EU-parlamentet röstar för USB Type-C

Permalänk
Medlem

Äntligen, önskar att detta hade spikats redan för flera år sedan.

Såg något snack om att det här bara skulle gälla för enheter som drar upp till 100W, så enheter som drar mer än så skulle inte behöva följa detta? Hoppas att det bara var en missuppfattning.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alexraptor:

Tycker du? Min laptop kopplas in och ut mer än min mobil när jag är ute och reser, förflyttar mig mellan olika lokaler mm. Upplever också att de runda kontakterna är rejält mer robusta än USB-C kontakter, och med mindre risk för skadliga spänningar när elsladden hänger ner.

Nåja, det beror på hur man använder datorn såklart och hur bra batteritid man har. Min macbook är konstant ansluten hemma och batteritid när man reser är ca. 10h, vilket oftast räcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Stämmer detta? Jag har för mig att det var usb 3.0 på ipad pro modellen som hade lightninfg kontakt.

Japp iPad Pro 12.9 och 10.5 har lightning kontakt med usb 3 stöd, dock så verkar detta inte kommit till iPhones.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Det fetade tror jag inte var ett "EU-förslag" utan snarare att Apple och Samsung såg extrapengar att tjäna genom att inte inkludera laddare med telefonerna.

Min Xiaomi, jag köpte under sommaren 2021, hade en 33W snabbladdare inkluderad med telefonen, USB-C givetvis.

"Risken" med att folk använder "gamla laddare" är att de inte får snabbladdningen de suktat efter, om de kopplar in en gammal USB-laddare till USB-sladden.
Finns fortfarande en massa 1A-laddare ute i folks "byrålådor", blir 5 Watts laddning med sådan "väggvårta". Inte "jättekul" direkt.

Själv återanvänder jag gamla samsung-laddare på 1A till Google Chromecast, Samsung Watch etc. Och ibland, i nödfall, ladda nyare telefoner som har "snabbladdning", men får vänta ett par timmar i stället för knappa halvtimman med korrekt laddare.

Själv laddar jag min telefon med en 1A-laddaren under natten. Jag behöver ingen snabbladdning och det sliter mindre på batteriet att inte snabbladda.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inaktiv

Beryder detta månne att vi kommer få en Logitech superlight med USB-C 2024? 😁

Permalänk
Medlem

USB Type-C är riktigt najs.. men frågan är om det även gäller år 2030?

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swehunter88:

På IPhone har aldrig min kontakt krånglat men USB C kablar har jag fått byta 3 st de tål inte att dras ut och in ofta o kontakten och så samlas det skit i den

Om jag hade fått en krona varje gång min Lightning-kabel krånglat hade jag lätt haft runt 5 kronor de senaste 10 åren.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Menar du allvar när du skriver detta?

Ja, ibland är det små faktorer som spelar in. Det har aldrig varit närmare. Tycker det är lite jobbigt att ladda min gamla ipad med lightning-kontakt för jag har säkert 10 gånger fler ladd-möjligheter i mitt hem när det gäller USB-C

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Typ allt har usb C idag. Köper man en ny konsumentprodukt och den har usb micro så är det i princip gammalt skräp man köper idag. Ja, jag kallar eran nya + 20 000kr systemkamera med usb micro för skräp, ty att porten är så gammal.

Så kan man ju resonera. Nya systemkameror i den prisklassen har förövrigt USB-C och typ 95% av användarna kommer aldrig använda USB porten på en systemkamera.

Förövrigt, vad gör ni med era laddportar? Jag har aldrig haft sönder en micro, mini, lightning eller USB-C.

Permalänk
Skrivet av Massy:

Så kan man ju resonera. Nya systemkameror i den prisklassen har förövrigt USB-C och typ 95% av användarna kommer aldrig använda USB porten på en systemkamera.

