Noctuas ram håller Ryzen 7000 ren från kylpasta

Permalänk
Melding Plague

Noctuas ram håller Ryzen 7000 ren från kylpasta

När kylartillverkaren Noctua märkte att AMD:s Ryzen 7000-processorers utskärningar lätt samlar rester av kylpasta valde företaget att ta fram en lösning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trodde plötsligt att Noctua börjat göra ramminnen, men detta var nästan lika konstigt…

Permalänk
Medlem

Fiffigt

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Fiffig lösning, men ska jag vara helt ärlig så har de nya CPU:erna av någon anledning varit väldigt lätta att få rena och det har knappt runnit över någon pasta alls. Inte vad jag förväntade mig men en positiv överraskning.

Permalänk

Jag tycker det är värre att man fortfarande idag använder en gammal spruta för att applicera kylpasta. Det är skitjobbigt att pressa ut kylpastan. Och sedan får man ett ojämnt flöde så man kanske får ta bort kylpasta från cpun för man fick för mycket.

Jag vill ha en elektronisk kylpasta spruta. Där man först får sätta den på laddning i 24h. (snabbladdning sliter på batteriet) Sedan får man på Google/Apple Appstore ladda hem appen som behövs för att ens starta kylpasta sprutan, där pennan ska kopplas upp genom bluetooth och man delar även ut ens wifi till den. I denna kylpastasprut-app behövs bankid för att bekräfta att man verkligen vill starta sprutan.

Och resultatet är att man slipper allt krångel som det idag är med dessa kylpasta sprutor som är så jobbiga att hantera.

Permalänk
Medlem

Jag skulle kanske frågat när processorn presenterades här, men passar på nu. Varför har den den formen? Är det för att öka värmeledningsförmågan eller vad...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Trodde plötsligt att Noctua börjat göra ramminnen, men detta var nästan lika konstigt…

Haha, samma här. Fick läsa rubriken både 2 och 3 gånger innan polletten trillade ner.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Jag skulle kanske frågat när processorn presenterades här, men passar på nu. Varför har den den formen? Är det för att öka värmeledningsförmågan eller vad...

Har för mig det har med ytmonterade komponenter att göra, de fick helt enkelt inte plats om de hade använt sig av en traditionell IHS.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Trodde plötsligt att Noctua börjat göra ramminnen, men detta var nästan lika konstigt…

Jag såg framför mig RAM-stickor med fläktar som blåste luft för att få processorn ren, typ så här.

Permalänk
Medlem

100kr för den är ju helt sjukt dock. 20kr hade väl varit mer rimligt för en plastbit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

100kr för den är ju helt sjukt dock. 20kr hade väl varit mer rimligt för en plastbit.

Är inkluderad kylpasta dock? Så plastbiten är väl runt 20:-
Köper du plastbiten själv så är den 80:- med kylpasta 100:-

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

100kr för den är ju helt sjukt dock. 20kr hade väl varit mer rimligt för en plastbit.

Antagligen inte nog styra volymer för att pressa ner priset så mycket.

€7,90 är inte så mycket för en plastbit som troligen säljs i tusental. Hade Noctua sålt 10 miljoner av den hade nog priset per bit gått ner en bit.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Går den att få i brunt?

Permalänk
Medlem

Ser på fotot ut som att det är en liten glipa mellan ramen och ihs:en (ramen sitter inte dikt an), som det fortfarande kan krypa ned kylpasta genom, men dels är det ju beroende på viskositet och sen är det väl helt enkelt något de inte kommer undan pga värmeexpansion eller helt enkelt tillverkningstoleranser (varierande faktiska dimensioner på ihs:en och/eller ramen).

Ingen dålig idé i sig, men borde nog inte behövas alls om man kör med jämn utstrykning av pasta på hela ihs:en (som jag själv alltid gjorde förr i tiden och har återgått till igen nuförtiden) istället för en klump i mitten.

Sen är det ju heller inte direkt någon kris om det skulle komma ned lite pasta - inte ens om den är elektriskt ledande, för jag tycker mig ha sett någon form av skyddslager (epoxy?) ovanpå de ytmonterade krestarna?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Går den att få i brunt?

Nej, då det vore ett brott mot mänskligheten.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Ram för att få jämt tryck på Intel's processorer och nu detta. Känns som att folk löser problem som aldrig ens behövt uppstå om bara processortillverkarna gjorde sitt jobb från första början.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Köp elektronikrengöring på burk istället.
BIltemas är billig och kommer i en 400ml flaska för 80Kr.
https://www.biltema.se/kontor---teknik/datortillbehor/skarmre...

