Fredagspanelen 269: Ryzande, sickan!

Permalänk
Melding Plague

Fredagspanelen 269: Ryzande, sickan!

Calle och André blickar tillbaka på veckan som gått och sammanfattar nyheterna. Snack om Ryzen-processorer, RTX 4090 och dumheter på kontoret utlovas.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

50% mindre manbun. Kan man hoppas på 100% Fabio Lanzoni nästa gång ni syns tillsammans?

Permalänk
Medlem

Embargo för A770 och A750 nu på onsdag 5 Oktober?

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk

Charles! Ingvar! Jönsson!!!

Förlåt, kunde inte låta bli. Stort fan av Jönssonligan. Lysande titel på avsnittet.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av muddiz:

50% mindre manbun. Kan man hoppas på 100% Fabio Lanzoni nästa gång ni syns tillsammans?

@Enviro
Det får vi lösa.

Permalänk
Medlem

Intel och AMD striderna kommer sänka moderskeppet! It was good to know y'all!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av CrispVanDahl:

@Enviro
Det får vi lösa.

14 oktober.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Underbar titel på panelen, och en redigt jäkla välfylld fredag får jag säga, detta var ju flera veckor av toppsnack Det kommer bli så fett med fredagspanel efter ADA-launch, om ni kommer orka spela in dvs

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

webbläsare ogillar chrome & allt google (har en android telefon dock) går det att köra Microsoft edge på linux? (kör firefox på mina linuxburkar)
I övrigt en bra fredags panel trevligt!

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Ase:

webbläsare ogillar chrome & allt google (har en android telefon dock) går det att köra Microsoft edge på linux? (kör firefox på mina linuxburkar)
I övrigt en bra fredags panel trevligt!

Edge kan köras på Windows, Linux, macOS, iOS, och Android. På iOS är det en omskinnad safari för att Apple kan bäst själva, eller nåt.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Enviro:

14 oktober.

Jag ska ju komma förbi den dagen! Spännande.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Edge kan köras på Windows, Linux, macOS, iOS, och Android. På iOS är det en omskinnad safari för att Apple kan bäst själva, eller nåt.

va bra e ok med firefox, google chrome kommer ej in på nån enhet hos mig

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Jag tyckte tolkningen av omröstningen "Blir det ett köp ur AMD:s Ryzen 7000-serie?" var märklig. Även om alla svarande var intresserade av desktops (det är ju swec, så kanske ingen dålig approximation) så är det väl långt ifrån alla som uppgraderar varje generation? Nu vet jag inte hur lång tid det går mellan uppgraderingar i snitt, men säg att det är 4 år - då kunde man kanske förvänta sig att 25% av alla tillfrågade skulle vilja uppgradera det närmaste året, både AMD+intel. Om då hela 23% säger att de tänker sig ett Ryzen 7000 köp framöver så är det väl knappast en diss? Särskilt med tanke på kronkurs, sämre tider etc.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av deltascu:

Jag tyckte tolkningen av omröstningen "Blir det ett köp ur AMD:s Ryzen 7000-serie?" var märklig. Även om alla svarande var intresserade av desktops (det är ju swec, så kanske ingen dålig approximation) så är det väl långt ifrån alla som uppgraderar varje generation? Nu vet jag inte hur lång tid det går mellan uppgraderingar i snitt, men säg att det är 4 år - då kunde man kanske förvänta sig att 25% av alla tillfrågade skulle vilja uppgradera det närmaste året, både AMD+intel. Om då hela 23% säger att de tänker sig ett Ryzen 7000 köp framöver så är det väl knappast en diss? Särskilt med tanke på kronkurs, sämre tider etc.

