Snabbkoll: Har du bytt till Windows 11?

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av raxxor:

Oj! Det var ord och inga visor.

Var kaffet slut imorse? Dagen förstörd, då du verkar så förb*nnad? 😁

lol!

Kom hem från semester i torsdags, på fredagen började jag få flunsasymptom, igår stängdes mitt internet av och imorgon ska jag flytta till ny lägenhet. Massor av förberedelser jag tänkt göra över helgen och igår/idag blev aldrig gjorda för jag mått tjyvens som fan, och eftersom flyttdatumet flyttades fram efter jag beställt uppsägning av kabel-internet och jag sedan glömde meddela detta till Comhem har jag tvingats dela internet från min iphone istället - över blåtand, eftersom delning över wifi bara tvärvägrade att funka helt plötsligt nu imorse.

Spenderade säkert 40 minuter med att försöka få igång det tidigare idag (gormandes och skrikandes helt resultatlöst åt tekniken som bara trilskades), för att tvingas byta till blåtand som sagt istället, vilket också var ett äventyr på sjutton helt onödiga resor av krångel och meck och buggigheter.

Man tycker att datorer borde vara såpass smarta idag att om man utan internetuppkoppling ansluter till en BT-enhet med en aktiv TCP-IP-stack så borde Windows iallafall fråga om man vill börja använda BT-uppkopplingen, eller kanske helt enkelt bara göra det, automatiskt. Men, nej. Man måste ner i undermenyer och klicka och ha sig, stänga av de andra nätverkskorten manuellt (men varför i jösse namn...?) och en massa trams bara för att det ska funka. Och Win11 har inte lagt ett enda vitten för att göra nånting enklare. Snarare tvärt om. Den nya kontrollpanelen för nätverkshantering är plottrig och svåröverskådlig, och har fortfarande klassiska dumproblem som att Win försöker använda en icke-fungerande nätverksenhet för kommunikation även fast det finns en annan, fungerande den kan köra på istället. Så tills den/de icke-fungerande stängs av manuellt får man ingen internetåtkomst lik förbannat.

Man kan bli kollrig för mindre. Och allt bara för att jag glömde be Comhem skjuta upp avstängningen två dagar extra... Blahh. Jaja, det funkar ju nu - ta i trä. Surfar i hela 1.2Mbit, typ... Bäst att hålla i hatten!

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrSvamp:

...det går inte (utan registerhack) att ha "gruppera aldrig" på knappar på taskbar. Jag blir vansinnig!

Åh gud, det visste jag inte. Har win11 på min htpc så problemet uppstår inte. Win10 på andra datorn.

Hoppas de aldrig uppgraderar på jobbet… blir så ineffektivt att hovra över en ikon för att sedan fundera på vilken av alla rutor som är den man letar efter 😫 förstår inte varför vissa kollegor föredrar detta på win10…

Permalänk
Sötast
Skrivet av LennyV:

lol!

Kom hem från semester i torsdags, på fredagen började jag få flunsasymptom, igår stängdes mitt internet av och imorgon ska jag flytta till ny lägenhet. Massor av förberedelser jag tänkt göra över helgen och igår/idag blev aldrig gjorda för jag mått tjyvens som fan, och eftersom flyttdatumet flyttades fram efter jag beställt uppsägning av kabel-internet och jag sedan glömde meddela detta till Comhem har jag tvingats dela internet från min iphone istället - över blåtand, eftersom delning över wifi bara tvärvägrade att funka helt plötsligt nu imorse.

Spenderade säkert 40 minuter med att försöka få igång det tidigare idag (gormandes och skrikandes helt resultatlöst åt tekniken som bara trilskades), för att tvingas byta till blåtand som sagt istället, vilket också var ett äventyr på sjutton helt onödiga resor av krångel och meck och buggigheter.

Man tycker att datorer borde vara såpass smarta idag att om man utan internetuppkoppling ansluter till en BT-enhet med en aktiv TCP-IP-stack så borde Windows iallafall fråga om man vill börja använda BT-uppkopplingen, eller kanske helt enkelt bara göra det, automatiskt. Men, nej. Man måste ner i undermenyer och klicka och ha sig, stänga av de andra nätverkskorten manuellt (men varför i jösse namn...?) och en massa trams bara för att det ska funka. Och Win11 har inte lagt ett enda vitten för att göra nånting enklare. Snarare tvärt om. Den nya kontrollpanelen för nätverkshantering är plottrig och svåröverskådlig, och har fortfarande klassiska dumproblem som att Win försöker använda en icke-fungerande nätverksenhet för kommunikation även fast det finns en annan, fungerande den kan köra på istället. Så tills den/de icke-fungerande stängs av manuellt får man ingen internetåtkomst lik förbannat.

