Dubbla IT-jobb från hemmakontoret blev trend under pandemin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Personligen anser jag att timmar är ett ytterst dåligt mått idag när det kommer till anställningsformer inom en hel del yrkesgrupper, inte minst inom IT-sektorn och liknande kontorsjobb.

Skulle jag ha ett heltidsarbete som kräver att jag utför X antal av något under dagen (exempelvis artiklar), men jag är klar på 3 timmar – då anser jag mig vara klar för dagen. Att då behöva sitta 5 timmar bara för att "det ska vara så" är högst oproduktivt i slutändan, och är något som i längden leder till att man förmodligen söker sig till annan tjänst. Det som möjligen skulle innefattas i dessa överblivna timmar är att man jobbar mer likt jour, dyker något oväntat upp får man masa sig tillbaka igen helt enkelt.

Däremot för folk som jobbar inom t.ex. handel, sjukvård eller annars serviceyrke är det en annan femma, för då lär man faktiskt vara tillgänglig på ett mycket mer dynamiskt vis. Här går det rimligen inte att bara göra klart det som står på dagsagendan och dra hem, skulle bli total kollaps.

I slutändan handlar det helt om arbetslasten i fråga kräver din fulla uppmärksamhet konstant under avsatta arbetstimmar, eller om det är något som kan betas av på en mer eller mindre obestämt tid, där vikten ligger på om det blir klart eller inte inför en given deadline.

Anledningen att det finns en diskussion är väl just att du formellt är antälld för att göra $arbete i 8h/dag (t.ex.), inte för att producera X enheter/dag.
Och där någonstans blir det ju genast knepigt när ena sidan väljer att "äh, jag gör X enheter istället och låtsas som ingenting, det verkar vara ungefär så lite man kan göra utan få skäll".

Men ja, avtalets utformning är ju en del av problemet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Det enda rätta, tycker jag, är att göra det som krävs från arbetsgivaren och inte mer, om man inte vill såklart. Finns ingen "balans" mellan arbetsgivare och arbetstagare, endast det som står i kontraktet. Behöver arbetstagaren att man arbetar på ett visst sätt, då får de uttryckligen be om det.

Så kan man göra om man vill ligga kvar på samma lön, stänga karriärvägar och få halvkassa referenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Jag jobbar 60% hemifrån och har absolut gjort sk "quiet quitting" i den bemärkelsen att jag sköter mitt jobb, men lägger inte en minut extra än jag måste för att utföra grundkraven i mitt arbete, dvs inget extra slit. Jag tar ut tiden som fritid. Helt underbart.

Angående trådens frågeställning så skulle det aldrig falla mig in att ha två heltidsjobb, även om det gick att få ihop praktiskt. Skatterna i det här landet gör det meningslöst. Det skulle vara om man snurrade en liten egen firma på sidan av, vilket jag har bekanta som gör.

Jag jobbar 100% på pappret. Men kan inte påstå att jag jobbar 100% i reell tid. Jag sköter också mitt jobb och gör vad jag ska, men gräver inte heller efter nya uppgifter så fort mina "tar slut". Spenderar hellre några timmar i veckan tillsammans med min 6mån gammal son istället.

Det är ingen som kommer tacka en ändå om man jobbar ihjäl sig. Fritid > jobb.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Så kan man göra om man vill ligga kvar på samma lön, stänga karriärvägar och få halvkassa referenser.

Ibland kan det ju vara bra, vägen "upp" kanske bara är att pyssla med massa tråkigt chefgöra och mindre med ens roligare arbetsuppgifter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Så kan man göra om man vill ligga kvar på samma lön, stänga karriärvägar och få halvkassa referenser.

Det beror ju helt på vilket jobb du har. I IT-världen (programmerare, etc.) kan du ha en riktigt bra lön och inte jobba ihjäl dig. Samtidigt som du utvecklas, får erfarenhet och når högre positioner i framtiden. Allt beror på din ambitionsnivå och mål i livet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hur känner folk angående trenden med ’quiet quitting’? Alltså folk som jobbar precis det som krävs och prioriterar annat. Jag har känt att jobba hårt/över inte varit något för mig, men när man börjar på en ny arbetsplats blir det ganska vanligt i en period

Krasst sett är det väl inget fel. Om du är anställd för att leverera X och du levererar X men inte X+3... så är det väl då.
Livet är så mycket mer än arbetet, så mycket mer än karriär etc. Sen att vissa vill prioritera det, kanske för att ha ett friare liv senare när man samlat på sig lite kapital etc, kör på bara! Men för de som inte "brinner" för jobbet och skiter i att klättra uppåt på någon stege, där ser jag det bara som vettigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Krasst sett är det väl inget fel. Om du är anställd för att leverera X och du levererar X men inte X+3... så är det väl då.
Livet är så mycket mer än arbetet, så mycket mer än karriär etc. Sen att vissa vill prioritera det, kanske för att ha ett friare liv senare när man samlat på sig lite kapital etc, kör på bara! Men för de som inte "brinner" för jobbet och skiter i att klättra uppåt på någon stege, där ser jag det bara som vettigt.

Fast det är ju inte vad artikeln gäller, som jag tolkar det.
Du är ju inte egentligen anställd för att leverera X utan att leverera det du hinner göra på 8h, rent krasst. X är här den anställdes val av hur mycket de gör innan de "går för dagen".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Det beror ju helt på vilket jobb du har. I IT-världen (programmerare, etc.) kan du ha en riktigt bra lön och inte jobba ihjäl dig. Samtidigt som du utvecklas, får erfarenhet och når högre positioner i framtiden. Allt beror på din ambitionsnivå och mål i livet.

Fast jag har heller inte pratat om att jobba ihjäl sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Så kan man göra om man vill ligga kvar på samma lön, stänga karriärvägar och få halvkassa referenser.

Stämmer inte heller, om du frågar mig. Jag har gått från 23.000 SEK (brutto) i lön sen jag började jobba med IT (2017) till ungefär 100% mer idag, och även fått ny roll som Local Information Security Officer. Under ungefär hela den tiden har jag inte rört ett finger mer än vad arbetsgivaren uttryckt att dem behöver men ändå blev jag årets kollega, fick priser, och har alltid varit otroligt uppskattad av alla jag arbetar med.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Fast jag har heller inte pratat om att jobba ihjäl sig.

True dat, men du ligger oftast inte kvar på samma lön, stänger karriärsmöjligheter eller får halvkassa refernser heller?
Du kan nå högre höjder även om du inte gör mer än vad som krävs.

Permalänk
Medlem

Jobba hemifrån trenden är intressant och här beror det ju exceptionellt mycket på vilket krav på närvaro som arbetsgivaren ställer, mycket stora variationer. Men visst är det en sorts försiktig trend nu att många mer eller mindre ställer krav på att kunna jobba hemifrån mera (annars försöker de byta jobb).

Att det sedan varierar hur bra (effektivt) eller dåligt som folk jobbar hemifrån är en helt annan sak samt att en del chefer är positiva, andra skeptiska, vissa andra "mittemellan". Vissa människor verkar jobba bättre hemifrån, andra sämre. Ja, det kan minska stress och förbättra familjelivet för den anställda men det behöver inte alltid ha en positiv effekt för arbetsgivaren...

I vissa fall tror jag man får passa sig lite. Kontakten med företaget (chefer & kollegor) kan i värsta fall försvagas. Men för vissa typer av arbetsroller fungerar det utmärkt att jobba hemifrån. För personer som verkligen siktar på att göra karriär tror jag nog det kan vara bra att hålla en högre närvaro på kontoret med undantag för renodlade utvecklare, telefonsupport eller roller helt inriktade på drift där det möjligen spelar lite mindre roll.

Finns också självklart "risk" för att man jobbar mer när man jobbar hemifrån, tiden mellan fritid och jobb flyter ihop lite och man kanske sätter igång datorn och kopplar upp sig redan innan man käkat frukost. Samt att en del kompenserar familjestörningar dagtid med att sedan också jobba på kvällen.

Sist men inte minst. Tror också det finns en klar risk för att det är dåligt för hälsan, åtminstone för folk med svag disciplin. Gissar att en hel del människor rör på sig mindre är de jobbar hemifrån. Kan bli en jäkligt udda tillvaro om man knappt går utanför dörren många dagar. Jobba hemifrån på dagen och spela dataspel på kvällen kan nog i de mer extrema fallen ha en rent förödande effekt i längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Krasst sett är det väl inget fel. Om du är anställd för att leverera X och du levererar X men inte X+3... så är det väl då.
Livet är så mycket mer än arbetet, så mycket mer än karriär etc. Sen att vissa vill prioritera det, kanske för att ha ett friare liv senare när man samlat på sig lite kapital etc, kör på bara! Men för de som inte "brinner" för jobbet och skiter i att klättra uppåt på någon stege, där ser jag det bara som vettigt.

Kanske finns så väl beskriven arbetsbeskrivning på olika företag, men har själv varit chef på ett lite större svenskt bolag. Du har en roll, exakt vad du skall leverera är lite luddigt. Du har ett ansvarsområde och fler har samma roll. Det finns inget X definierat förutom att du skall jobba 8h/dag och 40h/vecka. Det är ditt X. Om du sedan är produktiv så levererar du mer än andra inom samma tidsram och därmed får bättre prestationsvärdering och större möjligheter till karrirär. Byter du firma får du bättre referens.

För att koppla till beskrivningen ovan. Jag var chef för flera medarbetare som ville ha precis det beskrivs ovan, dvs. exakt beskrivning av vad som skulle göras. M.a.o. jag som chef skall ha detaljkoll på precis allt mina medarbetare gör och detaljstyra allt som skall göras då de uppenbarligen saknar förmåga att se behovet runtomkring sig. Andra hörde bara av sig för rådfrågning då och då och hade förslag på hur de ville driva problem vidare. Ville bara ha någon att bolla sina tankar med innen de tog egna initiativ och drev saker frammåt.
När man jobbar med utveckling så jobbar man med att ta fram nya saker. Det händer oväntade saker. Medarbetare som saknar förmåga att anpassa sig, se luckor och själva ta initiativ i den mån tid finns, får inte bra prestationsvärdering, karriärmöjligheter eller referenser i framtiden.
Leverera X finns nog om man får en mycket specifik uppgift. T.ex. ta fram ett specifikt GUI enligt en tydlig beställning. Men har själv sällan (aldrig tror jag) sett den typen av anställningskontrakt.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

True dat, men du ligger oftast inte kvar på samma lön, stänger karriärsmöjligheter eller får halvkassa refernser heller?
Du kan nå högre höjder även om du inte gör mer än vad som krävs.

Ptja, vissa lyckas förvisso genom göra sig vänner inom chefsleden och misslyckas uppåt. Generellt är dock en bättre strategi att vara någon som ställer upp, kan käka en bajsmacka när det behövs och gärna gör lite mer än vad som förväntas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Generellt är dock en bättre strategi att vara någon som ställer upp, kan käka en bajsmacka när det behövs och gärna gör lite mer än vad som förväntas.

men vissa undantag, folk som tackar ja till för mycket riskerar till slut få en mycket stressig tillvaro vilket då istället kan ha en negativ effekt på karriären

Permalänk
Medlem

80% hemifrån dvs är på kontoret i snitt en dag i veckan, före pandemin vart det ~40% så fördubbling för min del, har dock långt till jobbet (9 mil) och det hade jag också före pandemin dock 3 mil längre nu efteråt då man köpte hus under den tiden då det äntligen gick att få ihop det tack vare att man kan jobba hemifrån så pass mycket.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ptja, vissa lyckas förvisso genom göra sig vänner inom chefsleden och misslyckas uppåt. Generellt är dock en bättre strategi att vara någon som ställer upp, kan käka en bajsmacka när det behövs och gärna gör lite mer än vad som förväntas.

Jag skulle dock säga att det är precis tvärt om. Det lönar sig sällan att ställa upp. Lön sätts ofta via kollektivavtal där slit inte primeras. Referenser är lätt att manipulera då du väljer dem själv. Att ställa upp innebär oftast att du får ställa upp igen nästa gång.

Om man är en person som gillar slit är det ända vettiga att bli konsult. Som anställd finns det inga incitament att göra ett bättre jobb än minimum.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Testpilot
Skrivet av evil penguin:

Anledningen att det finns en diskussion är väl just att du formellt är antälld för att göra $arbete i 8h/dag (t.ex.), inte för att producera X enheter/dag.
Och där någonstans blir det ju genast knepigt när ena sidan väljer att "äh, jag gör X enheter istället och låtsas som ingenting, det verkar vara ungefär så lite man kan göra utan få skäll".

Men ja, avtalets utformning är ju en del av problemet.

Ja alltså du har helt rätt, det är just anställningsformen som jag ställer mig kritisk till.

Detta är ju högst personligt nu, men om jag inte får mer lön eller fler fria timmar för att prestera utöver förväntan, då finns det ej heller någon anledning att göra mer än absolut minsta som förväntas av mig enligt kontrakt heller. Annat om det är något man brinner för, något som känns givande för en själv, då kanske man lägger det där lilla extra – exempelvis för egen del är Testpiloterna, och i förlängning speciellt bärbara datorer.

Det är så många yrken som skulle kunna erstätta sin anställningsform till prestation istället för X-antal avsatta timmar, och det skulle inte påverka deras produktion negativt i huvudtaget, utan jag är övertygad om att det skulle öka produktiviteten istället. En utvilad och nöjd arbetare är en bättre arbetare.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Hittat ett forum på reddit där folk gjort detta till en sport. Där finns det i vissa fall folk som tagit flera jobb som mer eller mindre kunnat automatiseras så det kräver bara regelbundna kontroller att allt rullar på. Kunna håva in flera heltidslöner hade ju inte varit helt fel.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Ja alltså du har helt rätt, det är just anställningsformen som jag ställer mig kritisk till.

Detta är ju högst personligt nu, men om jag inte får mer lön eller fler fria timmar för att prestera utöver förväntan, då finns det ej heller någon anledning att göra mer än absolut minsta som förväntas av mig enligt kontrakt heller. Annat om det är något man brinner för, något som känns givande för en själv, då kanske man lägger det där lilla extra – exempelvis för egen del är Testpiloterna, och i förlängning speciellt bärbara datorer.

Det är så många yrken som skulle kunna erstätta sin anställningsform till prestation istället för X-antal avsatta timmar, och det skulle inte påverka deras produktion negativt i huvudtaget, utan jag är övertygad om att det skulle öka produktiviteten istället. En utvilad och nöjd arbetare är en bättre arbetare.

Spot on!

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Jag hade nog haft tid till det men knappt värt det med våra höga skatter.

Inte ens värt att jobba fulltid tbh...

Permalänk
Medlem

Jag kan förstå att vissa har gjort matematiken
Mer jobb = mer pengar
Mer pengar = mer bättre

Men det beror ju på...
Dels som sagt om man har jobb som helt, delvis eller inte alls kräver fysisk närvaro på en arbetsplats, ute hos kunder, etc.

Orkar man så kan det ju gå att ha ett vardags heltidsjobb och sen ett extra knäck man gör på helgerna och/eller kvällar om ens vanliga jobb är dagtid. Även om man behöver vara på plats.
Men risk att man bränner ut sig om det inte rör sig om en kortare period.
En fördel med distansjobb är att man slipper restid.
Framförallt om man ska jonglera 2 eller fler jobb så kan det vara stor fördel att slippa restid.
Sen om man "bara sitter framför en dator" så kan det vara om man behöver vänta på något så kan man göra något annat under tiden.
Så om man säger 16 timmars total arbetstid, inkl. dötid.
Samma effektiva utförda jobb kanske kan utföras på mindre än 16 timmar om man kan kapa bort dötid.

Sen beror det väl på var man är i livet.
Har man familj så kanske man hellre prioriterar fritid och umgås med familjen.
Eller man kanske helt enkelt har en hobby man brinner för och vill lägga det mesta av sin fritid där.
Men är man ung, singel och drömmer om att ha en Lamborghini så kanske det kan vara värt att jobba extra hårt en period om man kan göra något tillräckligt välbetalt att det börjar närma sig inom räckhåll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

men vissa undantag, folk som tackar ja till för mycket riskerar till slut få en mycket stressig tillvaro vilket då istället kan ha en negativ effekt på karriären

Därav balans som jag nämnde tidigare.

Skrivet av Waliant:

Jag skulle dock säga att det är precis tvärt om. Det lönar sig sällan att ställa upp. Lön sätts ofta via kollektivavtal där slit inte primeras. Referenser är lätt att manipulera då du väljer dem själv. Att ställa upp innebär oftast att du får ställa upp igen nästa gång.

Om man är en person som gillar slit är det ända vettiga att bli konsult. Som anställd finns det inga incitament att göra ett bättre jobb än minimum.

Får man inte annat än mer arbete tillbaka har man gjort sig till chefens bitch. Då får man vara tydlig med att det går åt båda hållen och att man inte tänker låta sig utnyttjas. Precis som chefen bör kunna kommunicera sina förväntningar på dig måste du kunna kommunicera dina förväntningar på chefen. Sen kan man faktiskt vara någon som både ställer upp och säger nej ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Anledningen att det finns en diskussion är väl just att du formellt är antälld för att göra $arbete i 8h/dag (t.ex.), inte för att producera X enheter/dag.
Och där någonstans blir det ju genast knepigt när ena sidan väljer att "äh, jag gör X enheter istället och låtsas som ingenting, det verkar vara ungefär så lite man kan göra utan få skäll".

Men ja, avtalets utformning är ju en del av problemet.

I de branscher jag arbetat i är avtalets utformning bara formalia och ingen koppling till hur man faktiskt arbetar, heltid sätts till X timmar i veckan i kontraktet och övertidsersättning ersätts av en semestervecka. Det som faktiskt förväntas av dig är att sköta ett område eller producera X, ifall kunderna (interna eller externa) sedan är nöjda med det du producerat och mätetalen för området är bra så är det ingen som kollar på hur mycket tid du arbetat. För vissa kan det krävas 12 timmar om dagen och för andra 4, är den som kan göra det på 4 timmar smart så tar den på sig mer arbete och arbetar 5 timmar vilket brukar leda till bättre lön än den som arbetar 12 timmar. Påhittade siffror nu såklart men det förklarar ändå hur det kan se ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Därav balans som jag nämnde tidigare.

Får man inte annat än mer arbete tillbaka har man gjort sig till chefens bitch. Då får man vara tydlig med att det går åt båda hållen och att man inte tänker låta sig utnyttjas. Precis som chefen bör kunna kommunicera sina förväntningar på dig måste du kunna kommunicera dina förväntningar på chefen. Sen kan man faktiskt vara någon som både ställer upp och säger nej ibland.

Absolut, det behöver ju inte vara svart eller vitt. Men som anställd kvarstår ju faktumet att det finns väldigt få incitament att ställa upp. Vad ska chefen erbjuda, mer än en klapp på axeln?

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Absolut, det behöver ju inte vara svart eller vitt. Men som anställd kvarstår ju faktumet att det finns väldigt få incitament att ställa upp. Vad ska chefen erbjuda, mer än en klapp på axeln?

Bättre löneutveckling, större frihet, mer tid, förtroendeuppdrag/roligare arbetsuppgifter, utbildningar, referenser, kontakter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Absolut, det behöver ju inte vara svart eller vitt. Men som anställd kvarstår ju faktumet att det finns väldigt få incitament att ställa upp. Vad ska chefen erbjuda, mer än en klapp på axeln?

Om du arbetar på en arbetsplats där den som producerar mer inte får högre lön/frihet/andra förmåner än de andra så bör du byta arbetsplats då det låter som ett ställe där endast de som inte är eftertraktade på arbetsmarknaden är de som kommer bli kvar där över tid.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Man får se upp med lojalitetsplikten, nog för att den är ”tyst reglerad” men jobbar man med konkurrerande verksamhet på sidan om så blir det nog lätt bekymmer.

Det säger sig själv att det inte är önskvärt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Absolut, det behöver ju inte vara svart eller vitt. Men som anställd kvarstår ju faktumet att det finns väldigt få incitament att ställa upp. Vad ska chefen erbjuda, mer än en klapp på axeln?

Skrivet av DasIch:

Bättre löneutveckling, större frihet, mer tid, förtroendeuppdrag/roligare arbetsuppgifter, utbildningar, referenser, kontakter...

Jo, precis.

Men OM den anställde redan gjort en egen "lösning" där de givit sig själv en typ 3-4 timmars arbetsdag så är det ju svårt för chefen att komma med något bättre på iaf en del av dessa punkter.
Hela diskussionen blir ju dock rätt skev om man går in i det hela med detta som utgångspunkt snarare än vad som avtalats.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hur känner folk angående trenden med ’quiet quitting’? Alltså folk som jobbar precis det som krävs och prioriterar annat. Jag har känt att jobba hårt/över inte varit något för mig, men när man börjar på en ny arbetsplats blir det ganska vanligt i en period

Det är inte för alla att "go above and beyond the call of duty".

Att kalla det för "quit quitting" för någon som gör sitt jobb tycker jag kan vara förolämpande.
Säg om jag skulle säga
"Du gör ditt jobb, men du gör inte 5 personers jobb, vad värdelös du är"
Då skulle du troligtvis inte ta det som en komplimang.

Att göra sitt jobb, men att inte jobba 60h+ i veckan, att ha ett liv utanför jobbet.
Det skulle jag inte kalla för "quit quitting".
Om det är definitionen så skulle jag tro att majoriteten av de som jobbar gör "quit quittin".
Men i så fall så tycker jag det är en dum definition.

"Quit quittin" skulle väl i så fall vara att göra mindre än det som krävs/förväntas, utan att säga upp sig.
Antingen kan det vara någon som försöker göra så lite som möjligt, men försöker komma undan med det och behålla sitt jobb.
Har man ett jobb som kräver fysisk närvaro så tjänar man inte fritid på det.
Men om jobbet är fysiskt och/eller psykiskt jobbigt kanske man kan minska det fysiska och/eller mentala slitaget och ändå lyfta samma lön så länge det fungerar.

Eller så kanske man faktiskt vill bli av med sitt jobb men inte vill säga upp sig själv.
Antingen kanske man är för feg att säga upp sig.
Eller exempelvis om man bor och arbetar i Sverige och vill ha A-kassa så finns det kort och lång karenstid. Där man vanligtvis får kort karenstid om man blir uppsagd och lång karenstid om man säger upp sig själv. Men det kan finnas undantag.
Sen hur det fungerar med välfärd, försäkringar, kontrakt, arbetslagar, etc kan skilja mellan olika länder.

Men att kalla det för "quit quitting" när någon gör ett bra jobb, men har ett liv utanför jobbet.
Det tycker jag är ett förolämpande/kränkande/korkat sätt att använda uttrycket.

Men kan förstå att det kan vara fördel för arbetsgivare att ha 10 anställda som utför jobb som de vore 20 utan att ge mycket mer betalt.
Kan förstå att det finns vissa som har ett egenintresse av att sprida en mentalitet att man alltid ska göra mer utan att förvänta sig mer än en klapp på axeln och ett "bra jobbat" som belöning.

Att själv vilja göra mer för att man brinner för sitt jobb, för sina kunder, att man vill klättra i karriären, att man verkligen kan behöva övertidspengarna för något.
Det är en sak.

Men en slags kollektiv förolämpning till de som har andra prioriteringar i livet än jobba, jobba, jobba, äta, sova, jobba, jobba, jobba.
Det gillar jag inte.
Det finns faktiskt annat i livet än att jobba. Även om det finns arbetsgivare som hävdar annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag hade nog haft tid till det men knappt värt det med våra höga skatter.

Isf skulle man köra det ena som konsult och det andra som anställd.

I konsultföretaget så bygger du bara upp kapital och tar din utdelning en gång per år.
Sedan när du har tillräckligt med kapital i konsultföretaget så slutar du jobba som anställd och betalar din egen lön från konsultföretaget (lägger sig precis under gränsen för marginalskatt) utan att faktiskt jobba.

Gällande att man kan göra andra saker med sin tid om det man förväntas göra inte tar 100%: Jobbade för något decennium sedan som konsult hos ett företag där utvecklare inte gjorde sina egna tidsestimat - de gjordes av en change-control-board(!).
I början gjorde jag saker så fort jag kunde och fick skit av CCB eftersom grovt överskattade estimat gjorde att de framstod som inkompetenta.
Fine - vill ni jobba a la 80tal så kör på En change som skulle ta 4 dagar, tog en timme eller två - man stashar ändringarna och committar successivt under 4 dagar och får hjältestatus för att man levererar right on time.

Personligen skulle jag älska att få betalt per feature istället för per timme (så länge kvalitén bibehålls - dokumentation, tester etc.)
Man betalar ju t.ex. inte byggarbetare per timme (om man är någorlunda sund) - man betalar för ett hus vid ett visst datum.

Edit: Jobbar numera hemifrån 4 dagar i veckan. Teamet ses på kontoret en dag i veckan (fredagar) och synkar/plannerar nästa vecka - sedan snackar vi lite skit vid kaffemaskinen och plannerar kvällens AW. Passar oss jäkligt bra!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.