Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

När du ringer ett samtal med telefonen.

Och jag vet att dessa samtal går via 3G o.s.v. men det är stor skillnad på vad som behövs för att streama en film/surfa och att få en kopplingston på ett larm.

Samt vanliga GSM släcks inte ner än på ett par år. Vilket iofs är nedsläckt när dagens medelålders personer gått i pension och kan behöva ett personlarm.

Samtal går faktiskt via 4G i dag, eller ditt wlan om du har dålig mottagning. Förutsatt att din telefon stödjer det. Men jag håller med om att samtal är inte samma sak som streaming. Det är mycket mer känsligt för paketförluster och jitter.

GSM/2G har samma datum som UMTS/3G. 2025 kan känns avlägset men det finns ett slutdatum redan nu.

https://www.pts.se/sv/privat/telefoni/teknikskifte/informatio...

Skrivet av Alstertobbe:

HAHA! Vi har ett ojordat elsystem. Gammal diazedcentral utan skyddsjord.. Där har man tänkt steget längre vet du🤣

Jag tänker inte stopp dig. Men värt att tänka på.

Permalänk
Medlem

Om husen står nära varandra och grannen går med på det så kan ni ju dela på ett abonnemang och sätta upp ett mesh-system, det behöver inte sitta utomhus men ju mindre saker mellan "puckarna" desto bättre. Jag har Deco M5 uppsatt i mitt hus och jag får wifi till mobilen ända ut till huvudvägen ca 50m bort. Och ut till garage och förråd där växelriktaren och laddstolpen till elbilen finns. Båda de kräver internet har jag för mig.

Permalänk
Skrivet av DennisOlof:

@Alstertobbe blir det inte något fiber till den fastighet där du bor så är alternativet att köra på "grannens" Internet en bra tillfällig lösning.

Det förutsätter att han kan acceptera det, beroende på hur långt det är så kan man säkerligen fixa upp en nätverkskabel på något sätt, eller gräva ner den tillräckligt bra för att det ska vara "OK" som en tillfällig lösning. Det andra alternativet är att köra med trådlös länk, TP-link eller Ubiquiti utrustningen kostar inte så mycket pengar och är inte svårt att montera upp på korta sträckor. Det finns en hel del videos på YT om detta, hur man gör etc. Är man lite haj på datorer och nätverk så fixar man det utan några större problem.

Vilken lösning man väljer är egentligen inte intressant utan första steget är ju om grannen ens går med på det, sedan att det juridiskt sett egentligen inte är tillåtet tycker jag du kan ignorera. Jag uppfattar det som att detta är en tillfällig lösning just för dig och att kunna få bra Internet. Det är inte ditt fel att dina föräldrar kanske inte vill eller kan skaffa fiber. Dessutom om man ska göra tveksamma saker på Internet kan man använda sig av VPN för att skydda den som juridiskt ansvarar för själva anslutningen till Internet.

Jag har själv fiber och skaffade det för länge sedan, det är sjukt att det fortfarande finns fastigheter kvar i området här som inte anslutit sig till fiber. Hela nätet byggdes med modernare teknik så det enda som krävs är att man gör grävning på tomten, kopplar ihop rör, in med fiber, upp med dosa på väggen etc. Sedan är det klart. Man tror att det automatiskt är äldre folk som inte ansluter sig men så är det inte här, mycket märkligt varför folk inte väljer att ansluter sig. Numera är det ännu svårare att klara sig utan någon form av Internet. Det är ju värt att låna pengar för att betala av en anslutning anser jag, så pass viktigt är det för att klara av moderna saker på Internet numera.

Har man BRA 4G med extern antenn, stabila hastigheter osv då kan man klara sig OK när inget annat finns. Annars är det någon form av fast anslutning som gäller, det är alltid bättre än att använda mobilnätet.

Jo men båda jag och min pappa har hjälpt den dära grannen med renoveringen ganska mycket så han går med på det. Han är ju till och med med på att jag borrar hål i hans fasad för att köra ut en nätverkskabel.

Men det där med antenn och förlängning av nätverk tycker jag är en bättre lösning. Jag har absolut inget emot att investera 2-3 tusen på 2 sånna antenner, t.ex. dom ovan nämnda från Kjell o company, och en duglig router.

Då undrar jag bara... Kan du länka mig 2 sånna antenner som funkar för mig?

Är det något problem om jag sätter antennen inomhus,dvs vid fönster? Hur snabb nätverk kan jag förvänta mig/hur mycket förlust blir det?

Permalänk
Skrivet av Jimi84:

Har ni ens möjlighet för 5G ? https://www.cellmapper.net/ Känns ju knackigt även inom Stockholm.