Nu var det något år sedan jag kollade, men fortfarande en drös systemkameror i denna prisklass med usb micro:
T.ex. https://www.elgiganten.se/product/sport-fritid/foto-bild-kame... (nästan 20 000kr, utan objektiv)
Det går göra statestik på hur det ser ut idag, men min poäng är det finns väldigt många dyrare kameror som säljs som nya som fortfarande använder usb Micro.

Angående ta loss batteriet och ladda det i en extern laddare varje gång, så går det argumentera om det är standardmomentet för proffionella fotografer. Men jag ser det som en annan diskussion. Min poäng är att väldigt många konsumenter inte gör detta och då vill man inte ha usb micro idag.

Jag själv använder endast wifi på min mobil, surfplatta, kamera, drönare, you name it för att enheten ska få dataåtkomst. Så fort jag ska flytta data från enheten så är det antagligen kabel eller sdkort. På frågan varför, jo för att det både är lättast, snabbast och minst krångel.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Gött, då kommer apple 2024 tabort lightning kontakten och bara köra trådlös laddning.
Sedan året efter gör samsung samma sak sedan behövs inte denna lagen längre för då kommer alla följa typ.

För laptops så har de modellerna vi säljer bara USB-C nu som standard för laddning.
Det som kan bli lite knivit är ju gaming och CAD bärbara eftersom de behöver massa mer ström.

Frågan är hur mycket Watt man kan trycka in i en USB-C?

Permalänk

Jag gillar tekniken men inte mekaniken. Det känns alldeles för slappt att stoppa in en USB-C-kontakt. Med båda mina Galaxy S10 har det blivit så att kontakten kan ruckas lite grann, det blir ingen snabbladdning och i vissa lägen ingen laddning alls. Hade önskat en kontakt som sitter som en smäck, så att man känner sig som en 80-talsactionhjälte som plockar på sig grejer från nån arsenalgömma och köttar ner en Bowiekniv i ett fodral, spänner spännremmar som låter som att man river av silvertejp och gör en hur ljudlig mantelrörelse som helst med en Berretta.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Jag gillar tekniken men inte mekaniken. Det känns alldeles för slappt att stoppa in en USB-C-kontakt. Med båda mina Galaxy S10 har det blivit så att kontakten kan ruckas lite grann, det blir ingen snabbladdning och i vissa lägen ingen laddning alls. Hade önskat en kontakt som sitter som en smäck, så att man känner sig som en 80-talsactionhjälte som plockar på sig grejer från nån arsenalgömma och köttar ner en Bowiekniv i ett fodral, spänner spännremmar som låter som att man river av silvertejp och gör en hur ljudlig mantelrörelse som helst med en Berretta.

Instämmer.. själva kontakten är undermålig, i detta är apples lightningkontakt superb i jämförelse. Åååh usb-c på en fet stel kabel till allt-i-allo hubben för våra bärbara på jobbet. Så illa. Ruckar lite o helvetet brakar loss 😑 har haft på mobiler också. Är inte imponerad.

Kan vi inte kombinera ”nyare” USB med lightningkontakt istället… 🫣

Förtydligande att jag menar nyare USB-gen med apples kontakt
Permalänk
Medlem

Jag hade uppskattat detta på alla möjliga apparater.
Tänk om min rakapparat, hårtrimmer mm hade haft samma laddkabel en USB-C, just nu har jag 3st olika laddare i badrumsskåpet eller 4st med eltandborsten.
Vad skönt det hade varit om allt jag hade i hemmet haft en standardiserad laddare, just nu är det en djungel av olika laddare helt i onödan.

Permalänk
Medlem

"där de vanligaste bland nya enheter främst är USB Type-C och Apples Lightning-kontakt"

Den sistnämnda är inte vanlig alls på nya enheter, den förekommer enbart på Apples enheter och de släpper inte många nya alls, inte ens om man räknar alla olika minnesstorlekar.

