Helgsnack: Hur sker spelande i framtiden?

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Hur sker spelande i framtiden?

Med hårdvarupriser som letar sig uppåt och ett större utbud av strömmade speltjänster väcks funderingar kring hur spel ter sig i framtiden. Vad tror du?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Sötast

Strömmande tjänster tycker jag är riktigt nice.
Men gillar dock att ha de strömmande tjänsterna från min egen hårdvara.
NAS som levererar filer, musik och film
Egen dns som pekar på de servrar som rullar, tillsammans med gränssnitt för tjänster och övervakning.
Lokala servrar in house som hela familjen har nytta av, både hemifrån och på språng.

Håller faktiskt på att jobba på just en vm-gaming server lösning här hemma och har kommit en bit.
Om någon som saknar gpu vill testa lite(minuter, timmar, dagar, veckor?) så byter jag gärna gpu-tid mot feedback.
Har inte riktigt själv tiden med långa gaming sessioner för att se hur det fungerar.

Tanken i slutändan är att en gaming server kommer tillhandahålla vm's till de i familjen och ev vänner på besök/i behov.
Det innebär att barnen inte behöver ha fully-fledged gaming datorer med den bästa hårdvaran. Vi gillar alla spel, men olika krävande och så så prestandan ser ut att räcka. I värsta fall kan man ösa lite bättre hårdvara i servern bara.

Permalänk
Medlem

Jag tror på streaming likt Netflix, tycker Stadiga var ett ypperligt exempel på vad framtiden kan tänkas ha att erbjuda.
Gillar upplägget att man kan ta med sig och spela i princip vart som helst, man behöver inte dra med datorn/konsol utan bara så gott som att ansluta och dra igång sin spel session där man slutade.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Jag tror säkerligen att strömmat spel kommer att ta större andelar allt eftersom snabbt nätverk med låga latenser blir mer utbrett. Jag tror att segmenteringen av spelmarknaden kommer att fortsätta på samma vis som övrig media. En tanke jag hade är hur till exempel människor idag tar del av rörlig bild. Via tjänster som Youtube och Tiktok så är det enkelt att i farten se korta underhållande klipp, via netflix på en surfplatta ligger folk och kollar serier, och sen finns det entusiaster som lägger hiskeliga pengar på utrustning och högkvalitativa exemplar av filmer för att "fin-titta"
Utöver de kategorierna finns det 1000 andra sätt att se video. Jag tror att spelindustrin kommer fortsätta på samma väg framöver. Det kommer förmodligen inte vara ett krav att ha en kraftfull speldator eller konsol för att kunna spela de senaste spelen men för de inbitna så kommer marknaden fortsätta att existera men kanske bli mer och mer premiumfokuserad.
Vi ser detta till viss del idag med streaming-tjänster men är övertygad om att segmenteringen kommer fortsätta.

Sen kan jag också vara helt ute och cykla men jag återkommer 2032 med en uppföljning.

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen att alla typer av strömmade spel läggs ner, fungerar inte ens över lokalt nätverk med 1gbit och Steamlink.

Permalänk
Medlem

Kan bara tala för mig själv, men jag tror att speltillverkare måste kanske lägga mer energi på spelupplevelsen istället för bländande grafik. Det är lite som det är med filmer. Tycker inte filmerna är så bra som de var förr då effekterna verkar vara det viktigaste.

När jag var mest aktiv gamer så var det med första Half Life och Unreal Tournament (UT99). Där var spelupplevelsen i fokus och man brydde sig mindre om grafiken. Fanns ju de som tweakade bort så mycket grafik de kunde för att få allt lite tydligare.

Så att göra spelen roligare och mindre grafikkrävande borde vara ett bra recept. Då skulle heller inte gaming endast vara för de välbärgade och fler spel skulle säljas. Tror nog då kommer spelande PC kommer vara det som är framtiden som det är nu.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Musikälskare

Streamingtjänster ala Netflix-modellen är framtiden vare sig jag vill det eller inte tycker det är värdelöst

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag ser hellre spel som kan köra självständigt än de som måste streamas eller kräver en uppkoppling. På så sätt kan de spelas ett par decennier efter att tillverkaren konkat.
Trist för de som gillar en titel som är stadiaexklusiv t.ex.

Nuvarande priser måste ju relatera i om inte en minskning så i alla fall en dämpning av PCmarknaden. Köp EN bra spelburk eller 4 konsoller - svårt val för de som inte är intresserade av hårdvaran för sakens skull.

I mitt fall påverkar priserna mindre - spelar mest äldre spel ändå så varken CPU (8700k)eller GPU(2070super) begränsar (70Hz@5120x1440 är begränsningen).