Man kan bli kollrig för mindre. Och allt bara för att jag glömde be Comhem skjuta upp avstängningen två dagar extra... Blahh. Jaja, det funkar ju nu - ta i trä. Surfar i hela 1.2Mbit, typ... Bäst att hålla i hatten!

Är ledsen att det är tufft för dig just nu, men om det är till någon tröst så skriver du det så jävla sant och roligt på samma gång att man sitter med ett stort leende.

Efter jag såg ditt förra inlägg så hoppade jag direkt till nästa sida i hopp om att du varit här och skrivet också!

Permalänk
Medlem

Nej, är kvar på 10. Ser ingen vinst med att uppgradera. Ligger kvar tills uppdateringarna upphör. Inte intresserad av lullull, har allt sådant avstängt ändå.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Allexz:

Efter jag såg ditt förra inlägg så hoppade jag direkt till nästa sida i hopp om att du varit här och skrivet också!

lol Jag är glad att mitt elände roar dig!

Det fixar sig alltid på något sätt till slut så det är ingen fara - allt jag gnäller om är bara ivärldsproblem. Jämför man med hur många har det i Ukraina nu eller i ännu värre utsatta ställen (Iran, Nordkorea mm), så är allt detta ju bara som ljumma sommarvindar...

Mvh!

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk

Tycker windows 10 funkar bra.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Kör win10 just nu pga gammal hw, men lär nog fortsätta med 10an eller linux när hw-refreshen blir av. Jag vill ha mitt lokala användarsystem och att alla hemma ska kunna nyttja den utan att deras användare måste ha ms-konton. Känner mig heller inte övertygad om att ny meny/taskbar/mm är rätt för mig.

Teknikutveckling är bra, men det betyder inte att all ny teknik är bra...

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk

Jag kör Win11 privat. Upplever inte att det är så värst mycket krångel, men tror att de allra flesta som sett min maskin tycker att det är en Win10 då jag modifierat i princip allt så det ser ut som 10an, med StartAllBack.

Permalänk
Medlem

Min Sandy Bridge är tillräckligt gammal för att både hårdvaran och bios är äldre än vad TPM är så finns ingen risk att jag hamnar på Windows 11 på den.

När jag byggt klart min AM5 rig så blir det Windows 10 Pro på den.

Windows 11 kan möjligtvis bli intressant när Microsoft fattar varför folk villa ha lokala konton och dom tagit bort alla extra klick dom lagt till.

Samt att nya settings som minimum har exakt samma funktionalitet som kontrollpanelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

Såna här trådar är bra för man lär sig vilka personer man inte ska ta tips ifrån 😘

Teknikforum där folk vägrar ny teknik. Magiskt!

https://nofilmschool.com/sites/default/files/styles/facebook/public/michael_jackson_popcorn.jpg?itok=bdK_JMl4

Sluta leta fel, leta lösningar!

Du får ju hemskt gärna fixa till skit UIn så man inte behöver göra en extra klick bara för att få fram standard menyval

Permalänk
Medlem

Har Sweclockers blivit en klagomur i vissa hänseende?
Massa arga individer också.

Gått från att lösa problem till att gnälla och negativitet.
Extremt trist!

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Har Sweclockers blivit en klagomur i vissa hänseende?
Massa arga individer också.

Gått från att lösa problem till att gnälla och negativitet.
Extremt trist!

Well när ett multimiljardföretag som Microsoft gör ett OS som en femåring skulle kunna göra bättre (nåja, femtonåring då kanske) så är det väl inte så konstigt att folk blir gnälliga? Visst att det finns workarounds osv för att laga alla nergraderingar o fel som gjorts i elvan, men att man ens ska behöva gå den vägen är ganska stört imo.
O jag förstår mig inte riktigt på mig såna som dig som inte verkar tåla att folk har negativa saker att säga om <insert vadsomhelst>. Konstruktiv kritik är en bra grej, synd bara att ju större företagen o deras produkter är desto svårare är det att få fram kritiken till dom som verkligen behöver höra den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

O jag förstår mig inte riktigt på mig såna som dig som inte verkar tåla att folk har negativa saker att säga om <insert vadsomhelst>. Konstruktiv kritik är en bra grej, synd bara att ju större företagen o deras produkter är desto svårare är det att få fram kritiken till dom som verkligen behöver höra den.

Konstruktiv kritik kräver väl dock att det finns en mottagare, annars fallerar väl själva konceptet?

Precis som du säger så är det svårt att bli hörd av Microsoft; de samlar visserligen in synpunkter från användare, och det är ju rätt lätt att hitta hur man gör, men den typiska upplevelsen är förstås att "inget händer med synpunkterna".
Den känslan gör det ju dock inte ett skvatt mer konstruktivt att enbart klaga inför andra användare. På den punkten håller jag helt med föregående, det blir väldigt lätt bara klagande för klagandets skull. I t.ex. detta forum är det ju mycket mer konstruktivt att fråga om problem man upplever och svara med lösningar/workarounds. Det rena klagandet har ju ingen chans att leda någonstans, det existerar ju inte ens en mottagare (möjligen om man tror på högre makter).

