Vi riggar Samsung Odyssey Ark som kontorsskärm

Permalänk
Medlem

Fan! Nu blev jag kränkt! Jag har bara en 49" Philips skärm som har 5k i X axeln. Det där ultimata skärmen ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Fan! Nu blev jag kränkt! Jag har bara en 49" Philips skärm som har 5k i X axeln. Det där ultimata skärmen ...

Å andra sidan har du väl bara 1440 på Y axeln då eller har Philips släppt någon ny skärm som jag missat?

Permalänk
Medlem

Whiplash av en skärm? Who would have thought 😂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Min poäng var väl mer att om man tänker att kurvad skärm automatiskt innebär bättre ergonomi så kanske det inte riktigt stämmer - man kan mycket väl behöva vrida på huvudet ännu mer med en kurvad skärm än en icke kurvad.

Ja, men då kan man ju lika bra ha en mindre skärm. Själva poängen med en stor skärm är ju att den ska täcka ett större synfält än en mindre skärm.

Skrivet av improwise:

Sen ska man ha i åtanke att problemet med dåliga betrakningsvinklar i sig inte försvinner bara för att man kröker skärmen då det bygger på att man sitter med huvudet exakt rätt, vilket man inte lär göra eftersom man förmodligen rör sig mer vid skrivbordet än vad man flyttar på skärmen.

Visst är det så, det är väl därför t.ex. krökta TV-apparater inte var den bästa idén, eftersom man ofta sitter på olika platser framför TVn, särskilt om man är fler än en som tittar. För datorskärmar är nog dock det absolut vanligaste scenariot att man bara är en användare åt gången och tittar på skärmen från i stort sett samma plats. Om man inte använder sin skärm på det sättet går det ju fortfarande bra att skaffa en platt, eftersom det finns gott om sådana

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Fundear även på detta med krökta/böjda skärmar kontra platta. Skärmen blir visserligen mindre bred när den kröks, men å andra sidan så flyttas sidorna klart mer framåt, alltså kommer närmare användaren i djupled vilket i sig innebär att betrakningsvinklarna genast ökar igen. Nu var det evigheter sen jag hade en krökt skärm annat än ett kort tag med Samsung G9, men jag har för mig att slutsatsen var att betraktningsvinklarna till kanterna i praktiken ökade pga kurvningen jämfört med en platt skärm med motsvarande storlek. Däremot minskar bildförvrängningen då de flesta VA paneler har problem med när tittvinkeln mot skärmen ökar.

Betraktningsvinkeln menas med skärmens ytas vinkel mot dig, vilket minskar ju mer kurvad för att bli noll om du sitter mitt i dess radie, vilket i VA-panelens fall ska ge bättre kontrast.

Skrivet av improwise:

När nu diskussionen ändå är igång om stora skärmar för Work och inte bara Play, är det fler än jag som upplever att text på stora skärmar är lite mer svårläst än på mindre skärmar, trots att det egentligen rent logiskt borde vara tvärt om? Jag tycker mig ibland få lite samma känsla som när man försöker köra typ FPS spel på en stor skärm kontra mindre skärm, dock är det lite för abstrakt för att jag ska kunna avfärda att det bara beror på trötthet i allmänhet, stigande ålder osv. Brukar ibland jämföra med att ställa en 27" 4K IPS bredvid, men skillnaderna blir lite för stora i största allmänhet för att jag med en sample size of one ska kunna dra några slutsatser

Nä det finns verkligen ingen logik i det resonemanget. Har noll problem att läsa på varken min 55" OLED som min 13" laptop IPS, gäller bara att ställa in vettig skalning så går det finfint, båda är 4K o 55"aren kör jag på 100% o laptoppen på 150%.

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

Av ren nyfikenhet så undrar jag hur dina tankar går om varför o hur du vill använda en sån här skärm?

Gillar att hålla det futuristiskt och bleeding edge. Känner att skärmen har en wow-faktor.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Ja, men då kan man ju lika bra ha en mindre skärm. Själva poängen med en stor skärm är ju att den ska täcka ett större synfält än en mindre skärm.

Det styrs i första hand av avståndet till skärmen, med nog litet avstånd kan en 27" ta upp mer av synfältet än en 55". Här var väl dock frågan om en kurvad skärm gav bättre ergonomi än en platt vid samma storlek.

