Min erfarenhet av färdigbyggd dator från Inet

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet av färdigbyggd dator från Inet

Har aldrig köpt en färdigbyggd dator, över 20 år sedan jag köpte en OEM-dator (stationär).

Verkade meckigt att installera contact frame och haft lite otur med trasiga komponenter så jag tänkte mig mest köpa mig ur RMA-processer.

Komponenterna

Fractal Design Torrent Compact Svart
Intel Core i7 12700K 3.6 GHz 25MB
Spelkupong - Intel Call of Duty Plus Bundle i7/i9
ASUS Prime Z690-P WIFI
Seagate Firecuda 530 NVMe SSD Gen 4 1TB
Noctua NH-D15S Chromax Svart
Seasonic Focus PX 750W
Windows 11 Pro 64-bit
Thermal Grizzly Intel 12th Gen CPU Contact
Byggnation och test av dator med valfria
Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 5200MHz CL40 FURY

Ursprungliga minnet var trasigt och det var sista kitet av sitt slag. Inet fixade alternativ snabbt. Kanske delvis pga chassit men det kändes rejält lyxigt att packa upp datorn. Knäpptyst, snygg, snabb som ett spjut. Sjukt billigt att få allt man får (garanti, testning av komponenter, systemtest, byggande) för 800:-. Kanske har jag byggt min sista dator om Inet fortsätter att utklassa min standardbutik webhallen på komponentsortiment och pris.

Jag rekommenderar starkt mindre företag att köpa sina datorer av Inet, otroligt prisvärt och betydligt bättre än OEM.

Jag är definitivt ingen kabeldragningsperfektionist men kan inte så något annat än perfekt draget i chassit.

En grej bara, hade gärna skippat fläktkontrollern som bara är ytterligare en point of failure. Men orka bry sig...

en liten grej... + Rubrik förtydligad. // MOD
Permalänk

Intressant setup vad kostade kalaset? Funderar på ungefär samma komponenter.

Permalänk
Medlem

Ska du ha den som företagsdator? Hur är upplägget med garanti? Finns det risk att du blir utan dator en längre period pga reparationen?

Jag ska köpa något liknande framöver men har inte ännu riktigt orkat grotta ner mig i detaljer. Men bra garantier är A&O.

Permalänk
Medlem

Härligt att det fungerade för dig. En kompis fick skicka tillbaka sin dator fyra gånger innan Inet fick den att fungera, vilket gjorde att han var utan dator i ungefär ett kvartal. Majoriteten jag känner har fått DOA datorer och vet ingen som provat på några år nu pga det.

Företag köper väl av andra OEMs för bättre vilkor runt garanti? Dell brukar ju komma med ny utrustning samma/nästa dag.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Hur fick du dem att montera en D15?

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Intressant setup vad kostade kalaset? Funderar på ungefär samma komponenter.

ca 20 000:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av källarinvånare:

Hur fick du dem att montera en D15?

Pratade med de och hämtade i butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freron:

Ska du ha den som företagsdator? Hur är upplägget med garanti? Finns det risk att du blir utan dator en längre period pga reparationen?

Jag ska köpa något liknande framöver men har inte ännu riktigt orkat grotta ner mig i detaljer. Men bra garantier är A&O.

Vet ej men normalt så bygger jag kontorets datorer själv, fixar hellre själv om en komponent går sönder, väljer man bara standardkomponenter har man ju ett bra skydd i flera år.

På laptops går det ju inte, där föredrar jag OEM med NBD-garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Majoriteten jag känner har fått DOA datorer och vet ingen som provat på några år nu pga det.

Hur många personer handlar det om? Låter ju helt galet om det är så låg kvalitet att de flesta du känner som köpt dator från Inet har fått DOA.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Härligt att det fungerade för dig. En kompis fick skicka tillbaka sin dator fyra gånger innan Inet fick den att fungera, vilket gjorde att han var utan dator i ungefär ett kvartal. Majoriteten jag känner har fått DOA datorer och vet ingen som provat på några år nu pga det.

Företag köper väl av andra OEMs för bättre vilkor runt garanti? Dell brukar ju komma med ny utrustning samma/nästa dag.