Om något skulle jag ju då föreslå att man om man faktiskt vill vara konstruktiv så letar upp och/eller skriver konkreta, konstruktiva och någorlunda välformulerade saker i deras "Feedback Hub" och uppmanar folk att rösta på dessa så att någon hos Microsoft i bästa fall ser att det finns vettiga synpunkter där folk även visat intresse.

Dvs
https://support.microsoft.com/en-us/windows/send-feedback-to-...
https://insider.windows.com/en-us/feedback (skrivet specifikt om Insider Builds, men princip en är ju densamma)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av lonewolfshade:

Min Sandy Bridge är tillräckligt gammal för att både hårdvaran och bios är äldre än vad TPM är så finns ingen risk att jag hamnar på Windows 11 på den.

När jag byggt klart min AM5 rig så blir det Windows 10 Pro på den.

Windows 11 kan möjligtvis bli intressant när Microsoft fattar varför folk villa ha lokala konton och dom tagit bort alla extra klick dom lagt till.

Samt att nya settings som minimum har exakt samma funktionalitet som kontrollpanelen.

Förstår inte grejen med det har med lokala och Microsoft konton. Vad spelar det för roll ändå dom fungera ju på samma sätt ändå märker ingen skillnad mellan Windows 7,10 och 11 på hur knotorna på datorn fungerar.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Konstruktiv kritik kräver väl dock att det finns en mottagare, annars fallerar väl själva konceptet?

Precis som du säger så är det svårt att bli hörd av Microsoft; de samlar visserligen in synpunkter från användare, och det är ju rätt lätt att hitta hur man gör, men den typiska upplevelsen är förstås att "inget händer med synpunkterna".
Den känslan gör det ju dock inte ett skvatt mer konstruktivt att enbart klaga inför andra användare. På den punkten håller jag helt med föregående, det blir väldigt lätt bara klagande för klagandets skull. I t.ex. detta forum är det ju mycket mer konstruktivt att fråga om problem man upplever och svara med lösningar/workarounds. Det rena klagandet har ju ingen chans att leda någonstans, det existerar ju inte ens en mottagare (möjligen om man tror på högre makter).

Om något skulle jag ju då föreslå att man om man faktiskt vill vara konstruktiv så letar upp och/eller skriver konkreta, konstruktiva och någorlunda välformulerade saker i deras "Feedback Hub" och uppmanar folk att rösta på dessa så att någon hos Microsoft i bästa fall ser att det finns vettiga synpunkter där folk även visat intresse.

Dvs
https://support.microsoft.com/en-us/windows/send-feedback-to-...
https://insider.windows.com/en-us/feedback (skrivet specifikt om Insider Builds, men princip en är ju densamma)

Skulle inte ha mycket förhoppningar på alls att deras feedback hubs skulle ge nåt alls att skriva till. Jag menar om t ex dessa taskbar-nerfar gick igenom hela betatestandet med all feedback som högst troligtvis ges där men utan att dom helt uppenbara problemen fixades så har jag verkligen inga förhoppningar till att deras vanliga feedback hubs skulle ge nåt öht tyvärr.
Men sen har vi människor väldigt stort behov av att uttrycka oss, positivt som negativt, o det är ju ändå bl a därför forum finns, så att vi sitter här o klagar är inget konstigt alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Skulle inte ha mycket förhoppningar på alls att deras feedback hubs skulle ge nåt alls att skriva till. Jag menar om t ex dessa taskbar-nerfar gick igenom hela betatestandet med all feedback som högst troligtvis ges där men utan att dom helt uppenbara problemen fixades så har jag verkligen inga förhoppningar till att deras vanliga feedback hubs skulle ge nåt öht tyvärr.
Men sen har vi människor väldigt stort behov av att uttrycka oss, positivt som negativt, o det är ju ändå bl a därför forum finns, så att vi sitter här o klagar är inget konstigt alls

Jag menar inte att det nödvändigtvis är konstigt, även om jag nog skulle kalla det för direkt destruktivt för användarbasen som helhet när det blir för mycket av denna vara.

Däremot har jag svårt att se "det är bra med konstruktiv kritik" som ett argument i just detta sammanhang, och invände mot specifikt detta.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Har Sweclockers blivit en klagomur i vissa hänseende?
Massa arga individer också.

Gått från att lösa problem till att gnälla och negativitet.
Extremt trist!

Nu ska vi inte överdriva eller generalisera, om några stycken av ex antal tusen medlemmar sitter och gnäller så behöver man inte dra för långt gångna slutsatser om det?

