Vad gör ni för något för att lindra de ökade kostnaderna för el, ränta och bolån?

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Fläskkött är magrare än nötkött, så hur färsen är blandad har inget med köttråvaran att göra.

Jag undrar om folk verkligen tycker bättre om nötkött, för det har nästan ingen smak alls. Kanske är det det som lockar, att man kan blanda med annat utan att man har en grundsmak som påverkar?

Jag brukar köpa nötkött som har 5% (Willys el. Ica Maxi).
Antar att det är en smaksmak. Alla gillar inte samma.
Vet vissa som inte gillar vilt eller lamm pga "en speciell smak".

Visa signatur

CPU: i7 5820k [4.3GHz] | Kylning: Corsair H100iGTX | MB: Asus x99-A| RAM: Corsair 16GB RAM (2666MHz) | GPU: Gigabyte GTX 980Ti | SSD: Samsung Pro 840 -256GB, Intel 520 -120GB | HD: 2x2TB Western Digital | CHASSI: Antec P280 | LJUDKORT: Asus Xonar DG | SKÄRM: Samsung 27" IPS (2560x1440) SA850T | Nätverkskort TP-Link TL-WDN4800

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

I snitt skiljer det 1 gram. Fläskkött ligger på 14 och nötkött på 15. Skulle säga det är försumbart i sammanhanget.

Sedan är det väl ändå upp till personliga preferenser. Själv tycker jag nötkött har så otroligt mycket mer smak än fläskkött, förutsatt att köttet behandlas på rätt sätt.

Allra vanligast är väl att nötfärs ligger på 12% ?
I alla fall vad jag kan se i affärer.

Oftast vad jag brukar se:
20% (billigast)
12% (standard)
5% (lite dyrare)

Visa signatur

CPU: i7 5820k [4.3GHz] | Kylning: Corsair H100iGTX | MB: Asus x99-A| RAM: Corsair 16GB RAM (2666MHz) | GPU: Gigabyte GTX 980Ti | SSD: Samsung Pro 840 -256GB, Intel 520 -120GB | HD: 2x2TB Western Digital | CHASSI: Antec P280 | LJUDKORT: Asus Xonar DG | SKÄRM: Samsung 27" IPS (2560x1440) SA850T | Nätverkskort TP-Link TL-WDN4800

Permalänk
Medlem

Visst letar man efter de goda erbjudandena bland matens olika skafferier. Främst på kaffe, smör och Bregott. Sådana ting som behövs i det alldagliga och när man vaknar.

60 spänn för ett smörpaket, det är fasen rätt otroligt. Fast jag har fullt förståelse och känner enormt för mjölkbonden, men jag hoppas den här kreativa prissättningen går till rätt händer och mun, och inte åt mellanhänder (Arla m fl) för att urlaka oss och fylla deras egna förråd med en större vinst. Det mjuka brödet tycks också ha blivit dyrare, dock verkar knäckebrödet ha klarat sig undan från en grotesk prissättning.

Spannmålen lär väl bli dyrare mot vintern, i och med all torka och den stress marknaden upplever pga kriget i Ukraina. Ett land som annars är en enorm fodervärd. Jao, så fler basvaror må alltså öka i pris.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ninotramp:

