Helgsnack: Hur sker spelande i framtiden?

Permalänk
Medlem

För 14000kr får man idag en dator med ryzen 5600, 16GB ram, 1TB nvme, rx 6700xt, 27" 1440p 170hz ips-skärm.

Det som tillkommer är mus/tng och högtalare/headset samt windows.

Vet inte om det är dyrt, dock är jag orolig framöver, dock inte enbart över datorpryttelpriser men att ha råd med räntor, el och mat etc.

Permalänk
Medlem

Det är lite felaktigt att anta att hur vi konsumerar media kommer att utvecklas i mitt tycke. För 200 år sedan hade vi puppet-pjäser i en ram som en publik satt framför. Sen kom svartvit TV och bilden skickades trådlöst, till en ram med en skärm som folk tittade på. Nån gång kom Ljud trådlöst med, sen TV med färg. Tidiga konsol/datorspel är samma. Och även nu.

Kvaliten ökar, men hur vi spelar kommer förbli densamma. VR kommer inte att slå igenom då det helt enkelt är för omständigt för att vara värt det. Om 25 år sitter vi framför 30-40" 4K 240Hz paneler och spelar medan vissa njuter av cinematiska 30 FPS powerpoint presentationer på 16K skärmar. Med tangentbord och mus, kanske TrackIR/ögonspårning har börjat implementeras i spelskärmar när storleken på dem ökar, helt valfritt då.

Och samma som nu, kommer strömmande tjänster aldrig greppa om marknaden heller.

Nästa stora steg är inte VR, VR är ett sidsteg, en liten avstickare åt sidan som aldrig kommer greppa om marknaden.

Det kommer se likadant ut som idag fast med fler pixlar på skärmarna.

Permalänk
Medlem

Jag tror spel i VR eller AR kommer öka.
Vi kommer vara inne i spelvärldarna precis som idag fast bättre och bekvämare. Vi kommer ha spelvärldarna uppritade på bordet framför. Antingen som 3d modell eller som en stor virtuell skärm.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av IQTRM:

Spel är en av de områden som har pressat fram snabbare datordelar historiskt, och ska den trenden bara dö för att hårdvaran blivit en aning dyrare igen?

Trenden har redan dött eftersom Dennard-scalingen gav upp kring 65/40nm, och Moores lag är stendöd, Imec förutspår en faktor tre ungefär i densitetsökning till 2038. Vinsterna i prestanda drivs numera i hög utsträckning med ökad energiförbrukning. Man får vara ohyggligt tondöv för att tro att det är ett recept för framtiden.

PC kommer naturligtvis inte att ”dö ut” men high-end PC är redan idag en liten, liten del av gaming som helhet. Höjda prisnivåer tillsammans med den ökande energiförbrukningen är bara något som accelererar en trend som pågått i över ett decennium nu.

Statistiken ljuger inte. De drivande företagen skulle kunna försöka vända utvecklingen, men hittills har de satsat på mer-av-samma.

High-end PC hårdvara har samma relevans för framtidens gaming, som top-fuel dragracing har för framtidens bilåkande.

Permalänk
Medlem

Lägre Latenser till trots men att komma ner till nivån för onprem som bara blir mer å mer "krävande" kommer inte hända. Dvs försvinner speldatorn ? Knappast.. Men cloudgaming är väl absolut framtiden för familjen / spel som inte kräver samma typ av respons som snabba fps eller moba.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

"Realistiske som film"

Jeg ser fram mot mer realistiske og grafiske spill "nesten virkeligheten" ja man kan se på Horizon Forbidden West som er det beste i dag og som ikke er på pc enda hva da..., og Horizon Zero Dawn.Hva med grafikkmotoren UNREAL ENGINE 5 som skal komme til Tomb Raider(4år...) det kan komme veldig nærmere mer av virkeligheten som har blitt vist en god del av i 2022 så det lover bra for framtiden får oss som har pc av HIGH END klassen.

