Högsta man ska betala för en begagnad MacBook Air M1?

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Reklamationsrätten gäller ENDAST FÖRSTA ägaren. Så NEJ det kommer inte fungera

Tack för förtydligandet. Så för en produkt som en Mac med högt andrahandsvärde och hög reparationssvårighet är det en extra risk man tar som begagnatköpare.

Permalänk
Inaktiv

Ifall jag hade jag sålt min hade jag siktat på att få 7k. Att försöka få mer än så för begagnade grejjer känns nästan som lurendrejeri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Tack för förtydligandet. Så för en produkt som en Mac med högt andrahandsvärde och hög reparationssvårighet är det en extra risk man tar som begagnatköpare.

Du har fortfarande garantin, men reklamationsrätten gäller inte. Det är två olika saker.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Frågan vad är det högsta man bör betala för en begagnad produkt handlar mycket om vem man köper den från?
Om man köper en begagnad produkt från ens familj, så skulle man kunna betala nypris av flera anledningar, dels att man litar på dem och man kanske har bättre ekonomisk situation och vill hjälpa ens familj.
Om man köper av en bekant som man litar på, så kan man också betala mer av flera anledningar. Detsamma gäller att köpa från personer man litar på, det finns många här i tråden som jag inte skulle vara det minsta rädd för att handla från.

Men ju längre ifrån detta man går ju lägre värde får produkten.

  • När man köper nytt får man välja exakt den modell man vill ha, begagnat är det ofta mer att får saker som man ej hade valt på en ny produkt och vissa saker saknas.

  • Man stöter på en drös risker. Första är såklart allt strul med leverans, posten kan slarva bort, det är inte säkert personen ens skickar saken utan är en bedragare.

  • Produkten kan ha defekter som är kända av gamla ägaren. Av alla produkter finns det måndagsexemplar, kanske får man en sådan?

  • Problem med garanti om något går sönder

  • Datasäkerhet. Det handlar om en känslig produkt som har varit ute på "villovägar", vem vet vad som kan vara installerat på denna?

Jag själv använder aldrig någonsin begagnade, datorer, telefoner, surfplattor etc till något seriöst. Jag ser det bara dumsnålt att ta denna risk i onödan, speciellt när priset brukar vara så högt.

När det gäller Apples produkter så skulle man kunna argumentera för att en begagnad iPhone är extremt mycket säkrare än en begagnad Android. Och jag håller helt med detta påstående. Problemet är att priserna är därefter på begagnad iPhones.

Och detta leder för mig att jag aldrig ens funderar på begagnade Appleprodukter när de är så dyra. Om vi tar andra märken så skulle jag tänka på att denna enhet kommer jag ej använda till något seriöst, hur paranoid får man då vara? Speciellt om man köper en billig Kina surplatta, där säkerligen Kina redan vid leverans har lagt in programvara för övervakning.

Så med telefoner idag om man vill ha hög säkerhet. Köp en ny iPhone, skrota den efter något år med en slägga. Håll sedan på så och man har bra datasäkerhet och samtidigt får man vara med i TV3 program som heter Lyxfällan där de diskuterar konsekvenserna av ens agerande.

*edit*
Kort svar på högsta pris på begagnad macbook air. Så ser jag det själv mer som en retorisk fråga, då marknadspriset på dessa är högre än vad jag skulle ge för en sådan. Då köper jag en ny begagnad macbook air istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Reklamationsrätten gäller ENDAST FÖRSTA ägaren. Så NEJ det kommer inte fungera

Så klart det kommer. Kvittot visar ju att jag är första ägaren. Hur ska de motbevisa det? En sak vid återbetalning, då sker det ofta till samma konto som betalade. Men ersättningsprodult är inget konstigt.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Tack för förtydligandet. Så för en produkt som en Mac med högt andrahandsvärde och hög reparationssvårighet är det en extra risk man tar som begagnatköpare.

Precis, jag har köpt Mac sedan nittiotalet (och då även kloner). Andrahandsvärdet är extremt högt på en mac, och svårt att köpa reservdelar. Så Mac bör alltid köpas nytt och nyttjas minst en teknisk livslängd. Genom ett högt andrahandsvärde så är det även svårt att sälja den, då det är många scams och folk som försöker pruta ner priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Just där håller jag inte riktigt med.
Det finns säkert scenarion där M1 glänser även inom videoredigering, men av vad man kan se från tester och min egen erfarenhet så är de inte så snabba som alla vill få det att låta.

Det här är visserligen en Macmini, men fortfarande en M1.
Den åker på storstryk av en 3600 med ett 2060. En 4600h med exempelvis 1660TI hade inte hamnat allt för långt efter.
Testerna där den vinner över 3080 är oftast för att de kör utan OptiX.

