Arc A750 ansluter sig den 12 oktober – får prislapp på 289 USD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Networker:

Vet vi om kortet är bra än?
Har någon av "testarna" testat det?
(Gamers Unboxed, Gamers Nexus etc).

Jag har fått känslan att intels sprillans nya kort lirar i samma division som förra/förr-förra generationens mellanklass AMD/Nvidia-kort. Känns inte för mig som något "framtidskort" att satsa på direkt. Är det fler som känner så?

Har ett Palit 1660Super som jag funderar att byta ut i AMD-burken, känns inte riktigt som en uppgradering att sätta ett Intel 750-kort där. Antar det blir typ samma prestanda på ett ungefär?

770 är ungefär som RTX 3060, bättre i vissa titlar som har dx12, men lite sämre i titlar som har dx9-10 tror jag?

Permalänk
Medlem

Som sagt, butikspriser i USA:
6650XT - från $299 (MSRP $299)
6700XT - från $409 (MSRP $399)

Pratar vi rasterisering över ett större antal titlar så är det nog lite "too little too late" men bra med en 3e spelare. Och RT prestandan är nog förhållandevis vass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

770 är ungefär som RTX 3060, bättre i vissa titlar som har dx12, men lite sämre i titlar som har dx9-10 tror jag?

Jag tror Intel säger att det är ungefär motsvarande 3060ti.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mpat:

De är rätt snälla som kallar det ”performance segment” också. X50 och X60 är normalt sett mellanklassen, och prestandasegmentet är ett snäpp upp till X70. Ni vet det där segmentet där en omdöpt 4070 numer kostar $899…

Det är inte helt fel att kalla det för prestandasegment, eftersom alla -60kort tillhör samma prestandasegment över flera generationer.
Det är inte Prestandasegmentet, men det är ett specifikt prestandasegment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Tycker det är i alla fall bra av dom att slåss med priset så folk kan få okej grafikkort för bra pris

Det är väll det ända sättet att ta sig in på marknaden om några år när deras grafikkort är väll etablerade på marknaden så kommer dom säkert kosta lika mycket som AMD och Nvidia korten.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

jag känner mig riktigt taggad över denna release :), även om dom satsar på prestanda i 3060-klassen så är det otroligt bra lyckat prestandamässigt för sitt första dedikerade GPU. Vem vet.. B-serien kanske satsar på xx60ti vid den releasen och C-serien kanske xx70. Så med tiden kanske dom kan hoppa ner i gyttjan med Nvidia och AMD

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Ja med de där priserna är det klart att Dolmen sticker ut. Det kan inte hjälpas

Vilken åktur det her varit. Från hopp till förtvivlan till hopp igen. Drömmen vore ju om de kommer in och skakar om ordentligt så att de andra måste sänka sina priser med.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Väldigt sugen på A770. Behöver bara ett fungerande kort så jag kan spela lite Mw2 och Valheim typ!:)

Ser fram emot detta!

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Medlem

Åtminstone i The Shadow of the Tomb Raider så tycks XeSS funka någorlunda hyffsat prestanda/kvalité mässigt om man bortser flimrande texturer på vissa ställen (säkert något som kanske löses i kommande iterationer), det är ju inte heller låst till Intel kort endast men Intels egna kort kanske har liten fördel iallafall då jag antar det körs hårdvaru-baserat på deras egna kort kanske som borde ge lite bättre precision möjligtvis. I "Ultra quality" så ser ju t.ex. texturerna längre bort t.o.m. lite mera detaljerade och man får ändå en liten prestandavinst.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

770 är ungefär som RTX 3060, bättre i vissa titlar som har dx12, men lite sämre i titlar som har dx9-10 tror jag?

Ja, det sägs så. Dvs. som AMD 6600-nonXT.
I så fall borde kortet vara billigare än ett "etablerat" kort. Som har bra drivrutiner. Som jag tror intel fått snitsen på än.
Men ändå inget "man köper" för att så att säga "uppgradera" för. Beror givetvis på ens nuvarande läge i ens burkar, men känns mest som "meeh" gällande intels släpp av 750.

