Tråden om Xbox Series X|S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Säker på det?

Oavsett vilket så är det som sagt kundens skyldighet att betala senast förfallodag oavsett om faktura erhållits eller ej. Annars får man räkna med inkassokrav eller kronofogden.

Har förklarat hur det ligger till ovan.
Konsumentens betalningsskyldighet regleras av konsumentköplagen.
Tidpunkten för betalningen
2 § Om tidpunkten för betalningen inte följer av avtalet, ska konsumenten betala när näringsidkaren kräver det, dock inte förrän varan hålls konsumenten tillhanda.

Problemet här är att det inte finns en förfallodag eftersom det inte finns någon faktura.
Betalningsskyldig kan man bara bli om näringsidkaren kan visa att det finns en faktura.
Man har ingen skyldighet att påminna företag att de inte sköter sin verksamhet dock.
Det är fråga för konsumenträtt dock...

Permalänk
Medlem

Originaldosan som följer med Series X har jag bytt ut 2 gånger nu. Första dosan i December förra året då knappen LB gick sönder. Nästa dosa höll tills ganska nyligen då höger styrspak började "drifta".

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Originaldosan som följer med Series X har jag bytt ut 2 gånger nu. Första dosan i December förra året då knappen LB gick sönder. Nästa dosa höll tills ganska nyligen då höger styrspak började "drifta".

Hm, intressant. Har inte märkt av några tecken på problem på min. Men jag spelar inte jättemycket heller, ska erkännas.

Har två kontroller från Xbox One tiden också, och de har inte heller några problem, trots att de är ~7 år gamla.

Är du ovanligt aggressiv i din hantering eller har du bara haft otur?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Hm, intressant. Har inte märkt av några tecken på problem på min. Men jag spelar inte jättemycket heller, ska erkännas.

Har två kontroller från Xbox One tiden också, och de har inte heller några problem, trots att de är ~7 år gamla.

Är du ovanligt aggressiv i din hantering eller har du bara haft otur?

Jag är en väldigt lugn och sansad person. Grabben spelar dock en del Fifa och dottern spelar också andra spel. Båda är dock lugna av sig, och Xbox One-dosorna funkar fortfarande bra. Så min gissning är att det är bristande kvalitet, bristande kontroll eller måndagsexemplar (otur helt enkelt).

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av saigon:

Jag är en väldigt lugn och sansad person. Grabben spelar dock en del Fifa och dottern spelar också andra spel. Båda är dock lugna av sig, och Xbox One-dosorna funkar fortfarande bra. Så min gissning är att det är bristande kvalitet, bristande kontroll eller måndagsexemplar (otur helt enkelt).

Kvaliteten känns inte riktigt lika bra som förra generationen, det håller jag med om. Sonen kräktes på min medföljande kontroll när han var magsjuk, inte så farligt men det kom lite över ABXY-knapparna, efter det fastnade A-knappen lite så jag tog isär den och fick den att funka igen. Sen efter några månader började vänstra analoga spaken att drifta nedåt, men jag antar att garantin är väck tack vare min tidigare rengöring.

Permalänk
Medlem

Tog 4-5 år att slita ut bumper knapparna på min Elite kontroll och det kan hända att den åkt i golvet. När det gäller resten av Xbox One och Series kontrollerna så har de hållt fint förutom de som barnen tappat i golvet. Speciellt bumper knapparna verkar vara känslig för smällar. De gånger jag råkat ut för drift så har det hjälpt att blåsa rent som tur är.

Permalänk
Medlem

210 kr igen

Grand Theft Auto V (Xbox One & Xbox Series X|S)
https://www.xbox.com/sv-se/games/store/grand-theft-auto-v-xbo...

Permalänk
Medlem

https://news.xbox.com/en-us/2022/10/04/game-pass-october-2022...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

https://news.xbox.com/en-us/2022/10/04/five-iconic-franchises...