Permalänk
Medlem

Det är ganska roligt att många säger enkla saker som streaming osv kommer gå hem.
Ja det går hem hos trötta 30+ som tröttat ut sig på entusiast gaming.
Men hos kidsen är gamingdatorn det som ligger högst i kurs, dom vill inte streama. Knappt konsol ens men det får väll "duga" för att föräldrarna vägrar.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag tror ni borde testa en faktisk tjänst innan ni dömer ut hela grejen. Jag har kört en del över XCloud och det funkar i allmänhet riktigt bra. Kanske inte det bästa för supertwitchiga FPS eller liknande men typ allt single player funkar utmärkt. Nackdelen är bara att bildkvaliteten förstås inte är riktigt på samma nivå, och dippar i uppkopplingen märks ju väldigt tydligt, men överlag förvånansvärt bra. De försök jag gjort med steams streaming och liknande har inte alls funkat så bra dock.

Jag håller just nu på att lira Life is strange true colors. Jag har ingen speldator eller spelkonsol för tillfället annat än ett gammalt wii. Och jag vart så spelsugen så jag tecknade gamepass för en månad för en tia för att få lira lite via molnet. Latensen för detta spel är helt okey. Det som är lite störigt är att det då och då kommer en horisontal rand som rör sig vertikalt. Påminner om tv tittande på den gamla tjocktvn. Men för förhoppningsvis så blir tekniken bättre med tiden. För multiplayer passar hårdvara bäst men för lite lättare casual singelplayer så duger det med strömmat. Får väl erkänna att jag är lite lockad av att köpa en Xbox series s. Är dock lite annat som har prioritet ekonomisk för närvarande.

Skrivet av Molotov:

Det är ganska roligt att många säger enkla saker som streaming osv kommer gå hem.
Ja det går hem hos trötta 30+ som tröttat ut sig på entusiast gaming.
Men hos kidsen är gamingdatorn det som ligger högst i kurs, dom vill inte streama. Knappt konsol ens men det får väll "duga" för att föräldrarna vägrar.

Barn är precis som vuxna olika.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Semjonov:

För 14000kr får man idag en dator med ryzen 5600, 16GB ram, 1TB nvme, rx 6700xt, 27" 1440p 170hz ips-skärm.

Det som tillkommer är mus/tng och högtalare/headset samt windows.

Vet inte om det är dyrt, dock är jag orolig framöver, dock inte enbart över datorpryttelpriser men att ha råd med räntor, el och mat etc.

Egentligen handlar det väl inte om det är dyrt eller ej, utan hur mycket det skiljer mot alternativen, vilket visserligen är en bra indikation om något är dyrt förstås. Men om du köper en PC så behöver du ändå betala för spelen så hårdvaran är ju bara grundkostnaden liksom. Med streaming så är initialkostnaden väldigt mycket lägre, hur mycket beror förstås på tjänst och krav. Ska du spela MS streamade spel på din telefon eller surfplatta så behövs i teorin inget mer, men en kontroll är ju verkligen att rekommendera, och på en Android TV-enhet behövs en kontroll förstås, men det är också allt.

Stadia var ju bra ur denna aspekt, var de gjorde bort sig var ju för spelen. Antingen fick man betala en hyfsat dyr prenumeration för ganska få spel, och/eller så fick man köpa spelen separat bara för den plattformen ofta dyrare än till andra plattformar.

Skrivet av Elektron:

Jag håller just nu på att lira Life is strange true colors. Jag har ingen speldator eller spelkonsol för tillfället annat än ett gammalt wii. Och jag vart så spelsugen så jag tecknade gamepass för en månad för en tia för att få lira lite via molnet. Latensen för detta spel är helt okey. Det som är lite störigt är att det då och då kommer en horisontal rand som rör sig vertikalt. Påminner om tv tittande på den gamla tjocktvn. Men för förhoppningsvis så blir tekniken bättre med tiden. För multiplayer passar hårdvara bäst men för lite lättare casual singelplayer så duger det med strömmat. Får väl erkänna att jag är lite lockad av att köpa en Xbox series s. Är dock lite annat som har prioritet ekonomisk för närvarande.

