Nedladdningar slutförs inte, videor startar inte

Permalänk

Nedladdningar slutförs inte, videor startar inte

Hej,

Vi har (Sollentuna energi och Miljö) Fiber 100/100 via (Bredband 2) och en wifi 6 router.
Netgear Orbi RBK752 AX4200 tri-band mesh WiFi 6 (1 router + en satellit)

På senaste tiden har flera mobiler och datorer vi har haft problem med...
-Nedladdning av appar stannar på tex 97%
-Youtube startar med lägsta kvalitet med "autokvalitet" inställningen på. (förut valde den högsta kvalitet)
-Youtybe och andra videor startar inte på 10-20 sekunder. (förut startade de direkt)

När jag kört tex bredbandskollen.se flera gånger så är både uppladdning och nedladdning 95 Mbit/s och och svarstid 5-10 ms
Detta är väl bra?

Någon som har en ide vad som kan vara problemet?

Svar uppskattas

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av birk borkason:

Någon som har en ide vad som kan vara problemet?

Supporten hos Sollentuna Energi och Miljö. Vad säger dom?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av birk borkason:

Hej,

Vi har (Sollentuna energi och Miljö) Fiber 100/100 via (Bredband 2) och en wifi 6 router.
Netgear Orbi RBK752 AX4200 tri-band mesh WiFi 6 (1 router + en satellit)

På senaste tiden har flera mobiler och datorer vi har haft problem med...
-Nedladdning av appar stannar på tex 97%
-Youtube startar med lägsta kvalitet med "autokvalitet" inställningen på. (förut valde den högsta kvalitet)
-Youtybe och andra videor startar inte på 10-20 sekunder. (förut startade de direkt)

När jag kört tex bredbandskollen.se flera gånger så är både uppladdning och nedladdning 95 Mbit/s och och svarstid 5-10 ms
Detta är väl bra?

Någon som har en ide vad som kan vara problemet?

Svar uppskattas

Har du testat med kabel eller bara över wifi? Skulle förmodligen vara ett vettigt steg i felsökningen för att reda ut om det är själva uppkopplingen eller wifi som är problemet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Antivirus som spökar? Testat med kabel (dvs. ej wifi)?

Permalänk
Medlem

Tyvärr är ledtrådarna du givet inte tillräckligt detaljerade för att ge någon vettig gissning över vad som händer.

Som icke-nätverkskunnig har du i princip två sätt att "felsöka":

1) Som Evil Penguin föreslår, eliminera lokala felkällor. Det kan du göra genom att koppla in datorn direkt i bredbandsuttaget med så lite utrustning som möjligt inblandat. Helst ska datorn, som maDa varit inne på, ha så lite "skräp" som möjligt installerat, så en nyinstallation är optimalt (men förstås jobbigt och eventuellt onödigt).

2) Om du gjort ovanstående och det inte hjälper, byt ut Bredband2 som bredbandsleverantör, samt behåll uppsättningen i punkt 1.

Om du fortfarande inte får saker att fungera tillfredsställande ligger felet antagligen antingen på din dator eller hos kommunikationsoperatören, dvs Sollentuna Energi.

Om 2 inte är genomförbart (lättja eller bundet avtal) så får du fråga dig om det är värt att lära dig nätverksfelsökning. Jag hade börjat med att hitta ett återupprepbart scenario där saker går på tok. Om det inte finns något återupprepbart scenario så sitter man i skiten, för då beror problemen antagligen på intermittenta problem (typ överbelastning) i nätet utanför din kontroll och det är sjukt svårt att pinpointa på egen hand. Om det finns ett sätt att återupprepa problemet får man titta på vilka protokoll och vilken peer som är inblandat och försöka dra slutsatser av det. Sådant kan eventuellt den här tråden ge dig mer hjälp med, om du kan ge fler detaljer. Ett återupprepbart felscenario är även bra hjälp om du ska prata med en supportorganisation hos kommunikationsoperatören eller internetleverantören.

Frågor som kan vara värda att ställa sig: Vilket IP kommunicerar du med när saker inte fungerar? IPv6 eller IPv4? TCP eller UDP (QUIC)? Har du CG-NAT? Kan du kommunicera med samma protokoll men med en annan peer där det fungerar?