Helgsnack: Hur sker spelande i framtiden?

Permalänk
Medlem

Har alltid vägrat konsoler, och strömmande speltjänster är ännu mycket värre, så nej, jag kommer aldrig frivilligt att gå över till den dystopin.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

En länk till hjärnan, så du slipper alla sidoeffekter som lagg och illamående!

Visa signatur

Gigabyte b550m aorus pro, AMD 5600X, Thermalright peerless assassin 120 se, 2x16GB Corsair, Asus RX 6600 , M.2 Kingston KC3000+WD Black SN750 SE, SSD Intel, WD Ecco green 1TB, EVGA Supernova G2 750W, Fractal D R4. Samsung S24F352FH. Corsair Raptor K40, Steelseries Kana Thor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pugilisten:

Låter som att dina erfarenheter är ungefär som mina.

Anser att min egen reaktionsförmåga är ganska "långsam" men fördröjningen är bedrövlig, och det lär inte vara bättre strömmat från någonstans utanför det lokala nätverket :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille90:

Anser att min egen reaktionsförmåga är ganska "långsam" men fördröjningen är bedrövlig, och det lär inte vara bättre strömmat från någonstans utanför det lokala nätverket :/

Jag har bara provat inom hemmet också. PC till Nvidia Shield. Det enda jag har kunnat spela hyfsat är Telltales Walking Dead. Allt där det krävs precision går bort. Har en lång jävla HDMI-kabel till de tillfällen jag vill spela något annat framför teven

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pugilisten:

Jag har bara provat inom hemmet också. PC till Nvidia Shield. Det enda jag har kunnat spela hyfsat är Telltales Walking Dead. Allt där det krävs precision går bort. Har en lång jävla HDMI-kabel till de tillfällen jag vill spela något annat framför teven

För mig gick inte ens Witcher 3.
Spela på TV går bort för mig, blivit för bortskämd med 1440p/165hz för att gå tillbaka till 1080p/60hz (och kass responstid)

Permalänk
Medlem

Tror det dröjer bra länge innan vi ser ett tydligt skifte åt något håll. Idag och i framtiden har vi olika behov och olika förutsättningar, det kommer inte magiskt finnas samma standard överallt eller för alla. Dvs även i framtiden kommer allt från lokalt på små datorer till stora lokala datorer samt små webbservrar till dedikerade supermaskiner i molnet hosta spel. Huruvuda det kommer ny teknik som möjliggör helt nya lösningar så kan det såklart få en marknadsförändrande betydelse, hitills har ju försök med 3D och VR gått ganska kasst eftersom det är dyrt och dåligt. Det dåliga är framförallt att vi har större variation i våra sinnen än det idag är möjligt att anpassa sig för.

Den stora skillnaden tror jag blir licens-/finansieringmodeller som redan idag är ett rörligt mål.

Ett annat område en del varit inne på är att vi blir mobila eller spelar i spelhallar. Jag tror tvärtom, Covid visade oss fördelarna med att jobba hemma, den utvecklingen kommer inte dö av nu då många framtida problem också löses med mer hemmavarande. Virtuella spelhallar kanske blir bättre (discord/second life/zoom/Xbox Live).

Sakta men säkert tror jag det blir relativt normalt att ha en rätt avancerad gaming-setup hemma, kanske inte som vi tänker idag, kanske mer familjeorienterad, tänk brädspel/Wii. Tekniken kommer krävas lokalt i alla fall, dvs input-sensors etc, beräkningar eller delar av spel kan säkert köras i molnet, tänk Microsofts för tidiga Azure-lösning för Xbox One som skulle ge konsolen mångfallt mer beräkningskraft mha molnet.

Hursomhelst tror inte på någon kioskvältande utveckling under min livstid, itereringar på itereringar. Inte för att det inte skulle vara möjligt att bygga en till synes komplett felfri immersion mha headmounts utan för att människan inte vill ha headmounts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille90:

För mig gick inte ens Witcher 3.
Spela på TV går bort för mig, blivit för bortskämd med 1440p/165hz för att gå tillbaka till 1080p/60hz (och kass responstid)

Med kabel märker jag ingen större skillnad på responsen på min TV (LG A1) och datorskärmen. Är dock begränsad till 60hz. Men allt är dubbelt så snyggt på den, tyvärr 😛 Vill ha en 1440p 144+ Hz Oled i storleken 27"-32", det vore en dröm.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nu är jag gnällig, men man har inte ägt sina dataspel sålänge jag har spelat åtminstone, utan man äger bara kopian. Överfört till den digitala världen är det ju lite svårare att göra anspråk på sina filer eftersom de ligger på någon annans dator, men där är vi ju egentligen redan idag om man tittar på hur Steam och liknande tjänster fungerar att man bara äger rätten att spela en titel.

