Varför stjäl folk mobiltelefoner?

Permalänk
Medlem

Varför stjäl folk mobiltelefoner?

Hoppas ingen tror att jag har skumma avsikter, och jag kanske visar på en gigantisk blind fläck nu, men varför stjäl folk mobiler? Iphone går ju att bricka på distans. Och Android kanske har nåt liknande och om inte annat så finns väl en find my phone feature som borde göra tjuven nervös hela tiden. Kanske är gammal men jag fattar inte...

Permalänk
Medlem

Har förstått att de plockas sönder och säljs i delar utomlands.

Sen kan de förstås alltid användas till att scamma folk, typ på blocket eller whatever.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Finns många orsaker. För delar, för scams, skicka till andra länder mm.

Sambon fick en stulen, två dagar senare var den i Rumänien. Vi körde IMEI block på den osv men verkar inte gjort mycket.

Nu har hon iallafall lösenord på telefonen så den inte är öppen hela tiden...

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Finns många orsaker. För delar, för scams, skicka till andra länder mm.

Sambon fick en stulen, två dagar senare var den i Rumänien. Vi körde IMEI block på den osv men verkar inte gjort mycket.

Nu har hon iallafall lösenord på telefonen så den inte är öppen hela tiden...

Har för mig att IMEI-block bara är en svensk grej, som operatörerna själva finulat ihop. Kan ha fel dock.

EDIT: fel av mig, men fortfarande landspecifikt:
IMEI.info: If your phone is stolen or lost, you may report your IMEI number and block it. As a result, your device won’t operate in the country in which it was registered (if it is reported and blocked by one operator, all other operators from a given country are required to block the device as well).
https://www.imei.info/faq-stolen-lost-phone-block-the-imei-nu...

Visa signatur

---

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Är hitta min telefon igång också så är väl telefonen krypterad med. Samt att det inte går att komma in i den utan faceid / fingerprint / kod. Skulle man återställa den så brukar inte det gå ändå heller eftersom man måste ha inlogget till google kontot / apple kontot.
Tycker med det är konstigt att man snor telefoner, kommer ju aldrig gå att sälja den.
Men visst är kanske för reservdelarna som någon annan skrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Är hitta min telefon igång också så är väl telefonen krypterad med. Samt att det inte går att komma in i den utan faceid / fingerprint / kod. Skulle man återställa den så brukar inte det gå ändå heller eftersom man måste ha inlogget till google kontot / apple kontot.
Tycker med det är konstigt att man snor telefoner, kommer ju aldrig gå att sälja den.
Men visst är kanske för reservdelarna som någon annan skrev.

Bara om du faktiskt har lås på telefonen, många kör ju utan så den är öppen hela tiden.

Det säljs stulna telefoner hela tiden i Sverige så det går ju. Öppnar du blocket lär du se hundratals kanske tusentals stulna telefoner till salu.

En kompis i Stockholm har blivit av med fyra iphones under 2022 så det finns absolut en marknad.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Såg något på youtube om detta, det verkade i vissa fall gå att låsa upp och återställa telefonen även om den är spärrad. Sen verkade som att många telefoner skickades till Kina, lite oklart vad som hände med dem där.

Permalänk
Medlem

Passande nog dök precis den här videon upp bland Youtube-rekommendationerna ^^

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

En kompis i Stockholm har blivit av med fyra iphones under 2022 så det finns absolut en marknad.

Hur oaktsam är man om man blir av med 4 mobiler på mindre än ett år?

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

IEMI spärr funkar bara delvis. Har vi tex Tele2 som opererar i hela Europa då blir telefonen spärrad i just Europa. Men i Asien och Afrika funkar den hur bra som helst.
Dessutom finns det programvara för att nollställa telefoner, olagligt, men vem fan bryr sig i typ Indonesien

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Hur oaktsam är man om man blir av med 4 mobiler på mindre än ett år?

Han dricker alkohol på helgen, då blir det så.

Vaknar på söndagen och allt han hade på sig är borta.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Han dricker alkohol på helgen, då blir det så.

Vaknar på söndagen och allt han hade på sig är borta.

Då kanske lösningen vore att inte supa sönder huvudet istället för att konstant köpa nya telefoner

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Då kanske lösningen vore att inte supa sönder huvudet istället för att konstant köpa nya telefoner

Folk kan ju ändå sluta sno andras saker, bara för att man är full förtjänar man väl inte att bli av med allt man har på sig?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Hur bra fungerar det när man skickar en signal så att mobilen ska bricka?
När min Xperia blev stulen för 6 år sedan så skickade jag en sådan signal som ska göra mobilen obrukbar.
Synd att det inte finns någon signal som får batteriet att explodera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Dessutom finns det programvara för att nollställa telefoner, olagligt, men vem fan bryr sig i typ Indonesien

För iphone med senaste iOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

För iphone med senaste iOS?

Tar inte gift på det, men kan man hacka encrochat, så kan man säkerligen gå runt iOS.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Tar inte gift på det, men kan man hacka encrochat, så kan man säkerligen gå runt iOS.

Jävla skillnad på de två dock.

På Enchrochat tog väl sig polisen in i servrarna och tog allt trafik den vägen (och bakväg på alla telefoner).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Har för mig att det är mest unga/ungdomar/skolbarn som stjäl/får sina mobiler stulna. Har aldrig själv upplevd att få mina telefoner stulna.

Om jag får min stulen en dag ser jag det bara som en utmärkt ursäkt att få en ny spännande telefon då jag oftast är alldeles för snål att uppgradera när allt väl funkar, brukar ha telefonen tills den vittrar sönder av sig själv.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av BergEr:

Bara om du faktiskt har lås på telefonen, många kör ju utan så den är öppen hela tiden.

Det säljs stulna telefoner hela tiden i Sverige så det går ju. Öppnar du blocket lär du se hundratals kanske tusentals stulna telefoner till salu.

En kompis i Stockholm har blivit av med fyra iphones under 2022 så det finns absolut en marknad.

Sorry men blir fan förbannad på folk som gör så.
Vi kör typ O365 på de flesta av våra kunder och där är det tvingat att köra med minst kod annars kan dem inte ens använda mailen.

Jag har aldrig heller fått någon mobil stulen.
Men polaren fick sin stulen när han var i Grekland för nått halvår sen.

Samma polare har även supit bort telefonen när vi var typ 17 eller 18. Tappade den på en buss station eller nått.
Men den telefonen fick vi faktiskt tillbaka. Den som hittade den ringde runt till de senaste använda numrena så bestämde träff så man kunde hämta den. Det lär du dock inte hända nu längre (good old days)

Skrivet av BergEr:

Jävla skillnad på de två dock.

På Enchrochat tog väl sig polisen in i servrarna och tog allt trafik den vägen (och bakväg på alla telefoner).

Fast det var väl Enchrochat som var skapat av FBI till att börja med? Var ju gjort så de kunde backdoora det satan för att ta fast massa. Var ju därför de slog till samma dag över hela värden typ. För efter det så var det nog inga kriminella som kommer använda det.

Använder ni förresten O365 så kan ni wipa telefonen där med. Oklart dock om man kör med personal.
Är det företag så kan man be admin fixa det