Acer visar Intel Arc A770 med annorlunda kylarlösning

Permalänk
Melding Plague

Acer visar Intel Arc A770 med annorlunda kylarlösning

När Intel äntrar grafikkortsmarknaden kan Acer bli partnertillverkare. På Twitter visas en variant med kylare som både är öppen och av blower-typ.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intel Arc verkar helt klart intressant, inte riktigt i mitt mål men ändå en utmanare i det bredaste kundsegmentet.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Snusfri

Snajdigt.
Ska bli intressant att se vilka 3p som kommer släppa Arc.

Dykt upp lite rykten om att Intel "snappat upp" EVGA sedan de lämnade Nvidia.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av THB:

Snajdigt.
Ska bli intressant att se vilka 3p som kommer släppa Arc.

Dykt upp lite rykten om att Intel "snappat upp" EVGA sedan de lämnade Nvidia.

Nice! Hoppas verkligen Intel kan konkurrera på sikt, både i prestanda å pris!

Permalänk
Medlem

Jag är på, jag vill ha nytt och annorlunda.

Permalänk

Varmluft ur chassit direkt är bättre än att fylla hela chassit med den och sedan överlämna till datorägaren att suga ut den ur chassit.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

Kommer Acer ta över skräpkronan från Gigabyte nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Kommer Acer ta över skräpkronan från Gigabyte nu?

För mig har MSI stått för skräpkronan, gick över till Gigabyte från Asus ngn generations sedan och har inte tittat i backspegeln sedan dess

Asus har blitt lite av datorindustrins Eldorado eller Garant med nackdelen att märket fortfarande kostar extra utan att varan i sig har det lilla extra ställt mot andra märken.

Permalänk
Medlem

Hoppas att Intel lyckas någorlunda med sin GPU så de lyckas iaf ta någon % marknadsandelar vid första vändan och med Intels budget också att köpa in sig på marknaden så Nvidia blir tvungen att börja sänka MSRP kraftigt. Samt hoppas att Intel inte gör en Google/Microsoft att man håller bara på en kort tid sen läggar man bara ner utan förvarning.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

något nytänk, bra

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av UncleDirty:

För mig har MSI stått för skräpkronan, gick över till Gigabyte från Asus ngn generations sedan och har inte tittat i backspegeln sedan dess

Asus har blitt lite av datorindustrins Eldorado eller Garant med nackdelen att märket fortfarande kostar extra utan att varan i sig har det lilla extra ställt mot andra märken.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Verkar vara mest skräpmärken som partnertillverkare.
Man börjar ju undra om det finns något bra märke kvar?
Alltså någon som fortfarande står för kvalitet och påkostade komponentval, oavsett om själva grafikkretsen kommer från Intel/AMD/Nvidia.

Permalänk
Moderator
Moderator

https://www.sweclockers.com/nyhet/30571-gigabytes-geforce-rtx...

Intressant hur olika syn på saker man kan ha ändå. Gigabyte har i min mening inte gjort mycket bra på GPU-fronten sedan 700 GTX-serien, och inte något riktigt bra sedan 400 GTX-serien, SOC osv.
(Har ett par Gigabyte RTX 3070 Gaming OC i hushållet som fungerar rätt OK men vore det inte för tidigare bristen så hade jag köpt annat.)

Har aldrig haft ett Acer-kort utöver kanske något laptopbaserat men ska bli kul att se vad de lyckas åstadkomma.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

För mig har MSI stått för skräpkronan, gick över till Gigabyte från Asus ngn generations sedan och har inte tittat i backspegeln sedan dess

Asus har blitt lite av datorindustrins Eldorado eller Garant med nackdelen att märket fortfarande kostar extra utan att varan i sig har det lilla extra ställt mot andra märken.

Jag kan nog mest uttala mig om Asus eftersom jag nästan uteslutande haft Asus-komponenter i datorn sedan 2005.

