Permalänk

Negativt pris på el imorgon

Tjena,

Elpriserna har ju blivit ett hett ämne senaste året och själv gick jag över för att testa timavtal i somras. I och med det har jag följt elbörsen betydligt noggrannare än tidigare. Eftersom vädergudarna bjuder på mycket vind de kommande dagarna får vi äntligen lite positiv avkastning på våra fina vindkraftverk. Till följd av detta kommer vi enligt Elbruk.se ha ett elpris på -0,21 öre/kWh imorgon 5/10 mellan 23.00 - 24.00. Även Greenelys app (som jag har som elbolag) visar -0,3 öre/kWh. Gäller förövrigt SE3.

Så frågan är om månadens elräkning faktiskt kommer minska i kr om man skulle förbruka kopiösa mängder el under denna timme? Rimligtvis borde det ju inte vara möjligt och avrundas till 0,00 men man vet aldrig.

Fick mig att tänka på när WTI-oljan handlades till -37 dollar/fat

Visa signatur

InWin 301 | FD Newton R3 600W | AMD Ryzen 7 1700X | Gigabyte GTX 970 WF 3X OC | Crucial MX100 256 GB | Intel 600p M.2 256GB | MSI B350M | 16 GB G.Skill Trident Z RGB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av epicdowncooler:

Tjena,

Elpriserna har ju blivit ett hett ämne senaste året och själv gick jag över för att testa timavtal i somras. I och med det har jag följt elbörsen betydligt noggrannare än tidigare. Eftersom vädergudarna bjuder på mycket vind de kommande dagarna får vi äntligen lite positiv avkastning på våra fina vindkraftverk. Till följd av detta kommer vi enligt Elbruk.se ha ett elpris på -0,21 öre/kWh imorgon 5/10 mellan 23.00 - 24.00. Även Greenelys app (som jag har som elbolag) visar -0,3 öre/kWh. Gäller förövrigt SE3.

Så frågan är om månadens elräkning faktiskt kommer minska i kr om man skulle förbruka kopiösa mängder el under denna timme? Rimligtvis borde det ju inte vara möjligt och avrundas till 0,00 men man vet aldrig.

Fick mig att tänka på när WTI-oljan handlades till -37 dollar/fat

Du har nog någon rabatt inlagd som inte kommer slängas på.
SE3 här och jag har Tibber utan påslag. Jag betalar 9 öre/kWh imorgon 23-24.
SE4 med Greenely med Rabatt på förbrukningen har -0.3 öre/kWh mellan 23-24.

Det tar dock inte hänsyn till överföringsavgiften på typ 40-50 öre/kWh som såklart tillkommer oberoende av elpris.

Jag tänker mig att en rabatt är på befintligt pris men inte att man kan få betalt för sin förbrukning.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Du har nog någon rabatt inlagd som inte kommer slängas på.
SE3 här och jag har Tibber utan påslag. Jag betalar 9 öre/kWh imorgon 23-24.
SE4 med Greenely med Rabatt på förbrukningen har -0.3 öre/kWh mellan 23-24.

Det tar dock inte hänsyn till överföringsavgiften på typ 40-50 öre/kWh som såklart tillkommer oberoende av elpris.

Jag tänker mig att en rabatt är på befintligt pris men inte att man kan få betalt för sin förbrukning.

Exakt, du har rätt att överföringsavgiften tillkommer från elnätsägaren. Mycket möjligt att jag har rabatt som får ner timpriset till 0,0 då. Har förövrigt inte så mycket att utnyttja situationen på, då jag bor i en liten lägenhet. Men ska försöka räkna på det efteråt för att ta reda på vad det faktiska timpriset blir under den timmen.

Visa signatur

InWin 301 | FD Newton R3 600W | AMD Ryzen 7 1700X | Gigabyte GTX 970 WF 3X OC | Crucial MX100 256 GB | Intel 600p M.2 256GB | MSI B350M | 16 GB G.Skill Trident Z RGB

Permalänk

Frågan är om vi med solceller får betala för att sälja el.

Angående elpriset: Var ju bara att kapa kabeln söderut så fick vi helt plötsligt betalt för att förbruka el!

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Frågan är om vi med solceller får betala för att sälja el.

Angående elpriset: Var ju bara att kapa kabeln söderut så fick vi helt plötsligt betalt för att förbruka el!

Ja det lär ni, men är ont om sol den tiden på dygnet

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Du har nog någon rabatt inlagd som inte kommer slängas på.
SE3 här och jag har Tibber utan påslag. Jag betalar 9 öre/kWh imorgon 23-24.
SE4 med Greenely med Rabatt på förbrukningen har -0.3 öre/kWh mellan 23-24.

Det tar dock inte hänsyn till överföringsavgiften på typ 40-50 öre/kWh som såklart tillkommer oberoende av elpris.

Jag tänker mig att en rabatt är på befintligt pris men inte att man kan få betalt för sin förbrukning.

Tibber och SE3 här också. Man ser de negativa priserna som OP pratar om när man slår av skatter/avgifter i Tibber-appen Så i praktiken blir det ju iaf några öre/kwh, och sen en massa till för nätavgiften.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Blåser bra just nu. Lite extra energi i elnätet (50.07 Hz just nu) också.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Blåser bra just nu. Lite extra energi i elnätet (50.07 Hz just nu) också.
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Inte bra, då kommer ju folk med klockradio vakna nån sekund tidigare imorgon.

Just det där med att man måste hålla nätet frekvensstabilt verkar vara en av de saker många bara vägrar förstå, t.o.m på regeringsniuvå från vissa partier...

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Sjukt augusti (sommar) kan vara så dyr liksom. Borde ju krävas noll uppvärmning.
Ändå 4kr khw på förra räkning, super skoj alltså. Typ att man bor i lägenhet iallafall.

Nice att det verkar gå ner igen iallafall, kanske okt blir lite roligare.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Klubba:

Inte bra, då kommer ju folk med klockradio vakna nån sekund tidigare imorgon.

Just det där med att man måste hålla nätet frekvensstabilt verkar vara en av de saker många bara vägrar förstå, t.o.m på regeringsniuvå från vissa partier...

Vi hoppar gärna politikfingerpekandet. Se våra riktlinjer kring politik.
*Moderator mode: off*

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Nu får man passa på att lägga en kabel då antar jag. 🧐

Permalänk
Medlem

Det blir riktigt billig laddning av elbilen i natt!

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Skrivet av Ninotramp:

Frågan är om vi med solceller får betala för att sälja el.

Angående elpriset: Var ju bara att kapa kabeln söderut så fick vi helt plötsligt betalt för att förbruka el!

Ja, det är ju frågan. Å andra sidan finns det ju ingen anledning att ha igång solcellerna om det redan finns ett rejält överskott i elnätet (såvida du inte har möjligheten att lagra elen själv)

Visa signatur

InWin 301 | FD Newton R3 600W | AMD Ryzen 7 1700X | Gigabyte GTX 970 WF 3X OC | Crucial MX100 256 GB | Intel 600p M.2 256GB | MSI B350M | 16 GB G.Skill Trident Z RGB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ninotramp:

Frågan är om vi med solceller får betala för att sälja el.

Angående elpriset: Var ju bara att kapa kabeln söderut så fick vi helt plötsligt betalt för att förbruka el!

Man kan alltid hoppas att ni får göra det, ni får ta det bra med det dåliga som alla andra.