Bandbredden hur snabbt man drar ner är oftast mindre intressant, om man nu inte behöver ladda ner stora filer hela tiden. Största vinsten med fiber är latensen. Det är enorm skillnad på 2ms och 40ms i latens, även om du surfar på webben så sker det mycket trafik kors och tvärs som gör att fenomenet förstärks.

Fibern är inte heller beroende av yttre störningar.

Om vi säger såhär, att allt fungerar:
Fiber 1-2ms
Coax , gissar på 10ms ?
DSL 40-80ms
3G 100ms
LTE 30-50ms
5G ~30ms

Gräver du något lägg in en rejält rör, kabelkanal. och använd lämplig kabel. t.ex. https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/natverkskablar/ins...
Men det kostar väl också.

Håller med, ovan, om du inte kan sälja in fiber som en värdeförsäkring till huset, precis som kommunalt VA. eller elektricitet. Så kanske det är roligare att bygga en 5G/LTE router själv, även LTE har flera kategorier, det har byggts på under åren med snabbare standarder. Har du en dator som router eller t.ex. en router som går att flasha om med OpenWrt (linux) så kan du göra precis vad du vill med den, t.ex. använda ett USB modem som upplänk/WAN. eller ha bättre koll på dess Quality of Service/köhantering vid tyngre last. Och kanske experimentera med en starkare/eller riktad utomhusantenn mot en viss mast.

Finns väldigt mycket man kan nörda sig ner i, fördelen är att om man själv sätter ihop det så kan man uppgradera eller byta ut delar.

vi drog in fiber i sep, har 10-16 ms i latency.... samma som grannarna

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Alstertobbe:

Jo men båda jag och min pappa har hjälpt den dära grannen med renoveringen ganska mycket så han går med på det. Han är ju till och med med på att jag borrar hål i hans fasad för att köra ut en nätverkskabel.

Men det där med antenn och förlängning av nätverk tycker jag är en bättre lösning. Jag har absolut inget emot att investera 2-3 tusen på 2 sånna antenner, t.ex. dom ovan nämnda från Kjell o company, och en duglig router.

Då undrar jag bara... Kan du länka mig 2 sånna antenner som funkar för mig?

Är det något problem om jag sätter antennen inomhus,dvs vid fönster? Hur snabb nätverk kan jag förvänta mig/hur mycket förlust blir det?

Jag ser rätt ofta trådlösa bryggkit till salu i secondhandbutikerna omkring där jag bor, det har sålts många såna paket till iptv kunder och om man inte behöver mer än 802.112n så är de prisvärde för de brukar kosta typ 50 kr och kan de placeras nära varandra och så att radiovågorna slipper passera ytterväggar och utan hinder emellan tex vid fönster som vetter mot varandra med fri sikt mellan så borde nått sånt funka bra åtminstone mot en 100 Mbit uppkoppling.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alstertobbe:

Okey det där har jag aldrig sett förut. Jävla vad sjuk!! Men behövs detta sättas utomhus? Eller räcker det att sätter vid typ fönster? Tänker vid 5KM räckvid borde det väl räcker ganska långt. Och när jag skicket ut fiber via wlan, blir det väl? Försämras hastigheten väl ganska mycket eller? Hur kommer den anslutas? Är det vanlig Cat6 anslutning?

Det finns fler modeller från olika tillverkade, 5 km är lite överdrivet ja. Här finns en artikel som jag tror beskriver det hela rätt bra: https://arstechnica.com/gadgets/2021/08/point-to-point-wi-fi-...

Fibern brukar kopplas in i en dosa som har RJ45-kontakter (alltså vanlig nätverkssladd), därifrån kopplar du den till denna wifi-enhet, som pratar med den andra wifi-enheten hemma hos dig, och sedan ethernet till din dator eller en annan router.

Hastighet vågar jag inte sia om, det beror givetvis på flera faktorer. Men av vad jag har förstått brukar det vara rätt bra kvalitet mellan punkter sådär.

OBS - jag har inte använt detta själv, men tittat på det för andras räkning.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/mesh/d-link-m15-ea...

Där är ett billigt Mesh-system, sätt första vid fönstret hos grannen och andra inne hos er i närmaste fönster. Borde funka bra.
Finns paket med flera om du skulle vilja sprida ut wifi över hela huset. Finns även ett nätverksuttag på så du kan koppla in sladd till datorn om du inte har trådlöst på den.

Permalänk
Medlem

@Alstertobbe tja.

