Snabbkoll: Har du bytt till Windows 11?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ok, men det i sig är ju lite suspekt för en vaken motpart.

Nåja, det här handlar inte om skillnaden mellan mobiler, utan om vad som kan göras med TPM och vad som redan är verklighet med motsvarande lösningar i mobilvärlden.

Min uppfattning är nog att mobilvärlden varit mer proaktiv med säkerhet i många aspekter jämfört med PC-världen (som domineras av Microsoft), så det är inte så konstigt att vi ser nya säkerhetslösningar rulla ut. Personligen tycker jag att TPM är det största lyftet för säkerhet på PC med tanke på hur vanligt det är med t.ex. virus som genererar ransomware-attacker idag.

Om man har kört Windows Defender förekommer det ju dialogrutor som varnar för vissa typer av programvara i stil med trainers till spel så att man får en chans till att säga ja till exekvering, vilket sker i en UAC-sandbox så att programvaran inte bara kan klicka på knappen själv innan användaren ser den. I det fallet har användaren haft möjligheten att välja vad man vill göra, om än med ett extra steg, vilket förhindrar en mängd klassiska attacker utförda av ryska tonåringar.

Sen kommer givetvis säkerhet fortsatt vara ett problem eftersom malwares i många fall installeras av användaren själv genom att de gått på något bedrägeri byggt på urkundsförfalskning och installerar 'polisens program' för att undvika att få böter och/eller bli kallad till rättegång eller liknande trams, och det kommer nog ta ett par generationer människor till innan den sorts attacker minskar.

Som power user ser jag liten risk för att vi skulle hamna i någon slags orwellsk datortillvaro den närmaste framtiden på den lokala maskinen, trots att det är att faktum på nätet sedan länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nej, W10 fortfarande.

Kravet på TPM, och MS-konto för installation, är två showstoppers för mig. TPM är en obehaglig funktion. Det kommer inom kort bli på datorn som det redan är på mobiler, att jag som användare inte själv bestämmer vad som körs och görs.

MS-konto går att skippa, jag installerade utan, men minns inte hur jag gjorde.

Microsoft vill VERKLIGEN att man ska skaffa ett förbannat konto, men det vill VERKLIGEN inte jag.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Givetvis 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

MS-konto går att skippa, jag installerade utan, men minns inte hur jag gjorde.

Microsoft vill VERKLIGEN att man ska skaffa ett förbannat konto, men det vill VERKLIGEN inte jag.

Det gick inledningsvis men det ska inom kort, eller har nyss, blivit ett absolut krav.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

MS-konto går att skippa, jag installerade utan, men minns inte hur jag gjorde.

Microsoft vill VERKLIGEN att man ska skaffa ett förbannat konto, men det vill VERKLIGEN inte jag.

Vill heller inte det, men har blivit så ändå. (Slarv från min sida vid installation). Fördelen är att man slipper minnas licensnycklarna till OS. (Jag har tappat bort flera nycklar genom åren. Kan exempelvis inte hitta min 3.11-nyckel. Fast det hjälper ju inte just där...)

Ogillar windows bloat och reklam, win11 har en massa. (Som man rensar bort efter installation, men tar ju sin lilla tiiid..)

Minns jag rätt, ska man inte ha nätverket inkopplat vid installation (av windows 10), vid windows 11 visade Jay hur man gör.

Permalänk

Japp, men bytt tillbaka till Windows 10 igen.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi | 32GB DDR4 | Sapphire NITRO+ RX 6900 XT SE | 27" LG UltraGear 27GL83A-B | openSUSE Tumbleweed / Win 10 Pro
Laptop: Lenovo Legion Y520 | Core i5-7300HQ | 16GB DDR4 | Geforce GTX 1060 Max Q | Fedora Linux

Permalänk
Medlem

Kommer det en Win 11 LTSC så kan jag tänka mig att hoppa över. Men som det är nu så hoppar jag över det.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Include:

Windows 11 är som en bättre version av Windows 10, snyggare och bättre GUI, och lika bra eller bättre på alla punkter.

Att ha mindre o sämre funktionallitet i t ex taskbaren är enligt dig bättre alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det gick inledningsvis men det ska inom kort, eller har nyss, blivit ett absolut krav.

Suck, fan ta MS (och Google och Apple och alla andra rövhattar som kräver konto). Frågan är om man kan komma undan genom att sätta upp minsta enklaste Windows-AD och logga in med AD-användare istället.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Undvik vara betatestare till in i det sista.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Inte på min gaming rigg (röstade efter detta), men på min Surface Pro 7.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Har läst detta förut. Har du någon bra länk där jag kan läsa om hur man gör för att hoppa förbi TPM och kravet på Windows-login?

Rufus är din vän!

https://www.ghacks.net/2022/03/04/rufus-3-18-adds-support-for...