Jag tror inte jättemånga håller med lokala backuper av alla sina Steam-spel idag t.ex.

Du är inte gnällig, för vi säger inte mot varandra, tvärtom håller jag med. (Däremot skulle jag hävda att det är en typisk forumsjuka att anta att andra missuppfattat grundkoncept istället för att det skulle vara en språkförbistring.)

Det går dock fortfarande att hitta spel som är fysiska eller digitala utan online-DRM, men riktningen är tydlig.

Min poäng var att det är på väg bort ännu mer och jag tror på sikt steams upplägg kommer att ersättas med motsvarigheten till den streaming vi ser inom musik/film, där du tappar ytterligare kontroll.

PC-spelande överlag tror jag storföretagen ogillar då det inte är tillräckligt kontrollerad plattform. Så jag tror också att PC-plattformen kommer låsas ner betydligt hårdare eller fasas ut för spel.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Spekulerar själv i om nästa generation vill sitta vid en dator som är stationär. Man vill ha bärbart och nära tillhands, mer lättillgängligt

Så skulle tippa på att snittåldern för köpare av grafikkort rör sig uppåt i och med att mobilspel och strömningstjänster gör intåg. Att typiska pc-spel också släpps för telefoner är ett tecken i tiden

Speciellt med fattigare länder i tanken så ligger detta närmare en realitet, även om deras uppkoppling är sämre så finns idag inte ens möjlighet att köpa en speldator. En stationär speldator är snart något för boomers i västvärlden

Steamdeck ligger rätt i tiden. Och när en majoritet av datorer har gått till ARM, eller i vart fall från x86. Vad nu Windows byter till i framtiden kommer ha en stor inverkan. Blir Windows och ARM vanligt och nästa Battlefield släpps optimerat för ARM snarare än x86 så är denna era PC master race snart ett Atlantis

För spelens utveckling så saknas idag utvecklare. När det inte saknas längre så kommer troligen en våg av spel som sätter nya trender för hur och vart vi spelar

Så utvecklare som flaskhals och spelarnas operativsystem inte är lika bundet till en teknik. Man kan hävda Android och iOS, men jag tror inte vi sett det stora skiftet än och en majoritet (?) av allt spelande är Windows och x86

Permalänk
Medlem

Tror tyvärr att det är streamingtjänster a la Netflix, fast för gaming, som är nästa fluga. Inget jag vill ha personligen.

Permalänk
Medlem

Redan idag står mobilspel för mer än hälften av mjukvaruintäkterna för spel. Den resterande andelen delas ganska jämnt mellan konsoler (där Nintendo Switch är störst) och PC.

På kort sikt är det ganska lätt att se att trenden mot mobilspel (uppväxande generationen) och från PC till konsoler (av prisskäl) kommer att gälla.

Sedan får vi se. Kommer VR/AR att få någon volym att tala om? Kommer streaming att vara gångbart för titlar som inte är så latenskänsliga? Kommer PC-marknaden att transformeras, till exempel av att någon börjar sälja integrerade lösningar (tänk XBox sx med Windows eller stationär Steam Deck++) till betydligt nättare priser och dimensioner än dagens gaming burkar?

Själv har jag spelat på PC sedan Hedenhös, och har ett bibliotek som jag ogärna vill kasta på soptippen, men det biblioteket kräver ju inga nya inköp av hårdvara.

Permalänk
Medlem

Holodeck à la Star Trek.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

jag tror spelmarknaden kommer växa, den grupp som annars inte haft råd med eller velat lägga pengarna på en speldator kommer använda "Cloud Gaming" desto mer, har flera "gaming" polare i England som valt att gå Cloud vägen istället. vi spelar DayZ.
De som valt Cloud är inga PC nördar direkt. men helt sålda på spelet vi spelar. och jag tror att den gruppen kommer bli en stor del av spelar basen och även ett tillskott. medans vi "nördar" och vi "gamla gubbar" som inte ändrar på något i första hand kommer stanna kvar på egen speldator.

Så spelar basen kommer växa med fler "kategorier", Nördar, De som vill spela, men bryr sig inte så mycket om datorn i sig, och kanske några console spelare som inte i vanliga fall spelar på PC och där med inte har en PC krallig nog.

Rent allmänt så känns Cloud Gaming jävligt stort utanför Sverige, speciellt om man spelar spel om är lite udda, gamla osv.
De som spelar de senaste spelen har förmodligen en rätt bra "Gaming Rigg" redan.