Att montera dom inomhus är inte att föredra, det påverkar nog en hel del. Däremot kan du montera de två länkarna ganska enkelt där du tycker att det passar dig, sedan är det bara det knepiga att få igenom nätverkskabel på ett smidigt sätt. Det finns lite olika lösningar, i mitt fall var det smidigast att smita ut genom en vädringslucka, jag borrade lite så jag fick en försänkning vilket gör att jag kan stänga luckan om jag vill. Nu är den öppen året runt, men det är bara en liten springa så det gör att ventilationen blir bättre. På ett annat ställe valde jag att ta hål genom listen (alltså fodret) runt ett fönster på lämpligt ställe, det går alltid att ersätta lister med nya och fixa till i efterhand om man ska ta bort kabeln men det funkar ganska bra.

Om du inte kan dra en vanlig RJ45 kabel för att det är för långt då är en trådlös 5Ghz länk utmärkt så länge det är fri sikt och avståndet inte är för långt. Det kan vara lönt välja RJ45 kabel om avståndet är relativt kort, det går att klamra kabel, hänga upp en vajer och snöra kabeln runt den etc. Det finns många olika lösningar att välja på.

Kör du trådlöst så är det viktigaste 5Ghz och fri sikt, hur du sedan placerar länkarna beror på vad som blir lämpligt med tanke på montering. Det går alltid att gräva ner kortare sträckor med RJ45 kabel som är tänkt för utomhusbruk som har en PE-mantel, då räcker det med en spade typ 1dm. Så länge man inte ska gräva och göra annat på tomtmark så händer ju inget med kabeln.

Jag skulle nog välja Ubiquiti före TP-Link även om dom kostar lite mer, det finns mycket mer hjälp att få samt video på YT hur man gör etc. Dessutom har Ubiquiti varit med i svängarna länge vad gäller WiFi. Är det kort sträcka kan du välja en liten Ubiquiti länk om du har ont om utrymme det kommer funka tillräckligt bra. Jag kör själv med en 5Ghz parabolliknande länk med Ubiquiti cirka 600 meter och det är fri sikt. Stabilt och pendlar mellan 300-400Mbit men numera har det blivit buskar och andra hinder som hindrar signalen. När det regnar dyker det ner till 70Mbit men det fungerar fortfarande. Måste fixa skylift om jag ska kunna åtgärda problemet för att få upp länken högre för att slippa träd etc. Det går inte att rensa bort eftersom det är träd å skit som finns på tomter till andra hus i området.

Bra att grannen var så snäll och kunde låta dig använda deras Internet.

De flesta prylar finns att köpa på t.ex. Kjell

Permalänk
Medlem
Skrivet av traetaona:

vi drog in fiber i sep, har 10-16 ms i latency.... samma som grannarna

Inifrån din router? Eller någon laptop hängandes på wifi?

Finns väl en drös med olika scenarios, bla hört att en del leverantörer som fortfarande säljer fiber-bredband, men i slutändan är det coax. Med 3-4 onödiga mediakonverteringar för att man ville spara nån krona i befintliga dragning till slutanvändarna så är inte konstigt att det blir latens. Men det blir väl så när man upphandlar, svårt och se om det är päron eller äpplen när man bara tittar på vågens viktresultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimi84:

Inifrån din router? Eller någon laptop hängandes på wifi?

Finns väl en drös med olika scenarios, bla hört att en del leverantörer som fortfarande säljer fiber-bredband, men i slutändan är det coax. Med 3-4 onödiga mediakonverteringar för att man ville spara nån krona i befintliga dragning till slutanvändarna så är inte konstigt att det blir latens. Men det blir väl så när man upphandlar, svårt och se om det är päron eller äpplen när man bara tittar på vågens viktresultat.

Beror ju på vad man mäter mot också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alstertobbe:

Hej!

Det här är mitt första post i detta forum så ursäkter om något blir fel

Jag heter Tobbe och är 18 år, bor fortforande hemma hos mina föräldrar. Jag har spelat datorspel sen jag var 14 år dvs i nästan 5 år nu. Under den tiden har jag använt mig av en sim kort router med ett 4G simkort från hallon.

Detta är verkligen ett helvete då min t.ex. download hastighet på steam ligger på ungefär 5-7mb och routern crashar lite då och då när den är belastad (online spel som t.ex. PUBG eller LOL).

Nu när jag tjäner egna pengar har jag rent teknisk sett råd med att dra in fiber i huset. Men vill gärna inte göra det då vi alltid i familjen har sagt att det inte är värt att lägga 25k på snabb nätverk om jag ändå flytter ut "snart".

Sen när jag, förhoppningsvis, flytter hemifrån snart, låt oss säger 1-2 år, tycker jag verkligen inte att det är värt att lägga så mycket pengar på det. Priset är nog så högt för att jag bor i en by med 400 invånare 40km från närmaste stad.