*Är prismedveten när jag handlar på ICA. Kollar alltid erbjudanden och lagar mat därefter. Köper t.ex aldrig nötkött och knappt inga mejerivaror.
*Snål med elen hemma. Duschar knappt hemma längre och gör jag det så duschar jag i kallvatten. Gjorde detta för ett par år sedan så har inga större problem med det. Samma gäller såklart när jag tvättar händerna. Eldar i kamin och kör timpris.
*Försöker cykla till jobbet men har varit lite lat på sistone.
*Utnyttjar Black Friday och tecknar mig på t.ex. fiber i ett år till ett bättre pris.
*Betalt bilen cash och har låga omkostnader på den.
*Jobbar mycket övertid. På så vis kan jag tjäna mellan 3-15k mer i månaden och det gör mycket. Bara hoppas man kan fortsätta med det.
*Är mer noga med inköp av nya teknikprylar. Kommer t.ex. försöka få tag på ett 3000 kort nu när 4000 serien släpps.
*Köpte ett hus som var nyrenoverat och fräscht så behöver inte tänka så mycket på renoveringar i dessa tider. Även solceller ingick vilket hjälpt mycket.
*YouTube Premium och Prime ryker i veckan. Andra abonnemang uppsagda sen innan.
*Odlat potatis och grönsaker men skulle inte säga att jag tjänat in något särskilt på det.
*Köper in skafferivaror och hygienartiklar i Ullared eller t.ex. Rusta
*Spelar inte på hästar och sport längre. Men det där går i vågor.

En annan grej jag märkt på sistone är att folk som kallat mig snål innan har blivit sju resor värre själva helt plötsligt. Har folk på jobbet som gått från spabad till att nu ha NERSLÄCKT där hemma. Man tar sig för pannan.

Har man barn blir det knapert nu men bor man själv som jag och har ett jobb borde man klara sig utan problem.

med den inkomsten behöver du ju knappt bry dig om dagens höjningar, jag utgår ifrån att du har en medellön och sedan kan du jobba över 3-15k........borde ju räcka och bli över flera gånger om i min värld

Permalänk
Medlem
Skrivet av YungGoBo:

-Bytt till timdebitering på elen och börjat styra elbilsladdning, värmepump och uppvärmning av garage efter elpriset. Plus att det blir en hel del tvättmaskiner som går på natten.
- Sänkt inomhustemp och duschar supersnabbt.
- Stängt av all fasadbelysning.
- Försöker få ner matskostnaden genom att laga rätter med billiga råvaror.
- Försöker jobba hemifrån någon dag i veckan för att spara in på bränsle (inte populärt hos arbetsgivaren)

Det har varit en tuff höst hitills. Det bundna elavtalet löpte ut i augusti. Huslånet likaså vilket innebär att vi går från en ränta på 1,15% till ca 4%. Min sambo fick nyss reda på att det inte finns något jobb kvar för henne när hon kommer tillbaka från föräldraledigheten vilket innebär att vi sparar på föräldradagarna och i stort sett endast lever på en lön. Vi har tre småbarn där hemma så utgifter finns det gott om.
Vi försöker vara positiva men för att vara helt ärlig så är det nog bara en tidsfråga innan vi måste hitta på något.

Fan, det där är tufft. Prio 1 bör vara att din sambo måste få ett nytt jobb. Finns dock ingen anledning att spara på föräldradagarna om hon har A-kassa. Den tar vid om hon blev uppsagd pga arbetsbrist.

Prio 2 är för dig att hitta nytt jobb också. Få bättre betalt och dra in mer deg in i hushållet. Går igenom alla grejer i förrådet. Sälj allt som inte är nödvändigt. Skippa julklapparna och presenter. Vill folk ge, så be de ge dig presentkort på en mataffär.

Permalänk
Medlem

Tycker det är positivt att några fokuserar på att spara El även om det kanske inte är där den stora kostnaden är.
Det är ju sannolikt det kollektiva el-besparandet som kommer minska chansen för avbrott.

Sen tycker jag det är intressant att fler inte funderar på att ta ett extrajobb, speciellt inte om man ser på några inlägg där man snålar in så väldigt mkt.
Förr så var det ju inte ovanligt att människor extrajobbade för att få ihop några kronor till för att få ekonomin att gå ihop, samma med att man samåker (för dom som kör bil)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Nästan en halvering - grymt jobbat. Några tips att dela med dig?