Jag har inget emot lösningen Cloud Gaming, funkar riktigt bra, men jag vill ändå ha min egen hårdvara för gammal för att lära om xD

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Sett till händelser i världen, helt lokalt spelade, med pinnar och stenar.

Permalänk
Medlem

Hoppas att det inte blir av någonsin. Går ej att modda, går säkert ej att köra i 120hz. Sen kommer de giriga leverantörerna köra 20 sekunders reklamsnuttar i halsen på oss säkert vart femte minut. Nej, bojkotta!!!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

I korthet: Mer strömning, mindre dyra datorer o konsoler.

Mobilen har tagit mycket marknadsandelar för spelande för ALLA har en mobil idag.
Det leder till att spel måste vara mindre krävande och fungera med touchkontroller.

Det i sin tur leder till att spel som Hearthstone, Warcraft Arclight Rumble, Clash of Clans och Puzzle Quest 3 (jag spelar dem) som funkar på mobiler och är STRÅLANDE på iPad kommer ta kanske 25% av marknaden för spelande.

Särskilt nu när vi befinner oss i en recession så blir det inga dyra datorer….
Sen när det kanske blir till en depression så kommer det nog inte ens säljas dyra konsoler heller!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Kan bara tala för mig själv, men jag tror att speltillverkare måste kanske lägga mer energi på spelupplevelsen istället för bländande grafik. Det är lite som det är med filmer. Tycker inte filmerna är så bra som de var förr då effekterna verkar vara det viktigaste.

När jag var mest aktiv gamer så var det med första Half Life och Unreal Tournament (UT99). Där var spelupplevelsen i fokus och man brydde sig mindre om grafiken. Fanns ju de som tweakade bort så mycket grafik de kunde för att få allt lite tydligare.

Så att göra spelen roligare och mindre grafikkrävande borde vara ett bra recept. Då skulle heller inte gaming endast vara för de välbärgade och fler spel skulle säljas. Tror nog då kommer spelande PC kommer vara det som är framtiden som det är nu.

Håller inte med.
På den tiden suktade dom flesta nöstan bara efter bättre grafik. Half life och UT var ju dessutom spel som var i överkant när dom släpptes.
Idag bryr sig kidsen inte om grafiken.
Se bara på dom största spelen, inga grafiska mästerverk men däremot karaktäristiska.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Tror streaming likt GeForce NOW helt kommer ta över. Först alla konsolgamers sen börjar det käka upp low/mid pc tills bara riktigt rika entusiaster sitter på bra gaming datorer.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd

Människor styrs som i spelet Inside

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pugilisten:

Jag har bara provat inom hemmet också. PC till Nvidia Shield. Det enda jag har kunnat spela hyfsat är Telltales Walking Dead. Allt där det krävs precision går bort. Har en lång jävla HDMI-kabel till de tillfällen jag vill spela något annat framför teven

Jag tror ni borde testa en faktisk tjänst innan ni dömer ut hela grejen. Jag har kört en del över XCloud och det funkar i allmänhet riktigt bra. Kanske inte det bästa för supertwitchiga FPS eller liknande men typ allt single player funkar utmärkt. Nackdelen är bara att bildkvaliteten förstås inte är riktigt på samma nivå, och dippar i uppkopplingen märks ju väldigt tydligt, men överlag förvånansvärt bra. De försök jag gjort med steams streaming och liknande har inte alls funkat så bra dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Streamingtjänster ala Netflix-modellen är framtiden vare sig jag vill det eller inte tycker det är värdelöst

Alternativet är att betala 2-3 gånger så mycket med sändningar du inte har kontroll över och reklam konstant? Hur kan man vara negativ till streamingtjänster? Knalla iväg till psykvården..

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Ska jag vara negativ så ser jag en framtid där vi leker med kottar i en radioaktiv skog.

Lite mer positivt så tar VR och AR över. Spelandet sker mer genom strömning och olika tjänster i metaversumet. Att spela lokalt blir mer nischat men kommer inte försvinna helt.

Permalänk
Medlem

Tror gaming blir mer kopplat mot arbetslivet. Ännu mer realistiska simulatorer utformas mot irlkarriärer. Istället för föräldrar som begränsar skärmtid så har vi förädrar om sitter med gråten i halsen och förklarar för sina barn att de slänger bort sitt liv om de inte snittar minst åtta timmar per dag efter skolan. Gamingutbrändhet blir den ny(/gamla) folksjukdommen.

