Alienwares QD OLED-skärm får syskon med lägre prislapp

Permalänk
Melding Plague

Alienwares QD OLED-skärm får syskon med lägre prislapp

Den välvda 34-tummaren byter G-sync mot Freesync och kliver ned i rekommenderat pris med motsvarande drygt 2 000 kronor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Spännande! Försvinner även fläkten iom att G-sync-modulen tas bort?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Undra om den blir "G-sync compatible" av Nvidia istället?

Visa signatur
Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Starric:

Spännande! Försvinner även fläkten iom att G-sync-modulen tas bort?

Det borde den rimligtvis göra, men baksidan ser sjukt snarlik ut så jag vågar inte svära på det.
De skriver dock att den fått "a slimmer design to facilitate easier wall mounting." Känns ju svårt att slimma ned det utan att plocka bort något, typ fläkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Spännande! Försvinner även fläkten iom att G-sync-modulen tas bort?

Det är två fläktar i originalet, men den för G-sync bör absolut försvinna.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

Då står det väl mellan denna och Samsungs Odyssey OLED för egen del.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Avstängd

Fortfarande ganska saftigt pris måste jag säga.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Jag lyckades snurra ihop prisuträkningen i slutet, det är uppdaterat Det är alltså exklusive moms det motsvarar 12000, inklusive moms är den siffran snarare runt 15. Med tanke på att det är var originalmodellen ligger vore däremot en prissättning runt 12-13 betydligt rimligare.

Permalänk
Medlem

Nu är jag mer nöjd att jag fick min (med gsync) med den där rabatten som cirkulerade. Betalade 10,800kr inkl moms

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem

Ja gamla kostar 14.300 så allt över 12-13 blir ju bara konstigt för denna. Själv gillar jag g-sync så hoppas mot CES och nya större modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Undra om den blir "G-sync compatible" av Nvidia istället?

Källan säger "AMD FreeSync™ Premium Pro and VESA® AdaptiveSync Display certification", så det ser inte ut som det. Eller ja, den kommer förstås fungera med "G-Sync Compatible" eftersom det bara är VESA Adaptive Sync, men den kommer troligtvis inte vara G-Sync Compatible-certifierad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Det är två fläktar i originalet, men den för G-sync bör absolut försvinna.

Fläkten för G-Sync (ultimate) är dessutom den fläkt som har det mest störande ljudet av de två fläktarna. Den andra fläkten är tyst och dessutom ofta avstängd. Så denna nya skärm borde vara tystare än orginalversionen. I princip blir det då en helt perfekt data och spelskärm då det enda som jag kunde anmärka på i orginalversionen var just G-Sync fläkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Fläkten för G-Sync (ultimate) är dessutom den fläkt som har det mest störande ljudet av de två fläktarna. Den andra fläkten är tyst och dessutom ofta avstängd. Så denna nya skärm borde vara tystare än orginalversionen. I princip blir det då en helt perfekt data och spelskärm då det enda som jag kunde anmärka på i orginalversionen var just G-Sync fläkten.

Hur upplever du skärmen för att läsa text när man inte spelar spel? Verkar perfekt som spelskärm men skulle även vilja använda den för kontorsarbete när jag jobbar hemifrån.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Hur upplever du skärmen för att läsa text när man inte spelar spel? Verkar perfekt som spelskärm men skulle även vilja använda den för kontorsarbete när jag jobbar hemifrån.

Jag själv upplever den som grym. Använder den själv till precis det, hemmaskärm som används till jobb, surf och spel. Tidigare hade jag en Acer X34 Predator och den här är minst lika bra för excel och word etc, tydliga kontraster och bra skärpa.

Om man vill ha den absolut optimala skärmen för massor med excel och programmering ska man nog ha en 4k skärm, men som kompromiss mellan spel och arbete och surf älskar jag själv 3440x1440 formatet. Och denna Alienware är så bra det blir imho, aldrig haft någon bättre skärm själv. Svärtan är djuuup.

Permalänk
Medlem

15 lök för 3 440 × 1 440 ¯\_(ツ)_/¯

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

15 lök för 3 440 × 1 440 ¯\_(ツ)_/¯

Handlar mera om att det är OLED än 3 440 x 1 400, 0,1ms refreshrate är guld värt, och oled kontrast är värt ännu mera.

Permalänk
Medlem

Nån som vet om dessa kommer få hdmi 2.1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Nån som vet om dessa kommer få hdmi 2.1?

MSI släpper en med samma panel som får det.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Handlar mera om att det är OLED än 3 440 x 1 400, 0,1ms refreshrate är guld värt, och oled kontrast är värt ännu mera.