Nu går detta kanske inte att applicera hos alls, det förstår jag.
- Kör kylen på 8c istället för på 4c (är nya vitvaror dock)
- Gått från att köra dubbla routrar till en router.
- Använder t.ex halva belsysningen när jag duschar
- Ser til att släcka saker jag inte använder direkt
- Satt TV Apparaterna på eco mode, även i standby och dragit ner brightness.
- Drar ut sladdar som laddar
- Klockat ner dator och gpu (sparade över 200w här) samt drog ner brightness på skärmen.
- När jag lämnar hemmet och är på jobbet (9-11h) så bryter jag strömmen till allt förutom kyl/frys.

Har LED-Lampor till nästan alla armaturer i lägenheten.

Jag skulle inte säga jag har det på något sätt sämre än innan, lite mer att man måste tänka bara. Har E.On rörligt på både nät/elhandel så kan använda deras apps för att se förbrukning och gjort lite av gamifikation av det.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Tycker det är positivt att några fokuserar på att spara El även om det kanske inte är där den stora kostnaden är.
Det är ju sannolikt det kollektiva el-besparandet som kommer minska chansen för avbrott.

Sen tycker jag det är intressant att fler inte funderar på att ta ett extrajobb, speciellt inte om man ser på några inlägg där man snålar in så väldigt mkt.
Förr så var det ju inte ovanligt att människor extrajobbade för att få ihop några kronor till för att få ekonomin att gå ihop, samma med att man samåker (för dom som kör bil)

Kör extra och funderar på ett extrajobb som jag kan kötta distans. kör extra allt jag kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Tycker det är positivt att några fokuserar på att spara El även om det kanske inte är där den stora kostnaden är.
Det är ju sannolikt det kollektiva el-besparandet som kommer minska chansen för avbrott.

Sen tycker jag det är intressant att fler inte funderar på att ta ett extrajobb, speciellt inte om man ser på några inlägg där man snålar in så väldigt mkt.
Förr så var det ju inte ovanligt att människor extrajobbade för att få ihop några kronor till för att få ekonomin att gå ihop, samma med att man samåker (för dom som kör bil)

Inte alla som orkar jobba mer. Att slita ut sig så man blir sjuk kan få precis motsatt effekt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Fläskkött är magrare än nötkött, så hur färsen är blandad har inget med köttråvaran att göra.

Jag undrar om folk verkligen tycker bättre om nötkött, för det har nästan ingen smak alls. Kanske är det det som lockar, att man kan blanda med annat utan att man har en grundsmak som påverkar?

Jag kan äta nötkött rakt upp och ner. Det är gott! Jag tycker att nötkött har gott om smak. Jag brukar normalt inte salta alls, för det förstör ens smaklökar tillfälligt. Är du en saltare?

Jag kollade i affären och där kunde man välja nötkött med 5 eller 10%, medans blandfärsen hade 20%. Det har väl att göra med vad som de maler ner på djuret.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Lever folk så mycket på marginalen? Behöver inte göra något alls, suger dock att betala mer för exakt allt nu för tiden… 😅

Tyvärr är det alltför många som inte har koll på sin ekonomi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Tyvärr är det alltför många som inte har koll på sin ekonomi.

Tycker det där är rätt hårt sagt.

Så som det ser ut nu så kommer enbart vår elräkning under vintermånaderna hamna högre än alla våra andra utgifter sammanlagt förutom mat och bolån.

Nej, jag hade inte en 100%+ buffert i ekonomin, vem fasen har råd med det, förutom IT-anställda som drar 70+ i månaden?

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Oneone:

Lever folk så mycket på marginalen? Behöver inte göra något alls, suger dock att betala mer för exakt allt nu för tiden… 😅

Min gissning är: nej, men den förändrade situationen i världen har gjort att fler gör det.

Grattis till dig dock, hoppas du får fortsätta vara frisk och behålla din anställning

Skrivet av Galvanizer:

Tyvärr är det alltför många som inte har koll på sin ekonomi.