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Xbox levererar lite nyheter gällande spelen som kommer till Game Pass i oktober och det ser ut att bli en rätt trevlig månad med en och annan day 1-release. Schemat ser ut som sådan:
Chivalry 2 (Cloud, Console, and PC) – October 4
Medieval Dynasty (Xbox Series X|S) – October 6
The Walking Dead: The Complete First Season (PC) – October 6
The Walking Dead: Season Two (PC) – October 6
Costume Quest (Cloud and Console) – October 11
Eville (Console and PC) – October 11
Dyson Sphere Program (PC) – October 13
Scorn (Cloud, PC, and Xbox Series X|S) – October 14
A Plague Tale: Requiem (Cloud, PC, and Xbox Series X|S) – October 18

15 oktober kommer spel försvinna från tjänsten och den här gången är det Bloodroots, Echo Generation, into the Pit, Ring of Pain, Sable och The Good Life.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Har förklarat hur det ligger till ovan.
Konsumentens betalningsskyldighet regleras av konsumentköplagen.
Tidpunkten för betalningen
2 § Om tidpunkten för betalningen inte följer av avtalet, ska konsumenten betala när näringsidkaren kräver det, dock inte förrän varan hålls konsumenten tillhanda.

Problemet här är att det inte finns en förfallodag eftersom det inte finns någon faktura.
Betalningsskyldig kan man bara bli om näringsidkaren kan visa att det finns en faktura.
Man har ingen skyldighet att påminna företag att de inte sköter sin verksamhet dock.
Det är fråga för konsumenträtt dock...

Jaha, så ingen faktura hade skapats alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Jaha, så ingen faktura hade skapats alltså?

Driver man ett fungerande företag görs avstämningar.
Vad exakt problemet är kan man inte veta, men det är ju uppenbart något som inte står rätt till om man varken skickat faktura eller krävt en på betalning på två år.

Permalänk
Medlem

Mitt Game Pass Ultimate löper ut om 10 dagar. Har en 6 månaders Xbox live Gold kod. Kan jag aktivera koden efter att nuvarande abonnemang löpt ut och sedan uppgradera till Ultimate? Betalar jag då endast för en månad Ultimate utöver koden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mgsrex:

Mitt Game Pass Ultimate löper ut om 10 dagar. Har en 6 månaders Xbox live Gold kod. Kan jag aktivera koden efter att nuvarande abonnemang löpt ut och sedan uppgradera till Ultimate? Betalar jag då endast för en månad Ultimate utöver koden?

Det ska du kunna göra, ja

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Det ska du kunna göra, ja

Tack för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av mgsrex:

Mitt Game Pass Ultimate löper ut om 10 dagar. Har en 6 månaders Xbox live Gold kod. Kan jag aktivera koden efter att nuvarande abonnemang löpt ut och sedan uppgradera till Ultimate? Betalar jag då endast för en månad Ultimate utöver koden?

Tänk dock på att mycket kan hända under ett halvår ifall du ska fortsätta prenumerera länge.
Kan vara idé att konvertera 3 år på en gång medan det fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Tänk dock på att mycket kan hända under ett halvår ifall du ska fortsätta prenumerera länge.
Kan vara idé att konvertera 3 år på en gång medan det fungerar.

Jag har aldrig gjort det här "uppgraderings-tricket" förut men nu råkar det ju passa perfekt. Ska köpa fler Live koder och köra. Tack för tipset

Permalänk
Medlem
Permalänk

Vill inte skapa nya trådar men har två frågor.

1. Min series X-kontroll har börjat ”drifta” eller vad det heter. Har testat att uppgradera mjukvaran men det hjälpte inte. Är det bara att kassera den?
Just nu soelar jag med en gammal One-kontroll.

2. Om jag behöver mer lagringsutrymme, kan jag dkaffa en ”vanlig” extern HDD eller måste jag ha den där dyra varianten? Kan jag klsa det på något annat vis genom att skaffa en lite billigare HDD så jag kan flytta över några spel jag inte spelar just nu till den?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pretorian24:

Vill inte skapa nya trådar men har två frågor.

1. Min series X-kontroll har börjat ”drifta” eller vad det heter. Har testat att uppgradera mjukvaran men det hjälpte inte. Är det bara att kassera den?
Just nu soelar jag med en gammal One-kontroll.

Kvaliteten har dippat lite känns det som, men är kontrollen under två (eller till och med tre) år så tycker jag du borde reklamera snarare än kassera.

