Tävling: Rendera SweClockers i framtiden och vinn proffsgrafik från PNY

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag tycker en bra gräns vore vid enkel kompositering av olika renderingspass och enklare bildbehandling. Säg exempelvis att man begränsar bildbehandlingen till verktyg motsvarande det som finns i Camera RAW. Eller om man vill göra det ännu snävare; endast curves, levels, hue/saturation.

Med kompositering menar jag här att föra samman olika renderingspass och justera deras individuella inverkan. Exempelvis AO, diffuse, spec osv. Alltså, det här ska inte förväxlas med att klippa och klistra ihop olika bilder, typ photobashing med olika 3D-renderingar.

Om du visar bilden för random sweclockare och frågar "Är den här bilden en 3D-rendering?" och de svarar "Ja" så är du safe skulle jag tro.

Gissar att de mest försöker få till en tydlig 3D-anda i tävlingen och avstyra uppenbara 2D-bildbearbetnings-battles snarare än att det måste vara puristiskt producerat rent tekniskt. Men det är min tolkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon39592:

"Proffsgrafik" och PNY i samma mening? Aj, aj

Jag förstår inte, utveckla gärna. PNY-kort är väl mer eller mindre ensamma om att göra grafikkort för rendering av 3D-modeller idag. Men nu menar jag i industridesign och dylikt, för underhållning antar jag att det är stora farmar som renderar och däri sitter väl grafikkort tillverkade utan partnertillverkare antar jag. A4500 är ju en perfekt klass för CAD-design i 3D.

Permalänk
Medlem

År 2300?

Inte ett seriöst bidrag, ifall det inte var uppenbart

Dold text
Permalänk
Medlem

oj det här kan jag inte alls men jag hoppas några duktiga jävlar kommer med nåt ordentligt deus ex / cyberpunk tema

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

3D - the future is now

Jag gjorde mina första 3D renderingar för trettio år sedan och liksom inte nått din nivå av nytänkande än. Det här är en drömtävling där jag glatt erkänner att jag inte har något att bidra med, på riktigt.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk

Ja

Eyyy huvudet var gjort i 3D, jag lovar!

Dold text
Visa signatur

i9 10900KF - NH-U12A - GTX 1070 - Prime Z490M-Plus - 32GB 3200Mhz - HX750W - Define R3

Permalänk
Medlem

Önskar man hade tid... Får passa på denna, även om den verkar rolig.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Skulle gärna dra ihop ett bidrag men svårt uppdrag..man ska inte bara visualisera Swec gubben, men 300 år i framtiden...300 år..skulle lika gärna kunna vara 1000...jämför 2000 talet med 1700 liksom. Kommer man ha headsets? Tveksamt...linser, monitorer? Direkt in i hjärnstammen a la Matrix, eller en brain interface med bara en liten huva? Kanske hologram holodeck liknande. Troligtvis är teknologin så pass avancerad att den inte är inkräktande så man kanske inte ens kan se när man interagerar med "nätet". Svårt.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som missar MASSOR av tävlingar eller riktar sig 99,99% av tävlingarna på sweclockers till art-directors/grafiker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

Är det bara jag som missar MASSOR av tävlingar eller riktar sig 99,99% av tävlingarna på sweclockers till art-directors/grafiker?

Det är ju sponsorerna som väljer vad tävlingarna ska vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Octo:

Skulle gärna dra ihop ett bidrag men svårt uppdrag..man ska inte bara visualisera Swec gubben, men 300 år i framtiden...300 år..skulle lika gärna kunna vara 1000...jämför 2000 talet med 1700 liksom. Kommer man ha headsets? Tveksamt...linser, monitorer? Direkt in i hjärnstammen a la Matrix, eller en brain interface med bara en liten huva? Kanske hologram holodeck liknande. Troligtvis är teknologin så pass avancerad att den inte är inkräktande så man kanske inte ens kan se när man interagerar med "nätet". Svårt.

Ja lite svårt att komma på nånting bra som passar det århundradet, men jag håller på att försöka slänga ihop nånting ändå. För egentligen är min största utmaning att jag kan sitta månader med en enda bild, så att få ihop nånting på nu en vecka eller vad det är är ett rejält utmaning det

Permalänk
Medlem

Ja.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Inaktiv

Blev en seriestripp:

Permalänk
Medlem

GUBB-E

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem

Vet inte vad detta säger om mitt framtidshopp men Gubben har lämnat köttet bakom sig när övriga köttsäckar gick sitt öde till mötes långt tillbaka i tiden. Kanske närmre än vi tror...