Här kommer därav min fråga: Känner ni till något alternativ att få in lite snabbare nätverk i huset? Jag har läst om både koaxial bredband (vilket tyvär håller på att försvinna i området) och även TV-antenn bredband? Är det något som verkligen fungera och hur får jag reda på om jag kan göra det?
Kan ni rekomendera någon bra sim kort router som kanske inte crashar varje timme? Är kanske 5G en option?

Som alternativ har även en granne som renovera sin villa. Han har dragit in Fiber förra året och den är även ansluten, saknar bara abonemang. Kan det vara ett alternativ att gräva ner (15 meter) markkabel och dra in en KAT6 kabel där för att sedan trä in i mitt hus? Skulle det blir stor hastighetsförlust?

Ursäkta om jag verkar dum men har inte jätte bra koll på det där med nätverk.

Tack i förhand för alla svar!!

Den dagen huset ska säljas så kommer fiber att vara en dealbreaker för många. Kan tänka mig att om man tappar 70% av köparna så sjunker priset på huset med 10-15%

Det finns inga ekonomiska aspekter att låta bli att dra in fiber. Jämför med ett hus på 80-talet utan telefon. Eller ett hus på 50-talet utan el.
Huset fungerar men värdet för en köpare är inte så högt då anslutning saknas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Ingen har sagt nått om pris men då grannen dragit in så får man ju gissa att det finns i området.

Finns ju exempel på betydligt dyrare än 25K för att dra in fiber...40-100 000 kr om det måste grävas en längre sträcka.

Och jag tror många som skriver att fiber är ett måste här i tråden är lite väl inlåsta i egna behov. Det går alldeles utmärkt att leva på trådlös anslutning för lite slösurf. Dra inte alla över en kam

Alarm kan gå via vanliga telefonnätet - hur gjorde man innan fiber lixom?

Vanliga telefonnätet finns inte längre på dom flesta ställena.

Skrivet av FX9:

När du ringer ett samtal med telefonen.

Och jag vet att dessa samtal går via 3G o.s.v. men det är stor skillnad på vad som behövs för att streama en film/surfa och att få en kopplingston på ett larm.

Samt vanliga GSM släcks inte ner än på ett par år. Vilket iofs är nedsläckt när dagens medelålders personer gått i pension och kan behöva ett personlarm.

GSM läggs ned 2026-2028 så det påverkar även dagens pensionärer.

La till ett svar
Permalänk
Medlem
Skrivet av cheesen:

Vanliga telefonnätet finns inte längre på dom flesta ställena.GSM läggs ned 2026-2028 så det påverkar även dagens pensionärer.

Läs gärna mina andra svar...

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Skrivet av DennisOlof:

@Alstertobbe tja.

Att montera dom inomhus är inte att föredra, det påverkar nog en hel del. Däremot kan du montera de två länkarna ganska enkelt där du tycker att det passar dig, sedan är det bara det knepiga att få igenom nätverkskabel på ett smidigt sätt. Det finns lite olika lösningar, i mitt fall var det smidigast att smita ut genom en vädringslucka, jag borrade lite så jag fick en försänkning vilket gör att jag kan stänga luckan om jag vill. Nu är den öppen året runt, men det är bara en liten springa så det gör att ventilationen blir bättre. På ett annat ställe valde jag att ta hål genom listen (alltså fodret) runt ett fönster på lämpligt ställe, det går alltid att ersätta lister med nya och fixa till i efterhand om man ska ta bort kabeln men det funkar ganska bra.

Om du inte kan dra en vanlig RJ45 kabel för att det är för långt då är en trådlös 5Ghz länk utmärkt så länge det är fri sikt och avståndet inte är för långt. Det kan vara lönt välja RJ45 kabel om avståndet är relativt kort, det går att klamra kabel, hänga upp en vajer och snöra kabeln runt den etc. Det finns många olika lösningar att välja på.

Kör du trådlöst så är det viktigaste 5Ghz och fri sikt, hur du sedan placerar länkarna beror på vad som blir lämpligt med tanke på montering. Det går alltid att gräva ner kortare sträckor med RJ45 kabel som är tänkt för utomhusbruk som har en PE-mantel, då räcker det med en spade typ 1dm. Så länge man inte ska gräva och göra annat på tomtmark så händer ju inget med kabeln.

Jag skulle nog välja Ubiquiti före TP-Link även om dom kostar lite mer, det finns mycket mer hjälp att få samt video på YT hur man gör etc. Dessutom har Ubiquiti varit med i svängarna länge vad gäller WiFi. Är det kort sträcka kan du välja en liten Ubiquiti länk om du har ont om utrymme det kommer funka tillräckligt bra. Jag kör själv med en 5Ghz parabolliknande länk med Ubiquiti cirka 600 meter och det är fri sikt. Stabilt och pendlar mellan 300-400Mbit men numera har det blivit buskar och andra hinder som hindrar signalen. När det regnar dyker det ner till 70Mbit men det fungerar fortfarande. Måste fixa skylift om jag ska kunna åtgärda problemet för att få upp länken högre för att slippa träd etc. Det går inte att rensa bort eftersom det är träd å skit som finns på tomter till andra hus i området.

