Smarta hemmet-standarden Matter lanseras i första version

Permalänk
Melding Plague

Smarta hemmet-standarden Matter lanseras i första version

Efter flera förseningar är slutligen Matter 1.0 ute och ska få smarta hemmet-prylar att samarbeta trots många olika standarder och protokoll.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad blir den praktiska nyttan? Jag har exempelvis smarta element (Adax). Skulle Matter enklare kunna göra att det exempelvis kan integreras i Smartthings?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Försökt hitta om 1.0 inkluderar standard för integration av bryggor för ZigBee, zwave etc.
Sist jag hörde så kommer itne det på initiala versionen men det var ju ändå 1 år sen.
Inte direkt många enheter som är thread baserade ute än...och många av dem är redan bekräftade att alldrig stödja matter.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Vad blir den praktiska nyttan? Jag har exempelvis smarta element (Adax). Skulle Matter enklare kunna göra att det exempelvis kan integreras i Smartthings?

Tanken är att alla enheter som stödjer Matter ska kunna styras av samma mjukvara.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Vad blir den praktiska nyttan? Jag har exempelvis smarta element (Adax). Skulle Matter enklare kunna göra att det exempelvis kan integreras i Smartthings?

Ska man bara integrera med en standard så är det nog lättare att integrera direkt med smarthings.
Men om man ska integrera mot, apple, Google, Alexa, homey, etc etc. Så blir det mycket jobb. Så matter är ett lager emellan (väldigt likt apple homekit på många sätt för de har högst ribba och krav) så är jobbet gjort sen.

Sen är thread en del av matter också men den är i princip en konkurrent till low power protokollen under såsom ZigBee, zwave men i princip pratar mer av ip stacken för mer direkt access än vad de andra gör. Men kräver ju fortfarande en brygga....även om de vill kalla det border router och integrera det direkt i routers så är det väldigt likt.
Ser inte själv poängen med thread för den blir bara en till i mängden

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Shakermaker:

Vad blir den praktiska nyttan?

Standardiserad kommunikationskompatibilitet så man kan blanda produkter från olika användare med mindre problem än det är idag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har hört och läst att matter ska vara ”the shit” så det ska bli spännande och se hur de artar sig.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

"Samtidigt kan de tillverkare som är anslutna till CSA uppdatera redan lanserade produkter med stöd för standarden, så fort produkterna certifierats."

Sker detta centralt eller behöver varje enhet få en uppdatering för att anses certifierad?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av infigo:

Ska man bara integrera med en standard så är det nog lättare att integrera direkt med smarthings.
Men om man ska integrera mot, apple, Google, Alexa, homey, etc etc. Så blir det mycket jobb. Så matter är ett lager emellan (väldigt likt apple homekit på många sätt för de har högst ribba och krav) så är jobbet gjort sen.

Sen är thread en del av matter också men den är i princip en konkurrent till low power protokollen under såsom ZigBee, zwave men i princip pratar mer av ip stacken för mer direkt access än vad de andra gör. Men kräver ju fortfarande en brygga....även om de vill kalla det border router och integrera det direkt i routers så är det väldigt likt.
Ser inte själv poängen med thread för den blir bara en till i mängden

Hmm, jag hittar faktiskt inte heller något om det. Det är nog möjligt att det dröjer till nästa version?

"This initial release of Matter, running over Ethernet, Wi-Fi, and Thread, and using Bluetooth Low Energy for device commissioning, will support a variety of common smart home products, including lighting and electrical, HVAC controls, window coverings and shades, safety and security sensors, door locks, media devices including TVs, controllers as both devices and applications, and bridges."

Jag tolkar det som att det endast är Ethernet/Wifi/Thread/BT än så länge. Jag kan tänka mig att stöd kan komma till nätverksanslutna hubbar innan det blir någon närmare integration med Zigbee och Z-wave, som gör det möjligt att styra med hjälp av Matter på så vis? Dvs du styr hubben med Matter, och hubben i sin tur styr de anslutna enheterna.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Joppis:

"Samtidigt kan de tillverkare som är anslutna till CSA uppdatera redan lanserade produkter med stöd för standarden, så fort produkterna certifierats."

Sker detta centralt eller behöver varje enhet få en uppdatering för att anses certifierad?

Det lär bero på produkten. Tillverkarna har sina egna rutiner för hur de gör uppdateringar och speciellt på äldre prylar som inte följer nån branchstandard.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag vill ha en central enhet som man kodar. Sedan en massa dumma enheter som kan samla in information och styra något. I vissa fall som en frekvensomvandlare får såklart logik i själva enheten finnas så den kan sköta sin uppgift.
Ett sådant system blir lätt att underhålla och göra riktigt komplexa saker.

Dessa konsument hemautoamtionssystem så blir det väl ingen central dator som styr något. Men eftersom hemautomationssystemen är enkla så borde det gå.

Ta annars en funktion som att man vill anpassa värmetillförsel, solskydd i ett rum baserat på bokning, temperatur ute, prognos från smhi. Och systemet använder mätdata från tidigare dagar för att få så bra styrning som möjligt. En central enhet bara koda på. En massa konsumentdritt som styr var för sig, lycka till att få en bra lösning.