Jag är inte heller någon expert inom området, men när jag testade min gamla laptop (4600h, 1660 TI) sida vid sida av en M1 Macbook så renderade min ~3x snabbare.
Nu var det två år sedan, så det kan ju hända att de optimerat skiten ur programmen och att jag är helt fel ute i dagsläget.

Värt att komma ihåg då man kollar på benchmarks att man ska titta på de nyaste man hittar: Både premier pro och davinci har nu native versioner som är enormt mycket snabbare på Apples M-processorer.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Lodisen:

Just där håller jag inte riktigt med.
Det finns säkert scenarion där M1 glänser även inom videoredigering, men av vad man kan se från tester och min egen erfarenhet så är de inte så snabba som alla vill få det att låta.

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Det här är visserligen en Macmini, men fortfarande en M1.
Den åker på storstryk av en 3600 med ett 2060. En 4600h med exempelvis 1660TI hade inte hamnat allt för långt efter.
Testerna där den vinner över 3080 är oftast för att de kör utan OptiX.

Jag är inte heller någon expert inom området, men när jag testade min gamla laptop (4600h, 1660 TI) sida vid sida av en M1 Macbook så renderade min ~3x snabbare.
Nu var det två år sedan, så det kan ju hända att de optimerat skiten ur programmen och att jag är helt fel ute i dagsläget.

Läst på lite mer, tror jag börjar få grepp om varför prestanda-resultaten kring videoredigering är extremt spretiga!

Nu hela den här discussion lite off-topic då TS faktiskt överhuvudtaget inte sagt något om video-redigering. Men om det är intressant bör även M2 vägas in då M2 och M1Pro har en mer avancerad "media engine" än M1 (M1Max har vidare två sådana "media engine" så den kan vara upp till 2x snabbare än M2/M1Pro).

Sen om du testade för två år sedan är eventuella resultat med Davinci Resolve helt irrelevanta idag. Historiskt har Final Cut Pro varit klart snabbare på MacOS än Davinci Resolve och Premier Pro, men Davinci Resolve har helt stängt prestandagapet mot Final Cut Pro i de senaste versionerna. Däremot ligger Premier Pro efter i prestanda, men får känslan att det även gäller på PC sidan när man jämför med betalversionen av Davinci Resolve.

Sen till spretigheten... Fick fram att många som testar M1/M2 ofta inte jobbar professionellt med video-redigering, de är mer glada amatörer. En extremt viktig skillnad mellan gratisversionen av Davinci Resolve och Davinci Resolve Studio (som går lös på strax under 4000 kr) är att den förra har väldigt begränsad GPGPU-acceleration på Windows medan den har rätt fullutrustad acceleration under MacOS.

Använder man gratisversionen av Davinci Resolve kommer redan M1 slå allt på PC-sidan, M1 har klart mer än halva prestandan av M1Pro/M2 och detta är ett exempel som testar med gratisversionen

Klicka för mer information
Visa mer

Går säkert att gräva upp M1 vs 30x0 videon som kör med modern version av betalversionen av Davinci Resolve. Snabb googling fick upp denna som testar M1Max mot 5950X/3090

PC Specs: RTX3090, AMD Ryzen 9 5950X 16 core, 128GB ram, ASUS ProArt B550-Creator, Sabrent rocket pcie 4 1t nvme ssd, 1000w PSU Update: hardware encoding was enabled on the PC MacBook Pro M1 Max fully specced out with 64gb memory and 4tb ssd (M1Max kan nog mycket väl vara ~3x snabbare än M1 på att exportera videos då den har 2x "media engine" av en mer avancerad typ än M1 som har 1x "media engine") Export times: Windows PC: Davinci Resolve: 1m Premier Pro: 2m5s MacBook Pro M1 Max: Davinci Resolve: 36s Premier Pro: 53s

Tycker ändå huvudpunkten här blir: TS ställer frågor om att köpa begagnad M1, enda sättet en Windows PC har en chans att matcha prestanda i videoredigering (något som TS inte ens nämner som use-case) kräver att man köper programvara för ~4000 kr medan gratisversionen av samma program ger HW-acceleration om man håller sig till MacOS...

Just kostnaden för programvara är lite märklig på MacOS. Min erfarenhet är att professionell programvara kostar i praktiken ungefär lika mycket på MacOS som Windows. Men tycker det klart oftare finns "prosumer" varianter av programvaror på MacOS, som t.ex. Pixelmator Pro, där prislappen är runt en tiopotens lägre än en professionell variant. "Prosumer" versionen är enklare, men de är ofta mer än nog för "svensson-användning" (och ofta betydligt enklare och/eller kraftfullare än gratisprogram).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Yoshman:

En extremt viktig skillnad mellan gratisversionen av Davinci Resolve och Davinci Resolve Studio (som går lös på strax under 4000 kr) är att den förra har väldigt begränsad GPGPU-acceleration på Windows medan den har rätt fullutrustad acceleration under MacOS.