Bra att grannen var så snäll och kunde låta dig använda deras Internet.

De flesta prylar finns att köpa på t.ex. Kjell

Hej!

Nu blev det lite uppehåll då jag hade lite andra saker att gjöra. Men förrutom själva antennen håller jag på att fixa med det sista vad det gäller fiber till grannen. D.v.s anmäla och hitta abonemang.

Jag har tagit en bild på mitt (röd) och grannens (gult) hus. Som du ser så är det verkligen inget långt avstånd. Och inför sig så går det ju absolut att dra en RJ45 kabel genom t.ex. luft vajer. Men jag vill hellre satsa på antenn då det är mindre jobb

Vad det gäller antenn har jag inte kollat runt något på nätet än vilket som skulle passar bäst till mig. Med tanke på bilden har du någon bra rekomendation?

När det gäller placering så har jag ritat in 2 röda streck. Röda strecket på röda huset är fönstret jag kommer sätter receivern (antenn vet ej) på då min dator sitter ungefär 2 meter från fönstret. Den röda pilen på det gula huset visar placeringen av grannens fiber anslutning. Ungefär vid mätarskåpet. Det absolut smidigaste hade ju varit att sätta antennen vid badrums fönstret (lilla fönstret bredvid mätarskåp). Men med tanke på renoveringens gång så tror jag att badrummet kommer vara färdigt nästa år och då måste jag flytter mig igen. Så det bästa hade varit att sätta den på fasaden. Jag måste kollar om det finns ett sätt jag kan kommer ut med en kabel från routern.

Permalänk
Skrivet av cheesen:

Den dagen huset ska säljas så kommer fiber att vara en dealbreaker för många. Kan tänka mig att om man tappar 70% av köparna så sjunker priset på huset med 10-15%

Det finns inga ekonomiska aspekter att låta bli att dra in fiber. Jämför med ett hus på 80-talet utan telefon. Eller ett hus på 50-talet utan el.
Huset fungerar men värdet för en köpare är inte så högt då anslutning saknas.

Jo tycker samma sak! Men som sagt 30.000 är en jävla kostnad, framför allt för mig som fortforande får lärlingslön. Jag kommer nog flytta ut om omkring ett år och spara hellre för det. Dessutom håller vi på att beställer solceller. Vilket kanske väcker lite interesse för framtida köpare (om nu dagens celler ens fungera om 10 år)

Permalänk
Skrivet av Alstertobbe:

Hej!

Nu blev det lite uppehåll då jag hade lite andra saker att gjöra. Men förrutom själva antennen håller jag på att fixa med det sista vad det gäller fiber till grannen. D.v.s anmäla och hitta abonemang.

Jag har tagit en bild på mitt (röd) och grannens (gult) hus. Som du ser så är det verkligen inget långt avstånd. Och inför sig så går det ju absolut att dra en RJ45 kabel genom t.ex. luft vajer. Men jag vill hellre satsa på antenn då det är mindre jobb

Vad det gäller antenn har jag inte kollat runt något på nätet än vilket som skulle passar bäst till mig. Med tanke på bilden har du någon bra rekomendation?

När det gäller placering så har jag ritat in 2 röda streck. Röda strecket på röda huset är fönstret jag kommer sätter receivern (antenn vet ej) på då min dator sitter ungefär 2 meter från fönstret. Den röda pilen på det gula huset visar placeringen av grannens fiber anslutning. Ungefär vid mätarskåpet. Det absolut smidigaste hade ju varit att sätta antennen vid badrums fönstret (lilla fönstret bredvid mätarskåp). Men med tanke på renoveringens gång så tror jag att badrummet kommer vara färdigt nästa år och då måste jag flytter mig igen. Så det bästa hade varit att sätta den på fasaden. Jag måste kollar om det finns ett sätt jag kan kommer ut med en kabel från routern.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Alstertobbe:

<Uppladdad bildlänk>

Det ser rätt bra ut, ett par Ubiquity Nanostation monterade på fasaden borde funka och monterar man högt upp även på gula huset kan de väl nästan sitta mitt emot varandra och chansen att nått passerar mellan dem blir liten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det ser rätt bra ut, ett par Ubiquity Nanostation monterade på fasaden borde funka och monterar man högt upp även på gula huset kan de väl nästan sitta mitt emot varandra och chansen att nått passerar mellan dem blir liten.