Asus har legat i framkant med datorkomponenterna i det segment jag har handlat ur, men sen har jag stött på några riktiga brevpressar till Asus-produkter, specifikt barebones, surfplattor och laptops ur det billigaste segmentet.

Problemet med såna som t.ex. Acer och Gigabyte är att det i princip inte existerar något ”övre” segment, utan fullösningar och förbilligade komponenter letar sig även in i deras produkter med en hög prislapp.

Det finns en överrepresentation av Gigabyte-komponenter bland datorer jag fixat och/eller felsökt genom åren, samt att den senaste (och sista) Gigabyte-komponenten jag ägde var ett RTX 2080 med diverse problem relaterade till att de försökt spara några ören.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av UncleDirty:

Asus har blitt lite av datorindustrins Eldorado eller Garant med nackdelen att märket fortfarande kostar extra utan att varan i sig har det lilla extra ställt mot andra märken.

Hehe, vilken jämförelse! Såg direkt TUF-serien framför mig 😂

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Hehe, vilken jämförelse! Såg direkt TUF-serien framför mig 😂

Bortsett från Asus RTX 3080 TUF Gaming/OC som råkar vara bland de allra bästa grafikkorten på marknaden från RTX 30-serien?

Men ja, plastsjoken de hängde på moderkorten i början gjorde väl inte speciellt många kunder efter tonåren intresserade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Verkar vara mest skräpmärken som partnertillverkare.
Man börjar ju undra om det finns något bra märke kvar?

Jag kastar in en brasklapp och säger världens mest underskattade tillverkare Asrock.
Få ingenjörer har gjort så mycket för så lite publicitet...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

.....första April?

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem

Skulle absolut inte skämmas med detta kort synligt i burken.

Permalänk
Medlem

Jag vet att det troligtvis inte spelar någon roll. Men jag är lite allergisk mot att köra två olika designer eller storlekar på sådant som har ett varvtal, som t.ex. fläktar. Man vill inte ha resonanser mellan de båda.
Felsökte kompisens dator för länge sedan när denne gav i från sig ett vibrerande läte i plåten varannan sekund. Visade sig vara två hårddiskar av olika märken. Båda 7200rpm, men inte riktigt. Var för sig hördes de inte, men tillsammans så var det så hans flickvän höll på att kasta ut datorn genom fönstret.
Bytte en av diskarna och sedan blev det tyst.

Permalänk
Medlem

Otroligt trevligt med en ny aktör även här =p Sure acer kanske inte skriker kvalité men kollar man på hur långt dom har gått när det kommer till laptops så kan dessa kort säkert bli bra

Skrivet av Aleshi:

Jag vet att det troligtvis inte spelar någon roll. Men jag är lite allergisk mot att köra två olika designer eller storlekar på sådant som har ett varvtal, som t.ex. fläktar. Man vill inte ha resonanser mellan de båda.
Felsökte kompisens dator för länge sedan när denne gav i från sig ett vibrerande läte i plåten varannan sekund. Visade sig vara två hårddiskar av olika märken. Båda 7200rpm, men inte riktigt. Var för sig hördes de inte, men tillsammans så var det så hans flickvän höll på att kasta ut datorn genom fönstret.
Bytte en av diskarna och sedan blev det tyst.

hade det inte varit billigare att bara montera diskarna ordentligt så hade man sluppit byta ut ena disken ?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Sveklockarn:

Bortsett från Asus RTX 3080 TUF Gaming/OC som råkar vara bland de allra bästa grafikkorten på marknaden från RTX 30-serien?

Men ja, plastsjoken de hängde på moderkorten i början gjorde väl inte speciellt många kunder efter tonåren intresserade.

Nu var det nog du som tolkade mig lite tokigt.

Jag fick asus TUF-serie framför mig då det är en underserie till deras vanliga märke, precis som garant är en underserie till Willys (?) övriga sortiment.