Citat:

2. Om jag behöver mer lagringsutrymme, kan jag dkaffa en ”vanlig” extern HDD eller måste jag ha den där dyra varianten? Kan jag klsa det på något annat vis genom att skaffa en lite billigare HDD så jag kan flytta över några spel jag inte spelar just nu till den?

Jo man kan koppla in externa diskar och ha spel på dem. Begränsningen gäller bara spel "optimerade" för Series, de kan inte spelas från en långsammare disk än den interna. Men konsolen är smart nog att fatta när spelen kräver det eller ej, så har man satt en extern disk som default installationsplats så säger den ifrån när man installerar också kan man välja att installera på den interna disken istället. Så har jag satt upp det med en extern SSD, en extern HDD och den interna. Sen kan man lagra nya spel på de långsamma diskarna också, så att man kan flytta de till den interna disken när man ska spela dem istället för att behöva ladda ner dem. Det kan ju vara bra om man typ ska ta med konsolen till där man inte har bra uppkoppling eller så, men annars vet jag inte om det är så användbart egentligen. Visst går det fortare men spelen uppdateras ju rätt ofta så chansen är ju rätt stor att man ändå får ladda ner något stort när man ska spela.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Kvaliteten har dippat lite känns det som, men är kontrollen under två (eller till och med tre) år så tycker jag du borde reklamera snarare än kassera.
Jo man kan koppla in externa diskar och ha spel på dem. Begränsningen gäller bara spel "optimerade" för Series, de kan inte spelas från en långsammare disk än den interna. Men konsolen är smart nog att fatta när spelen kräver det eller ej, så har man satt en extern disk som default installationsplats så säger den ifrån när man installerar också kan man välja att installera på den interna disken istället. Så har jag satt upp det med en extern SSD, en extern HDD och den interna. Sen kan man lagra nya spel på de långsamma diskarna också, så att man kan flytta de till den interna disken när man ska spela dem istället för att behöva ladda ner dem. Det kan ju vara bra om man typ ska ta med konsolen till där man inte har bra uppkoppling eller så, men annars vet jag inte om det är så användbart egentligen. Visst går det fortare men spelen uppdateras ju rätt ofta så chansen är ju rätt stor att man ändå får ladda ner något stort när man ska spela.

Oj! Tack för dina bra svar. Jag ska testa att reklamera. Är det hos Elgiganten eller direkt till Microsoft?
Kommer nog återkomma med förslag på HDD som jag kan spara lite äldre spel på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pretorian24:

Oj! Tack för dina bra svar. Jag ska testa att reklamera. Är det hos Elgiganten eller direkt till Microsoft?
Kommer nog återkomma med förslag på HDD som jag kan spara lite äldre spel på.

Elgiganten är ju din motpart liksom, men det är klart att det kan gå snabbare om du vänder dig direkt till tillverkaren.

Permalänk
Medlem

Hej, jag äger ännu ingen xbox senaste gen men överväger att komma undan billigt och köpa en beg Xbox Series S, utan skivläsare alltså. En sak jag inte förstår...

Hur fungerar det då med köp av spel från "vanliga återförsäljare"? Om det ens är möjligt? Ta denna nhl 23 som exempel:

https://www.netonnet.se/art/gaming/spel-och-konsol/xbox/xbox-... series x 499kr

https://www.elgiganten.se/product/gaming/spel/nhl-23-xbox-ser... series x var nyss 499kr

Kan jag ens handla här om jag ska ha det till Series S? Färg/variant visar bara series X. Eller måste jag köpa detta spel någon annanstans, för att kunna använda det till Series S - utan skivläsare?

Priser på att handla det på nätet tycks ju vara minst 800 spänn. https://www.xbox.com/sv-se/games/store/nhl-23-standard-editio...

Något jag inte fattar? eller blir Series S-ägare som är intresserade av nya spel blåsta redan från dag 1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Hej, jag äger ännu ingen xbox senaste gen men överväger att komma undan billigt och köpa en beg Xbox Series S, utan skivläsare alltså. En sak jag inte förstår...