Jag tror dock enkla system som Matter kommer att vinna och det blir svårt för oss som vill göra lite mer komplexa saker.

*edit*
Angående bra styrning. T.ex om man vill ha 21 grader i rummet kl 13:00. Så kanske temperaturen mycket väl kan få understiga 17 grader på natten. När värmetillförsel ska dras på och hur mycket beror på om solen ligger på, temperatur ute, övrig temperatur närliggande rum, säkerligen även fuktighet, om vind ligger på fönsterna. Det är mer komplext än vad man kan tro att få en optimal lösning på avseende komfort och ekonomi. Och jag vill koda denna styrning på en central enhet inte att varje grej i hemmet "lever sitt eget liv".

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Joppis:

"Samtidigt kan de tillverkare som är anslutna till CSA uppdatera redan lanserade produkter med stöd för standarden, så fort produkterna certifierats."

Sker detta centralt eller behöver varje enhet få en uppdatering för att anses certifierad?

Som jag förstår det certifieras produkten centralt, men varje enhet behöver sannolikt fortfarande uppdateras mjukvarumässigt. Typ "alla routrar av modell A är certifierade", men användare behöver ha den senaste mjukvaruuppdateringen för att det faktiskt ska fungera. Men det kan nog variera mellan produkter också, beroende på tillverkarens rutiner.

Jag måste medge att när jag undersöker det igen är det lite otydligt huruvida certifieringen snarare handlar om att garantera kompatibilitet och för att få använda deras loggor och dylikt, eller om det i praktiken är möjligt att införa stödet utan certifieringen. Fördelen för konsumenter blir ju dock oavsett att de certifierade enheterna är testade genom ett särskilt program och garanterade att fungera.

Det finns lite mer att läsa om certifieringen här, men det är eg. främst riktat mot tillverkare och de som vill certifiera sina produkter.

Permalänk
Medlem

Kommer ju inte vara så att jag byter ut mina olika produkter till Matter-kompatibla bara därför att... Kanske om 10 år om jag vill göra om allt.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att iOS 16.1 med största sannolikhet får stöd för Matter. Finns redan med i iOS 16.1 Public Beta. Fjärde publika betan släpptes idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Ska man bara integrera med en standard så är det nog lättare att integrera direkt med smarthings.
Men om man ska integrera mot, apple, Google, Alexa, homey, etc etc. Så blir det mycket jobb. Så matter är ett lager emellan (väldigt likt apple homekit på många sätt för de har högst ribba och krav) så är jobbet gjort sen.

Sen är thread en del av matter också men den är i princip en konkurrent till low power protokollen under såsom ZigBee, zwave men i princip pratar mer av ip stacken för mer direkt access än vad de andra gör. Men kräver ju fortfarande en brygga....även om de vill kalla det border router och integrera det direkt i routers så är det väldigt likt.
Ser inte själv poängen med thread för den blir bara en till i mängden

Det är sant att du behöver en brygga, men det är egentligen bara en NAT. Det finns inget proprietärt i den, så jämför Thread med Wifi, fast det per default skapar ett mesh-nätverk mellan enheterna som är anslutna till Thread-nätverket.

Thread-bryggor kommer vartefter integreras i konsumentroutrar (Google Wifi har det redan). Idag kan även Nest Hub Max och Nest Hub 2, Amazon Echo dot och Apples smarta högtalare m.fl. användas som en Thread Border Router.

Skrivet av landmarks:

Jag måste medge att när jag undersöker det igen är det lite otydligt huruvida certifieringen snarare handlar om att garantera kompatibilitet och för att få använda deras loggor och dylikt, eller om det i praktiken är möjligt att införa stödet utan certifieringen. Fördelen för konsumenter blir ju dock oavsett att de certifierade enheterna är testade genom ett särskilt program och garanterade att fungera.

Som jag förstår det behöver du dels ett ID och dels ett digitalt signerat certifikat (från CSA) för att joina ett Matter-fabric. Så du kan inte sälja enheter utan att också certififiera dem, detta kommer att förhindra att det finns enheter som bryter mot specifikationen (väldigt vanligt problem med Zigbee, *host* Tuya *host* ). Rätta mig om jag har fel någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Hmm, jag hittar faktiskt inte heller något om det. Det är nog möjligt att det dröjer till nästa version?

"This initial release of Matter, running over Ethernet, Wi-Fi, and Thread, and using Bluetooth Low Energy for device commissioning, will support a variety of common smart home products, including lighting and electrical, HVAC controls, window coverings and shades, safety and security sensors, door locks, media devices including TVs, controllers as both devices and applications, and bridges."

Jag tolkar det som att det endast är Ethernet/Wifi/Thread/BT än så länge. Jag kan tänka mig att stöd kan komma till nätverksanslutna hubbar innan det blir någon närmare integration med Zigbee och Z-wave, som gör det möjligt att styra med hjälp av Matter på så vis? Dvs du styr hubben med Matter, och hubben i sin tur styr de anslutna enheterna.