Permalänk
Medlem

Kör Windows 10 på alla mina tre datorer eftersom en av dem har en Intel I5 av sjunde generationen och därför inte är kompatibel med Windows 11. Den har Secure Boot och TPM men det hjälps inte när det bara är en gen 7 processor.. Ser ingen vits att uppgradera de övriga två som dock är kompatibla. Att ha olika system på burkarna blir bara förvirrande.

Permalänk
Medlem

Japp, provade först på min laptop (Home) för att kolla hur det var. Körde en månad där och tyckte det var både snabbt och snyggt. Installation på stationära datorn månaden efter (Pro). Alla program/spel funkar klockrent. Så jag är nöjd.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD, 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita
Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

MS-konto går att skippa, jag installerade utan, men minns inte hur jag gjorde.

Microsoft vill VERKLIGEN att man ska skaffa ett förbannat konto, men det vill VERKLIGEN inte jag.

Jag förstår inte varför det är ett så stort hinder. Du litar uppenbarligen på MS i alla fall något, annars hade du väl inte kört deras (closed source) mjukvara? Så vad är problemet med att ha ett konto hos dem till ditt operativsystem från dem? Du behöver inte använda mail, molnlagring, backup eller typ något alls om du inte vill, eller så kan du ha olika konton för olika saker (vissa är dock integrerade i Windows förstås).

Skrivet av Gurrrra:

Att ha mindre o sämre funktionallitet i t ex taskbaren är enligt dig bättre alltså?

Samtidigt har det ju tillkommit funktionalitet också. Jag uppskattar väldigt mycket att kunna dela ett fönster i Teams direkt från taskbar exempelvis, så slipper man teams rätt buggiga och inte särskilt användarvänliga gränssnitt för delning. Det är något jag gör ett antal gånger varje dag så det sparar tid.

Att inte komma åt aktivitetshanteraren däremot var förstås något irriterande i början, men Win+X eller högerklicksmenyn på start är ju guld exempelvis (dock kom ju den redan till W10), men även Ctrl+Shift+Esc funkar ju bra om man behöver komma åt aktivitetshanteraren. För mig är det ganska sällan jag behöver den så det är inget jätteproblem direkt, fördelen med delning väger lätt över tidsmässigt i alla fall.

Angående att inte kunna "aldrig gruppera" ikonerna så valde jag att gruppera så fort möjligheten kom så för mig är det inget jag har märkt. Jag förstår att en del tycker det är en jättejobbig grej dock, men jag förstår inte riktigt hur. Om jag har en eller tre ikoner för säg VS i taskbar gör ju ingen skillnad, jag måste ju hovra för att se vilken som är korrekt ändå, och med en grupperad ikon är det bara en hover istället för tre i detta fallet om de inte hade varit grupperade (och jag inte chansade rätt förstås).

Skrivet av evil penguin:

Konstruktiv kritik kräver väl dock att det finns en mottagare, annars fallerar väl själva konceptet?

Precis som du säger så är det svårt att bli hörd av Microsoft; de samlar visserligen in synpunkter från användare, och det är ju rätt lätt att hitta hur man gör, men den typiska upplevelsen är förstås att "inget händer med synpunkterna".
Den känslan gör det ju dock inte ett skvatt mer konstruktivt att enbart klaga inför andra användare. På den punkten håller jag helt med föregående, det blir väldigt lätt bara klagande för klagandets skull. I t.ex. detta forum är det ju mycket mer konstruktivt att fråga om problem man upplever och svara med lösningar/workarounds. Det rena klagandet har ju ingen chans att leda någonstans, det existerar ju inte ens en mottagare (möjligen om man tror på högre makter).

Om något skulle jag ju då föreslå att man om man faktiskt vill vara konstruktiv så letar upp och/eller skriver konkreta, konstruktiva och någorlunda välformulerade saker i deras "Feedback Hub" och uppmanar folk att rösta på dessa så att någon hos Microsoft i bästa fall ser att det finns vettiga synpunkter där folk även visat intresse.

Dvs
https://support.microsoft.com/en-us/windows/send-feedback-to-...
https://insider.windows.com/en-us/feedback (skrivet specifikt om Insider Builds, men princip en är ju densamma)

Jag har fått saker fixade som jag anmält, med feedback, så jag tycker de är ganska bra på sånt. Inte alltid förstås men jag skulle säga bättre än typ alla andra företag jag har lämnat feedback till. Spotify exempelvis tog bort en funktion som jag gillade och använde varje dag (ett protokoll för att koppla till en bilstereo eller liknande med BT med mer integration än bara vanlig BT), jag hittade någon som klagat på det på deras forum och lagt upp ett önskemål om att de skulle återinföra funktionen, jag röstade på det och det fick väldigt många röster, men Spotifys svar var bara nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag förstår inte varför det är ett så stort hinder.

Jag har varken behov, nytta eller lust, och det har alltid funnits exakt noll anledningar till att tvingas ha ett.