Mja, handlar nog inte så mycket om det. När en familjs utgifter ökar med 20k-40k så är det många som inte är utrustade med marginaler i den magnituden.
Men grattis till de som är

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Galvanizer:

Tyvärr är det alltför många som inte har koll på sin ekonomi.

Det är ju inte nödvändigtvis det det handlar om. Sparar man ett antal tusen i månaden normalt så kanske man vill fortsätta med det exempelvis, om det går, och således drar man ner på annat även om man hade haft råd att bara fortsätta som förut. Min ekonomi är bättre än för ett år sedan exempelvis för att jag inte har någon leasingbil som kostar en massa pengar främst, så mitt sparande har gått upp ganska rejält och ändå har jag ju ungefär lika mycket pengar kvar på lönekontot i slutet av månaden. Men det gör det ju inte mindre surt att priset på el har femdubblats sedan dess, eller att kaffet har gått upp 50%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

Nu går detta kanske inte att applicera hos alls, det förstår jag.
- Kör kylen på 8c istället för på 4c (är nya vitvaror dock)
- Gått från att köra dubbla routrar till en router.
- Använder t.ex halva belsysningen när jag duschar
- Ser til att släcka saker jag inte använder direkt
- Satt TV Apparaterna på eco mode, även i standby och dragit ner brightness.
- Drar ut sladdar som laddar
- Klockat ner dator och gpu (sparade över 200w här) samt drog ner brightness på skärmen.
- När jag lämnar hemmet och är på jobbet (9-11h) så bryter jag strömmen till allt förutom kyl/frys.

Har LED-Lampor till nästan alla armaturer i lägenheten.

Jag skulle inte säga jag har det på något sätt sämre än innan, lite mer att man måste tänka bara. Har E.On rörligt på både nät/elhandel så kan använda deras apps för att se förbrukning och gjort lite av gamifikation av det.

Dina två första punkter sparar typ 80W per day dock så med 8c i kylskåp håller maten betydligt kortare tid, speciellt mejerier.
Router drar 3-15W
Temp skillnad är max 5w, det som kostar är att kyla, inte bibehålla.
Så 20w/h är 50h/kWh, så ca 173kwh/år

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedishchef_90:

Dina två första punkter sparar typ 80W per day dock så med 8c i kylskåp håller maten betydligt kortare tid, speciellt mejerier.
Router drar 3-15W
Temp skillnad är max 5w, det som kostar är att kyla, inte bibehålla.
Så 20w/h är 50 dagar per 1kwh, så per år sparar du 7kwh 😁

Jag tror du missade ett komma där, 20Wh konstant ger 240W per dygn och således en KWh på drygt 4 dagar.

Men absolut blir det fånigt att springa runt och dra ur sladdar för att spara något öre per dag liksom, eller höja tempen i kylen. En KWh var fjärde dag ger ju typ en krona om dagen, kanske 1,50 om man har ett riktigt dåligt avtal, och hur många minuter varje dag får man ägna åt att hålla på och dra ur och koppla in saker? Hade man jobbat över dessa minuter istället hade man definitivt legat på plus direkt.

Edit: Missade din redigering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag tror du missade ett komma där, 20Wh konstant ger 240W per dygn och således en KWh på drygt 4 dagar.

Men absolut blir det fånigt att springa runt och dra ur sladdar för att spara något öre per dag liksom, eller höja tempen i kylen. En KWh var fjärde dag ger ju typ en krona om dagen, kanske 1,50 om man har ett riktigt dåligt avtal, och hur många minuter varje dag får man ägna åt att hålla på och dra ur och koppla in saker? Hade man jobbat över dessa minuter istället hade man definitivt legat på plus direkt.

Edit: Missade din redigering.