Det finns 48" OLED-skärmar för runt 11 000 kr med 4K-upplösning. Därför tycker jag att den här har alldeles för högt pris.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Det finns 48" OLED-skärmar för runt 11 000 kr med 4K-upplösning. Därför tycker jag att den här har alldeles för högt pris.

Har inte de lägre uppdateringsfrekvens då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pew-se:

Har inte de lägre uppdateringsfrekvens då?

Jo, 120 - 138 Hz, men det känns ändå inte som att det motiverar ett prispåslagg om 4000 kr för att få 160 Hz istället.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk

Intressant jag köpte AW3423DW och det är något med denna skärmen som är svårt att förklara med ord. När man har HDR på i spel eller filmer är det som inget annat. Färgerna kontrasterna känns som att man kan ta på saker i spel. Hdr gör en dock inte till en bättre gamer om man är ute efter det. Då man tom bli bländad av starka ljus. Men immersion är på en annan nivå, ligger typ nära VR i min mening. Jag ångrar inte mitt köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Jo, 120 - 138 Hz, men det känns ändå inte som att det motiverar ett prispåslagg om 4000 kr för att få 160 Hz istället.

Jaha, det är ju helt klart godkänt. Då håller jag med om att 4k 120hz för 11000kr låter bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Det finns 48" OLED-skärmar för runt 11 000 kr med 4K-upplösning. Därför tycker jag att den här har alldeles för högt pris.

Dyr på så sätt. Men finns inte mycket att välja på.

Denna har bättre pixeltäthet 110ppi mot 4k 48 tum som ger 96 ppi.
Eftersom jag vill sitta ganska nära passar även storleken på denna bättre. HDR verkar fungera väldigt bra på denna modellen med
Jag kommer troligen köpa denna men med gsync modulen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afra:

Dyr på så sätt. Men finns inte mycket att välja på.

Denna har bättre pixeltäthet 110ppi mot 4k 48 tum som ger 96 ppi.
Eftersom jag vill sitta ganska nära passar även storleken på denna bättre. HDR verkar fungera väldigt bra på denna modellen med
Jag kommer troligen köpa denna men med gsync modulen.

De finns i 42" också. Jag är helt med på vad du säger i övrigt då jag själv är intresserad av OLED ultrawide. Tycker bara att priserna är för höga jämfört med 16:9 eller IPS i dagsläget. Förhoppningsvis kommer det bli billigare framöver.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

De finns i 42" också. Jag är helt med på vad du säger i övrigt då jag själv är intresserad av OLED ultrawide. Tycker bara att priserna är för höga jämfört med 16:9 eller IPS i dagsläget. Förhoppningsvis kommer det bli billigare framöver.

Ja hoppas dem går ner i pris. Tror att 34 ultrawide är sweetspot för mig. Svärta och snabbhet gör att jag väljer detta ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Det finns 48" OLED-skärmar för runt 11 000 kr med 4K-upplösning. Därför tycker jag att den här har alldeles för högt pris.

Ja det finns 48" 16:9 skärmar det har du helt rätt i, deras HDR är rätt dålig däremot och dom har betydligt större problem med inbränning och har även sämre ljusstyrka. Så inte riktigt jämnförbart heller, sedan är 48" inte en desktop skräm.

Permalänk

Undrar ifall leveranstiden kommer vara lika hemskt som gsync varianten. Hade personligen en på beställning men alla förseningar gjorde att jag tillslut köpte en c2 42 som jag är otroligt nöjd med.

Visa signatur

GPU: Nvidia GeForce 2x GTX 670 CPU: Intel 3570K 4.2 GHz PSU: Corsair TX750W Moderkort: MSI Z77A-S01 CPU kylare: H70 Chassi: Corsair Obsidian 650D SSD: Samsung SSD Desktop 830- Series 128GB HDD: Western Digital 2TB + 1TB Skärm: XL2420T 120Hz LED www.ohfoto.se www.onroaders.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

deras HDR är rätt dålig däremot och dom har betydligt större problem med inbränning

rätt dålig HDR
betydligt större problem

säger vem?

Permalänk
Medlem

På tal om LG. Anledningen till att LGs 42/48 4K monitorer är så pass billiga är att det är en del av deras storskaliga WOLED-produktion. Samsung QD-Oled produktion är inte i närheten av LGs produktion, därav priserna.

Så vad "vi vill ha" är att WOLED under 42". Och titta:

Citat:

LGD will start producing 27-inch WOLED panels as early as by the end of October, targeting small TVs and gaming monitors. LGE will be LGD's first customer, and it plans to release its 27-inch OLED display in Q1 2023.

LGD also plans to introduce a larger 32" WOLED panel, which will enter production towards the end of 2022.

Upplagt så sent som igår av Oled-Info. Nån Kina sajt verkar vara original source.

Nog värt en egen nyhet.