Jo, den där linjen har jag fått några gånger också, men bara när bandbredden har varit begränsad på något sätt, oftast för att sonen streamar något annat på någon annan enhet som verkar få högre prioritet i det lokala (trådlösa) nätet vad jag kan se, men det kan säkert bero på bandbreddsproblem på andra delar av nätet också.

Citat:

Barn är precis som vuxna olika.

Min upplevelse är att barn, precis som vuxna, har gått mer åt olika håll. Några går all-in på PC Gamer-grejen och så, men många har gått åt andra hållet och rör knappt en dator mer än för typ läxor, om ens då. Nästan alla barn lär ju sig hantera en enhet med touchskärm först idag, ofta är det vad de använder upp till typ "mellanstadiet" då de kanske får en Chromebook från skolan eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syglarn:

Spekulerar själv i om nästa generation vill sitta vid en dator som är stationär. Man vill ha bärbart och nära tillhands, mer lättillgängligt

Så skulle tippa på att snittåldern för köpare av grafikkort rör sig uppåt i och med att mobilspel och strömningstjänster gör intåg. Att typiska pc-spel också släpps för telefoner är ett tecken i tiden

Speciellt med fattigare länder i tanken så ligger detta närmare en realitet, även om deras uppkoppling är sämre så finns idag inte ens möjlighet att köpa en speldator. En stationär speldator är snart något för boomers i västvärlden

Steamdeck ligger rätt i tiden. Och när en majoritet av datorer har gått till ARM, eller i vart fall från x86. Vad nu Windows byter till i framtiden kommer ha en stor inverkan. Blir Windows och ARM vanligt och nästa Battlefield släpps optimerat för ARM snarare än x86 så är denna era PC master race snart ett Atlantis

För spelens utveckling så saknas idag utvecklare. När det inte saknas längre så kommer troligen en våg av spel som sätter nya trender för hur och vart vi spelar

Så utvecklare som flaskhals och spelarnas operativsystem inte är lika bundet till en teknik. Man kan hävda Android och iOS, men jag tror inte vi sett det stora skiftet än och en majoritet (?) av allt spelande är Windows och x86

6 åringen hemma sitter mycket hellre vid sin stationära dator än vid plattan eller switchen dock.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Om mina två barn får välja så får ingen ta ifrån dem deras speldatorer i första taget. Samtidigt som spelen rullar kommuniceras det friskt över Discord. Då och då sparas highlights inspelade med Shadowplay. Samma dator laddar upp till YT eller Tiktok. De lär sig använda röstförvrängnings-program, videoredigeringsprogram etc. Allt detta tio år tidigare i livet än min generation.

Vad vill jag ha sagt med detta då? Jo att jag själv troligen inte är rätt person att gissa hur utvecklingen kommer gå framåt genom att bara utgå från mig själv. Hur de yngre väljer att konsumera spel och allt runtikring tror jag kommer påverka utvecklingen. De skulle knappast nöja sig med en konsol som bara streamar spelen idag. Det är så mycket annat runtikring.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Purrfected:

6 åringen hemma sitter mycket hellre vid sin stationära dator än vid plattan eller switchen dock.

Skrivet av Joppis:

Om mina två barn får välja så får ingen ta ifrån dem deras speldatorer i första taget. Samtidigt som spelen rullar kommuniceras det friskt över Discord. Då och då sparas highlights inspelade med Shadowplay. Samma dator laddar upp till YT eller Tiktok. De lär sig använda röstförvrängnings-program, videoredigeringsprogram etc. Allt detta tio år tidigare i livet än min generation.

Vad vill jag ha sagt med detta då? Jo att jag själv troligen inte är rätt person att gissa hur utvecklingen kommer gå framåt genom att bara utgå från mig själv. Hur de yngre väljer att konsumera spel och allt runtikring tror jag kommer påverka utvecklingen. De skulle knappast nöja sig med en konsol som bara streamar spelen idag. Det är så mycket annat runtikring.

Det kan ju vara så att ert (förmodade) intresse för PC-spel har färgat era barn något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det kan ju vara så att ert (förmodade) intresse för PC-spel har färgat era barn något?