När det gäller andra enheter och de är många så så handlar det säkerligen om en faktor 100 om inte ännu en nolla på faktorn så är handlar valet aldrig om Lightning eller USB av något slag. Utan enbart om det sistnämnda.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Citat:

Därtill ska det gå att välja bort medföljande laddare vid köp av en ny enhet.

med andra ord så kommer laddare för att kunna ladda din nya enhet bli tillköp som standard.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

USB Type-C är riktigt najs.. men frågan är om det även gäller år 2030?

Generell påminnelse att USB-A är från 1996.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svampae:

Alltså jag fattar inte varför det ska ta sådan tid "end of 2024". Hade det vart Kina så hade det vart klart för länge sen.

Diktatur har sina fördelar, nämligen snabba beslut och lite byråkrati. Sen är det inte så mycket mer fördelar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nu var det något år sedan jag kollade, men fortfarande en drös systemkameror i denna prisklass med usb micro:
T.ex. https://www.elgiganten.se/product/sport-fritid/foto-bild-kame... (nästan 20 000kr, utan objektiv)
Det går göra statestik på hur det ser ut idag, men min poäng är det finns väldigt många dyrare kameror som säljs som nya som fortfarande använder usb Micro.

Angående ta loss batteriet och ladda det i en extern laddare varje gång, så går det argumentera om det är standardmomentet för proffionella fotografer. Men jag ser det som en annan diskussion. Min poäng är att väldigt många konsumenter inte gör detta och då vill man inte ha usb micro idag.

Nu är väl kanske just den kameran ett dåligt exempel eftersom den är släppt 2019 och eftersom det inte är en toppmodell, troligen väldigt baserad på föregångaren och därför lite släpande (och dessutom extremt överpris på Elgiganten) . Ser man till Sonys toppmodeller så har exempelvis både A7 iii (2018) och A7 IV (2021) usb-c.

En generation på kameror är snarare 3-4 jämfört med mobiltelefoner som är ca 1 år. Mobiltelefoner började få usb-c ca 2017 så det känns inte så chockerande att vissa systemkameror saknar usb-c fram till ca 2020.

Men absolut bör prylar som släpps idag ha USB-C. Men skräp blir det inte om det saknas. Jag har aldrig använt USB porten på min kamera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

För vissa saker är USB-C både extrem overkill och en alldeles för utrymmeskrävande kontakt.

Jag är inte en anhängare av förslaget alls.

Jag är för det, men då gäller det främst ersättning av Typ-A portar.
Micro-USB är tyvärr en nödvändig ondska tills vidare, så där håller jag med dig.

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Fast nu är det som att de sagt att det måste gå att sticka i kontakten, vilken spänning eller laddstandard är inte definierat och det finns väl 10 olika mer eller mindre bra. Så nej varken politiker eller forumanvändare har kompetens att definiera laddstandard eftersom de inte ens förstår vad det är.

I första stycket och på sida 6 står det att enheten måste implementera USB PD.
https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2021/69881...

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Något jag funderar på är att USB A är fortfarande standardporten på så många ställen. Vi pratar om laptops, bilar, bussar, usb vägguttag, chassiportar på nas, stationära o.s.v.

Frågan är om vi nu inte även kommer se en övergång där? Kommer usb c bli standard i ens bil?
Rent praktisk så köper många som mig in dyra prylar, vissa av prylarna tänker vi ha väldigt länge. Frågan är om man inte bör fundera på att gå över till usb c på dem?

Ta en comportsadapter. Ska man köpa en usb A eller C? Idag kan man tänka att usb A portar finns på varenda dator och hur många som helst. USB C finns ibland och då ofta bara en, där man skulle kunna ha en annan sak som usb c ssd i den. Därför är usb A ett bättre val.

*edit*
Jag själv köpte en sd-kort läsare med både usb A och C i vardera ända. Jag har ej ännu prövat usb c porten, men tänkte någon gång kanske... Varför inte använda usb c porten, jo den sitter så krångligt till på mina dator. På baksidan på både stationära och laptoppen.