Mitt 1080 fick svettas lite

Permalänk
Medlem

@Dimestam Skulle det vara möjligt att ni förlänger slutdatumet på tävlingen?

Känns som det var lite för kort tid för en 3D renderings tävling speciellt om man räknar med at folk jobbar / går i skolan på vardagen, man kan ju så klart få i hop en bild på den här tiden men är roligare om man kan ta lite mer tid på sig så man inte behöver super stressa, samt då kan man även göra en något mer ambitiös bild och eventuellt pröva på nya metoder / program vilket gör tävlingar mer värda att vara med i för egen del även om man inte vinner eftersom då har man iallafall utvecklas / lärt sig något nytt istället för att bara behöva göra något som är "enkelt/safe" för att hinna med.

Vet att ni har vid vissa tidigare tävlingar förlängt tävlingen p.g.a. av för få bidrag men gjort det först efter slutdatumet, men det känns också lite sisådär schyst för dom som stressat färdigt en bild för att hinna lämna in innan deadline.

Om ni skulle kunna tänka er förlänga tävlingen och samt klargöra det några dagar innan deadline så skulle det uppskattats definitivt av mig, men antar av andra också.

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem

Håller inte med.

Skrivet av Patan77:

@Dimestam Skulle det vara möjligt att ni förlänger slutdatumet på tävlingen?

Känns som det var lite för kort tid för en 3D renderings tävling speciellt om man räknar med at folk jobbar / går i skolan på vardagen, man kan ju så klart få i hop en bild på den här tiden men är roligare om man kan ta lite mer tid på sig så man inte behöver super stressa, samt då kan man även göra en något mer ambitiös bild och eventuellt pröva på nya metoder / program vilket gör tävlingar mer värda att vara med i för egen del även om man inte vinner eftersom då har man iallafall utvecklas / lärt sig något nytt istället för att bara behöva göra något som är "enkelt/safe" för att hinna med.

Vet att ni har vid vissa tidigare tävlingar förlängt tävlingen p.g.a. av för få bidrag men gjort det först efter slutdatumet, men det känns också lite sisådär schyst för dom som stressat färdigt en bild för att hinna lämna in innan deadline.

Om ni skulle kunna tänka er förlänga tävlingen och samt klargöra det några dagar innan deadline så skulle det uppskattats definitivt av mig, men antar av andra också.

Håller inte med. Upptäckte själv denna tävlingen idag och tycker tidsfönstret är tajt men rimligt. Tidspress är bara bra. Man gör bättre ifrån sig tycker jag. Jag jobbar också 8-17 och har barn men man får helt enkelt offra några timmars sömn för att hinna. Fett taggad. Ska bli kul att se vad folk hittar på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patan77:

@Dimestam Skulle det vara möjligt att ni förlänger slutdatumet på tävlingen?

Känns som det var lite för kort tid för en 3D renderings tävling speciellt om man räknar med at folk jobbar / går i skolan på vardagen, man kan ju så klart få i hop en bild på den här tiden men är roligare om man kan ta lite mer tid på sig så man inte behöver super stressa, samt då kan man även göra en något mer ambitiös bild och eventuellt pröva på nya metoder / program vilket gör tävlingar mer värda att vara med i för egen del även om man inte vinner eftersom då har man iallafall utvecklas / lärt sig något nytt istället för att bara behöva göra något som är "enkelt/safe" för att hinna med.

Vet att ni har vid vissa tidigare tävlingar förlängt tävlingen p.g.a. av för få bidrag men gjort det först efter slutdatumet, men det känns också lite sisådär schyst för dom som stressat färdigt en bild för att hinna lämna in innan deadline.

Om ni skulle kunna tänka er förlänga tävlingen och samt klargöra det några dagar innan deadline så skulle det uppskattats definitivt av mig, men antar av andra också.

Har själv funderat i liknande banor, bra att det lyfts! /B

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Patan77:

@Dimestam Skulle det vara möjligt att ni förlänger slutdatumet på tävlingen?

Känns som det var lite för kort tid för en 3D renderings tävling speciellt om man räknar med at folk jobbar / går i skolan på vardagen, man kan ju så klart få i hop en bild på den här tiden men är roligare om man kan ta lite mer tid på sig så man inte behöver super stressa, samt då kan man även göra en något mer ambitiös bild och eventuellt pröva på nya metoder / program vilket gör tävlingar mer värda att vara med i för egen del även om man inte vinner eftersom då har man iallafall utvecklas / lärt sig något nytt istället för att bara behöva göra något som är "enkelt/safe" för att hinna med.