§7
Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Om priserna fortsätter vara så här höga så tror jag tyvärr streaming kommer att ta över mer och mer. Men tycker principiellt att det är fel att tvinga folk in i en viss marknad med hjälp av manipulation av priserna. Så jag hoppas såklart att priset på dedikerad hårdvara sjunker så att inte streaming blir "standard".

För oss som har som hobby att klämma ur sista droppen blod ur all vår hårdvara så är liksom inte streaming så kul. Överklockning skulle försvinna.

Och sprider sig den trenden så har snart ingen riktiga datorer längre utan man kommer sitta med tunna klienter. Fy fan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag tror arkadhallar kommer få en ny era, där man helt enkelt checkar in med sitt konto med en tagg.

Största problemet kommer var hygien med VR och handkontroller m.m men det kommer man lösa så att det som har direkt hudkontakt kommer vara modulärt så att användaren kan bära det med sig.

Hårdvara och en personlig dator kommer endast vara till för rika knösar som Montgomery Burns i Simpson.
Vanligt folk kommer ha en telefon/surfplatta, eller helt enkelt bara en tagg för att styra någon av alla monitorer som husväggar kommer vara fullständigt tapetserade med.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Tror man kommer hyra spel, eller om man har en fast kostnad så kan man ha vissa spel i sitt bibliotek så länge pengarna rullar in. Tror att ägande kommer vara väldigt ovanligt i framtiden överlag.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Folk som inte bryr sig om att spelen kanske försvinner rätt som det är kommer säkert gå över till offsite streaming. Detta är inget för mig. Men jag kan tänka mig testa onsite streaming. Dvs köra en lokal server hemma. För VR kan jag tänka mig onsite streaming kan vara riktigt trevligt.
Dock kommer alltid en gaming pc att finnas hos mig.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Den första gaming-generationen når snart pensionsåldern. Då behövs en ny typ av spel tror jag. Alla kan ju inte hänga på VR chat med röstförvrängare

AI kommer troligen bli en större del av framtidens spel. Olika spel varje gång man kör spelet? Ja tack!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Säkerligen strömmat likt video och musik men det krävs lite bättre internet kapacitet och infrastruktur för att det ska fungera felfritt.

Vissa västerländska länder fungerar det väl helt okej men resten av världen har inte någon fin 1000/1000 lina och bor i stockholms innerstad så för en stor majoritet fungerar strömmat spelande ganska illa.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Snusfri

Bara det finns fortsatta valmöjligheter i framtiden att antingen spela på din lokala hårdvara eller hyrd.

Något jag skulle vilja se (kanske redan finns) är att tex du spelar GTA V hemma lokalt på din egen speldator, men att du sömmlöst kan fortsätta på samma save på mobilen/surfplattan när du pendlar till/från jobbet eller på din laptop om du reser bort någonstans.

Lika som du idag kan fortsätta kolla på random youtube-klipp/tv-serie/film på olika enheter.

Tror även i framtiden att du inte spelar med keeb/mus eller handkontroller utan du har någon slags gestläsande handskar så du viftar i luften osv för att spela.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag funderar på hur skalbart streaming egentligen är om det blir ännu mer populärt. Ska man garantera att alla spelare kan spela i 4K och 60+ FPS när som helst krävs det en väldig massa GPU och CPU-kraft i reserv. Alla spelar kanske inte samtidigt, men inom samma tidszon är det nog väldigt många som spelar samtidigt.

Dessutom får det inte kosta så mycket, då de flesta spelare bara är beredda att betala några hundra i månaden. Då är det mycket mindre lönsamt för företagen än att vända sig mot Enterprise kunder. Att "hyra" en VM med bra GPU-prestanda i Azure eller AWS för företagsbruk kan kosta upp till flera hundra kronor i timmen.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Just hur man spelar tror jag inte kommer ändras något nämnvärt.. Det som däremot oroar mig är hur dom större aktörerna lanserar bara mer och mer trasiga spel.. Som att första halvåret på många AAA tittar mer eller mindre är ett enormt beta test.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille90:

Hoppas verkligen att alla typer av strömmade spel läggs ner, fungerar inte ens över lokalt nätverk med 1gbit och Steamlink.