Så kan det ju helt klart vara.
Dock, så har ingen av hans kompisar en stationär dator hemma, föräldrarna där har väl inte intresse av en stationär, sällan de ens har en laptop.
Flertal av hans kompisar som kommer på besök vill dock sitta vid datorn och spela hellre än vid TVn, har ändå en 65" LG Oled, så ingen dålig tv, ser bra ut, vi har några lego spel, några mario spel och lite annat, så finns ju möjligheten.

Jag tror det som isf styr var spelandet landar i framtiden är till en början såklart föräldrarna, men så länge det finns kvar pc gamers så kommer förhoppningsvis mobilspelande/konsolspelande barn också hitta tjusningen som en stationär gaming pc ger, för att senare när de har möjligheten gå in på den vägen själv. Vet att flera av de äldre barnen i området som bara har xbox eller playstation, hellre skulle ha en stationär, då de ibland frågar mig om råd och vad det kostar att skaffa.

Tyvärr så är ju datorkomponentstillverkarna även en stor bov i varför allt färre väljer att köpa en stationär PC, förutom att många tycker de tar upp plats, så om man kollar på kostnaden för en dator idag och för 20 år sen, så vill jag minnas att en en high-end dator låg på ca 20-25k, kommer ihåg en polare vars farsa som köpte en dator med XP för 25k, den var då enligt hans far iaf, det bästa man kunde få (tas med en nypa salt, men helt klart high end).
Kikar du på en dator idag i high-end/entusiastsegmentet så ligger datorerna på dubbla det.
Kollar du SCBs statistisk över vad pengarna var värda 2002 jämfört med nu, så är det inte en 100% ökning, utan strax under 45%.
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/prisomra...
Utan tveksam så drog crypto upp priserna, 2014 köpte jag ett EVGA GTX 980 Classified för 7000kr. Cremé de la cremé av GPUer. Knappt 8500kr i dagens värde.
2017 köpte jag ett MSI GTX 1080ti Gaming X för 8000kr. Det hade varit inte ens 9400kr idag.

Även om det går att bygga en 1080p gaming rigg för drygt 8000kr (med en APU) för 60 FPS, så är det ju tyvärr inte svårt att förstå varför många väljer 4k gaming på en 55"+ TV istället, även om de måste betala en månadsavgift för att spela online, samt att spelen är dyrare.
Jag har inget emot konsoler, men för mig är konsole gaming synonymt med ett gäng polare i soffan, co-op / splitscreen på tvn och gött irl häng. Därav att jag har en Switch och inte ett PS eller Xbox.
Jag tycker det är trist att de verkligen försöker föra PC-gaming till en klassfråga då det länge inte kostade särskilt mycket mer än konsolspelande, framförallt inte om man räknade på en tv till med, men även dyrare spel och månadskostnader.
Själv så hoppas jag att 4000 säljer dåligt så de ser att gaming har ett pris och vi har nått dit nu, bara då kommer de sluta öka kostnaden så brutalt för varje ny generation.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Purrfected:

Så kan det ju helt klart vara.
Dock, så har ingen av hans kompisar en stationär dator hemma, föräldrarna där har väl inte intresse av en stationär, sällan de ens har en laptop.

Nej precis, så det kan absolut bli så att de aldrig kommer att ha en "riktig dator".

Citat:

Flertal av hans kompisar som kommer på besök vill dock sitta vid datorn och spela hellre än vid TVn, har ändå en 65" LG Oled, så ingen dålig tv, ser bra ut, vi har några lego spel, några mario spel och lite annat, så finns ju möjligheten.

Jo men det är väl noveltyn liksom. Sonens kompisar här vill gärna spela XB för det är det inte många som har, men de är inte så intresserade av Switchen för en sådan har de ofta hemma eller så har de spelat hemma hos andra.

Citat:

Jag tror det som isf styr var spelandet landar i framtiden är till en början såklart föräldrarna, men så länge det finns kvar pc gamers så kommer förhoppningsvis mobilspelande/konsolspelande barn också hitta tjusningen som en stationär gaming pc ger, för att senare när de har möjligheten gå in på den vägen själv. Vet att flera av de äldre barnen i området som bara har xbox eller playstation, hellre skulle ha en stationär, då de ibland frågar mig om råd och vad det kostar att skaffa.