Permalänk
Medlem
Skrivet av segafreaktwo:

Väldigt sugen på A770. Behöver bara ett fungerande kort så jag kan spela lite Mw2 och Valheim typ!:)

Ser fram emot detta!

Kolla marknaden på AMD 6600 först!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Networker:

Ja, det sägs så. Dvs. som AMD 6600-nonXT.
I så fall borde kortet vara billigare än ett "etablerat" kort. Som har bra drivrutiner. Som jag tror intel fått snitsen på än.
Men ändå inget "man köper" för att så att säga "uppgradera" för. Beror givetvis på ens nuvarande läge i ens burkar, men känns mest som "meeh" gällande intels släpp av 750.

Nä, inte jag heller, men finns väldigt många gamers i världen som inte har lika mycket pengar som medelsvensson som säkert kommer köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Nä, inte jag heller, men finns väldigt många gamers i världen som inte har lika mycket pengar som medelsvensson som säkert kommer köpa.

Sant. Men om kortet både kostar och presterar "samma" som exempelvis ett AMD-6600, så förstär jag inte varför någon skulle vilja köpa kortet?

"Saknar man pengar", så är rådet som många med mig ger, att köpa ett begagnat kort för halva priset. Som presterar "lika bra". Exempelvis ett Nvidia 1660S, som man rengör och byter kylpasta på. -Halva priset mot "nytt kort", och funkar antagligen minst "lika bra". Finns massor med guider på nätet hur man rengör "gamla kort" och "repastar" med nytt MX4 eller vad man väljer som kylpasta.

Jays 2 cents tror jag har sagt samma som jag säger just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Drömmen vore ju om de kommer in och skakar om ordentligt så att de andra måste sänka sina priser med.

AMD sänkte sina priser för en vecka sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

AMD sänkte sina priser för en vecka sen.

Då hoppas jag att det är början på ett trendbrott

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Networker:

Sant. Men om kortet både kostar och presterar "samma" som exempelvis ett AMD-6600, så förstär jag inte varför någon skulle vilja köpa kortet?

"Saknar man pengar", så är rådet som många med mig ger, att köpa ett begagnat kort för halva priset. Som presterar "lika bra". Exempelvis ett Nvidia 1660S, som man rengör och byter kylpasta på. -Halva priset mot "nytt kort", och funkar antagligen minst "lika bra". Finns massor med guider på nätet hur man rengör "gamla kort" och "repastar" med nytt MX4 eller vad man väljer som kylpasta.

Jays 2 cents tror jag har sagt samma som jag säger just nu.

Spekulerar:
Vissa vill bara ha nya kort. Kan hända att prestandan är bättre i just de spelen du vill spela med ett kort över ett annat, tillgängligheten på de olika korten kanske är olika eller så kan det ju bli så att Intel måste sänka priset.

Permalänk
Medlem

Skulle kunna tänka mig ett intel grafikkort i prisklassen 3000 kr.
1. De är inte nvidia
2. Bra Linux stöd
3. Vore mycket bra med en tredje aktör

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Undrar om Swec/någon instans i norden fått ett review kit

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Spekulerar:
Vissa vill bara ha nya kort. Kan hända att prestandan är bättre i just de spelen du vill spela med ett kort över ett annat, tillgängligheten på de olika korten kanske är olika eller så kan det ju bli så att Intel måste sänka priset.

Sant. Men då måste man ofta betala "överpriser" för garanti med mera.
Just nu "känns" inte intel-GPU som ett "klockrent val". Eftersom de verkar vara underpresterande jämfört med AMD/Nvidia.

Intels "750" känns för min del som ett obsolet kort, som jag kanske varit "kåt på" 2018 eller nått i den stilen. Typ Nvidia 1660 (med DDR5). -Fast då är jag väldigt väldigt snäll när jag säger så.
(Inte ens på den tiden gillade jag 1660..)