Det är en vettig poäng! Vi skulle kunna följa upp med lite mer detaljerade omröstningar för att få en bättre bild

Permalänk
Medlem


Beträffande uppsvällda batterier så fick jag nedanstående svar från Batteriexperten, iom att jag måst ersätta ett batteri som inte gick att montera pga att det svällt.
"
Tyvärr är detta något som kan hända alla batterier och en orsak kan vara överspänning, d.v.s. att det ligger i enheten och laddas under en lång tid trots att det är 100%. Batteriet har ett överladdningsskydd men det håller inte i all evighet och om det väl börjar bli dåligt så sväller batteriet. Det är ingen fara med ett svällt batteri. Det är samma åt andra håller, gällande underladdningsskyddet. Så ett batteri skall alltid underhållsladdas, d.v.s. inte ligga för länge oladdat men heller inte för länge med pågående laddning/laddström.
"

PS: Om du tuperar håret Calle(@CrispVanDahl), då skulle man kunna tro att Steve från GamersNexus är på besök i Swec-studion;)

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av NutCracker:


Beträffande uppsvällda batterier så fick jag nedanstående svar från Batteriexperten, iom att jag måst ersätta ett batteri som inte gick att montera pga att det svällt.
"
Tyvärr är detta något som kan hända alla batterier och en orsak kan vara överspänning, d.v.s. att det ligger i enheten och laddas under en lång tid trots att det är 100%. Batteriet har ett överladdningsskydd men det håller inte i all evighet och om det väl börjar bli dåligt så sväller batteriet. Det är ingen fara med ett svällt batteri. Det är samma åt andra håller, gällande underladdningsskyddet. Så ett batteri skall alltid underhållsladdas, d.v.s. inte ligga för länge oladdat men heller inte för länge med pågående laddning/laddström.
"

PS: Om du tuperar håret Calle(@CrispVanDahl), då skulle man kunna tro att Steve från GamersNexus är på besök i Swec-studion;)

Tack för bra information!
Tror som vi nämnde att det kan vara vettigt för de som eventuellt är berörda och har en gammal enhet liggande bör slå en titt i lådorna där hemma!

HAHA det tar jag som en komplimang, får jobba lite lockigare nästa gång

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av deltascu:

Jag tyckte tolkningen av omröstningen "Blir det ett köp ur AMD:s Ryzen 7000-serie?" var märklig. Även om alla svarande var intresserade av desktops (det är ju swec, så kanske ingen dålig approximation) så är det väl långt ifrån alla som uppgraderar varje generation? Nu vet jag inte hur lång tid det går mellan uppgraderingar i snitt, men säg att det är 4 år - då kunde man kanske förvänta sig att 25% av alla tillfrågade skulle vilja uppgradera det närmaste året, både AMD+intel. Om då hela 23% säger att de tänker sig ett Ryzen 7000 köp framöver så är det väl knappast en diss? Särskilt med tanke på kronkurs, sämre tider etc.

Jag tycker du för fram en bra poäng där. Jag tror säkert en del som svarar i dessa inte kommer att köpa även om intresset finns där efter att resultaten i testerna blev tillkännagivna. Däremot så är det nog precis som du säger att om 25% av tillfrågade skulle köpa så är det ett högt intresse. Jag tror att där och då i stunden så la nog varken jag eller @Enviro så mycket mer tanke på det än att "nej" var i majoritet.
Vi kanske borde formulera om frågeställningen till hur intresset ser ut generellt snarare än om man avser att köpa. Tack för feedback!

Permalänk

Redan Fredag? Veckan måste verkligen ha gått fort. Nej vänta ja just det ni har bara kört upp nyheten igen Men riktigt bra ni båda växer bra tycker jag! Saknar fortfarande gamla gänget, dock glad att Cobben gör tillfälliga inhopp men ni kompenserar riktigt bra, Noelia med! SweC väljer verkligen sina redaktörer med omsorg tummen upp!

Är inte riktigt nöjd med Ryzen 7000-serien sätt till rak jämförelse med 5000-serien har den gjort stora hopp prestandamässigt men också en hel del i energiåtgång där 7000-serien får sträcka sig ordentligt till skillnad från gamla AM4 generationen. Tyvärr är modellerna mycket dyra pga svag krona, moderkorten dyra och ddr5 minnen fortfarande dyrt fastän de gått ner ganska mycket på sista tiden. Tror Zen 5 kommer vara det där AMD verkligen kommer göra bra ifrån sig med vad jag hoppas sin egna hybrid arkitektur.