Skrivet av deltascu:

Visst är det så, det är väl därför t.ex. krökta TV-apparater inte var den bästa idén, eftersom man ofta sitter på olika platser framför TVn, särskilt om man är fler än en som tittar. För datorskärmar är nog dock det absolut vanligaste scenariot att man bara är en användare åt gången och tittar på skärmen från i stort sett samma plats. Om man inte använder sin skärm på det sättet går det ju fortfarande bra att skaffa en platt, eftersom det finns gott om sådana

Problemet med en skärm med begränsade optimala tittvinklar är att det blir uppenbart så fort man rör på sig desto närmare man sitter, vilket de flesta lär göra även om man är den enda användaren. För TV-apparater var det väl snarare meningslöst för att krökningen och skärmstorleken var för liten i förhållande till avståndet för att ha någon större påverkan alls. Det gäller så klart även om samma skärm är platt, poängen var snarare att försöka hantera begränsade tittvinklar genom krökning kräver en rätt exakt placering för att fungera. Nu har jag aldrig sett Ark, men t.ex. för Samsung G9 var det uppenbart att det krävdes en rätt liten ompositionering för rätt uppenbar skillnad.

Permalänk
Medlem

Nu behöver ni bara skaffa tre stycken för full surround. Alltså tre stycken i porträttläge bredvid varandra, det borde vara oslagbar inlevelse för spelande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helionart:

Gillar att hålla det futuristiskt och bleeding edge. Känner att skärmen har en wow-faktor.

<Uppladdad bildlänk>

Så du köper en jättedyr skärm för att det ska kännas futuristiskt, bleeding edge o wow? Inte för nå praktiska själ?
Tycker ju personligen du har en väldigt skön stil på ditt datorrum o en sån här skärm skulle bara förstöra intrycket imo. Men nu blev jag på nåt annat, vad är det du har på golvet?? Ser antingen ut som ett mjukt tyg eller vit sand

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Det styrs i första hand av avståndet till skärmen, med nog litet avstånd kan en 27" ta upp mer av synfältet än en 55". Här var väl dock frågan om en kurvad skärm gav bättre ergonomi än en platt vid samma storlek.

Såklart avstånd har betydelse för synfält. Men var inte din poäng att en krökt skärm kunde ha sämre ergonomi eftersom den gav ett större synfält än motsvarande platt? Så att man tvingas vrida oergonomiskt mycket mer på huvudet? Min poäng var att om man upplevde storleken på synfältet som ett problem så kunde en uppenbart bättre lösning vara att ha en mindre skärm, kanske bara mindre bred. Det är inte krökningen i sig som orsakar problemet du beskriver, så att skriva att en krökt skärm är mindre ergonomisk för att den har ett större synfält är fel. Det är som att skriva att en hantel med blyvikter är tyngre än en hantel med järnvikter. Om du förstår liknelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Såklart avstånd har betydelse för synfält. Men var inte din poäng att en krökt skärm kunde ha sämre ergonomi eftersom den gav ett större synfält än motsvarande platt? Så att man tvingas vrida oergonomiskt mycket mer på huvudet? Min poäng var att om man upplevde storleken på synfältet som ett problem så kunde en uppenbart bättre lösning vara att ha en mindre skärm, kanske bara mindre bred. Det är inte krökningen i sig som orsakar problemet du beskriver, så att skriva att en krökt skärm är mindre ergonomisk för att den har ett större synfält är fel. Det är som att skriva att en hantel med blyvikter är tyngre än en hantel med järnvikter. Om du förstår liknelsen.

Min poäng är att en krökt skärm i normalfallet inte är mer ergonomisk än motsvarande skärm som platt och att krökningen i första hand finns där för att dölja problem med dåliga betrakningsvinklar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Min poäng är att en krökt skärm i normalfallet inte är mer ergonomisk än motsvarande skärm som platt och att krökningen i första hand finns där för att dölja problem med dåliga betrakningsvinklar.

Poängen med krökta skärmar är att bli mer omsluten av sin spelupplevelse, att det sen också kan hjälpa paneltyper med dålig betraktningsvinkel är bara en trevlig bonus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Poängen med krökta skärmar är att bli mer omsluten av sin spelupplevelse, att det sen också kan hjälpa paneltyper med dålig betraktningsvinkel är bara en trevlig bonus.