Jag lämnar ut så lite data som möjligt till MS, genom ordentligt nedstrypt telemetri medelst ShutUp10, och eftersom jag själv föredrar att avgöra vilka Windows Updates jag vill ha och när jag installerar dem så kör jag Sledgehammer.

Det ska aldrig krävas ett onlinekonto för att använda ett operativsystem, det ska vara frivilligt. Samma sak gäller för övrigt programvara, Visual Studio (Professional) är ett förbannat irriterande exempel.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Jag har varken behov, nytta eller lust, och det har alltid funnits exakt noll anledningar till att tvingas ha ett.

Jag lämnar ut så lite data som möjligt till MS, genom ordentligt nedstrypt telemetri medelst ShutUp10, och eftersom jag själv föredrar att avgöra vilka Windows Updates jag vill ha och när jag installerar dem så kör jag Sledgehammer.

Det ska aldrig krävas ett onlinekonto för att använda ett operativsystem, det ska vara frivilligt. Samma sak gäller för övrigt programvara, Visual Studio (Professional) är ett förbannat irriterande exempel.

Jo jag har hört det rätt många gånger, men ingen kan ju ge en egentlig förklaring mer än att de inte tycker om det. Har du en smartphone? Då har du väl ett konto där på det operativsystemet, ett konto som för de allra flesta är en mycket större integritetskränkning än ett Windows-konto någonsin kan vara, med platsinformation, samtal, sms och dylikt. Medans kontot i Windows inte på något sätt kopplas till vad du gör på nätet om du inte använder Edge eller använder Edge men utan att logga in exempelvis, och plats och dylikt finns ju inte i datorn alls liksom.

Permalänk
Medlem

Stort tack! Ska kolla upp om jag orkar uppgradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Samtidigt har det ju tillkommit funktionalitet också. Jag uppskattar väldigt mycket att kunna dela ett fönster i Teams direkt från taskbar exempelvis, så slipper man teams rätt buggiga och inte särskilt användarvänliga gränssnitt för delning. Det är något jag gör ett antal gånger varje dag så det sparar tid.

Att inte komma åt aktivitetshanteraren däremot var förstås något irriterande i början, men Win+X eller högerklicksmenyn på start är ju guld exempelvis (dock kom ju den redan till W10), men även Ctrl+Shift+Esc funkar ju bra om man behöver komma åt aktivitetshanteraren. För mig är det ganska sällan jag behöver den så det är inget jätteproblem direkt, fördelen med delning väger lätt över tidsmässigt i alla fall.

Angående att inte kunna "aldrig gruppera" ikonerna så valde jag att gruppera så fort möjligheten kom så för mig är det inget jag har märkt. Jag förstår att en del tycker det är en jättejobbig grej dock, men jag förstår inte riktigt hur. Om jag har en eller tre ikoner för säg VS i taskbar gör ju ingen skillnad, jag måste ju hovra för att se vilken som är korrekt ändå, och med en grupperad ikon är det bara en hover istället för tre i detta fallet om de inte hade varit grupperade (och jag inte chansade rätt förstås).

Bara för dom kanske lagt till annat så betyder det inte att det på nåt sätt är vettigt av dom att ta bort basic funktioner som funnits i 20+ år. Dessutom tycker jag hela den där volym/wifi/blåtandskarusellen dom lagt till är mindre bekväm än det som fanns i tian. För övrigt buggade den ur o slutade funka helt på min laptop. Löste det genom att installera Win10 igen.
Sjäkv dubbelklickar jag på taskbaren för att få upp taskmanagern. Med 7+ Taskbar Tweaker kan man göra sånt o mycket annat som borde vara default i Windows, men nope, Microsoft väljer istället att göra taskbaren sämre. Finns väldigt lite logik i deras beslut.

Skrivet av snajk:

Jag har fått saker fixade som jag anmält, med feedback, så jag tycker de är ganska bra på sånt. Inte alltid förstås men jag skulle säga bättre än typ alla andra företag jag har lämnat feedback till. Spotify exempelvis tog bort en funktion som jag gillade och använde varje dag (ett protokoll för att koppla till en bilstereo eller liknande med BT med mer integration än bara vanlig BT), jag hittade någon som klagat på det på deras forum och lagt upp ett önskemål om att de skulle återinföra funktionen, jag röstade på det och det fick väldigt många röster, men Spotifys svar var bara nej.

Ja möjligt att dom fixar buggar, men uppenbarligen är dom som Spoyify o väljer att inte lyssna på kritik gällande t ex taskbaren.

Permalänk
Medlem

Bytte till windows 11 när jag uppgraderade datorn i början av året. Skulle säga att det fungerar ok trots att det har en massa onödiga problem. Den som bestämde att högerklicksmenyn skulle få två lager borde skjutas.