Tja, jag vet inte. När jag var yngre var ju den stora dragkraften med en dator piratspel. Den var dyr i inköp redan då, relativt konsoler, men spelen var ju "gratis" så det jämnade ut sig mer. Nu vet jag inte om "dagens ungdom" piratar så mycket, det känns mer som om de spelar Fortnite eller liknande spel som är gratis men lever på prenumerationer och/eller mikrotransaktioner, eller förstås Minecraft, men de går ju att spela på alla möjliga enheter.

Citat:

Tyvärr så är ju datorkomponentstillverkarna även en stor bov i varför allt färre väljer att köpa en stationär PC, förutom att många tycker de tar upp plats, så om man kollar på kostnaden för en dator idag och för 20 år sen, så vill jag minnas att en en high-end dator låg på ca 20-25k, kommer ihåg en polare vars farsa som köpte en dator med XP för 25k, den var då enligt hans far iaf, det bästa man kunde få (tas med en nypa salt, men helt klart high end).

Jo, man fick ju en dator som kunde hantera spel rätt bra för typ 6-7000, idag räcker det knappt till grafikkortet (och jag är medveten om inflationen, men datorer och komponenter låg ju länge utanför det liksom, de höll ungefär samma pris från 486-tiden och fram till för kanske tio-femton år sedan).

Men en aspekt är ju att man "förr" ofta hade en stationär dator hemma vare sig man spelade på den eller inte, sen tog laptops över och då var det inte bara att köpa till ett grafikkort längre liksom, och nu är vi nästan förbi det då många (mindre teknikintresserade) inte ens har en laptop längre utan sköter allt sånt via en surfplatta eller telefonen.

Citat:

Kikar du på en dator idag i high-end/entusiastsegmentet så ligger datorerna på dubbla det.
Kollar du SCBs statistisk över vad pengarna var värda 2002 jämfört med nu, så är det inte en 100% ökning, utan strax under 45%.
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/prisomra...
Utan tveksam så drog crypto upp priserna, 2014 köpte jag ett EVGA GTX 980 Classified för 7000kr. Cremé de la cremé av GPUer. Knappt 8500kr i dagens värde.
2017 köpte jag ett MSI GTX 1080ti Gaming X för 8000kr. Det hade varit inte ens 9400kr idag.

Även om det går att bygga en 1080p gaming rigg för drygt 8000kr (med en APU) för 60 FPS, så är det ju tyvärr inte svårt att förstå varför många väljer 4k gaming på en 55"+ TV istället, även om de måste betala en månadsavgift för att spela online, samt att spelen är dyrare.

Nej, på totalen är det ju inte så dyrt, om man ser till kvaliteten på spelen i alla fall.

Citat:

Jag har inget emot konsoler, men för mig är konsole gaming synonymt med ett gäng polare i soffan, co-op / splitscreen på tvn och gött irl häng. Därav att jag har en Switch och inte ett PS eller Xbox.

Jo men vi är alla olika. Jag har alltid växlat mellan konsol och PC. När jag var yngre bodde jag växelvis hos morsan och farsan, och då var det dator hos farsan och Nintendo hos morsan. Sen när jag började tjäna pengar själv blev det mer växlande. Mycket var det ju att konsolerna var grymma när de var nya, men efter ett par tre år så var de inte så imponerande längre så då blev det en investering i datorn istället, och så vidare.

Citat:

Jag tycker det är trist att de verkligen försöker föra PC-gaming till en klassfråga då det länge inte kostade särskilt mycket mer än konsolspelande, framförallt inte om man räknade på en tv till med, men även dyrare spel och månadskostnader.
Själv så hoppas jag att 4000 säljer dåligt så de ser att gaming har ett pris och vi har nått dit nu, bara då kommer de sluta öka kostnaden så brutalt för varje ny generation.