Jag tror att det kommer fasas ut mer och mer när det nya regelverket träder i kraft. Varför? Jo, eftersom nya enheter måste laddas med USB Power Delivery så får inte längre USB-A till USB-C sladdar användas från laddaren. Detta gör att folk på laddande fot kommer ha med sig en USB-C till USB-C kabel, vilket kommer tvinga laptoptillverkare, chassitillverkare, moderkortstillverkare och busstillverkare att börja använda USB-C uttag om de vill att folk ska kunna koppla upp sig till deras produkt.

Själv blev jag väldigt glad när jag såg att några av Asus nya AM5-moderkort kom med upp till fyra stycken USB-C uttag, även om de dock kostade 10k respektive 14k på Inet.. Bara de två billigaste Asus AM5-moderkorten har bara en USB-C port, resten har två eller tre.
De flesta moderna chassina har också USB-C uttag.

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoAoL:

Inte insatt men är det inte bättre att ta det hela vägen med en trådlös standard.

Nej, trådlös laddning kräver runt 50% mer energi för att ladda telefonen än om man använder en kabel. Kanske inte skall satsa på att bli ännu mera energi-ineffektiva...

Skrivet av Geckod:

Gött, då kommer apple 2024 tabort lightning kontakten och bara köra trådlös laddning.
Sedan året efter gör samsung samma sak sedan behövs inte denna lagen längre för då kommer alla följa typ.

Ren idioti, så jag förväntar mig att apple gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ja, små elektronikprylar där en lagom kontakt kan vara en fjärdedel så stor som en USB-C.

USB-C är också dyrt om man följer standarden, helt i onödan för enkla smågrejer som bara behöver några bråkdelar av ampere för laddning.

Dessa enheter har ju redan idag Micro USB i de flesta fall, om de nu inte har Usb-c redan idag .. Används idag Micro-usb kan man ju ersätta till C utan problem.

Permalänk
Medlem

Ser väl nyttan men tycker av princip inte om när politiker ska försöka styra vad folk får och inte får köpa. Nu är det ju indirekt detta görs, men resultatet blir detsamma som om de vore riktat direkt mot konsumenterna.

Främst i detta fall för det öppnar ju upp för att en massa annat ska styras och ställas med. Behöver inte bli så men klåfingriga politiker har jag inte mycket till övers för.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Det var på tiden. Hoppas att Apple rättar sig i ledet och ser till att implementera det.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Ser väl nyttan men tycker av princip inte om när politiker ska försöka styra vad folk får och inte får köpa. Nu är det ju indirekt detta görs, men resultatet blir detsamma som om de vore riktat direkt mot konsumenterna.

Främst i detta fall för det öppnar ju upp för att en massa annat ska styras och ställas med. Behöver inte bli så men klåfingriga politiker har jag inte mycket till övers för.

Fast är det något som behöver hårdare reglering så är det tech-bolagen som är vana vid att kunna köra sitt eget race utan att bli ifrågasatta. EU har makt att påverka sånt genom t.ex. rights to repair eller tvång på samma laddkontaktsstandard.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PekkaJukkasson:

I första stycket och på sida 6 står det att enheten måste implementera USB PD.
https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2021/69881...

Hmm, jag ser inget versionsnummer... Men nu blir problemet istället, om det hittas ett säkerhetsproblem med USB PD och en ny standard är bättre på alla sätt, hur många år av byråkrati tills man kan köpa laddare som inte går att hacka via elnätet?

Permalänk

Undrar hur det blir med sexleksaker, dom har ju ofta skumma kontakter för vattentäthet och design...

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Avstängd
Skrivet av orig_rejser:

Undrar hur det blir med sexleksaker, dom har ju ofta skumma kontakter för vattentäthet och design...

Fast de går väl inte in under mobilen och datorer som jag fått för mig det begränsat till, eller?