Slutade med att jag tröttnade på det och bytte till linux (Garuda) för att se om det funkar bra nog för att inte behöva windows alls. Har fungerat OK hittills men tiden får utvisa om det slutar med att jag installerar windows igen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurrrra:

Bara för dom kanske lagt till annat så betyder det inte att det på nåt sätt är vettigt av dom att ta bort basic funktioner som funnits i 20+ år.

De har väl inte tagit bort funktioner, bara flyttat om i hur man kommer åt några sällan använda?

Citat:

Dessutom tycker jag hela den där volym/wifi/blåtandskarusellen dom lagt till är mindre bekväm än det som fanns i tian. För övrigt buggade den ur o slutade funka helt på min laptop. Löste det genom att installera Win10 igen.

Tja, BT är jobbigare men att byta ljudenhet tycker jag har blivit lättare (om den bara hade förstått att mitt headset är ett headset och inte bara lurar så hade det varit bra dock). Men jag gillar att det är enkelt att komma åt WiFi, flygplansläge, batterisparläge och liknande, även om jag gärna hade sett att man kunde komma åt mer detaljerade inställningar för dessa saker från denna panel också.

Citat:

Sjäkv dubbelklickar jag på taskbaren för att få upp taskmanagern. Med 7+ Taskbar Tweaker kan man göra sånt o mycket annat som borde vara default i Windows, men nope, Microsoft väljer istället att göra taskbaren sämre. Finns väldigt lite logik i deras beslut.

Jag säger inte emot att de gärna hade fått behålla en användbar högerklicksmeny på taskbar, jag ser bara inte att det är ett så stort problem. Varje ändring i ett gränssnitt pajar ju någons workflow liksom, men man måste knäcka några ägg för att göra en omelett.

Citat:

Ja möjligt att dom fixar buggar, men uppenbarligen är dom som Spoyify o väljer att inte lyssna på kritik gällande t ex taskbaren.

Men vi vet ju inget om hur mycket kritik de får eller vad deras omfattande användardata säger om hur sakerna används. Läser man vad folk skriver här så kan man få intrycket av att alla hatar detta med kraft, men det är inte alls säkert att det är den allmänna uppfattningen. Sen är det ju en aspekt som ofta missas, vill du att MS ska se ditt workflow och (i bästa fall) ta hänsyn till det så får du ju dela din användardata med dem, gör du inte det, eller inte skriver i deras feedback-hub, så har de ju inga möjligheter att få reda på hur du använder din installation eller vad du tycker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag säger inte emot att de gärna hade fått behålla en användbar högerklicksmeny på taskbar, jag ser bara inte att det är ett så stort problem. Varje ändring i ett gränssnitt pajar ju någons workflow liksom, men man måste knäcka några ägg för att göra en omelett.

Exakt det där leder väl dock snarast till frågan om vilket värde just denna omelett tillför och om det faktiskt var värt det; det var ju inte självskrivet att man tvunget behövde göra en omelett, det var något man valde att göra.

Var det verkligen viktigt att ta bort de här alternativen i kontextmenyn? Vilken nytta tillför det och för vem? Osv.

Min förmodan är: de allra flesta tittade nog *aldrig* i kontextmenyn och bryr sig inte om varken hur den såg ut förut eller hur den ser ut nu, men de som bryr sig är de som fått sina arbetsflöden rubbade av ändringen.
Där av är jag skeptisk till just denna omeletts existensberättigande.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

De har väl inte tagit bort funktioner, bara flyttat om i hur man kommer åt några sällan använda?
Tja, BT är jobbigare men att byta ljudenhet tycker jag har blivit lättare (om den bara hade förstått att mitt headset är ett headset och inte bara lurar så hade det varit bra dock). Men jag gillar att det är enkelt att komma åt WiFi, flygplansläge, batterisparläge och liknande, även om jag gärna hade sett att man kunde komma åt mer detaljerade inställningar för dessa saker från denna panel också.
Jag säger inte emot att de gärna hade fått behålla en användbar högerklicksmeny på taskbar, jag ser bara inte att det är ett så stort problem. Varje ändring i ett gränssnitt pajar ju någons workflow liksom, men man måste knäcka några ägg för att göra en omelett.
Men vi vet ju inget om hur mycket kritik de får eller vad deras omfattande användardata säger om hur sakerna används. Läser man vad folk skriver här så kan man få intrycket av att alla hatar detta med kraft, men det är inte alls säkert att det är den allmänna uppfattningen. Sen är det ju en aspekt som ofta missas, vill du att MS ska se ditt workflow och (i bästa fall) ta hänsyn till det så får du ju dela din användardata med dem, gör du inte det, eller inte skriver i deras feedback-hub, så har de ju inga möjligheter att få reda på hur du använder din installation eller vad du tycker.