Låter som att dina erfarenheter är ungefär som mina.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem

det kommer bli:
1. prenumerera på spelet
2. köp för att skapa en karaktär/starta bana
3. köp för att kunna fortsätta spelet ingame
4. köp material för att kunna fortsätta
5. hoppa till steg 3
6. köp ingame mtx
7. köp avinstallation filerna
8. köp för att sluta prenumerera

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Inaktiv

Verkar som fler utvecklare optimerar spelen för konsoler så det känns som att det lutar åt det hållet 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Kan bara tala för mig själv, men jag tror att speltillverkare måste kanske lägga mer energi på spelupplevelsen istället för bländande grafik. Det är lite som det är med filmer. Tycker inte filmerna är så bra som de var förr då effekterna verkar vara det viktigaste.

När jag var mest aktiv gamer så var det med första Half Life och Unreal Tournament (UT99). Där var spelupplevelsen i fokus och man brydde sig mindre om grafiken. Fanns ju de som tweakade bort så mycket grafik de kunde för att få allt lite tydligare.

Så att göra spelen roligare och mindre grafikkrävande borde vara ett bra recept. Då skulle heller inte gaming endast vara för de välbärgade och fler spel skulle säljas. Tror nog då kommer spelande PC kommer vara det som är framtiden som det är nu.

Tycker det är coolt att grafiken blir bättre och bättre även om jag håller med dig om att t.ex. gameplay och story är mycket viktigare. Det går ju faktiskt att spela på en gammal skärm med en upplösning på 1280x1024 och ställa ner all grafik till det lägsta, då krävs det inte bra hårdvara alls för att spela spel.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Jag har spelat Quake Champions nästan sen det kom ut. Lär fortsätta göra det i framtiden också. Lokal hårdvara för e-sport lär fortsätta vara en grej så länge vi har el och tak över huvudet. Och strömmningstjänster lär fortsätta vara en grej för vissa som uppskattar slöa AAA-titlar som inte kräver låg responstid.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd

Nog kan vi använda jordens resurser bättre än att spela bort dessa till ingen nytta?

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av BMac:

Nog kan vi använda jordens resurser bättre än att spela bort dessa till ingen nytta?

Jag hade gärna velat be dig utveckla men diskussionen spårar nog ur helt då.

Vi håller oss till att fantisera och sia om spelande i framtiden istället, det är roligare

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Jag tror att molntjänster kommer dominera, och detta av flera anledningar. Det är miljömässigt mer försvarbart att centralisera beräkningskapacitet till serverhallar än att hushållen ska köpa hem detta. Sist jag läste om detta så var det 90% mer energieffektivt med cloud computing. Om man kan skippa energislukande hårdvara i bärbara enheter, som telefoner och laptops, så sparar man även in på batteritid, och behovet av miljöfarliga litiumbatterier minskar.

Själva spelandet i sig tror jag kommer vara densamma. Datorer kommer fortsätta vara datorer, spelkonsoler kommer fortsätta vara spelkonsoler. Vad gäller telefoner så tror jag att "the next big thing" stavas AR, och är något vi kanske redan kommer se ersätta dagens telefoner inom 10 år.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Spel går samma väg som allt annat, mindre ägande, mindre kontroll. I framtiden kommer prenumerationstjänster vara allt större.

Fysiska spel kommer vara retro och spel där man själv ”äger” filerna kommer vara nischat.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Obviously.

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NordhNet:

Vi håller oss till att fantisera och sia om spelande i framtiden istället, det är roligare

Ok. Om vi begränsar oss till den absolut närmaste framtiden så tror jag själv att skillnaden mot nu blir högst marginell. Vi kommer att slänga fler och fler vedträn på vår datorbrasa fram tills att vi knappt kan skilja på spel och verklighet.
Detaljrikedom och inlevelse kommer att förfinas. Tror det kommer att gå ganska också.

Se bara här på det som för inte särskilt längesedan ansågs vara en monsterdator. https://computersweden.idg.se/2.2683/1.770155/hatade-och-alsk...

Permalänk
Medlem

Dyr och opålitlig el innebär att strömsnåla handhållna enheter med batteri blir mer attraktiva. Företag kommer inte ha råd att betala för servrar i datacenter som strömmar spel under sådana förhållanden. Stationära enheter blir för dyra och opraktiska.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Fysiska spel kommer vara retro och spel där man själv ”äger” filerna kommer vara nischat.

Nu är jag gnällig, men man har inte ägt sina dataspel sålänge jag har spelat åtminstone, utan man äger bara kopian. Överfört till den digitala världen är det ju lite svårare att göra anspråk på sina filer eftersom de ligger på någon annans dator, men där är vi ju egentligen redan idag om man tittar på hur Steam och liknande tjänster fungerar att man bara äger rätten att spela en titel.

Jag tror inte jättemånga håller med lokala backuper av alla sina Steam-spel idag t.ex.