Jo jag insåg min matematisk miss och ändrade. Håller med att det blir ju sjukt lite, och kommer matsvinnets kostnad vara lägre än kylskåpets drift besparing..... Mjölk håller väl va 1 vecka extra i 4c mot 8c.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Inte alla som orkar jobba mer. Att slita ut sig så man blir sjuk kan få precis motsatt effekt.

Vi är inte vana vid det här. Resten av släkten utspridda brukar alltid klaga att vi svenskar är så jävla lata. Får förklara att vi i Sverige jobbar oftast inte mer än heltid för skattesystemet gör att det inte är lönt.

Det är tungt för många inblandade. När medelklassen känner av bristen av pengar så sjunker konsumtionen som en sten. De som redan är på marginalen har dragit ned allt som inte är nödvändigt, medan medelklassen har normalt sett kört på som vanligt. Alla kan inte ha 100% marginaler med flera årslöner på banken för ekonomin skulle vara betydligt mindre.

Min farhåga och katastroftänkande ger mig fördel i nuläget. Men vackert är det inte.

Permalänk
Medlem

Jag har egentligen bara konsumerat mindre. Köper ingen ny teknik, tänker behålla både samma dator och telefon till dem blir riktigt dåliga. Innan har jag uppgraderat för jag tycker det är spännande/kul och "maxxa". Helt enkelt slutat köpa onödigt skit. Prioriterar det nödvändiga - mat och kläder. Det blir ganska mycket över när man drar ner på det andra så blir ingen kris

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Tyvärr är det alltför många som inte har koll på sin ekonomi.

I en konsumtionsdriven ekonomi får man vara glad att alla inte bara handlar det absolut nödvändigaste. Nu blir man ju tvungen till det. Men dagarna där man bränner precis allt och köper allt är ju förbi.

Permalänk
Hedersmedlem

Sommarhuset blev ohemult dyrt i vintras. Phew!

Så nu när man gjort nedstängning så har jag gjort ett gäng grejer som kan hjälpa.

• Utbildat de andra som också använder stället i vad det är som drar - och vad man ska tänka på. Inte köra den direktverkande golvvärmen (eller handdukstorken) - inte ratta på enskilda element om man fryser, elda upp värmen i huset istället för med luft/vattenpannan).
• Satt upp termometrar/fuktsensorer för att bättre kunna logga felinställt drag och felinställda element
• Stängt spisspjäll på undervåningen - och tätat kaminröret på ovanvåning med tidningspapper
• Gått igenom alla ventiler och sett till att de är stängda uppe i huset samt justerat flödet för källarventiler (inte stänga dem - aja baja).
• Satt upp tätning för alla källarfönster (glasull inpackat i väv)
• Satt upp tyg i dörrkarmen till ovanvåningen så att det inte är helt fritt mellan våningarna så all värme drar upp.
• Satt upp isolering på ett gäng av rören från pannan (både för varmvatten och element) i källaren som tidigare saknade isolering.
• Byggt igen källarluckan från köket och tätat den.
• Fönster med gardiner ska ha gardinerna fördragna.
• Stängt kyl/frys över vintern
• Sänkt temperaturen från 13 till 8 grader inomhus. Kanske är för lågt (gammalt stenhus utan plast i väggarna vilket tillåter lite lägre). Får se vad temperaturmätarna säger närmsta tiden.

Det måste bannemig bli bättre nu haha! Och det har slarvats så mycket innan ;).

Jag hoppas på 30-50% mindre elförbrukning i vinter jämte förra året. Nu var vi i huset ett helt gäng veckor förra vintern med en massa slarv - skippar vi lite mer vinterhäng där nu så bör det också ge utslag så halverad konsumtion är nog görbart.

Vi kollar också på att köra elen på timpriser - och främst köra husets panna på natten när elen är billigare. Men jag vet inte om värmepumpen är dimensionerad för att klara det där riktigt. Så vi avvaktar nog på den.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Jag tror att du missförstod frågan. Jag undrade alltså om stresstestet även inkluderade amortering, och i så fall på miniminivå eller på en mera normal nivå (även om jag vet att många uppfattar minimi som normalt).

