Snabbkoll: Har du bytt till Windows 11?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Har du bytt till Windows 11?

Den här veckan fyller Microsofts senaste operativsystem ett år. Har du hoppat på tåget ännu eller är du kvar på tidigare version?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nej, Win10 är fortfarande bättre så jag stannar där tillsvidare.

Permalänk
Medlem

Om Windows 11 skulle:

1. Inte förstört Taskbaren
2. Fungerat på äldre hårdvara

Skulle jag nog testat Win 11, men nu är det en nedgradering enligt mig.

Kör en Win 11 på Virtualbox för att testa tredjepartprogram för att återskapa taskbaren. men än så länge känns det för tidigt att byta.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Som vanligt installerade jag det så fort jag kunde... på jobb-PCn
Sen när det kändes hyfsat stabilt, installerade jag det hemma också.

Det har fungerat som 10 fast lite bättre här och var.

Stör mig dock på att Bluetooth headset måste välja mellan Mic+Kasst Ljud eller Ingen Mic+Bra Ljud.
Det är ju ett känt problem som man kunde lösa på något sätt i 10 genom att avaktivera Phone Communication eller vad det hette, men i 11 finns det inte separata enheter för detta verkar det som.

Jag använder nästan aldrig mic, så det är inte så illa just nu, men ändå störande de gånger man behöver den.

Sen är det lite jobbigt när man får klicka en extra gång på högerknappsmenyn för att få upp extra val från program som inte har uppdaterats till att ligga i nya layouten. Inte heller så ofta jag behöver göra det, men iaf.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Nix, jag uppgraderade direkt från Windows 7 till Linux istället.

Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux

Permalänk
Medlem

Jag har inte uppgraderat. Jag använder Linux till vardags och Windows 10 till spel endast. Min linuxversion (MX-Linux) stöder inte microsofts krav på secure boot vilket innebär att för att köra W11 så måste jag in i bios varje gång för att aktivera det respektive avaktivera det när jag ska boota till Linux. Så, med tanke på vad jag använder windows till så ser jag det inte värt besväret att använda Windows 11.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Den här veckan fyller Microsofts senaste operativsystem ett år. Har du hoppat på tåget ännu eller är du kvar på tidigare version?

Läs hela artikeln här

Dual-boot. Win10+win11. En nvme för vardera system per burk.
Äldre maskinerna har win10 då dessa inte "klarar" win11. (Core i, gen 4).
Laptopen enbart win11.
Pro allihop, utom laptopen som har home. Funderar på skaffa pro-licens på ebay till den för några pund. (£2). Men använder rätt sällan den burken, mest på sommaren utomhus. Ogillar win11, ändringarna i menyer etc. Men har ogillat alla ändringar (i början) på varje generation windows sedan windows 2.

Permalänk
Medlem

På en dator som uppfyller hårdvarukraven så har jag inte sett någon anledning att inte uppgradera till Windows 11, på en äldre maskin körs Windows 10 för jag ser ingen anledning att antingen tvinga in en uppgradering eller byta hårdvara.

(Dock kräver ju 11 en startmenyersättning för att vara brukbart.)

Sedan känner jag väl att mitt intresse för Windows krymper allt mer, oavsett version.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

43% förtillfället med Win 11, mera än väntat faktiskt. Själv kommer jag dröjja ett tag eller hoppa direkt till Win 12 kanske, gissar det blir lite mera likt 10:an (fokus på produktivitet, medan 11:an är mera focus på design). Det jag stör mig mest på 11:an är att komma åt vissa inställningar kräver en massa extra klick, speciellt special ljudinställningar då man tidigare kom åt t.ex. Dolby Atmos för hörlurar direkt med ett enda högerklick över högtalarsymbolen, finns andra exempel också men att ändra detta så är som att navigera i en jungel via ljudinställningarna med massa klick hit och dit förrän man hittar fram.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Tidigare har jag uppdaterat då det krävts för stöd för nya versioner av DirectX eller drivrutiner för spelhårdvara. Men jag har inte sett något krav eller fördel för spelande med Win 11. Så varför då ändra i något som funkar? Dessutom dyker ju nyheter upp om att Win 11 har sämre prestanda. Så länge det inte ger mig nån fördel så ser jag ingen vits.
Annars har jag tidigare inte haft något emot att uppdatera, men först på tåget har jag aldrig varit. Alla andra får gärna vara betatestare åt mig så hoppar jag på när jag ser NÅN fördel, eller jag måste (Win10 EOL).

