LG uppges satsa på OLED till datorskärmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

En 27-tummare som står precis bakom tangentbordet upplevs förmodligen större än majoriteten av alla TV-apparater med hänsyn till betraktningsavståndet.

Upplever nästintill min 27-tummare som för stor på mitt miniskrivbord. Upplever den definitivt som större än min 55-tummare från soffan på ca 1,6 meters avstånd.

Vet inte jag, sitter väl kanske 30-40-50cm från mina två 27"are här på jobbet, men min 55" OLED där hemma känns ändå betydligt större på 1-1,5m. För även om betrakningsvinkel osv såklart spelar roll, så är ju hjärnan ändå duktig att förstå o känna storlekar på andra sätt än enbart vinkel i synfältet.

Permalänk
Skrivet av Zemlan:

Oja, tidigare modeller var väldigt känsliga. Tex modeller från 2017 är det ju många som sitter med inbränningar på vad jag sett. Kliver man upp till modeller från 2019 måste man jobba mycket mycket hårdare för att få inbränningar som jämförelse. Och det är sannolikt ännu svårare på 2020-, 21- och 22-modeller.

Det är ju på nivån numera att man medvetet måste misshandla panelen och stänga av funktionerna som ska skydda panelen för att få till inbränningar.

Håller inte med alls. Har själv bytt 2 stycken LG Oled paneler på senare år för just inbränningar. Senast C1 förra året 2021.
Endast sett på tv/streamingkanaler ca 2-3 timmar per dag. Ej statiska tv/nyhets-program utan blandat material. EJ använt till dator eller spelkonsol. Panelerna kalibrerade och även dragit ner ljusstyrkan på dom då jag använt dom som sovrums-tv i ett mörkt rum.

Säljer även dessa i butiken där jag jobbar. Haft runt 4 fall på senare år med LG OLED reklamationer pga inbränningar.

Så nej du. OLED är riktigt inte moget för att använda som datorskärm.

Även 2 st Apple watch med inbränningar S6+S7. Always on display är ju bäddat för inbränningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drifter7508:

Håller inte med alls. Har själv bytt 2 stycken LG Oled paneler på senare år för just inbränningar. Senast C1 förra året 2021.
Endast sett på tv/streamingkanaler ca 2-3 timmar per dag. Ej statiska tv/nyhets-program utan blandat material. EJ använt till dator eller spelkonsol. Panelerna kalibrerade och även dragit ner ljusstyrkan på dom då jag använt dom som sovrums-tv i ett mörkt rum.

Säljer även dessa i butiken där jag jobbar. Haft runt 4 fall på senare år med LG OLED reklamationer pga inbränningar.

Så nej du. OLED är riktigt inte moget för att använda som datorskärm.

Även 2 st Apple watch med inbränningar S6+S7. Always on display är ju bäddat för inbränningar.

Känns som du inte inser att inbränningar kan man inte eliminera, så om kriteriet är att det aldrig får ske för att det ska vara moget för datorskärmar...då kan OLED aldrig användas till datorskärmar helt enkelt. Det är en begränsning med tekniken, precis som andra tekniker har sina begränsningar.

Men på senare år har man jobbat med att förlänga tiden det tar innan permanenta skador uppstår, och det har blivit mycket bättre. Så pass att marknaden uppenbarligen anser att det är dags för OLED att ta plats vid datorerna också och inte bara i vardagsrummet.

Sen så, använder man en C1 som du nämner ska det inte bli permanenta inbränningar på mycket lång tid såvitt jag vet. Då är det något fel isf, kan inte tänka mig annat. 2-3h per dag skulle även om du misshandlar panelen kräva år av det som jag fattat det baserat på vad jag läst och sett från tester.

Men vår käre @laxpudding som kan detta klart bättre än jag och får gärna rätta mig om jag är fel ute. Jag försöker bara återberättar sånt jag sett han nämna och vad jag ser och läser i tester på nätet egentligen. Dvs problematik gällande inbränning överdrivs grovt, precis som snacket om att OLED är ljissvaga överdrivs grovt.

Men det är klart, OLED på ett kontor där man ofta lämnar datorn med statiska element, och även när man jobbar är många element statiska igång så det är och förblir en dum idé. För majoriteten är detta inget som görs dock och det blir mer ett icke problem. Speciellt när de lär marknadsföras för gaming och så.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av drifter7508:

Håller inte med alls. Har själv bytt 2 stycken LG Oled paneler på senare år för just inbränningar. Senast C1 förra året 2021.
Endast sett på tv/streamingkanaler ca 2-3 timmar per dag. Ej statiska tv/nyhets-program utan blandat material. EJ använt till dator eller spelkonsol. Panelerna kalibrerade och även dragit ner ljusstyrkan på dom då jag använt dom som sovrums-tv i ett mörkt rum.

Säljer även dessa i butiken där jag jobbar. Haft runt 4 fall på senare år med LG OLED reklamationer pga inbränningar.

Så nej du. OLED är riktigt inte moget för att använda som datorskärm.

Även 2 st Apple watch med inbränningar S6+S7. Always on display är ju bäddat för inbränningar.