Ingenstans var det min mening att antyda att det var något dåligt

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Blir en bra uppgradering till mitt 3080 12GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Jag vet att det troligtvis inte spelar någon roll. Men jag är lite allergisk mot att köra två olika designer eller storlekar på sådant som har ett varvtal, som t.ex. fläktar. Man vill inte ha resonanser mellan de båda.
Felsökte kompisens dator för länge sedan när denne gav i från sig ett vibrerande läte i plåten varannan sekund. Visade sig vara två hårddiskar av olika märken. Båda 7200rpm, men inte riktigt. Var för sig hördes de inte, men tillsammans så var det så hans flickvän höll på att kasta ut datorn genom fönstret.
Bytte en av diskarna och sedan blev det tyst.

Tror du misstolkat lärdomen:
Risken för resonanser lär som du säger vara högst när varvtalen är väldigt nära varandra men inte prick lika...
Men om man då kör med två helt olika lösningar med stor skillnad i varvtal så bör de inte kunna interagera och skapa resonans på samma sätt. Dvs två olika designer/storlekar osv kan vara en lösning just för att slippa resonans

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Nu var det nog du som tolkade mig lite tokigt.

Jag fick asus TUF-serie framför mig då det är en underserie till deras vanliga märke, precis som garant är en underserie till Willys (?) övriga sortiment.

Ingenstans var det min mening att antyda att det var något dåligt

Jag hoppas mitt kommande TUF X670E är bra 😁

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Jag har kört nästan 100% Asus på moderkort sen Core E-serien för länge sen, aldrig haft några problem, enda som har slutat fungera under alla år var ljudchippet på ett CH8 WiFi. Bra grejor överlag enligt mig.

Tidiga TUF-serien var anskrämliga med all plast, håller jag med om, men nu ser dom inte värre ut än någon annan. Skulle föredra rena moderkort utan några dekorationer men är ovanligt idag så man får stå ut.

Vad gäller grafikkort, har haft blandat mellan alla märken, har ett TUF 3080 OC V2 nu och det ser ut och uppför sig förtroendeingivande.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Verkar vara mest skräpmärken som partnertillverkare.
Man börjar ju undra om det finns något bra märke kvar?
Alltså någon som fortfarande står för kvalitet och påkostade komponentval, oavsett om själva grafikkretsen kommer från Intel/AMD/Nvidia.

Sapphire gör oftast bra produkter. Nästan aldrig för mycket eller för lite. Bra grejer.

Permalänk
Medlem

Det var länge sedan man såg ett graffekort blåsa ut luften bakåt. Tror mitt sista jag hade som gjorde det var XFX HD 5870.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Kan inte påstå att jag brytt mig särskilt mycket om märke och design på grafikkort då de brukar prestera inom 10% av varandra ändå. Även om lite dyrare kort kanske boostar något högre så kostar de ofta så pass mycket mer att det då är mer lönsamt att köpa den billigaste varianten av nästa SKU (t.ex. det billigaste 3080 istället för det dyraste 3070).

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

hade det inte varit billigare att bara montera diskarna ordentligt så hade man sluppit byta ut ena disken ?

Inte på den tiden. Det fanns inte ljuddämpade sätt att montera diskarna på om man inte skulle bygga egen HDD-vagga. Och diskar fanns det gott om. Blev bara ett snabbt byte mot en disk vi redan hade.

Skrivet av Roger W:

Tror du misstolkat lärdomen:
Risken för resonanser lär som du säger vara högst när varvtalen är väldigt nära varandra men inte prick lika...
Men om man då kör med två helt olika lösningar med stor skillnad i varvtal så bör de inte kunna interagera och skapa resonans på samma sätt. Dvs två olika designer/storlekar osv kan vara en lösning just för att slippa resonans

Ja troligtvis är ju varvtalen så pass annorlunda här så det inte spelar någon roll. En av flera anledningar till min första mening. Men det ändrar inte på att konstruktionen känns fel och tar emot.