Vet att ni har vid vissa tidigare tävlingar förlängt tävlingen p.g.a. av för få bidrag men gjort det först efter slutdatumet, men det känns också lite sisådär schyst för dom som stressat färdigt en bild för att hinna lämna in innan deadline.

Om ni skulle kunna tänka er förlänga tävlingen och samt klargöra det några dagar innan deadline så skulle det uppskattats definitivt av mig, men antar av andra också.

Alltid svårt att avgränsa och balansera insatsen. Går ju lägga hur mycket tid som helst på detta, så jag tror det är bättre att vi håller oss till den ursprungliga planen så att det blir rättvist för alla.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Dold text

Det här inte vad jag vill ska hända. Det är vad som kommer att hända.

Gömde bilden eftersom jag lade in ett nytt bidrag längre ned i tråden.
Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

<Uppladdad bildlänk>

Det här inte vad jag vill ska hända. Det är vad som kommer att hända.

Var tvungen att uppdatera mitt bidrag lite. Tävlingens sponsor måste ju också få synas på ett hörn.

Redigerar föregående inlägg så att bilden blir mindre synlig.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Doc Clock

Året är 2323. Tredje världskriget, "kärnornas krig", som utkämpades mellan "De Röda" (läs AMD) och "De Blå" (läs Intel) har kommit och gått för länge sedan, och mänskligheten är sedan länge utplånad.

Sweclockers-gubben, eller Doc Clock som han numera kallar sig, är den sista levande organismen i vårt kända universum.

Som tur är så har han givit alla Sweclockers medlemmar chansen att ladda upp sitt medvetande i form av AI:n till sweclockers servrar så vi kan fortsätta raljera om sådant som är viktigt.

Doc Clocks livsuppgift består nu av att underhålla dessa servrar och moderera Sweclockers forum. I förlängningen kämpar han också för att förhindra att historien återupprepas och fjärde världskriget bryter ut i den virtuella verkligheten.

Äntligen klar med mitt bidrag till tävlingen.
Min stackars dator skrek av smärta under renderingen, så ett nytt grafikkort skulle verkligen sitta fint.

Permalänk

They Call Him Prophet

Han har inte setts i århundraden, men är alltjämt närvarande.
Hans röst viskar i ruinerna, hans blick lurar i skuggorna

Livet förfaller, men tekniken består
They Call Him Prophet - Teknologins Frälsare och Beskyddare

aka den evige Sweclockers Gubben 😀

4k-version https://ibb.co/JmsfM2L
Bonusvideo https://youtu.be/LJSk0F6cztg

Permalänk
Medlem
Skrivet av aijou:

<Uppladdad bildlänk>

Året är 2323. Tredje världskriget, "kärnornas krig", som utkämpades mellan "De Röda" (läs AMD) och "De Blå" (läs Intel) har kommit och gått för länge sedan, och mänskligheten är sedan länge utplånad.

Sweclockers-gubben, eller Doc Clock som han numera kallar sig, är den sista levande organismen i vårt kända universum.

Som tur är så har han givit alla Sweclockers medlemmar chansen att ladda upp sitt medvetande i form av AI:n till sweclockers servrar så vi kan fortsätta raljera om sådant som är viktigt.

Doc Clocks livsuppgift består nu av att underhålla dessa servrar och moderera Sweclockers forum. I förlängningen kämpar han också för att förhindra att historien återupprepas och fjärde världskriget bryter ut i den virtuella verkligheten.

Äntligen klar med mitt bidrag till tävlingen.
Min stackars dator skrek av smärta under renderingen, så ett nytt grafikkort skulle verkligen sitta fint.

Mycket bra

Visa signatur

Fractal Design Define S - Asus Prime X570-P - AMD Ryzen 9 3950X - Corsair Hydro H115i PRO - Gainward RTX 4090 - Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 3200MHz - Corsair RM1000x - Samsung 970 EVO Plus 1TB x2 - massor av mekaniska lagringsdiskar.

Är här dagligen men skriver inte så mycket...

Permalänk
Medlem
Skrivet av aijou:

<Uppladdad bildlänk>

Året är 2323. Tredje världskriget, "kärnornas krig", som utkämpades mellan "De Röda" (läs AMD) och "De Blå" (läs Intel) har kommit och gått för länge sedan, och mänskligheten är sedan länge utplånad.

Sweclockers-gubben, eller Doc Clock som han numera kallar sig, är den sista levande organismen i vårt kända universum.

Som tur är så har han givit alla Sweclockers medlemmar chansen att ladda upp sitt medvetande i form av AI:n till sweclockers servrar så vi kan fortsätta raljera om sådant som är viktigt.