Fick svar från en som har acess till specen att bryggor såsom zigbee och zwave behöver använda för att integrara mot matter ÄR med i 1.0.
Iallfall om jag tolkade honom rätt.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det är sant att du behöver en brygga, men det är egentligen bara en NAT. Det finns inget proprietärt i den, så jämför Thread med Wifi, fast det per default skapar ett mesh-nätverk mellan enheterna som är anslutna till Thread-nätverket.

Thread-bryggor kommer vartefter integreras i konsumentroutrar (Google Wifi har det redan). Idag kan även Nest Hub Max och Nest Hub 2, Amazon Echo dot och Apples smarta högtalare m.fl. användas som en Thread Border Router.

Absolut. Det skiljer lite var för delar av stacken som behöver ligga på byggan där thread hanterar mer av den än tidigare protkoll....men i praktiken för en användare är det en brygga precis som alla andra protokoll.
Även om många nya smarta enheter såsom echo dot har det inbyggt, samt att de kan hantera och switcha runt om en skulle gå ner etc....
Men i praktiken så ser jag inte så stor skillnad som användare. Köper man massa thread devices och inte har en apple högtalare redan så måste man ändå köpa en separat brygga, även om den är mindre viktig ur funktionsperspektiv än tidigare standarder som oftast även styr mycket funktionalitet på bryggan också

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Absolut. Det skiljer lite var för delar av stacken som behöver ligga på byggan där thread hanterar mer av den än tidigare protkoll....men i praktiken för en användare är det en brygga precis som alla andra protokoll.
Även om många nya smarta enheter såsom echo dot har det inbyggt, samt att de kan hantera och switcha runt om en skulle gå ner etc....
Men i praktiken så ser jag inte så stor skillnad som användare. Köper man massa thread devices och inte har en apple högtalare redan så måste man ändå köpa en separat brygga, även om den är mindre viktig ur funktionsperspektiv än tidigare standarder som oftast även styr mycket funktionalitet på bryggan också

Skillnaden är att det finns 1 spec som alla följer och alla appar kommer vara kombatibla med alla enheter, på Zigbee-sidan är det inte helt ovanligt att du har olika hubbar och appar beroende på tillverkare.

Permalänk
Sötast

Så.... matter kommer man kunna self-hosta hemma? Eller ansluts det till Home Assistant på något vis? Är rätt dum när det kommer till smarta grejer

Hade inte någonsin tänkt ansluta mitt hem till ett asiatiskt cloud iaf ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Så.... matter kommer man kunna self-hosta hemma? Eller ansluts det till Home Assistant på något vis? Är rätt dum när det kommer till smarta grejer

Hade inte någonsin tänkt ansluta mitt hem till ett asiatiskt cloud iaf ^^

Det är som ett mellanlager mellan low power protokollen samt dess brygga som zigbee, zwave, thread (som är en ny teknik som kom med Matter), wifi (även om den inte är så low power i jämförelse) och för komunikation mot det övre lagret som säg HA eller homekit etc.
Mycket är likt homekits krav på att styras lokalt utan att enheter ska behöva gå via cloud servrar men finns nog undantag. Men då är enheten som i sig pratar med servrar i tjotahejti.

Får se hur det blir med HA och matter initialt. Del av matter är att det hållas koll och bara tillåtna known certified enheter får prata med varandra så bara ansluta HA tror jag inte är lika enkelt, men tror det garanterat kommer någon certad enhet (typ en conbee stick) eller tillägg direkt i HA som är certad att prata i ett matter system.

Men samtidigt behöver man inte använda Matter även om det finns. Många tillverkare har ju t.ex. redan integrationer mot allt möjligt och de behöver inte skrotas för att man kan gå via matter....men direktintegrationerna kanske långsiktigt fasas ut för att gå via matter.
Så fullt möjligt att just HA görs direkt utan att gå via mellanlager

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Om det går att få in enheterna i mitt homekit så för all del ^^ Hade gärna sett billigare mörkläggningsgardiner än vad som erbjuds idag.. Men det kanske är att hoppas på för mycket! Lite surt att lägga pengar på det som student men jäklar vad skönt det hade varit att iaf i sovrummet - kunna vakna av det riktiga dagsljuset.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tekniska Specar finns att ladda ner för allmänheten nu

https://csa-iot.org/developer-resource/specifications-downloa...

EDIT1: Såg att nån undrade över hassio också. De jobbar på stöd för att kunna styra enheter (Controller och Commissioner) https://github.com/home-assistant-libs/python-matter-server

De har till och med släppt en egen Zigbee+thread-sticka https://www.m.nu/styrenheter-zigbee/home-assistant-skyconnect...

Den paras sedan med openthread border router https://github.com/home-assistant/addons-development/tree/mas...

EDIT2: Det stämmer också att man specar hur bland annat bryggor mellan Zigbee och Matter ska fungera, exempelvis Aqara har redan bekräftat att de tänker implementera bryggor i utvalda hubbar. Det skulle inte förvåna mig om IKEA Dirigera kommer vara en brygga för deras gamla Zigbee-enheter samtidigt som de har stöd för Thread/Matter.