För de allra mest krökta skärmarna kan det nog stämma att det ger en mer omslutande upplevelse om man jämför med samma storlek som icke krökt. De flesta skärmar som är krökta har väl så pass liten krökning att det inte ger någon större skillnad annat än på marginalen.

Permalänk
Medlem

Provat Maniac Mansion på den i interpolerat läge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Å andra sidan har du väl bara 1440 på Y axeln då eller har Philips släppt någon ny skärm som jag missat?

Y axeln på philips skärmen skulle gärna ha ett större värde. Å andra sidan säljer samsung skärmar för samma peng som inte ens har 5k....Philps har bara 59,98hz

Min svindyra spellaptop har 2560 x 1440 , å andra sidan har den 165 mhz ( Har man tramua ifrån barndomen att man bara fick en simpel Sinclair Zx81 att leka med när dom andra fick C64, så måste man kompensera det i vuxen ålder...:-) )

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

Så du köper en jättedyr skärm för att det ska kännas futuristiskt, bleeding edge o wow? Inte för nå praktiska själ?
Tycker ju personligen du har en väldigt skön stil på ditt datorrum o en sån här skärm skulle bara förstöra intrycket imo. Men nu blev jag på nåt annat, vad är det du har på golvet?? Ser antingen ut som ett mjukt tyg eller vit sand

Tack du! Föredrar en platt skärm rent estetiskt, men gillar att jobba framför en curved, så detta känns som "the final frontier" då jag kört med 55" OLED och nu en 48" OLED som main driver i ca 5 år (en 49" odyssey gästspelade ett tag). Jag tror dock jag behöver ett större skrivbord för den här bjässen. Och med rådande ekonomi så känns det lite dumt att göra större inköp utan seriös eftertanke. men för att återgå, det rent praktiska är att den har allt jag vill ha på en skärm, minus priset. Känner att den bästa sweetspoten just nu är en LG OLED 42-48" som ger mig nästan precis allt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helionart:

Tack du! Föredrar en platt skärm rent estetiskt, men gillar att jobba framför en curved, så detta känns som "the final frontier" då jag kört med 55" OLED och nu en 48" OLED som main driver i ca 5 år (en 49" odyssey gästspelade ett tag). Jag tror dock jag behöver ett större skrivbord för den här bjässen. Och med rådande ekonomi så känns det lite dumt att göra större inköp utan seriös eftertanke. men för att återgå, det rent praktiska är att den har allt jag vill ha på en skärm, minus priset. Känner att den bästa sweetspoten just nu är en LG OLED 42-48" som ger mig nästan precis allt.

Damn, fem år, då är vi typ årsbarn

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1491042-anvanda-65-4k-...

Även jag gjorde ett försök med G9 men kände att man blivit rätt bekväm med OLEDs fördelar, som att slippa se hur bilden förändrades när man rörde lite på huvudet osv. Sen tycker jag märkligt nog att ljusstyrkan (som jag gillar!) inte riktigt framstår som så mycket bättre på LCD som den borde göra, mkt för att de uppgivna värdena där tenderar att primärt gälla typ HDR highlights (och i samsungs fall inte ens där) snarare än vid normal långvarig statisk bild. Gissar att det förmodligen beror på att Samsung verkar köra med passiv kylning (vilket i sig är bra) och då förmodligen inte heller kan hantera den värme det skulle innebära att köra fullscreen brightness på en nivå som LCD i sig lär klara av. Föreställer mig att detta gäller även Ark skärmen vilken som jag förstått det är typ en G9 Neo i större format.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Enviro:

Har du något tips på hur vi skulle kunna använda bjässen?

Mitt tips är att flytta av den från det där bordet i alla fall, jädrans vad det svajar och böjer sig minsta lilla ni petar på skärmen

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

55 tum som monitor funkar kanon.

Tja. Jag kör med en Samsung 55" curved 4k TV som bildskärm. Det funkar fint.
Underkanten på skärmen är ca 15cm under skrivbordshöjd och den är ca 1m från skrivbordet.

Visa signatur

dr Void