Hemma server för Vm's och plex alt. jellyfin

Permalänk
Medlem

Hemma server för Vm's och plex alt. jellyfin

Hej,

Har i snart 1 år kört Linux desktop som mediaserver för plex/lagring/torrenter och home-assistant på en vm i virtualbox, men känner att jag vill ändra lite.

Min tanke är att rensa allt och lägga proxmox i grunden och sedan köra olika vm's med följande:
1.Ubuntu-server tillsammans med plex/jellyfin
2.Pi-hole
3.Home-assistant
4.kali-desktop för nerladdning av "distro" torrents.
5.Truenas / unraid??

Min fråga är om jag ska köra en VM med truenas-scale/unraid för att hantera diskarna eller finns det någon annan lösning att hantera diskarna med material för plex/jellyfin?

Utrustning som finns är:
moderkort
Intel i-5 8500
32gb ddr4 minne
1st 250gb nvme
1st 500gb nvme
1st 3TB HDD
1st 6TB HDD
1st 18TB HDD
Chassi
Kommande(hoppas jag): Nvidia quadro p400 för plex/jellyfin

Jag är ingen proffs på linux, men har har löst det som uppkommit hitintills.
Jag behöver INGEN backup på något att materialet som kommer att ligga på dom stora diskarna, kommer endast att göras snapshots på home-assistant(plus backup inifrån HA).
Jag kommer INTE addera mer diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halvtie:

Hej,

Har i snart 1 år kört Linux desktop som mediaserver för plex/lagring/torrenter och home-assistant på en vm i virtualbox, men känner att jag vill ändra lite.

Min tanke är att rensa allt och lägga proxmox i grunden och sedan köra olika vm's med följande:
1.Ubuntu-server tillsammans med plex/jellyfin
2.Pi-hole
3.Home-assistant
4.kali-desktop för nerladdning av "distro" torrents.
5.Truenas / unraid??

Min fråga är om jag ska köra en VM med truenas-scale/unraid för att hantera diskarna eller finns det någon annan lösning att hantera diskarna med material för plex/jellyfin?

Utrustning som finns är:
moderkort
Intel i-5 8500
32gb ddr4 minne
1st 250gb nvme
1st 500gb nvme
1st 3TB HDD
1st 6TB HDD
1st 18TB HDD
Chassi
Kommande(hoppas jag): Nvidia quadro p400 för plex/jellyfin

Jag är ingen proffs på linux, men har har löst det som uppkommit hitintills.
Jag behöver INGEN backup på något att materialet som kommer att ligga på dom stora diskarna, kommer endast att göras snapshots på home-assistant(plus backup inifrån HA).
Jag kommer INTE addera mer diskar.

Du kan ju även hantera lagringen direkt i Proxmox. Och om du t.ex. har ett mediabibliotek som behöver kommas åt av flera olika tjänster så kan du köra dessa tjänster i containrar i Proxmox och mappa in samma katalog i dessa.

Det blir kanske något mer Linuxtungt vad gäller hanteringen av lagringen, men jag tänker att det ändå blir lite bakvänt och mer komplicerat att köra Unraid eller Truenas Scale i en VM om man inte har någon väldigt specifik anledning att göra så.
I så fall skulle åtminstone jag tänka att man bör överväga att köra någon av dessa andra lösningar *istället* i första hand, för att inte krångla till saker för sig.
En stökig sak om du har all lagring i en VM blir ju att den inte är direkt tillgänglig i Proxmox (eller vad man nu kör som hypervisor), vilket bakbinder en lite om man t.ex. behöver mer utrymme till VMs eller något. Man kan förstås dela ut lagring via iSCSI eller motsvarande, men då har man genast skapat en mer komplex lösning som man kan ha mycket "glädje" av senare.

Du skrev något om "ingen backup", och jag vet inte om man eventuellt ska tolka in mer i det än just att det inte ska tas backup. Jag slänger iaf med detta angående redundans för lagringen:
Vad gäller din kombination av diskar i olika storlekar så tänker ju jag att om du vill ha redundant lagring så kanske Unraid skulle passa bättre. Både Proxmox och Truenas (Scale) är väl mer ZFS-orienterade, vilket inte går bra ihop med en sådan blandning av lagringsenheter som alla har olika storlekar *om man vill ha redundans* (om man däremot struntar i det så kan man väl göra lite hursomhelst).

TL;DR jag skulle föreslå att du väljer en av Proxmox, Truenas Scale eller Unraid, istället för att köra flera av dem. Detta just för att inte trassla till saker i onödan

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag tror att jag tittar närmare på att låta proxmox sköta lagringen, precis som du skriver.
Med ingen backup menar jag att materialet som ligger på 18tb är mest film och tv serier som om det försvinner inte är världens undergång. NVME diskarna kommer endast vara till proxmox samt home-assistant.

Stort tack för din syn på det hela.