Kan bli "skoj att se" om intels 750 "klarar att slå" ett Nvidia 1660?

"Too little, too late", för intel 750, tror jag. Tyvärr.

Permalänk

Får bli ett A380 eller A750 till min son i julklapp.
Hoppas de kommer lite tester snart här på swek

Permalänk

Äntligen får man sitt grafikkort från intels tävling som började för 11 månader sedan

Visa signatur

i5-12600K | Z690

Permalänk
Skrivet av GrisKarln:

Äntligen får man sitt grafikkort från intels tävling som började för 11 månader sedan

Tror tävlingen är över redan, dom fick en i7á istället

"Intel is now offering an alternative to the winners. Instead of the Arc A7-series GPUs (grand prize is A770 GPU and first prize is A750), winners can now choose Core i7-12700K or Core i5-12600K CPUs instead. This information is interesting for many reasons, mainly because we can finally pinpoint how much are Arc GPUs going to cost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Kul med konkurrens, verkar som att dem knäpper Nvidia på fingrarna i nya titlar med ögongodis. Det är absolut inte min prio utan siktar nog hellre på AMD's råa rasterisering då jag mest spelar "äldre" titlar.
Skulle det inte komma A580 och liknande kort? jag tror dem är mer i min prisklass, A380 kortet klår ju knappt mitt GTX780, sedan tycker jag 225W känns lite högt för oss som bor i SE4.
Kan det pressa ner priset på RX66X... så vore det iofs kanon.

$289 borde bli runt 3750SEK, med skatt inbakat.

Ja. Men sen har vi den ursämsta svenska kronan. Med mera. Det kommer definitivt blir dyrare än 3750:-, tyvärr. Kolla bara på de nya RTX-korten.

Plus att de amerikanska priserna alltid visas utan moms, vilket de flesta stater sedan lägger på utöver.

Permalänk
Skrivet av Kallelols:

Tror tävlingen är över redan, dom fick en i7á istället

"Intel is now offering an alternative to the winners. Instead of the Arc A7-series GPUs (grand prize is A770 GPU and first prize is A750), winners can now choose Core i7-12700K or Core i5-12600K CPUs instead. This information is interesting for many reasons, mainly because we can finally pinpoint how much are Arc GPUs going to cost."

Det var bara om man inte orkade vänta längre, vi tålmodiga kommer få grafikkort.

Visa signatur

i5-12600K | Z690

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaneriuz:

Ja. Men sen har vi den ursämsta svenska kronan. Med mera. Det kommer definitivt blir dyrare än 3750:-, tyvärr. Kolla bara på de nya RTX-korten.

Plus att de amerikanska priserna alltid visas utan moms, vilket de flesta stater sedan lägger på utöver.

289*11,09*1,17=3749,8617SEK.
11,09 är dollarkursen och sedan 17% moms, men jag är inte helt 100 på hur stor momsen är.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

289*11,09*1,17=3749,8617SEK.
11,09 är dollarkursen och sedan 17% moms, men jag är inte helt 100 på hur stor momsen är.

Momsen i Sverige är 25%

Sen kan det vara andra saker som kemikalieskatt och sånt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Momsen i Sverige är 25%

Sen kan det vara andra saker som kemikalieskatt och sånt

Hmm, vet inte var jag fick 17% ifrån, men hittade på tullverket som säger att det inte är någon kemikalieskatt på grafikkort iaf, men 25% moms.
Den är dock inte uppdaterad sedan i Mars så dollarkursen har väl rört sig en del.
4006SEK får jag det till med 25% moms och nuvarande dollarkurs(11,09).

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Arc A750 verkar väldigt intressant, inte för dyrt heller. Jag kan klara mig med sämre prestanda än 3060 i vissa spel, jag har ändå ett 9 år gammalt grafikkort just nu. 3060 känns ju som en gigantisk upgrade i mitt fall.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11