Tror denna konfig är omöjlig att köpa från OEM, dessutom betydligt billigare, högre kvalitet på chassi, kylare, psu, moderkort. Ram vet jag inte och CPU är ju samma. Dessutom med Thermal Grizzlys Contact Frame, glöm att du får en plan 12900K från en OEM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Hur många personer handlar det om? Låter ju helt galet om det är så låg kvalitet att de flesta du känner som köpt dator från Inet har fått DOA.

Det spelar ingen roll hur många det handlar om, hen känner med stor sannolikhet inte tillräckligt många personer för att det ska vara ett tillräckligt stort urval för att vara representativt för helheten, och dessutom har de slutat handla färdigbyggda datorer från Inet. Det finns ju inte en chans i världen att Inet skulle ha fortsatt leverera majoriteten av deras färdigbyggda datorer DOA år efter år.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

OK Kanske var snabb att döma ut OEM
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/stationara-dator...

Nöja sig med en icke K-modell, byta RAM och uppgradera Windows till Pro. Sjukt bra deal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Det spelar ingen roll hur många det handlar om, hen känner med stor sannolikhet inte tillräckligt många personer för att det ska vara ett tillräckligt stort urval för att vara representativt för helheten, och dessutom har de slutat handla färdigbyggda datorer från Inet. Det finns ju inte en chans i världen att Inet skulle ha fortsatt leverera majoriteten av deras färdigbyggda datorer DOA år efter år.

Var mest intresserad av antalet.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Hur många personer handlar det om? Låter ju helt galet om det är så låg kvalitet att de flesta du känner som köpt dator från Inet har fått DOA.

10 datorer gäller det.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

10 datorer gäller det.

I call BS. Du personligen har säkert haft en beef med Inet så försöker du förstärka ditt claim genom denna typ av lögn, som det garanterat är pga av ren sannolikhetslära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

I call BS. Du personligen har säkert haft en beef med Inet så försöker du förstärka ditt claim genom denna typ av lögn, som det garanterat är pga av ren sannolikhetslära.

Ingen lögn från min sida, skulle då vara om mina vänner ljugit för mig men finns ju noll värde i det från deras sida.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

10 datorer gäller det.

Tio som köpt totalt eller tio som köpt och fått DOA?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Tio som köpt totalt eller tio som köpt och fått DOA?

Totalt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

och hur många var DOA vid leverans?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

och hur många var DOA vid leverans?

Tror du kallt kan räkna med att hen inte ens känner tio personer som köpt färdigbyggd dator från Inet, bara det skulle göra hen till en statistisk anomali.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Tror du kallt kan räkna med att hen inte ens känner tio personer som köpt färdigbyggd dator från Inet, bara det skulle göra hen till en statistisk anomali.

Jag förstår det OCH kan ändå vara intresserad av svaret på min fråga.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

och hur många var DOA vid leverans?

Sju stycken.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Har själv beställt custom bygge, väntat ett tag nu men datorn fastnade i någon kontroll för något va fel så nu åtgärdat och dom ska testa den igen. Verkar endå som inet kör ganska omfattande tester med tanke på hur mycket min dator testats. Har dom testat så mycket borde det fungera bra när datorn är redo för leverans

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Tror du kallt kan räkna med att hen inte ens känner tio personer som köpt färdigbyggd dator från Inet, bara det skulle göra hen till en statistisk anomali.

Jag känner personligen tolv personer som köpt färdigbyggda datorer från Inet. Dock har ingen av dem påtalat något större problem. Dessutom var det jag som fick dem att beställa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Jag känner personligen tolv personer som köpt färdigbyggda datorer från Inet. Dock har ingen av dem påtalat något större problem. Dessutom var det jag som fick dem att beställa.

Kontext. Du fick dem att köpa, hade den första fått en trasig hade du inte rekommendera nästa. För ha tio kompisar som köper dator på Inet när åtta av dessa levererades trasig kräver att de inte blev rekommenderade av samma källa. En nära omöjlig kombination.

Permalänk

Hur länge är rimligt att behöva vänta? La min order 18/10. Alla delar fanns i lager från 20 eller 21/10. Tänker att jag får ringa och kolla på måndag om statusen fortfarande är funktionstestas. Den va färdigbyggd enligt status 25/10

Permalänk

Fick min custom dator från inet nu, väldigt bra kan inte hitta något att anmärka på