Jag lagar grafikkort, moderkort och annat och testmonterar hela tiden och grejen med petroleum baserad elektroniksprej är att det löser sig med pastan, lika löser lika helt enkelt.

Så pastan smälter och löser upp sig på några sekunder för relativt färsk pasta.
Pasta som betong tar några sekunder men även det går bort.

Isopropanol har inte en chans.

FÅr man pasta i en Sockel, spruta på lite och skiten rinner av.

Går utmärkt att suga upp med en tops också.

Vet inte varför folk envisas med isopropanol eller andra lösningar, petroleumbaserad elektroniskprej är den snabbaste metoden jag hittat att få bort pasta och få allt totalt rent, perfekt när pasta letat sig in där det ej hör hemma.

SÅ med AM5, bara spreja hela prollen i skiten om det så behövs så rinner det ut samma väg det kom in.

En burk kommer räcka till otaliga processorer och rengöringar där olyckan varit framme.

Permalänk

der8auer släppte en liknande "ram/packning" för 10 dagar sedan ish

Permalänk
Medlem

Det tar emot ordentligt att lägga pengar på AM5 då det är mer än en idiotisk och onödig nackdel med deras IHS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Köp elektronikrengöring på burk istället.
BIltemas är billig och kommer i en 400ml flaska för 80Kr.
https://www.biltema.se/kontor---teknik/datortillbehor/skarmre...
https://productimages.biltema.com/v1/image/imagebyfilename/36-4543_xxl_1.jpg

Jag lagar grafikkort, moderkort och annat och testmonterar hela tiden och grejen med petroleum baserad elektroniksprej är att det löser sig med pastan, lika löser lika helt enkelt.

Så pastan smälter och löser upp sig på några sekunder för relativt färsk pasta.
Pasta som betong tar några sekunder men även det går bort.

Isopropanol har inte en chans.

FÅr man pasta i en Sockel, spruta på lite och skiten rinner av.

Går utmärkt att suga upp med en tops också.

Vet inte varför folk envisas med isopropanol eller andra lösningar, petroleumbaserad elektroniskprej är den snabbaste metoden jag hittat att få bort pasta och få allt totalt rent, perfekt när pasta letat sig in där det ej hör hemma.

SÅ med AM5, bara spreja hela prollen i skiten om det så behövs så rinner det ut samma väg det kom in.

En burk kommer räcka till otaliga processorer och rengöringar där olyckan varit framme.

Petroleumprodukt för att tända grillen. Petroleumprodukt för att transportera människor och grejer i förbränningsmotorfordon. Petroleumprodukt för att klippa gräsmattan. Petroleumprodukt för att mjukgöra läpparna. Petroleumprodukt för att rengöra komponenter i datorn. Osv.

Let's go!

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Köp elektronikrengöring på burk istället.
BIltemas är billig och kommer i en 400ml flaska för 80Kr.
https://www.biltema.se/kontor---teknik/datortillbehor/skarmre...
https://productimages.biltema.com/v1/image/imagebyfilename/36-4543_xxl_1.jpg

Jag lagar grafikkort, moderkort och annat och testmonterar hela tiden och grejen med petroleum baserad elektroniksprej är att det löser sig med pastan, lika löser lika helt enkelt.

Så pastan smälter och löser upp sig på några sekunder för relativt färsk pasta.
Pasta som betong tar några sekunder men även det går bort.

Isopropanol har inte en chans.

FÅr man pasta i en Sockel, spruta på lite och skiten rinner av.

Går utmärkt att suga upp med en tops också.

Vet inte varför folk envisas med isopropanol eller andra lösningar, petroleumbaserad elektroniskprej är den snabbaste metoden jag hittat att få bort pasta och få allt totalt rent, perfekt när pasta letat sig in där det ej hör hemma.

SÅ med AM5, bara spreja hela prollen i skiten om det så behövs så rinner det ut samma väg det kom in.

En burk kommer räcka till otaliga processorer och rengöringar där olyckan varit framme.

men sprayen är ju bara isopropanol?
Bromsrengöring är stort sett samma sak det också, med nån extra tillsats..
men 99% är isopropanol.

Enligt biltemas säkerhetsdatablad är innehållet:
2-Propanol
Kolväten, C6-C7, n-alkaner, isoalkaner, cykliska, <5% n-heksan.

Mao Isopropanol.

bromsrengöring:
Propan-2-ol
Kolväten

"kolväten" är drivgasen...

Permalänk
Medlem

Har ett svagt minne om någon kopparskiva man kunde lägga runt kärnan på AMDs nakna processorer. Skulle antingen skydda mot att man knäckte kretsen av att sätta kylaren snett eller så var det något med värmeledningen (eftersom den var i koppar). Också en onödig produkt men jag köpte den i tron att det skulle hjälpa på något sätt.