Har väldigt svårt att se hur du ska kunna få inbränningar på så kort tid med den enkla nivån av användning. Det rimliga är att det är helt andra skäl bakom bytet än faktiskt sönderkörda pixlar som börjar tappa ljusstyrka och färg. Vanligaste är från början dåliga, fläckiga och på andra sätt ojämna paneler vilket med LG:s volymer tyvärr är rätt vanligt. Allt som inte är jämnt på en OLED brukar som skrivet kallas för "inbränning" även om det inte alls är det.

LG är generösa med att byta dåliga paneler under garantitiden oavsett vad som orsakat problemen. Förmodligen har LG räknat på det är mer ekonomiskt lönsamt att byta ut enstaka paneler efter klagomål snarare än att kassera fler och öka Q&A-kraven vid tillverkningen. För jag är inte allt för imponerad av de LG-exemplar jag möter ute i verkligheten i hur ojämna de kan faktiskt kan vara.

Om du jobbar i butik som säljer TV vet du säkert hur demoexemplaren av C1 etc. kan ser ut efter LG:s egna extra ljusa demoslinga. Särskilt på de demoexemplar som går på elslingor där strömmen bryts med timer vid stängning och den automatiska refresh-cykeln efter standby aldrig körs igenom. En C1:a som stått i butik idag kan ha rullat 5000+ timmar med samma demoslinga. Då är man på nivåerna där det faktiskt är ett problem. LG byter dock inte paneler på exemplar som gått som demo i butik. Ifall någon hoppades på en billig och snart fräschare OLED...

Apple watch och liknande lösningar bygger på annan OLED-teknik och annan användning. Applicerar inte automatiskt på en TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Vet inte jag, sitter väl kanske 30-40-50cm från mina två 27"are här på jobbet, men min 55" OLED där hemma känns ändå betydligt större på 1-1,5m. För även om betrakningsvinkel osv såklart spelar roll, så är ju hjärnan ändå duktig att förstå o känna storlekar på andra sätt än enbart vinkel i synfältet.

Det där är faktiskt lite intressant. Det finns en "storlek i förhållande till en själv"-faktor här oxå.

Det är väl därför det inte blir IMAX känsla när man trycker mobilen mot näsan, antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Har du en inbränning eller har Linus en inbränning?

Linus har inga inbränningar på den ökända videon. I sådana fall hade vi sett Linus göra sin signatur-grimas och närbilder på hans panel med de typiska mörka skuggorna som aldrig går bort.

Har en [LG] webOS TV OLED55B7V

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Cyberz:

Har en [LG] webOS TV OLED55B7V
<Uppladdad bildlänk>

Tack för bilden Uppskattar när någon verkligen tar sig tiden och visar på det personliga problemet. Det sker för sällan i forum.

Det där är helt klar en inbränning och som synes är det färgfiltret i den röda subpixeln som blekts mest. Förmodar att du kör en gul heltäckande bild?

En B7:a är en 2017-modell och jämförbar med en bil från 50-60-talet ifråga om hur tekniken utvecklats. Det som ändrats framför allt senare tre åren är mer aktiva inbränningsskydd, mindre aggressiv ABL som lyser upp logotyper och fabrikslägena använder ljussensorn för att överlag spara energi ljusnivåerna nere.

Man kan numera reglera hur ljusstarkt panelen ska tillåtas arbeta där äldre generationer inte hade samma kontroll och därför kunde lysa på ordentligt. Panelerna är heller inte lika känsliga längre samt att man arbetar mer med panelrefresh.

Förmodar också att det är barnen som gillar TV:n och kör den mest utöver TV4:s morgonprogram?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Tack för bilden Uppskattar när någon verkligen tar sig tiden och visar på det personliga problemet. Det sker för sällan i forum.

Det där är helt klar en inbränning och som synes är det färgfiltret i den röda subpixeln som blekts mest. Förmodar att du kör en gul heltäckande bild?

En B7:a är en 2017-modell och jämförbar med en bil från 50-60-talet ifråga om hur tekniken utvecklats. Det som ändrats framför allt senare tre åren är mer aktiva inbränningsskydd, mindre aggressiv ABL som lyser upp logotyper och fabrikslägena använder ljussensorn för att överlag spara energi ljusnivåerna nere.

Man kan numera reglera hur ljusstarkt panelen ska tillåtas arbeta där äldre generationer inte hade samma kontroll och därför kunde lysa på ordentligt. Panelerna är heller inte lika känsliga längre samt att man arbetar mer med panelrefresh.

Förmodar också att det är barnen som gillar TV:n och kör den mest utöver TV4:s morgonprogram?

Ja TVn har varit på mycket speciellt på vissa kanaler 😅

Är väl dags för en ny för att det där börjar bli rätt störande.
Det är bara lite fel tid just nu. Kanske hittar något på blackfriday

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Alltså, folk här på Sweclockers vill uppgradera till en 27"-skärm, år 2022? Typ 36" hade jag tagit.

Det är ju subjektivt, har haft två 27" paneler en TN och nu IPS.
Suktar efter en 27" OLED nu, spelar man esports-titlar (Quake, Apex) som går relativt fort vill du inte ha en fläskig 40" panel där du behöver flytta på huvudet för att se allt. Så allt är ju beroende på behov.

Vill jag spela "plocka-blommor-spel" som witcher och liknande, då spelar jag med handkontroll på min 65" OLED i soffan.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||