Kul att höra! Dock så har jag som sagt tänkt att jag helst vill sätta antennerna i fönster. Hos mig ,röda huset, helst i fönstret med pilen då det även är asbest plattor jag inte vill borra i. Och hos grannen i det lilla fönstret. Få ser när badrummet blir klar. Annars får jag kolla om det går att dra ut rör under centralrummet.

Men. Nu behöver jag fixa anslutningsavgift o sånt så att hans fiber blir anmäld. Sen är det väl köpa router och abonnemang. Om jag kör på ett 1GB abonnemang. Hur mycket kan jag förvänta mig in till mig? Har du även en länk till dom där antennerna?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Alstertobbe:

Kul att höra! Dock så har jag som sagt tänkt att jag helst vill sätta antennerna i fönster. Hos mig ,röda huset, helst i fönstret med pilen då det även är asbest plattor jag inte vill borra i. Och hos grannen i det lilla fönstret. Få ser när badrummet blir klar. Annars får jag kolla om det går att dra ut rör under centralrummet.

Men. Nu behöver jag fixa anslutningsavgift o sånt så att hans fiber blir anmäld. Sen är det väl köpa router och abonnemang. Om jag kör på ett 1GB abonnemang. Hur mycket kan jag förvänta mig in till mig? Har du även en länk till dom där antennerna?

Du kan använda Nanostations innomhus också...
Det går att bygga en trådlös Gbit länk om du verkligen vill, det är inte riktigt som vanlig wifi utan länken ersätter kabeln mellan husen och man ansluter inte klienter direkt så frågan är väl mer vad du vill betala för det och om du inte vill montera accesspunkterna utomhus är det nog ändå jobbigt att nå Gbit genom väggarna för de försämrar ju förutsättningarna, jag vet inte vad du borde välja om du inte ska ha prylarna utomhus och ändå vill uppnågbitnät mellan husen.
Du kan kolla på Dustin för de har ett stort sortiment https://www.dustinhome.se/group/hardvara/natverk/tradlost-nat...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du kan använda Nanostations innomhus också...
Det går att bygga en trådlös Gbit länk om du verkligen vill, det är inte riktigt som vanlig wifi utan länken ersätter kabeln mellan husen och man ansluter inte klienter direkt så frågan är väl mer vad du vill betala för det och om du inte vill montera accesspunkterna utomhus är det nog ändå jobbigt att nå Gbit genom väggarna för de försämrar ju förutsättningarna, jag vet inte vad du borde välja om du inte ska ha prylarna utomhus och ändå vill uppnågbitnät mellan husen.
Du kan kolla på Dustin för de har ett stort sortiment https://www.dustinhome.se/group/hardvara/natverk/tradlost-nat...

Så abonemang är beställt o fungera. Jag har beställt 1000mb dvs 1GB hos honom nu. Är bara 60kr dyrare än 500mbit så att skitsamma. Nu fundera jag ju på hur jag får signalen till mig. Jag hittade en smidig väg ut ur hans el rum, så att antennen kommer sättas på hans o min fasad.

Har ni några smidiga antenner som fungera till det? Vill helst inte betala 2-3 tusen styck, med tanke på att det verkligen inte är långt mellan husen. Har även kollat lite på begagnade. Är t.ex. unifi Ap-Ac pro något att har? Har verkligen ingen koll.

Från punkten i mitt hus kommer jag dra Cat6 kabel till en router. På tal om kabel. Kan jag bara köpa vanlig kat 6 kabel plus några han uttag eller behöver det vara något speciellt?

Tack i förhand för svaren!!

Permalänk
Medlem

@Alstertobbe hmm.

Ubiquiti Loco 5Ghz är ganska liten, duger bra för korta sträckor och inte dyr att köpa. Men du kan välja det som passar, det viktigaste är att inte köpa för gamla prylar. Du vill ha en trådlös WiFi länk som kör på 5Ghz och har minst AC tekniken. Då borde du kunna få ut 500Mbit eller mer på länken. Jag får ut 400Mbit som bäst över 80Mhz kanalbredd på en 5Ghz länk som är cirka 800meter. Kan man köra 160Mhz kanal så blir det nog ännu mer fart. Men inte alla länkar som klarar det.

Vad jag kan se från bilden så är sträckan mycket kort, går det inte att gräva ner en TP-kabel på spaddjup på något vis. Det finns ju markkabel att köpa på kjell som tål lite mer och har PE-mantel. Det gör ju inget om kontakter sitter utomhus osv, bara man skyddar grejer ordentligt från regn etc och tänker på sådana saker så kommer det funka. Kabel blir dessutom mycket billigare än en WiFi länk och du får gigabit fart direkt.