Permalänk
Medlem

kört Windows 11 med lokalt konto sen det släpptes och tycker det är lika bra som Windows 10 fast lite snyggare, taskbar, menyn, högerklicksmenyn åkte ut det det första jag gjorde nästan, har kört startisback/startallback sen windows 8, Win8 och 8.1 var dock väldigt kortlivad då absolut ingenting kan få dessa att fungera bra...

Skrivet av Gurrrra:

Att ha mindre o sämre funktionallitet i t ex taskbaren är enligt dig bättre alltså?

Är ju nått som går att fixa till på några minuter så det blir bättre än Windows 10 och 11
Skulle aldrig köra detta stock på varken Windows 10 eller 11

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Att ha mindre o sämre funktionallitet i t ex taskbaren är enligt dig bättre alltså?

Personen i fråga har lättare att nyttja nya system 😊

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Avstängd

Ja, har bytt, och har mer problem generellt med win10 och 11 än XP och 7an.
Hade förhoppning f.ö. att direct storage spelen skulle komma snabbare. Men nix.

Skrivet av Gurrrra:

Att ha mindre o sämre funktionallitet i t ex taskbaren är enligt dig bättre alltså?

Som gjort av människor som hatar människor.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Har Windows 11 på en laptop som jag använder sällan. Dom datorer jag använder mest är en hemmbyggd i9, imac och macbok air 11" ( äldre modell ) alla dom kör jag ubuntu i olika versioner. Sedan har jag en speldator laptop med i7 och 3070 grafik, den kör Windows 10 och sedan har jag en macbook pro ifrån 2015 , den kör Mac OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Include:

Konstigt att folk på Sweclockers är så konservativa Ingen kritik riktat mot någon, men det är lite förvånande.

Det handlar kanske inte nödvändigtvis om konservatism utan om en skepsis att hoppa på Microsofts senaste bandvagn när förbättringar mäts i decimaler och samtidigt begränsar valmöjligheter på rent personliga preferenser kring UI-funktionalitet.

Det är ju inte att MS saknar kompetensen för att låta folk välja och anpassa sitt OS.

Permalänk
Medlem

På jobbet ja, hemma har jag en Ryzen 5900X och som jag minns det var det prestandaproblem för 5000-serien och W11 så sitter kvar på W10 än.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Inaktiv

Såna här trådar är bra för man lär sig vilka personer man inte ska ta tips ifrån 😘

Teknikforum där folk vägrar ny teknik. Magiskt!

Sluta leta fel, leta lösningar!

Permalänk

Jävla dynga är vad det är.
Det spökade sönder Warzone och andra spel med errors som inte ens gick att googla sig fram på.

Aldrig Windows 11 så länge det inte bjuder på något som inte 10 har

Permalänk
Inaktiv

Har kört på Win11 sedan det gjordes tillgängligt för min Skylake-X-burk bara för att jag är en sådan där "måste ha senaste"-mupp, och fått ångra det ungefär femtielva tusen miljoner gånger.

Win11 är så jävla skit att det inte går att ens beskriva. Jag hatar den här förbannade ohanterliga bängliga jävla skiten med en intensitet högre än något annat, och det verkar bara bli värre och värre med varje uppdatering microfjopp gör. Startmenyn är skit, taskbar är skit, högerklicksmenyer är skit (särskilt ruttet funkar de i fil-explorer i senaste uppdateringen, får klicka både två och ibland tre gånger för att få fram rätt meny - eller ens någon meny alls.)
Inställningsappen är också ett svåröverskådligt infernaliskt virrvarr av undermenyer fulla med begränsningar (exempelvis, för att nämna bara en enda grej, i undermenyn "hantera kända nätverk" finns det inget sätt att försöka ansluta direkt till ett känt wifi-nätverk, ifallatt det av någon anledning tjurvägrar att dyka upp i listan, typ som med internetdelning från min iphone just i detta skrivande ögonblick.)

Mjukvara kan dessutom åsidosätta mina egna inställningar - jag har ställt in en specifik ljudutgång som standardenhet, men om jag ansluter laddsladden till mitt corsair headset så ändrar iCue (vilken även den är en trippelt infernaliskt usel mjukvara) så blir headsetet istället standardenhet. Det är så man kan bli tokig.

Win11 är fan sämst alltså. Ännu vidrigare än den ökända WinME som var instabil som satan själv. WinME gick iallafall att använda okej när den väl funkade (dvs fortfarande var nyinstallerad), 11 är bara uselt och användarfientligt formgiven på alla nivåer, och dessutom laddad till max med inbyggd reklam för Microfjopp-produkter. Verkligen bara sämst alla kategorier alltså. Att de fortfarande inte fixat katastrofen till startmeny är för mig obegripligt. De förefaller ha noll koll numera på företaget vad gäller UI/UX, det har bara gått utför stadigt efter Win7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Har kört på Win11 sedan det gjordes tillgängligt för min Skylake-X-burk bara för att jag är en sådan där "måste ha senaste"-mupp, och fått ångra det ungefär femtielva tusen miljoner gånger.