Permalänk

Körde Win XP så långt det gick och sedan motvilligt gick över till Win 7, när MS flaggade för att de skulle sluta ge support för Win 7 uppgraderade jag till Linux.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Medlem

Gillar.. hmm.. flowet i Win 11. Fina animationer, typ. Snyggt gränssnitt. Jag kan inte riktigt peka på någon *funktion* som blivit bättre eller som jag använder.

Startmenyn i Windows 11 är ganska kass bara. Gillade grid-nätet i Windows 10 där man kunde ha saker mer eller mindre som man ville ha dem. Här har jag bara någon slags satt mängd med appar som ska visas och som är väldigt dryga att sortera runt. För att inte tala om "rekommenderat"-sektionen som jag inte vill ha men som tar upp plats även när den stängs av.

Nu fick jag H2-uppdateringen igår så har inte riktigt verifierat om dessa problem finns kvar. På dagarna kör jag MacOS.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Snusfri

Saknar alternativet "delvis" då jag kör 11 på mina 2 laptops medans 10 rullar på ws och Linux samt bsd på servrarna.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

De flesta sprillans nya exklusiva datorer för långt över 20 000kr som jag känner till installeras fortfarande med Windows 10. Orsaken är man vill inte stöta på något kompilatetsproblem och man låter andra få vara betatestare.

Permalänk
Inaktiv

En "dealbreaker" för mig med WIn11 är avsaknad av folder icons. Dröjde ett par år innan Win10 var bra också, så kanske blir lagom att göra en merge i samband med att updates slutas rullas ut till 10:an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Om Windows 11 skulle:

1. Inte förstört Taskbaren
2. Fungerat på äldre hårdvara

Skulle jag nog testat Win 11, men nu är det en nedgradering enligt mig.

Kör en Win 11 på Virtualbox för att testa tredjepartprogram för att återskapa taskbaren. men än så länge känns det för tidigt att byta.

Fungerar gör det ju, man behöver bara ta sig runt spärren. Kört på allt från Core2quad till intel i5 3rd gen och AMD Phenom2 till FX (bulldozer?). känns mer "snappy" än win10 fast kan vara placebo.

På min main PC kör jag dock fortfarande win10 tills jag känner mig mer van från mina test system.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Lite både och nu. Min stationära har win 10 då jag inte ser anledningen att byta än (spelar mest). Men köpte en gaming laptop begagnad just och den har win 11, lite roligt att testa men har inte gjort så mycket i windows än.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Nej. Ser inte vad det skulle ge mig, förutom eventuella problem.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Min taskbar sitter på vänster sida på min vänstra skärm. Om det funkar i Win 11 så kan jag överväga, sist jag kollade så var det någon docka som skulle sitta i underkant på skärmen...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Ser i dagsläget noll vits med att ge mig på W11. Jag har enbart datorn för gaming och enligt mig erbjuder W11 inget som W10 inte erbjuder. Förutom risken för buggar och problem då dvs. Så nej tack. Stannar kvar tills vidare.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Kört Windows 11 i ett år nu utan några som helst problem på både min Stationära dator och laptop.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Har testkört Windows 11 på ett antal datorer sedan förra hösten. När jag fixade en gammal laptop till min pappa, så fick den även Windows 11.

Däremot ser jag inget skäl till att köra Windows 11 själv. Väntar på att det ska komma som LTSC-utgåva först.

Ser inte vad Windows 11 tillför som inte macOS eller Ubuntu redan gör bättre. Windows 10 LTSC har jag mest kvar av gammal vana.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Fungerar gör det ju, man behöver bara ta sig runt spärren. Kört på allt från Core2quad till intel i5 3rd gen och AMD Phenom2 till FX (bulldozer?). känns mer "snappy" än win10 fast kan vara placebo.