Vill du inte gräva kan du nog hänga upp kabeln mellan nocken på husen, bara man fixar infästningar och en vajer eller liknande så kan man hänga kabeln i den. Lite mer jobb kanske men det går ju också.

Permalänk
Medlem

Jag satt i flera år med en vanlig Cat6 upphängd mellan två fönster, typ lika långt emellan byggnaderna som i ditt fall.
Fungerade utan problem, sommar som vinter.

Stödvajer kan vara fint, men i min erfarenhet en smula overkill.

Skulle oavsett detta ändå rekommendera nedgrävd fiber, antingen till grannen eller till eget abonnemang.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

@Dracc tja, det beror på.

Kan man montera upp en form av stödvajer (tvättlina) så är det att föredra då kabeln inte blir belastad. Det går ju bra med två öglor i fönsterkarm på var sin sida och sedan någon form av lina som är lämplig eller t.ex. rep. Därefter linda kabeln några varv runt så den inte följer repet så duger det. Billigt och förmodligen snabbaste sättet att fixa uppkopplingen.

Självklart är egen fiber att föredra, samt abonnemang. Problemet idag är dock att man kan få vänta flera år om man har otur vilket vad fallet där jag bor. Dessutom fick jag hör att man var tvungen att få ihop några fler för att dom ens skulle fixa fiber och när det var gjort så tog det lång tid innan dom ens kom hit. Är det akut behöver man alltså fixa någon tillfälligt lösning själv om man har den möjligheten och det finns folk som vill hjälpa till. I alla fall i väntan på att man ska få en helt egen fiber och anslutning.

Permalänk
Skrivet av DennisOlof:

@Dracc tja, det beror på.

Kan man montera upp en form av stödvajer (tvättlina) så är det att föredra då kabeln inte blir belastad. Det går ju bra med två öglor i fönsterkarm på var sin sida och sedan någon form av lina som är lämplig eller t.ex. rep. Därefter linda kabeln några varv runt så den inte följer repet så duger det. Billigt och förmodligen snabbaste sättet att fixa uppkopplingen.

Självklart är egen fiber att föredra, samt abonnemang. Problemet idag är dock att man kan få vänta flera år om man har otur vilket vad fallet där jag bor. Dessutom fick jag hör att man var tvungen att få ihop några fler för att dom ens skulle fixa fiber och när det var gjort så tog det lång tid innan dom ens kom hit. Är det akut behöver man alltså fixa någon tillfälligt lösning själv om man har den möjligheten och det finns folk som vill hjälpa till. I alla fall i väntan på att man ska få en helt egen fiber och anslutning.

Hej.

Det där med att hänga upp stödvajer o Linder runt kabel har jag också tänkt på. Men då måste jag håller på att få en nätverkskabel i grannens hus från första våning till vinden, sen ut genom fasaden o hänga upp en fult stödvajer.

Jag har redan hål från hans central rum ut o behöver bara göra hål i fönsterkarm hos mig för att sätta antennerna. Sen är det ju bara går 6 meter till till mitt rum o köra in skiten i datorn. Jätte smidigt tycker jag. Mycket bättre än att hyra skylift o hålla på att hänga upp vajer o jävlas med slang i hans hus.

Fråga: Den där pucken som du snackade om är ju inte dum. Men du sa att dom flesta klara upp till 500mb. Ska jag köra på ett 500mb fiberabonemang hos honom med? Annars blir det ju bara overkill med 1GB

Permalänk
Skrivet av DennisOlof:

@Alstertobbe blir det inte något fiber till den fastighet där du bor så är alternativet att köra på "grannens" Internet en bra tillfällig lösning.

Det förutsätter att han kan acceptera det, beroende på hur långt det är så kan man säkerligen fixa upp en nätverkskabel på något sätt, eller gräva ner den tillräckligt bra för att det ska vara "OK" som en tillfällig lösning. Det andra alternativet är att köra med trådlös länk, TP-link eller Ubiquiti utrustningen kostar inte så mycket pengar och är inte svårt att montera upp på korta sträckor. Det finns en hel del videos på YT om detta, hur man gör etc. Är man lite haj på datorer och nätverk så fixar man det utan några större problem.

Vilken lösning man väljer är egentligen inte intressant utan första steget är ju om grannen ens går med på det, sedan att det juridiskt sett egentligen inte är tillåtet tycker jag du kan ignorera. Jag uppfattar det som att detta är en tillfällig lösning just för dig och att kunna få bra Internet. Det är inte ditt fel att dina föräldrar kanske inte vill eller kan skaffa fiber. Dessutom om man ska göra tveksamma saker på Internet kan man använda sig av VPN för att skydda den som juridiskt ansvarar för själva anslutningen till Internet.