Doc Clocks livsuppgift består nu av att underhålla dessa servrar och moderera Sweclockers forum. I förlängningen kämpar han också för att förhindra att historien återupprepas och fjärde världskriget bryter ut i den virtuella verkligheten.

Äntligen klar med mitt bidrag till tävlingen.
Min stackars dator skrek av smärta under renderingen, så ett nytt grafikkort skulle verkligen sitta fint.

Wow! snyggt!

Hur renderade du bubblorna?
Är den riggad?
Vem vann kriget?

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dosshell:

Wow! snyggt!

Hur renderade du bubblorna?
Är den riggad?
Vem vann kriget?

Tack så mycket!

Inget speciellt med bubblorna direkt. Gjorde ett transparent "glas-aktigt" material och ploppade ut det på några sfärer. Typ samma som glasögonen och glaskupolen. Är det något specifikt du undrar? Kan ju skilja sig en del beroende på vilket program man använder.

Hade först planerat att rendera i marmoset toolbag som jag brukar, men var tvungen att bli klar igår för att jag inte har möjlighet att jobba mer på den innan deadline, så därför fick jag sätta upp en rendering direkt i Substance Painter, som jag även använde för texturering. Den renderaren är ganska begränsad, men är ändå nöjd med resultatet med tanke på tiden jag hade.

Den är inte riggad. Upptäckte tävlingen ganska sent, så har bara haft tid att göra "the bare minimum". Lade fokuset på modellering och texturering istället.

Ingen vann kriget. Alla dog. (Förutom Sweclockers-gubben)

Permalänk
Medlem

Det är nu år 2322, anrika Sweclockers har funnits i över tre århundraden och dess urfader Sweclockersgubben är nu en av världens mest högst ansedda datornördar. Tack vare det så har han tillgång till preciiis vilka moderna ultrakvantlaser-datorprylar som helst, men ändå så han har valt att överklocka sig själv med hårdvara från överklockningens guldålder, alltså tidigt 2000-tal.
Funderade på att göra nån slags tolkning på hur datorhårdvara i framtiden skulle se ut, men tänkte det är roligare att ha lite prylar vi alla kan relatera till, dessutom var det ju skitkul att sitta o bygga datorprylar i Blender ^^

4K-version finns här om nån vill pixelpeepa lite mer
https://dl.dropboxusercontent.com/s/i6dvibpzu4f76ix/swec_4k.j...

Permalänk

År 2323 Sweclockers Jr kör glatt med sin Black-Cobra-Truck inne i INET lager. Att jobba i lager är världens roligasta jobb när man får köra en sån best varje dag!

Permalänk
Medlem

200 år har gått sedan sist en biologisk människa sågs på denna öken till planet. På grund av detta så har alla organisationer anpassat sig till mekatroniska kunder och användare. Blotta minnet av hur människor såg ut har därmed svunnit bort likt träden och haven. Men än idag kan man hitta figurer som kan tyckas återskapa den mänskliga skepnaden. Sweclockerdroid är en utav dessa individer, en mycket gammalmodig variant av sitt slag som lyckats hålla sig relevant över åren med sina oslagbara talang av överklockning.

Det är inte många som träffar på honom i fysisk form. Somliga påstår att han kan hittas mitt i den svenska uröknen, men de flesta är ändå nöjda med att nå honom på robotnet, i forumet han driver.

Blev till att arbeta i Blender på bara laptop utan dedikerad GPU. Men utmaningen var ändå underhållande Kul initiativ!

Permalänk
Medlem

SLAGET OM SERVERHALLEN

År 2398, 55 år efter Slaget om serverhallen

I mitten av 2300 talet hade stormakten Amazooogle tagit över Europa förutom det sista fästet Sweddit.
Den första striden började år 2341 då Amazoogle skickade in de ökända Amazon Bots in i Scania land.
De mötte starkt motstånd från de redan starkt etablerade faktionerna Webhalland, Inetsund, Komplettborg och
SweClockBot.
Strider mellan de 100m höga androiderna tornade över städerna och förödelsen var enorm..
Trots det starka motståndet var dem tvunga att ge land och kabel när Amazoogle skickade in förstärkning
i form av GoogleBots.
2343 utspelades det sista slaget om serverhallen i central Sweddit.
SweClockBot och InetBot var de sista försvararna och möttes av JeffBot och hans armé.

Dem fick en chans att kapitulera av JeffBot som sa: "Ge mig er servrar."
Då svara SweClockBot: "Kom och ta dom!"...

formulering