På min main PC kör jag dock fortfarande win10 tills jag känner mig mer van från mina test system.

Japp, går ju att installera om man vill på äldre hårdvara. men på main vill jag nog inte det tack vare andra saker (läs taskbar, m.m.)

Jag testar ju lite windows 11 ibland på Virtualbox och som du säger känns t.om den lite rappare när man grejar runt fast man har den Virtual. Lite konstigt.
Funderar på om man ska börja köra på Win 11 nu när man vilar på köpknappen till en Zen4 eller 13XXX, och sedan köra Windhawk eller ExplorerPatcher för att få tillbaka namnen på taskbaren.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk

Jag är sugen. Kul med nyheter, men som många säger känns det som att det bara är en sämre version av W10 på alla plan. Vissa appar som inte fungerar, bökigare att göra och komma åt olika saker i jämförelse med W10 osv. W11 kan man eventuellt ge att det ser snyggare ut - men det är allt.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har bytt på laptopen. Inte på stationära datorn ännu.

Det fungerar fint på laptopen, men jag vill ha kvar en klocka i operativsystemet med sekundvisare när jag håller på med loggar vilket w11 inte tillåter.

Förstår inte rikitgt varför MS förbjudit sekundvisare i windows 11 (alltså inte bara tagit bort UI-inställningar utan också stängt av möjligheten till registerhack för att få igång sekundvisare som funkade i preview build men sedan dödades vid skarp lansering - och inga sekundangivelser i CMD/powershell längre).

Sedan är jag lite fundersam över att ingen annan verkar sakna sekundvisaren ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag hade massor med problem i början när jag gick över från win 7 till 10, och eftersom win 10 idag funkar jättebra är jag inte sugen på att byta innan jag måste. Version 11 får vara hur fint det vill på ytan, men det verkar ju faktiskt just bara vara just det som introducerats.

Permalänk
Medlem

Kör win10 till EOL och väljer sen mellan linux eller win11. Än så länge lutar det åt linux

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Kör Win 11 på min stationära hemma samt mina 2 jobbdatorer. Funkar rätt bra, förutom att startmenyn kan stå och tugga och få problem med indexeringen på alla 3.
Gillar senaste 11-uppdateringen till min hemmadator, nu kan man lägga program/appar i mappar äntligen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem

Nej, W10 fortfarande.

Kravet på TPM, och MS-konto för installation, är två showstoppers för mig. TPM är en obehaglig funktion. Det kommer inom kort bli på datorn som det redan är på mobiler, att jag som användare inte själv bestämmer vad som körs och görs.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag har bytt på laptopen. Inte på stationära datorn ännu.

Det fungerar fint på laptopen, men jag vill ha kvar en klocka i operativsystemet med sekundvisare när jag håller på med loggar vilket w11 inte tillåter.

Förstår inte rikitgt varför MS förbjudit sekundvisare i windows 11 (alltså inte bara tagit bort UI-inställningar utan också stängt av möjligheten till registerhack för att få igång sekundvisare som funkade i preview build men sedan dödades vid skarp lansering - och inga sekundangivelser i CMD/powershell längre).

Sedan är jag lite fundersam över att ingen annan verkar sakna sekundvisaren ;).

Det är väl bara järnvägare som behöver sekundvisare?
Skämt o sido så har jag inget behov av den iaf, men jag håller ändå med dig att det är oerhört märkligt av Microsoft att ta bort möjligheten att ha sekunder om man nu vill det. Går det förresten ens att ha datum utan registerhack? Vill minnas jag fifflade med det förr när jag fotograferade mycket o tyckte det var smidigt att snabbt kunna se datum för att döpa dagens fotomapp.
Är ju massvis med såna små o stora nergraderingar som Microsoft gjort av väldigt oklar anledning o som gör att jag stannar kvar på Win10. Det funkar alldeles perfekt för mig så ser noll anledning att uppgrada. Iofs krävs det rätt mycket tredjepartsprogram för att jag ska vara nöjd med tian, men elvan kräver ju desto fler ändå för att just laga alla dess småfel dom introducerat.