Jag har själv fiber och skaffade det för länge sedan, det är sjukt att det fortfarande finns fastigheter kvar i området här som inte anslutit sig till fiber. Hela nätet byggdes med modernare teknik så det enda som krävs är att man gör grävning på tomten, kopplar ihop rör, in med fiber, upp med dosa på väggen etc. Sedan är det klart. Man tror att det automatiskt är äldre folk som inte ansluter sig men så är det inte här, mycket märkligt varför folk inte väljer att ansluter sig. Numera är det ännu svårare att klara sig utan någon form av Internet. Det är ju värt att låna pengar för att betala av en anslutning anser jag, så pass viktigt är det för att klara av moderna saker på Internet numera.

Har man BRA 4G med extern antenn, stabila hastigheter osv då kan man klara sig OK när inget annat finns. Annars är det någon form av fast anslutning som gäller, det är alltid bättre än att använda mobilnätet.

Tittade lite på tillbehöret nu på denna o jag såg att det medföljer hållare för att montera på stolpe. Går det att sätta den direkt på fasaden så att det blir lite mindre synligt?

Permalänk
Medlem

Absolut billigaste, driftsäkrast och för att få ut så mycket som möjligt hade väl ändå varit några spadtag och gräva ner kabeln likt bilden?

Kabel
900:-

Kontakter
80:-

Tång
250:-

Markrör
460:-

_____ =
1690:-

Visa signatur

Det vi inte gör idag slipper vi göra om imorgon!
MSröj4K
Phanteks Enthoo Evolv X | ASRock Taichi B550 | AMD Ryzen 9 5950x | Samsung 980 PRO 1TB | G.Skill Trident 3600MHz CL14 Royal | NZXT Kraken Z73 360mm | EVGA GeForce RTX 3070 8GB XC3 ULTRA | MSI GeForce RTX 3080 10GB SUPRIM X | Asus ROG Thor 1200w | Noctua NF-A14 x3 |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Onicoz:

Absolut billigaste, driftsäkrast och för att få ut så mycket som möjligt hade väl ändå varit några spadtag och gräva ner kabeln likt bilden?

<Uppladdad bildlänk>

Kabel
900:-

Kontakter
100:-

Tång
200:-

Markrör
460:-

_____ =
1660:-

Det är fel kontakt och verktyg eftersom du tagit rätt kabel (installationskabel för utomhusbruk) så ska den inte termineras som om den vore en flerkardelig patchkabel utan det ska vara fasta kontakter anpassade för solida ledare. Om man håller sig hos Kjell blir det >

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmater...
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmater...

Däremot är det alltid vanskligt att koppla ihop 2 hus med kabel om man inte har koll på jordpotentialerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är fel kontakt och verktyg eftersom du tagit rätt kabel (installationskabel för utomhusbruk) så ska den inte termineras som om den vore en flerkardelig patchkabel utan det ska vara fasta kontakter anpassade för solida ledare. Om man håller sig hos Kjell blir det >

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmater...
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmater...

Däremot är det alltid vanskligt att koppla ihop 2 hus med kabel om man inte har koll på jordpotentialerna.

Rätt & riktigt, har uppdaterat mitt svar.

Visa signatur

Det vi inte gör idag slipper vi göra om imorgon!
MSröj4K
Phanteks Enthoo Evolv X | ASRock Taichi B550 | AMD Ryzen 9 5950x | Samsung 980 PRO 1TB | G.Skill Trident 3600MHz CL14 Royal | NZXT Kraken Z73 360mm | EVGA GeForce RTX 3070 8GB XC3 ULTRA | MSI GeForce RTX 3080 10GB SUPRIM X | Asus ROG Thor 1200w | Noctua NF-A14 x3 |

Permalänk
Skrivet av Onicoz:

Absolut billigaste, driftsäkrast och för att få ut så mycket som möjligt hade väl ändå varit några spadtag och gräva ner kabeln likt bilden?

<Uppladdad bildlänk>

Kabel
900:-

Kontakter
80:-

Tång
250:-

Markrör
460:-

_____ =
1690:-

Jodå men det är för mycket "onödigt" jobb. Jahr har ungefär 3-4 tusen att separera på antenner o sånt. Jag behöver bara veta vilken!!!

Sen det där med kabel är ju också, jag har klamrat hundratals meter, har även kopplat hundratals med Rj45 uttag. Men det är ju så onödigt att stå nu i kylan o gräver o hålla på. Lycka till att gräva en 30-40cm djup kanal i Småland. Sen är det ju även att jag nästen måste gå in i källaren för att slippa fula skruv klammar.

Nej då är det mycket enklare med 2 prylar jag sätter på fasaden.