kan tv påverka hemmabio ljud ?

Permalänk
Medlem

kan tv påverka hemmabio ljud ?

hejsan har en konstig fråga men kan ens tv påverka hur ljudet från hemmabion är om det är anslutet via arc ? tycker att jag får bättre ljud från hemmabion när jag ansluter min dator till den med aux.
kan vara jag som bara blivit knäpp men känns som basen speciellt blir mycket bättre och ljudet i säg mycket klarare och högre.

Permalänk
Medlem

Ja. Allt ljud förändras över olika anslutningar. Lita på dina öron.
Vet inte vad ARC är men aux från datorn använder du ditt ljudkorts DA-omvandlare.
Det som sitter i din dator alltså.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

ARC är ju digitalt hela vägen, lämnar behandling av signalen till din hemmabio. Förutsatt att allt är korrekt inställt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1llone:

Ja. Allt ljud förändras över olika anslutningar. Lita på dina öron.
Vet inte vad ARC är men aux från datorn använder du ditt ljudkorts DA-omvandlare.
Det som sitter i din dator alltså.

ARC - Audio return channel
TS menar alltså då hdmi med ARC funktion.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Så om jag spelar spotify via min ps4 pro som är kopplad till tvn med hdmi.
Och hemmabion som är kopplad till tvn via hdmi arc då används min tvs ljudkort ?
Så detta hade varit smartare kanske att koppla hemmabion till ps4 pro med en optisk ljudkabel ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

Så om jag spelar spotify via min ps4 pro som är kopplad till tvn med hdmi.
Och hemmabion som är kopplad till tvn via hdmi arc då används min tvs ljudkort ?
Så detta hade varit smartare kanske att koppla hemmabion till ps4 pro med en optisk ljudkabel ?

det borde vara digital signal i båda fallen så länge inte TV:n eller Receivern hittar på något... och optisk har sämre bandbredd och stödjer färre ljudformat... (även om nu vanlig ARC nog inte stödjer så mycket mer än optisk - om det inte är eARC)

Förslag till alternativ: beroende vad du har för hemmabio receiver så kanske du kan koppla PS4 pro mfl till hemmabion istället och låta den gå till TV:n? Du måste ju inte använda ARC-funktionaliteten bara för att den finns

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

Så om jag spelar spotify via min ps4 pro som är kopplad till tvn med hdmi.
Och hemmabion som är kopplad till tvn via hdmi arc då används min tvs ljudkort ?
Så detta hade varit smartare kanske att koppla hemmabion till ps4 pro med en optisk ljudkabel ?

Nej. Om du ställt in TVn rätt skickas ljudet vidare till din hemmabio utan att TVn påverkar signalen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

Så om jag spelar spotify via min ps4 pro som är kopplad till tvn med hdmi.
Och hemmabion som är kopplad till tvn via hdmi arc då används min tvs ljudkort ?
Så detta hade varit smartare kanske att koppla hemmabion till ps4 pro med en optisk ljudkabel ?

Då använder du din hemmabio-receivers DA-omvandlare. Om du har en lite finare receiver så har du garnaterat bättre omvandlare i den än i ditt playstation eller i din tv.

Men bra omvandling kostar litet idag och det som skiljer är mer de analoga kretsarna.

AD/DA omvandlarna är lågspänning och signalen måste bearbetas för att nå högtalare. Även högtalare kan ha omvandlare i sig.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1llone:

Då använder du din hemmabio-receivers DA-omvandlare. Om du har en lite finare receiver så har du garnaterat bättre omvandlare i den än i ditt playstation eller i din tv.

Men bra omvandling kostar litet idag och det som skiljer är mer de analoga kretsarna.

AD/DA omvandlarna är lågspänning och signalen måste bearbetas för att nå högtalare. Även högtalare kan ha omvandlare i sig.

Testade att köra ett 5.1 surround test på youtube och när den skulle ta bakhögtalarna och basen var där inget ljud fast att allt är inkopplat rätt.
När jag är inne i hemmabion och kör testton har jag ton på alla högtalare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ca1P3:

Testade att köra ett 5.1 surround test på youtube och när den skulle ta bakhögtalarna och basen var där inget ljud fast att allt är inkopplat rätt.
När jag är inne i hemmabion och kör testton har jag ton på alla högtalare.

Youtube stödjer bara stereoljud i distributionen så ska du ha surrond är det Dolby Pro Logic eller liknade matrissystem som gäller, däremot har ljud till basmodulen inget med det att göra eftersom det sker helt i dekodern och basen ingår alltid i framkanalerna, ".1 kanalen" är inte bas utan LFE.

Youtube TV erbjuder däremot diskreta 5.1 ljudformat men det tjänsten är inte samma sak som Youtube och du borde veta om du lyckat fixa ett abb på denna sida Atlanten.
Available in the U.S.... Base Plan $64.99/mo
https://tv.youtube.com/welcome/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1llone:

Då använder du din hemmabio-receivers DA-omvandlare. Om du har en lite finare receiver så har du garnaterat bättre omvandlare i den än i ditt playstation eller i din tv.

Nja, signalen är ju digital hela vägen i de exempel han nämner, så DA-omvandlaren borde aldrig vara involverad.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nja, signalen är ju digital hela vägen i de exempel han nämner, så DA-omvandlaren borde aldrig vara involverad.

Den måste ju bli analog nån gång för att högtalaren ska kunna spela upp ljudet, så då blir ju DA:n i hemabion/ljudsystemet

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av lollol7:

Den måste ju bli analog nån gång för att högtalaren ska kunna spela upp ljudet, så då blir ju DA:n i hemabion/ljudsystemet

Ja ännu är vi inte uppe i molnen.... Men snart så ? : )

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av lollol7:

Den måste ju bli analog nån gång för att högtalaren ska kunna spela upp ljudet, så då blir ju DA:n i hemabion/ljudsystemet

Ja förlåt jag läste slarvigt o tänkte snett
Jepp dac:en som sitter innan förstärkaren till högtalarna måste förstås jobba!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.