Detta är ju också skälet till varför man skall vara väldigt försiktig när man jämför hur prestandan är mellan macOS och Windows vad som gäller just DaVinci; Jämförelsen handlar i slutändan inte om hårdvaran utan bara om vilka funktioner som utgivaren har låst på ett av alternativen, såvida man bara använder gratisversionerna.

Jag använder själv DaVinci konstant och har då erfarenheter av betal- liksom gratisversionen på Windows, macOS (x86 samt Silicon) och Linux. Det finns många missförstånd när det gäller hur prestandan påverkas och hur dessa siffror skall tolkas.

Vad som gäller M1 så skulle jag säga att den är mycket ojämn i prestandan för DaVinci. Har i dagsläget en Mac Mini M1 med 16GB RAM och för det mesta är prestandan detsamma som min 27" iMac (2017) med i5-7500 och RX570. Notera för det mesta. Exporterar du Blackmagic RAW till ProRes 422HQ i 4K så får du vanligtvis ca 12-15fps på båda burkarna, men om du aktiverar brusreducering i chroma i valfri grad på M1 så sjunker exporten drastiskt till ca 2-3fps medan i5/RX570 tuffar på i vanlig ordning. Detta gäller oavsett hur inställningarna i programmet är konfigurerade av min erfarenhet. Någon som vet ifall detta är bättre på M1Pro/Max? Vore otroligt intresserad.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Nissling:

Detta är ju också skälet till varför man skall vara väldigt försiktig när man jämför hur prestandan är mellan macOS och Windows vad som gäller just DaVinci; Jämförelsen handlar i slutändan inte om hårdvaran utan bara om vilka funktioner som utgivaren har låst på ett av alternativen, såvida man bara använder gratisversionerna.

Jag använder själv DaVinci konstant och har då erfarenheter av betal- liksom gratisversionen på Windows, macOS (x86 samt Silicon) och Linux. Det finns många missförstånd när det gäller hur prestandan påverkas och hur dessa siffror skall tolkas.

Vad som gäller M1 så skulle jag säga att den är mycket ojämn i prestandan för DaVinci. Har i dagsläget en Mac Mini M1 med 16GB RAM och för det mesta är prestandan detsamma som min 27" iMac (2017) med i5-7500 och RX570. Notera för det mesta. Exporterar du Blackmagic RAW till ProRes 422HQ i 4K så får du vanligtvis ca 12-15fps på båda burkarna, men om du aktiverar brusreducering i chroma i valfri grad på M1 så sjunker exporten drastiskt till ca 2-3fps medan i5/RX570 tuffar på i vanlig ordning. Detta gäller oavsett hur inställningarna i programmet är konfigurerade av min erfarenhet. Någon som vet ifall detta är bättre på M1Pro/Max? Vore otroligt intresserad.

Så kanske finns värde i Final Cut Pro fortfarande då, där lär accelerationen vara mer homogen.

Vad det gäller ditt fall har jag egentligen bara en sak att tillägga (vill åter igen understryka att det jag gör kring videoredigering går antagligen helt att klara av med iMovie...) att en väsentligt skillnad mellan Media Engine i M1 mot M2/Pro/Max/Ultra är att bara de senare har stöd för ProRes. Så eventuell acceleration hos M1 lär göras via GPGPU, inte Media Engine.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Ifall jag hade jag sålt min hade jag siktat på att få 7k. Att försöka få mer än så för begagnade grejjer känns nästan som lurendrejeri.

Det är ju upp till dig. Kan jag sälja något för 10k hade jag aldrig siktat på 7k, det blir ju som att ge bort 3000 kronor.
Bryr du dig så lite om pengar får du gärna ge mig 3000

Jag köpte en macbook air m1 med studentrabatt, 512GB hårddisk och 16 GB RAM.
Jag gick back 500 kronor när jag insåg att den inte matchade mina bärbara behov ett halvår senare.
Detta för att jag köpt med studentrabatt och visste att man inte behöver gå ner mycket mer än en tusing mot retail-priser om den är i bra skick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RTRD357:

Vad tycker ni är det högsta man ska betala for en begagnad MBA M1?

Skulle inte betala mer än än 7000 kronor för en i fint skick. Slitage, garantier, risk för att bli bedragen, förlust av reklamationsrätten, andrahandsvärdet och givetvis tiden att hitta rätt dator gentemot att bara gå in på Apple.se och klicka Köp spelar in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Skulle inte betala mer än än 7000 kronor för en i fint skick. Slitage, garantier, risk för att bli bedragen, förlust av reklamationsrätten, andrahandsvärdet och givetvis tiden att hitta rätt dator gentemot att bara gå in på Apple.se och klicka Köp spelar in.

