Permalänk
Medlem

10600K vs 11400F?

Har en stationär dator med en 10600K, ej överklockad.
Har en liten m-ITX-dator som har en 11400F som bl a agerar plex server. Kyld med en Bequiet Pure Rock 2

Har en TV som kör 4K så då vill man såklart köra 4K-filmer på den.
Men vi har en TV som kör 1080p och då transcodar ju plex-servern.
Märkte att 11400F blev överhettad och plex-datorn stängde av sig. Fick inaktivera Asus egna turboläge i BIOS (antar att den låser upp strömbudgeten). Nu överhettar den inte, men istället så blir prestandan vid transcoding dålig med buffring som följd.

Då funderade jag på: Skulle 10600K hålla sig bättre, temperaturmässigt och därmed prestandamässigt i lilldatorn?
Och skulle jag förlora nån prestanda på att köra 11400F i min speldator jämfört med 10600K?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

F-modellen har inte Quicksync som hjälper till med HW-transcoding. Där skulle K-modellen vara bättre.
Oavsett så bör den inte överhetta och stänga av sig, det gör den vid väldigt höga temps (Som den inte bör nå överhuvudtaget vid användning av plex) Skulle se över kylning omedelbart och utrymmet den befinner sig i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

F-modellen har inte Quicksync som hjälper till med HW-transcoding. Där skulle K-modellen vara bättre.
Oavsett så bör den inte överhetta och stänga av sig, det gör den vid väldigt höga temps (Som den inte bör nå överhuvudtaget vid användning av plex) Skulle se över kylning omedelbart och utrymmet den befinner sig i.

Fel av mig, det är en 11400, utan F. Den har quicksync? (EDIT: Det har den, enligt Intels hemsida. Men det verkar inte som Plex använder det utan att betala för Plex Pass?)

Som sagt, problemen med temperaturen och shutdowns försvann när jag låste strömbudgeten. Nu maxar den, tror det var, 70 grader nånting vid stresstest.

Chassi är ett Fractal Design Core 500

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Hyllbert:

Fel av mig, det är en 11400, utan F. Den har quicksync? (EDIT: Det har den, enligt Intels hemsida. Men det verkar inte som Plex använder det utan att betala för Plex Pass?)

Som sagt, problemen med temperaturen och shutdowns försvann när jag låste strömbudgeten. Nu maxar den, tror det var, 70 grader nånting vid stresstest.

Chassi är ett Fractal Design Core 500

Precis, Plex Pass krävs för HW-transkodning. 70 låter bättre (om än fortfarande mycket imo) typ 30-40 grader under max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Precis, Plex Pass krävs för HW-transkodning. 70 låter bättre (om än fortfarande mycket imo) typ 30-40 grader under max.

Vet inte om det finns någon annan funktion som stänger av den, för den var inte uppe i 100+ grader innan.