https://www.theverge.com/2021/9/14/22673266/microsoft-windows...
Dom har alltså inte bara ändrat saker, utan rakt av tagit bort. Det finns t ex ingen anledning öht att ta bort att kunna ha taskbaren på andra ställen än nere, ta bort så gott som alla alternativ i högerklicksmenyn, eller att kunna ha små ikoner o därmed en tunnare taskbar. Personligen verkligen hatar jag gulligullstora knappar o GUIn, men Microsoft verkar tro att alla vill köra som i MacOS med en stor docka där nere som tar upp en väldans massa arbetsyta helt i onödan.
Säger för övrigt en hel del när fd MS-anställda skriver programmet Eartrumpet för mycket bättre volymkontroll efter dom lämnat sitt gamla jobb eftersom dom inte fick göra det medans dom fortfarande jobbade där. Vet inte vem som bestämmer hur Windows ska byggas o inte byggas, men den eller dom personerna lär inte ha mycket UX-erfarenhet alls.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av evil penguin:

Exakt det där leder väl dock snarast till frågan om vilket värde just denna omelett tillför och om det faktiskt var värt det; det var ju inte självskrivet att man tvunget behövde göra en omelett, det var något man valde att göra.

Var det verkligen viktigt att ta bort de här alternativen i kontextmenyn? Vilken nytta tillför det och för vem? Osv.

Min förmodan är: de allra flesta tittade nog *aldrig* i kontextmenyn och bryr sig inte om varken hur den såg ut förut eller hur den ser ut nu, men de som bryr sig är de som fått sina arbetsflöden rubbade av ändringen.
Där av är jag skeptisk till just denna omeletts existensberättigande.

Jo jag håller med. Men allt är ju en avvägning mellan kostnad och nytta liksom. Om säg tio procent använde denna meny varje månad, och kanske en procent varje dag medan kanske 75% aldrig använde den, så kanske MS vägde det mot kostnaden för att behålla den, gammal kod att underhålla och så vidare, så bedömde de väl helt enkelt att det inte var värt det.

Skrivet av Gurrrra:

https://www.theverge.com/2021/9/14/22673266/microsoft-windows...
Dom har alltså inte bara ändrat saker, utan rakt av tagit bort. Det finns t ex ingen anledning öht att ta bort att kunna ha taskbaren på andra ställen än nere, ta bort så gott som alla alternativ i högerklicksmenyn, eller att kunna ha små ikoner o därmed en tunnare taskbar. Personligen verkligen hatar jag gulligullstora knappar o GUIn, men Microsoft verkar tro att alla vill köra som i MacOS med en stor docka där nere som tar upp en väldans massa arbetsyta helt i onödan.

Tja, en del av kritiken i den artikeln (som är från innan releasen) har ju fixats sedan dess, tid och datum på fler skärmar exempelvis och de har ju förbättrat notifikationsfältet. Men jag tror många underskattar hur mycket det kostar att hålla gamla saker vid liv när man bygger om saker. Då och då behöver man slänga ut det gamla och börja om, annars får man lägga för mycket tid på underhåll och att få gamla saker att fungera ihop med nya. Jag fattar sådana beslut i mitt jobb hela tiden, och våra kunder kan inte räkna med mer än två års support, därefter får de uppgradera eller lösa problemen själva. MS är ju helt överlägsna när det gäller bakåtkompatibilitet men även de måste ju släppa det gamla och gå framåt emellanåt.

Sen kan man förstås ha åsikter om det ena eller det andra, eller ha svårt att se motivationen bakom saker eller så, men de gör ju inte saker för att djävlas med sina kunder liksom så motivering finns förstås. Till exempel kanske behovet av små ikoner har minskat i takt med att våra skärmupplösningar ökat, vilket deras användardata kanske har visat.

Citat:

Säger för övrigt en hel del när fd MS-anställda skriver programmet Eartrumpet för mycket bättre volymkontroll efter dom lämnat sitt gamla jobb eftersom dom inte fick göra det medans dom fortfarande jobbade där.

Vad säger det? Att MS inte låter folk jobba på hobbyprojekt på arbetstid?

Citat:

Vet inte vem som bestämmer hur Windows ska byggas o inte byggas, men den eller dom personerna lär inte ha mycket UX-erfarenhet alls.

Bara för att du inte gillar något gränssnitt betyder inte det att de inte tänker på gränssnitt. MS lägger sjuka mängder resurser på UX, säkerligen i topp fem av alla mjukvaruföretag, och varenda förändring innebär ju långa processer med användarundersökningar, betaversioner, tester, prototyper och omtag liksom. Här är exempelvis en blogg om UX-arbetet bakom Office 2007 som ger en inblick i arbetet bakom med Ribbon och allt de förändrade då.