Ja vi får se, billigare grafikkort vill vi ju ha allihop men samtidigt har de ju sett lite var gränserna för vad folk är beredda att betala ligger nu. Samtidigt är det ju mer saker som spelar in, som att man tidigare bara behövde övertyga "farsan" om att köpa ett grafikkort, kanske i julklapp eller så, till hans "kontorsdator" för att få en hyfsat kompetent speldator medan man idag behöver köpa en hel dator. Medan de flesta ändå har en TV och är den hyfsat ny så är den ju en grym skärm för spel, med VRR, OLED och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Egentligen handlar det väl inte om det är dyrt eller ej, utan hur mycket det skiljer mot alternativen, vilket visserligen är en bra indikation om något är dyrt förstås. Men om du köper en PC så behöver du ändå betala för spelen så hårdvaran är ju bara grundkostnaden liksom. Med streaming så är initialkostnaden väldigt mycket lägre, hur mycket beror förstås på tjänst och krav. Ska du spela MS streamade spel på din telefon eller surfplatta så behövs i teorin inget mer, men en kontroll är ju verkligen att rekommendera, och på en Android TV-enhet behövs en kontroll förstås, men det är också allt.

Stadia var ju bra ur denna aspekt, var de gjorde bort sig var ju för spelen. Antingen fick man betala en hyfsat dyr prenumeration för ganska få spel, och/eller så fick man köpa spelen separat bara för den plattformen ofta dyrare än till andra plattformar.
Jo, den där linjen har jag fått några gånger också, men bara när bandbredden har varit begränsad på något sätt, oftast för att sonen streamar något annat på någon annan enhet som verkar få högre prioritet i det lokala (trådlösa) nätet vad jag kan se, men det kan säkert bero på bandbreddsproblem på andra delar av nätet också.
Min upplevelse är att barn, precis som vuxna, har gått mer åt olika håll. Några går all-in på PC Gamer-grejen och så, men många har gått åt andra hållet och rör knappt en dator mer än för typ läxor, om ens då. Nästan alla barn lär ju sig hantera en enhet med touchskärm först idag, ofta är det vad de använder upp till typ "mellanstadiet" då de kanske får en Chromebook från skolan eller så.

Det tar väl till det som finns hemma och det baseras väl delvis på vad föräldrarna har för intresse men givetvis också för vad de själva fastnar för. Hemma har vi en surfplatta som ligger oanvänd medan laptopen används desto flitigare till film, serier och spel. Blir Sims och Robolox för dottern på datorn och så lite andra spel via konsol eller moln. Hon är väldigt casual, men har inga problem att använda en dator.

En surfplatta är ju lite mer användarvänlig annars för de yngre så jag kan förstå om många mindre föredrar den framför en pc/mac. Dottern går ju i mellanstadiet. Så det kanske är i den åldern en klassisk dator börjar används lite mer generellt?

Jag var iofs själv runt 10 när vi började att använda en pc i hemmet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Köper hellre spel och musik på skiva så man äger det eller digitalt på till exempel steam, men absolut streamingtjänster fyller sin funktion och det kan vara ett substitut till andra alternativ, men jag tycker inte det är rätt väg att gå helt enkelt när det kommer till spelande imo

Betalar gärna en krona eller två mer för andra alternativ

Ah, jag håller med. Jag drog slutsatsen att du föredrog konventionell TV. Ber om ursäkt.
För spelande tror jag att streamingtjänster kan bli aktuellt längre fram. Redan i dag så köper du ofta en licens men använder din egen hårdvara för att spela. Den licensen kan de dra tillbaka lite hur de vill och vissa bolag har så gjort redan i dag.

Skulle det innebära marginell latensökning för streaming av spel i framtiden så kan det vara en mer prisvärd lösning för många.

Men en sak är säkert, "äganderätten" vill "eliten" urvattna på alla plan. Vad gäller fordon, media, boende och så vidare. Normalt folk skall hyra/leasa, de tjänar mer pengar på det viset. Allt går mot ett sådant samhälle, det tvingar folk till att alltid springa i ekorrhjulet.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F