huvudet exakt rätt, vilket man inte lär göra eftersom man förmodligen rör sig mer vid skrivbordet än vad man flyttar på skärmen. I värsta fall riskerar man väl att man både får de geometriska problem som en kurvad skärm innebär men ändå får en betrakningsvinkel som inte gör upplevelsen optimal. Sen bör det väl sägas att olika saker påverkas olika mycket, t.ex. sämre svärta kanske inte är någon större katastrof om man sitter och arbetar i Word osv. Sen kanske inte Samsung Ark är det självklara valet för den typen av användning oavsett