Vi kommer få en generation som försöker bli ekonomiskt oberoende så fort som möjligt och flytta ut till rödmålade torp utan el och rinnande vatten. Barfota med liktornar i träskor på trasmattor över otäta plankgolv och torpargrund kommer vara det nya Tesla.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av hockexx:

Alternativet är att betala 2-3 gånger så mycket med sändningar du inte har kontroll över och reklam konstant? Hur kan man vara negativ till streamingtjänster? Knalla iväg till psykvården..

Köper hellre spel och musik på skiva så man äger det eller digitalt på till exempel steam, men absolut streamingtjänster fyller sin funktion och det kan vara ett substitut till andra alternativ, men jag tycker inte det är rätt väg att gå helt enkelt när det kommer till spelande imo

Betalar gärna en krona eller två mer för andra alternativ

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Man skall inte vara så negativ angående priserna. Hemdatorerna dog ut när Doom släpptes. Vid denna tidpunkt kostade en PC en jäkla massa pengar, ändå tog den över helt.

Citat:

At launch, the 33MHz 486DX alone cost around $950 US (nearly $1,900 in today's money), which was roughly three times the cost of the equivalent (and still pretty speedy) 386. A 486 PC cost users somewhere north of £2,000 (roughly £4,500 today).

Idag kan man få en spelbar PC under 10.000:- och upp till hiskeliga summor. Men man behöver inte köpa det värsta för att spela. Jag tror det vi ser nu är mer att det blir ett ordentligt premiumsegment i PC marknaden. Som t.ex finns inom hembio osv. Jag kanske inte är jätterädd att det dödar PC spelandet.

Permalänk
Medlem

Med tanke på vad som händer i omvärlden så spelar vi kanske Pong med träklubbor inom kort.

Permalänk
Medlem

Strömmande video är OK, men jag vill absolut ha musiken lokalt.

Spel? Tveksam. Gillar att ha kontroll över mina saker. Och här är ju dessutom latenser otroligt viktigt vilket kan ställa till det.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om hårdvarupriserna är så höga egentligen, om man inte tittar på riktigt entisiasnivå så är väl priset man får lägga på en helt okej gamingdator inte så brutalt nu när mining-eran förhoppningsvis är över.

Jag menar en i5-12400 lär ju räcka till hyfsad gaming i flera år till. Ett rx 6700xt lär ju räcka för 1440p gaming i flera år till. I början av 2000-talet fick man ju köpa nytt konstant för att kunna spela.

Vi köpte nyss nya gaminglaptops till barnen här hemma, rtx 3050 (Så jag antar att det blir vram problem om några år.), 16GB ram, 512GB hårddisk, 5600h. Typ 7k styck.

Såg att t.ex. idag går en 27" 1440p 170hz ips-skärm på 2222kr.

Permalänk
Medlem

Spel är en av de områden som har pressat fram snabbare datordelar historiskt, och ska den trenden bara dö för att hårdvaran blivit en aning dyrare igen?
Jag tror nog att gaming pc kommer att finnas kvar ett bra tag till, färre kommer att skaffa den värsta hårdvaran varje serie.
Marknaden är fortsatt enorm, så vi entusiaster kan sitta lugnt och båten.

Permalänk
Medlem

Personligen tror jag det kommer vara en blandning av hemma/offline/retro/konsol och streaming/online/cloudrender

Framförallt multiplayer ser ju stor vinst i antipiracy med molnrendering

Jag kommer dock aldrig lita på tjänster på den nivån. Ofta fastnar jag för ett spel och spelar samma även nu ca 30 år senare (tittar på dig TTD). Det skulle aldrig fungera på en tjänst likt Netflix som byter innehåll varje gång man duschar

Jag älskar min Steam Deck av just denna anledning, komplett offline och kan spela allt (till någon rimlig gräns såklart)

Men jag gissar att det framöver kommer komma upplevelser som du inte kan få ta del av hemmarenderat, då är vi på en helt annan plats såklart. Kommer nog främst komma med multiplayer som en säkerhetsgrej, men senare med andra saker som garanterar always-online och sånt. Men också med vissa fördelar

Till exempel spel med fully destructible (tänk små voxlar) går inte att göra med vanlig internetuppkoppling om man spelar många, för för mycket kan hända och raketer som skickas utanför klientens rendering kommer aldrig kalkyleras till exempel.

Hoppas det tar längre tid eller liknar Geforce Nows affärsmodell där de tar betalt för tjänsten och inte gör en hel plattform av det

Blir dock orolig av Microsofts ägande av så långa studios, de skulle kunna låsa ner halva spelbranchen på en plattform likt netflix och låsa alla andra ute, eller ännu värre att det går åt samma nivå som film/tv med tiotals tjänster med olika innehåll