Hur fungerar det då med köp av spel från "vanliga återförsäljare"? Om det ens är möjligt? Ta denna nhl 23 som exempel:

https://www.netonnet.se/art/gaming/spel-och-konsol/xbox/xbox-... series x 499kr

https://www.elgiganten.se/product/gaming/spel/nhl-23-xbox-ser... series x var nyss 499kr

Kan jag ens handla här om jag ska ha det till Series S? Färg/variant visar bara series X. Eller måste jag köpa detta spel någon annanstans, för att kunna använda det till Series S - utan skivläsare?

Priser på att handla det på nätet tycks ju vara minst 800 spänn. https://www.xbox.com/sv-se/games/store/nhl-23-standard-editio...

Något jag inte fattar? eller blir Series S-ägare som är intresserade av nya spel blåsta redan från dag 1?

Precis som PS5 Digital Edition (som också saknar skivläsare) så är det endast digitala spel som gäller på Series S.

Ja, det vill säga dyrare, men fortfarande en trevlig liten konsol som initialt är billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Hej, jag äger ännu ingen xbox senaste gen men överväger att komma undan billigt och köpa en beg Xbox Series S, utan skivläsare alltså. En sak jag inte förstår...

Hur fungerar det då med köp av spel från "vanliga återförsäljare"? Om det ens är möjligt? Ta denna nhl 23 som exempel:

https://www.netonnet.se/art/gaming/spel-och-konsol/xbox/xbox-... series x 499kr

https://www.elgiganten.se/product/gaming/spel/nhl-23-xbox-ser... series x var nyss 499kr

Kan jag ens handla här om jag ska ha det till Series S? Färg/variant visar bara series X. Eller måste jag köpa detta spel någon annanstans, för att kunna använda det till Series S - utan skivläsare?

Priser på att handla det på nätet tycks ju vara minst 800 spänn. https://www.xbox.com/sv-se/games/store/nhl-23-standard-editio...

Något jag inte fattar? eller blir Series S-ägare som är intresserade av nya spel blåsta redan från dag 1?

Det är ju relativt ofta rea på digitala spel också. Microsoft brukar till exempel ha rätt rejäla kampanjer för Xbox kring vår och höst. Sen säljer många butiker idag nedladdningskoder i stället för skiva, och ofta följer priset den fysiska utgåvan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bagarbosse:

Hej, jag äger ännu ingen xbox senaste gen men överväger att komma undan billigt och köpa en beg Xbox Series S, utan skivläsare alltså. En sak jag inte förstår...

Hur fungerar det då med köp av spel från "vanliga återförsäljare"? Om det ens är möjligt? Ta denna nhl 23 som exempel:

https://www.netonnet.se/art/gaming/spel-och-konsol/xbox/xbox-... series x 499kr

https://www.elgiganten.se/product/gaming/spel/nhl-23-xbox-ser... series x var nyss 499kr

Kan jag ens handla här om jag ska ha det till Series S? Färg/variant visar bara series X. Eller måste jag köpa detta spel någon annanstans, för att kunna använda det till Series S - utan skivläsare?

Priser på att handla det på nätet tycks ju vara minst 800 spänn. https://www.xbox.com/sv-se/games/store/nhl-23-standard-editio...

Något jag inte fattar? eller blir Series S-ägare som är intresserade av nya spel blåsta redan från dag 1?

Blåsta är väl att ta i? De köper en konsol utan möjlighet att spela spel på skiva, då kan de inte spela spel på skiva helt enkelt.

Jag har en Series X men köper i princip inte spel på skiva ändå för det är jobbigt att hålla reda på skivor, se till att de inte går sönder eller blir repiga, och så slipper jag gå fram till konsolen för att byta spel. Däremot har jag lånat ett och annat spel på biblioteket, vilket är svårt med en Series S förstås. Flera spel jag har på skiva har jag köpt igen "digitalt" när de har kommit på rea just för att slippa meka med en skiva och för att det spelet aldrig kommer att tappas bort eller lånas ut utan alltid finnas på mitt konto, så länge MS har konton vill säga.

Permalänk
Medlem

Tycker nog enda anledningen att köpa en Xbox Series S är om man redan har en digital samling.
Annars har den bara 500gb lagring och med tanke på hur dyrt det är med minneskort så är det knappast värt.
Köp en X istället.