Win11 är så jävla skit att det inte går att ens beskriva. Jag hatar den här förbannade ohanterliga bängliga jävla skiten med en intensitet högre än något annat, och det verkar bara bli värre och värre med varje uppdatering microfjopp gör. Startmenyn är skit, taskbar är skit, högerklicksmenyer är skit (särskilt ruttet funkar de i fil-explorer i senaste uppdateringen, får klicka både två och ibland tre gånger för att få fram rätt meny - eller ens någon meny alls.)
Inställningsappen är också ett svåröverskådligt infernaliskt virrvarr av undermenyer fulla med begränsningar (exempelvis, för att nämna bara en enda grej, i undermenyn "hantera kända nätverk" finns det inget sätt att försöka ansluta direkt till ett känt wifi-nätverk, ifallatt det av någon anledning tjurvägrar att dyka upp i listan, typ som med internetdelning från min iphone just i detta skrivande ögonblick.)

Mjukvara kan dessutom åsidosätta mina egna inställningar - jag har ställt in en specifik ljudutgång som standardenhet, men om jag ansluter laddsladden till mitt corsair headset så ändrar iCue (vilken även den är en trippelt infernaliskt usel mjukvara) så blir headsetet istället standardenhet. Det är så man kan bli tokig.

Win11 är fan sämst alltså. Ännu vidrigare än den ökända WinME som var instabil som satan själv. WinME gick iallafall att använda okej när den väl funkade (dvs fortfarande var nyinstallerad), 11 är bara uselt och användarfientligt formgiven på alla nivåer, och dessutom laddad till max med inbyggd reklam för Microfjopp-produkter. Verkligen bara sämst alla kategorier alltså. Att de fortfarande inte fixat katastrofen till startmeny är för mig obegripligt. De förefaller ha noll koll numera på företaget vad gäller UI/UX, det har bara gått utför stadigt efter Win7.

Oj! Det var ord och inga visor.

Var kaffet slut imorse? Dagen förstörd, då du verkar så förb*nnad? 😁

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon291473:

Såna här trådar är bra för man lär sig vilka personer man inte ska ta tips ifrån 😘

Teknikforum där folk vägrar ny teknik. Magiskt!

https://nofilmschool.com/sites/default/files/styles/facebook/public/michael_jackson_popcorn.jpg?itok=bdK_JMl4

Sluta leta fel, leta lösningar!

Nytt innebär inte alltid nya funktioner eller bättre funktioner. Man visste att fördumningarna skulle komma när de tog bort t.ex. att automatiskt visa ledigt utrymme, eftersom deras undersökning visade på att folk stressades av denna information.
Eller när man började anpassa en desktop-OS till att fungera med mobiler och tabletter.

Att inte ens ha never-combine funktion längre är asdumt när allt fler av oss har ultrawide skärmar.

Sluta skapa fel!

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Historien visa att Windows produkter är något som måste mogna med tiden.

Skrivet av Sveklockarn:

Det handlar kanske inte nödvändigtvis om konservatism utan om en skepsis att hoppa på Microsofts senaste bandvagn när förbättringar mäts i decimaler och samtidigt begränsar valmöjligheter på rent personliga preferenser kring UI-funktionalitet.

Det är ju inte att MS saknar kompetensen för att låta folk välja och anpassa sitt OS.

Permalänk
Medlem

Näpp. Kör fortfarande W10. Har gammal hårdvara och är inte så sugen på W11 för den delen heller. Är jäkligt nöjd med W10.

Permalänk
Medlem

Kör W10 än så länge, men börjat labba lite med W11 i virtuell maskin.
Byggt klart svarsfil för installationen, för att smidigt komma runt systemkraven och installera med lokal användare.
Kan ev behöva justera den lite, om det visar sig vara något mer irriterande som man absolut måste ha inställt rätt redan från början.

Permalänk
Medlem

Fortsätter med w10 till EOL, 11 är fortfarande i ett beta-stadie där det ständigt kommer fram nya problem och är i vissa avseenden en ren nedgradering från 10.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Jag brukar vänta med att byta ungefär 1 år efter att en ny version av Windows släppts för att undvika barnsjukdomarna i den nya versionen. Men med alla prestandaproblem och annat som uppstått med 11 får det nog bli närmre 2 år denna gången.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Fortsätter med w10 till EOL, 11 är fortfarande i ett beta-stadie där det ständigt kommer fram nya problem och är i vissa avseenden en ren nedgradering från 10.

...det går inte (utan registerhack) att ha "gruppera aldrig" på knappar på taskbar. Jag blir vansinnig!

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Byter när jag byter ut moderkort + cpu + minne nästa gång.
Är pisstråkigt och byta operativsystem så det görs bara om det måste.