Jag köpte en från Webhallen som fyndvara klass 1 med extra rabatt med hjälp av någon här på SweClockers.

Permalänk

Du bör kunna få en fin begagnad med garanti, applecare m.m. för omkring 10 000 kr. 8000 kr är väl mer rimligt, men inflationen nu ställer till det.

Är i valet och kvalet att köpa en begagnad Air M1 för strax under 10 000 kr eller en fräsch begagnad Pro M1 för 12600 kr. Behöver inte den extra kraften i Pro och det vore att spendera ett par tusenlappar i onödan, men såklart trevligt med bättre skärm och längre batteritid. Svårt beslut...

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Skrivet av Kjellkritisk:

Du bör kunna få en fin begagnad med garanti, applecare m.m. för omkring 10 000 kr. 8000 kr är väl mer rimligt, men inflationen nu ställer till det.

Är i valet och kvalet att köpa en begagnad Air M1 för strax under 10 000 kr eller en fräsch begagnad Pro M1 för 12600 kr. Behöver inte den extra kraften i Pro och det vore att spendera ett par tusenlappar i onödan, men såklart trevligt med bättre skärm och längre batteritid. Svårt beslut...

Mina fem öre:
Om du inte behöver en 14” eller 16” Pro är skillnaderna mellan M1 utan respektive med fläkt försumbara för de flesta. Valet handlar mer om ifall du kan leva med en touchbar och/eller om du verkligen behöver den extra batteritiden. Jag skulle ha valt Air över 13” Pro alla gånger.

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Mina fem öre:
Om du inte behöver en 14” eller 16” Pro är skillnaderna mellan M1 utan respektive med fläkt försumbara för de flesta. Valet handlar mer om ifall du kan leva med en touchbar och/eller om du verkligen behöver den extra batteritiden. Jag skulle ha valt Air över 13” Pro alla gånger.

Ganska mycket bättre batteritid om vi jämför mellan två 13" och något starkare skärm. Däremot känns touchbar onödigt och lite irriterande.

De flesta sparar nog gärna 3-4000 kr.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk

jag tycker MÅNGA här inte ens reflekterat över en sjukt viktig grej på en skoldator, TOUCH MED PENNA! perfekt att räkna matte och anteckna och få allt sparat i olika flikar, dessutom ser det tydligt ut, jämfört med om man kladdar på ett papper, och man kan faktiskt läsa sina anteckningar man gjort, vilket jag inte kan göra på papper med min handstil och ska man läsa matte är det verkligen ett måste

många i min klass kör på ipad med penna, och ett separat litet tangentbord till det. blir som en dator, nackdelen är vad jag förstår att man inte kan använda mus och alla mjukvaruprogram? det är ju egentligen en telefon, typ

på mitt program kör vi mycket matteprogram, cad, programmering, och sånt.

jag gillar apple, men som skoldator - nejtack. vet att många använder mac som skoldatorer, populärt på lite flummigare linjer som ekonomi och juridik men jag avråder faktiskt till det. köp en laptop med touchskärm istället. inte lika mycket "flex" och lyx kanske, men touchskärm och flipskärm tycker jag väger upp för det. har 2 fd klasskompisar från civing industriell ekonomi som båda pajat sina helt nya macbooks första året, ajaj

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Reklamationsrätten gäller ENDAST FÖRSTA ägaren. Så NEJ det kommer inte fungera

Beror på hur köpet har registrerats.
Skulle man köra benhårt på det du säger, så skulle inte julklappar kunna reklameras.
(Då den som fått julklappen då är andra "ägaren"?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Skulle man köra benhårt på det du säger, så skulle inte julklappar kunna reklameras.
(Då den som fått julklappen då är andra "ägaren"?)

Går butiken bara på lagen så är det precis så som jag skriver och gäller även julklappar om man ser till lagen. Sen vad butiken gör är en annan sak, men rent lagmässigt är det så som jag skrev

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag gav 7k för min M1 Air. Dock är webcamen helt död på min av nån konstig anledning. Skulle säkert vara en dealbreaker för andra men sparade mig 2cm eltejp för att täcka över den.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Nu då 2023 vad bör man ge för en MacBook Air M1?

Ni som haft M1 eller har den, vad säger ni funkar den bra?

Själv är av behov av minst 16mb ramminne.

Jag har läst att M1 och M2 är ungefär lika snabba, och att det beror på värmen, eller kylsystemet om man så vill.

Nu kör jag en MacBook Pro med intel, och det är nog bland de sämsta Mac jag ägt. Fläktarna bullrar och den lite slö tycker jag. Även på Windows som också har i den.

Jag har funderat på köpa en PC men det finns redan trådar om så det behöver jag inte ta upp här ...