Många har en förkärlek för äldre gränssnitt, typ vurmar för Office 97, W95 eller liknande, men mycket tror jag handlar om vana och att man har glömt hur jobbiga och begränsande de gränssnitten ändå var. En annan aspekt är ju att dagens program i allmänhet har mycket mer funktionalitet än äldre versioner, och dåtidens gränssnitt fungerar helt enkelt inte alls bra med dagens funktionalitet. Man kan inte ha knappar eller drop-downs för varenda grej i Office som man hade på nittiotalet för då hade det inte varit någon plats kvar för själva innehållet. Sen kan man förstås tycka att de valde fel väg, och de har ju exempelvis gått från Ribbon nu, men det har ju också inneburit en dipp i discoverability så jag vet inte vad som är rätt. Och då har jag ändå pluggat en hel del interaktionsdesign.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, en del av kritiken i den artikeln (som är från innan releasen) har ju fixats sedan dess, tid och datum på fler skärmar exempelvis och de har ju förbättrat notifikationsfältet. Men jag tror många underskattar hur mycket det kostar att hålla gamla saker vid liv när man bygger om saker. Då och då behöver man slänga ut det gamla och börja om, annars får man lägga för mycket tid på underhåll och att få gamla saker att fungera ihop med nya. Jag fattar sådana beslut i mitt jobb hela tiden, och våra kunder kan inte räkna med mer än två års support, därefter får de uppgradera eller lösa problemen själva. MS är ju helt överlägsna när det gäller bakåtkompatibilitet men även de måste ju släppa det gamla och gå framåt emellanåt.

Sen kan man förstås ha åsikter om det ena eller det andra, eller ha svårt att se motivationen bakom saker eller så, men de gör ju inte saker för att djävlas med sina kunder liksom så motivering finns förstås. Till exempel kanske behovet av små ikoner har minskat i takt med att våra skärmupplösningar ökat, vilket deras användardata kanske har visat.

Ja dom fixar till slut efter masssssssiv kritik. Att programmera en taskbar med enkla grejer som funnits i 20+ år är nog ganska lätt för en programmerare, speciellt med tanke på dom enooorma resurser som Microsoft har. Annat exempel på deras slappa utveckling är deras mörka tema som efter jag vet inte hur många år fortfarande inte är komplett, medans det finns massa random snubbar på internet som byggt tredjeparts-teman som fixat det. Eller dom där tabbarna i explorer som borde ha varit standard sen typ alltid har dom fortfarande inte ritigt fått igång, trots deras enorma resurser. Förstår inte alls vad dom pysslar med där, men det är väl antagligen mycket kaffe o tvspel på kontorstid antar jag.

Skrivet av snajk:

Vad säger det? Att MS inte låter folk jobba på hobbyprojekt på arbetstid?
Bara för att du inte gillar något gränssnitt betyder inte det att de inte tänker på gränssnitt. MS lägger sjuka mängder resurser på UX, säkerligen i topp fem av alla mjukvaruföretag, och varenda förändring innebär ju långa processer med användarundersökningar, betaversioner, tester, prototyper och omtag liksom. Här är exempelvis en blogg om UX-arbetet bakom Office 2007 som ger en inblick i arbetet bakom med Ribbon och allt de förändrade då.

Det säger att anställda har bra idéer men som dom inte får utföra på arbetstid eftersom nån annan bestämmer nåt annat sämre. Har läst artiklar om det där tidigare där fd anställde berättar om hur illa allt sånt där har sköts. Hittar dock inte tillbaks till dom nu tyvärr.

Skrivet av snajk:

Många har en förkärlek för äldre gränssnitt, typ vurmar för Office 97, W95 eller liknande, men mycket tror jag handlar om vana och att man har glömt hur jobbiga och begränsande de gränssnitten ändå var. En annan aspekt är ju att dagens program i allmänhet har mycket mer funktionalitet än äldre versioner, och dåtidens gränssnitt fungerar helt enkelt inte alls bra med dagens funktionalitet. Man kan inte ha knappar eller drop-downs för varenda grej i Office som man hade på nittiotalet för då hade det inte varit någon plats kvar för själva innehållet. Sen kan man förstås tycka att de valde fel väg, och de har ju exempelvis gått från Ribbon nu, men det har ju också inneburit en dipp i discoverability så jag vet inte vad som är rätt. Och då har jag ändå pluggat en hel del interaktionsdesign.

Office vet jag inget om så det kan jag varken säga bu eller bä om, men Win11 är ju jobbigare o mer begränsandet än tian ja. O tian har också haft mycket kritik om allt möjligt, men ändå så har jobbar Microsoft inte i en bättre riktning utan i en annan där dom väljer att ta bort basic funktioner utan nån vidare anledning. Men om du inte ser problemen med elvan så good for you, vi andra powerusers däremot är inte nöjda alls med deras nergradering o har därför valt att stanna på tian då det ändå funkar relativt bra, även om det dock också kan behöva tredjepartsgrejer för optimal upplevelse eftersom Microsoft själva inte är så smarta att dom vet vad riktigt bra UX är.