Min beräkning på 22500kr/mån inkluderade alltså då ränta på 7% för bolån på 3 miljoner, samt amortering på 2%.

Banken räknar miniminivå på amortering i sin beräkning. Som du säger 7-8% ränta + 2% amortering t ex då.

Men ränteavdraget på 30% på räntan blir ungefär samma summa som amorteringen i det fallet så det blir runt 17500kr/mån totalt ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Den ena skräckrapporten efter den andra. Hur förbereder ni er inför de kommande kostnadsökningar?

Köper prosecco istället för champange 👍🏻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Köper prosecco istället för champange 👍🏻

Då ska du väl rent principiellt ha crémant.

Permalänk
Medlem

Tror ni att nästa år, ungefär vid juni, kommer elen då bli konstant mycket billigare och bensin dyrare och senare ännu dyrare? Kommer matpriserna sjunka eller är detta det nya normala för annars blir det väll deflation?

Jädrans jobbigt med kaffepaket som bara blir mindre. Från 500g till 450g och nu 420g. Slutar väll med 120g paket. Slöseri med förpackningar. Någon som fortfarande har råd med de där små kaffe-dosorna man kör i en maskin?

Det var någon välbeställd herre som protesterade när jag gav tipset att duscha kallt för att efteråt tycka 15-17 grader inne är varmt. Trodde han jag menade att man skulle duscha kallt för att spara pengar på varmvatten? Så kan det gå när man inte förstår att alla inte kommer ha råd att värma sina hus i vinter och detta kanske drabbar även hyresgäster. Men det finns ju kläder för alla väder😊. Är värre om det är många som inte har råd att äta nyttigt i vinter.

Datorer är rätt bra faktiskt. Värmer mig när jag sitter still. Så ut med TV, mobil eller strömsnål platta och sätt familjen framför datorns skärm och börja umgås igen. Och varje människa alstrar 100 watt värme så sitt och gosa ihop och bli varma❤.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Skrivet av yrfhar:

...

Jädrans jobbigt med kaffepaket som bara blir mindre. Från 500g till 450g och nu 420g. Slutar väll med 120g paket. Slöseri med förpackningar. Någon som fortfarande har råd med de där små kaffe-dosorna man kör i en maskin?

...

Nu vet jag inte om du bor nära ett Lidl men jag har helt gått över till ett kaffe dom säljer: Intenso, precis under 30kr för 500g och riktigt trevlig smak också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MammaMumin:

Nu vet jag inte om du bor nära ett Lidl men jag har helt gått över till ett kaffe dom säljer: Intenso, precis under 30kr för 500g och riktigt trevlig smak också.

Vet inte om kaffe är så mycket att diskutera. Är väl max någon hundring i månaden om man dricker ett par muggar om dagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vet inte om kaffe är så mycket att diskutera. Är väl max någon hundring i månaden om man dricker ett par muggar om dagen.

Jag dricker rätt mycket kaffe så jag gör av med cirka fyra paket i månaden. Det blir ändå närmare 300 kr på en månad om man köper för originalpris runt 65 kr.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Jag dricker rätt mycket kaffe så jag gör av med cirka fyra paket i månaden. Det blir ändå närmare 300 kr på en månad om man köper för originalpris runt 65 kr.

Är fortfarande småpengar jämfört med allt annat mer hälsovådligt folk lägger pengar på.

Du har dessutom valt att köpa ett dyrare kaffe, som påpekat finns det för 30 kr paketet på Lidl, ICA och Coop tar ca 32-35 kr beroende på butik. Du får spara in på något annat om du inte vill lägga mer pengar på alla livsmedel och fortsätta köpa samma kaffe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Är fortfarande småpengar jämfört med allt annat mer hälsovådligt folk lägger pengar på.

Jo, det har du helt rätt i.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB