FPS eller Grafik - vad är viktigast för dig i spel?

Permalänk
Medlem

Vid låg eller framförallt jämn latens/inputlag så fokuserar jag på utseende sen. Men å andra sidan så ligger prestandanivån på det mesta jag äger så lågt att utseendet ändå blir lidande

Jag har som tur är inte blivit beroende av HFR (alltså 120Hz+) ännu, så klarar mig ganska bra på det jag har

Permalänk
Medlem

Eftersom jag i princip bara spelar World of Tanks behöver jag sällan välja - kan ha både grafik och fps. Men de gånger jag kör med laptopen utan strömmen inkopplad så sänker jag grafikinställningarna tills dessa jag når minimum 60 fps.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Jag är old school, spelade tex Quake på en 386a med sub 20 FPS när det begav sig.
Inget man kan rekommendera, men Quake var Quake FFS

Svarade både och:
* BF4, shooters här är 60+ FPS viktigare är fin grafik
* TW WH3 IM Beta: Helt ok att ligga på runt 40 FPS om det ser fantastiskt ut

Permalänk
Medlem

1080p@60hz är allt jag behöver för att vara glad.

Permalänk

Grafik. Vi behöver ett nytt Crysis. Ett spel som inte konsolerna kan köra.

Permalänk
Medlem

FPS såklart då det är vidrigt att spela något som laggar. Men det får inte vara på för stor bekostnad av grafiken. Någonstans möts linjerna i grafen och det är behagligt ur båda aspekterna.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Klart FPS & Grafik är bästa valet. Men annars är det FPS först sen grafik ifall man måste välja.

Permalänk
Medlem

Minimikrav för mig är 50-60 fps (med VRR) på PC, under det så känns det inte bra att spela ens med handkontroll. Helst ligger jag dock stabilt över 60 och gärna kring 80-90fps i de spel jag spelar, vilket är nästan bara singleplayerlir. Har dock väldigt lite behov av högre än 100 fps, då fläskar jag hellre på ordentligt med det visuella.

Permalänk
Medlem

Det beror helt på vilken typ av spel jag spelar. Är det t.ex. ett cinematiskt äventyrsspel jag spelar själv tycker jag 30 FPS är helt okej och föredrar riktigt bra grafik men spelar man ett snabbt onlinespel är hög FPS mycket viktigare än att det ska se fint ut.

Kan väl nämna att jag spelar den absoluta majoriteten av alla spel med kontroll. Typ bara Dota, WoW och Disco Elysium som jag kommer på nu där jag använder mus och tangentbord istället för kontroll.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Spelar man ett spel som lägger vikt vid det visuella så är det grafik som gäller. Tyvärr hänger det inte alltid ihop med en vettig FPS. Ser det i mina sessioner av Lord of the Rings Online eller Assassins Creed Odyssey. Världarna är vackra men i synnerhet det förstnämnda tvingar dig ofta att dra ner på grafiken eftersom man annars får ganska taskig fps.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är det på PC så är det minimum 60 FPS som gäller med undantaget spel där man siktar med mus då vill jag helst ha 120FPS.

Är det på konsol så står jag ut med vad som helst så länge det är ett bra spel men försöker hålla mig till PS5 för det finns oftast 60FPS lägen på allt där. Switchen är lite dryg att använda men efter man suttit med ett spel i ett par timmar så glömmer jag bort dålig grafik och låg FPS.

Prio ett är nog art style om det hade varit ett alternativ 😉. Ett spel med låg upplösning och låg framerate kan se bra ut så länge stilen är bra från första början.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Grafik. Vi behöver ett nytt Crysis. Ett spel som inte konsolerna kan köra.

Microsoft Flight Simulator i VR verkar kunna mörda precis all hårdvara som finns.

Permalänk
Medlem

Spelar iof nästan bara CS och där kör jag 1920x768p i 4:3 format fast stretched i 16:9. Det är det mest optimala för mig, då ser jag motståndarna litegranna och har 300+fps.

Visa signatur

"Det som inte för något ont med sig är inte heller gott nog"

Permalänk
Avstängd

Alltid en balansgång. Det bästa inställningarna brukar sällan vara märkbara, mycket p.g.a. att spelen är mestadels anpassade till sämre presterande konsoler.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Bildfrekvens upp till 60 och sedan grafik. Hade jag haft en 120+Hz-skärm hade jag kanske tänkte lite annorlunda ibland. Men att jag inte införskaffat en sån än och hellre drömmer om att ha en 27” 5K-skärm istället säger väl var mina prioriteringar ligger.

Spelar i princip aldrig FPS-spel.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk

S-P-E-L-KÄ-N-S-L-A

Känner över lag inte så mycket när jag sitter med dagens spel, detta oavsett fps eller grafik över lag.

Kan ju ha med åldern att göra - men var ändå inte enkla spel som "Boulder Dash" ändå roligare? Worms! (i 2D) ej att glömma. Eller varför inte "International Karate"…eller än längre bak: "Pitfall!" 👍🙂

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Allt under 60Hz är att undvika till alla pris. Som ett exempel var Horizon Forbidden West helt ospelbart för mig utan att köra performance mode. Jag har en 144Hz skärm och det är ju trevligt om man ligger där, men pratar vi single player med spel som ser trevliga ut kan jag gott dra på grafiken lite och offra fps (men som sagt, inga drops till under 60 om det kan undvikas...)

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Tycker runt 100 fps är bra. Märker inte riktigt skillnaden efter det. Då menar jag i spel som Tomb Raider med kontroll. Spelar inte online FPS sedan minst 10 år tillbaka så behöver inte extrem precision.

60 på konsol och till och med 30 kan vara ok beroende på spel och hur stabilt det är. Det är inte fps som är viktigast utan frame time. Viktigaste är att den inte hoppar runt hur som helst för det som man märker som ”stutter”.

Kör tex GTA5 på PS5 i Performance RT mode. Vilket enligt DF kör i 60 fps med doppar mot 55 ibland. Har inte märkt några problem med att det känns för dåligt.

Däremot Spel som dippar mellan 20-30 är i stort sett ospelbara.

Av någon anledning så känns det alltid lättare att ha lägre fps på konsol. Även upplösning också. Tex Wii U spel i 720p 30fps känns ganska ok fast jag sitter bara en meter från 48 tum OLED.

Men på PC är 1080p och 60fps minimum. 720p ser extremt pixligt ut på PC och 30fps känns extremt segt på PC.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Grafik. Vi behöver ett nytt Crysis. Ett spel som inte konsolerna kan köra.

Varför det?

Varför är det bra med ett spel som har så många höga systemkrav att det inte går att spela på de flesta datorer?

Förresten, en helt orelaterad fråga: Hur många slickepottar har du i ditt kök, och hur många skinnjackor i din garderob?

Permalänk
Medlem

spelar och har i princip alltid bara spelat sk tävlingsspel, cs, dota, pubg, battlefield osv. har hittills under knappt 25 år av datorspelande aldrig kommit över ett spel där jag värderar grafik över fps.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Det är ju sammanlänkat. Låg fps ger dålig ej trovärdig grafik

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag kör nästan alltid Single-player, alt enklare co-op spel med vänner då och då.

Kör jag på datorskärmen så vill jag ha 1440p 60-90fps (mitt freesync-spann),
kör jag på TVskärmen så vill jag ha 4k 60fps. (enklare dippar under 60 är ofta ok).
Sen får man ställa in grafiken för att hantera kraven

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem

jämt flyt i 60+ fps eller inget spelande alls för min del.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Självklart är bägge det optimala, men FPS är det absolut minst viktiga så länge spelet flyter på utan ryck, då det är så mycket mer påtagligt.

Permalänk
Medlem

Kan jag inte spela med Max inställning i tillräckligt bra flyt sover jag dåligt om nätterna och köper 4090 på avbetalning.
Typ så.

Lite av en blandning. Försöker alltid maxa och om behov justera till bra fps.

Men om jag måste välja. FPS.
Utan FPS går det inte spela

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

Om grafiken vi pratar om inte innefattar fov och spelet går från att se någorlunda ut till Crysis vid lansering. Då är fps viktigare för mig. Brukade kämpa för att ligga på 90-100fps men efter jag köpt en oled cx lg tv så är den så snabb på att uppdatera att 70-80 upplevs som bättre än min gammla skärms mål av runt 100fps. Men jag är den personen som väntar ett år efter lansering av ett spel för att spelet skall komma ur sin beta lunch. Om jag fortfarande inte kan driva spelet bra så väntar jag med att köpa spelet tills jag uppdaterat datorn. Har ett 3080ti idag som jag vet inte driver cyberpunk 2077 så jag köper det spelet när jag uppgraderar till Nvidia 5090 om några år. Kanske spelet är ur sin beta fas då ochså. Årets spel är Witcher 3 väntar bara på raytracing patchen så skall jag spela det.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Självklart balans om det kan uppnås men om man måste välja så crankar jag gärna grafiken till max i 4k.
Spelar nästan aldrig FPS eller andra multiplayerspel så att ligga på snorhög FPS är sällan min prio.

Permalänk
Medlem

120 fps, det är ett krav. Allt annat är underordnad.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Lego Master

När jag får ett nytt spel brukar jag (oftast) maxa grafiken, och sen sänker jag den stegvis tills jag når en nivå som jag anser vara spelbar. Så man får väl säga att jag prioriterar grafik, om möjligt.
Sen har jag på sistone mest spelat Bethesda-spel (Fallout 4, Skyrim) så jag är i praktiken bunden till 60 FPS ändå (tror jag rullar i halverad uppdateringsfrekvens, så 72 FPS, men motorn verkar hålla ihop ändå), så då handlar ju allt om att pressa ur så många polygoner jag kan och ändå hålla den nivån.
GTA V tror jag att jag körde i runt 80 FPS, vilket jag tyckte var helt okej.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronz:

Kan jag inte spela med Max inställning i tillräckligt bra flyt sover jag dåligt om nätterna och köper 4090 på avbetalning.
Typ så.

Haha, I know your pain!

Sen beror det på spel. Började t.ex. spela BOTW på Wii U (som ju arguably handlar mer om upplevelsen än om grafiken), men fps-en ligger ofta runt 20, och det gör det sjukt svårt med vissa saker i spelet. Bytte till Switch som ligger runt 25-30 fps och BOOM det blev lättare att göra saker som var "omöjligt" på Wii U.

Omvänt så känns det meningslöst att spela t.ex. AC Odyssey, Cyberpunk eller GTA om det inte är på max. Man vill kunna spela på högsta, sätta på hörlurar och "andas in" världen som man befinner sig i.