Hittade en länk: https://www.legitreviews.com/what-is-a-shim-and-why-should-yo...

Edit: Kanske en shim vore något i kombination med delid av Ryzen 7000

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

men sprayen är ju bara isopropanol?
Bromsrengöring är stort sett samma sak det också, med nån extra tillsats..
men 99% är isopropanol.

Enligt biltemas säkerhetsdatablad är innehållet:
2-Propanol
Kolväten, C6-C7, n-alkaner, isoalkaner, cykliska, <5% n-heksan.

Mao Isopropanol.

bromsrengöring:
Propan-2-ol
Kolväten

"kolväten" är drivgasen...

Sant men blandnigen är inte samma.

"spriten" är 99.5% ren medans som du sa Biltemas sprej har strax under 5% n-hexan villket var det jag reagerade på som skillnad när jag märkte effekten det hade för ett par årsedan.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hexane
Det är tillsatsmedel i bensin också, troligen varför Biltemas sprej luktar bensin medans rena Spriten luktar sjukhussprit.

Ge mig en stund ska jag återkomma med en kort demonstration.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Har ett svagt minne om någon kopparskiva man kunde lägga runt kärnan på AMDs nakna processorer. Skulle antingen skydda mot att man knäckte kretsen av att sätta kylaren snett eller så var det något med värmeledningen (eftersom den var i koppar). Också en onödig produkt men jag köpte den i tron att det skulle hjälpa på något sätt.

Hittade en länk: https://www.legitreviews.com/what-is-a-shim-and-why-should-yo...

Edit: Kanske en shim vore något i kombination med delid av Ryzen 7000

Det var ju inte ovanligt att man knäckte av en flis på de nakna kärnorna på den tiden. Så hade det varit idag, hade jag absolut kunnat tänka mig att köpa till en sån där kopparskiva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

men sprayen är ju bara isopropanol?
Bromsrengöring är stort sett samma sak det också, med nån extra tillsats..
men 99% är isopropanol.

Enligt biltemas säkerhetsdatablad är innehållet:
2-Propanol
Kolväten, C6-C7, n-alkaner, isoalkaner, cykliska, <5% n-heksan.

Mao Isopropanol.

bromsrengöring:
Propan-2-ol
Kolväten

"kolväten" är drivgasen...

https://youtu.be/lBn6gwWuBpw

Nu kan du avgöra själv om det är nån skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ram för att få jämt tryck på Intel's processorer och nu detta. Känns som att folk löser problem som aldrig ens behövt uppstå om bara processortillverkarna gjorde sitt jobb från första början.

Detta!

Men om jag får välja så tycker jag ändå att detta är ett mindre problem än att Socket 1700 processorer (och moderkort?) böjs om man inte har en speciell ram.

Att "behöva" denna AM5 ram för att inte få kylpasta överallt man inte vill ha det är som att sparka tårna hårt i en tröskel medan att böja Socket 1700 processorer är som att amputera foten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Detta!

Men om jag får välja så tycker jag ändå att detta är ett mindre problem än att Socket 1700 processorer (och moderkort?) böjs om man inte har en speciell ram.

Att "behöva" denna AM5 ram för att inte få kylpasta överallt man inte vill ha det är som att sparka tårna hårt i en tröskel medan att böja Socket 1700 processorer är som att amputera foten.

Om man har för vana att lägga en klick i mitten och vara färdig sen så kan det nog bli lite grisigt. De som sprider ett tunt lager manuellt klarar sig nog lite bättre men ja. Självklart är det ett värre problem att hårdvara faktiskt skadas och temperaturerna skenar även när man gör "som man ska" men båda är ju exempel på saker som inte borde behöva läsas med eftermarknadsprodukter.

Även tjockleken på själva värmespridaren på 7000-serien verkar ju i sig bidra till onödigt höga temperaturer. Och det är rätt illa när de är konfade för plattan i mattan tills de när 95C. Man lämnar prestanda på bordet och det tycker jag är synd.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Att den ens existerar är ett bevis på att AMD:s design av värmespridaren kanske inte är helt optimal.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Att den ens existerar är ett bevis på att AMD:s design av värmespridaren kanske inte är helt optimal.

AMD's design på IHS är nog primärt drivet av vad som ger bäst prestanda från en elektronisk synpunkt.
Med andra ord SMD resistorer och kondensatorer är placerade där dom är effektivast för att maximera chipens stabilitet vid höga frekvenser.

Tjockleken är nog suboptimal men verkar vara avsedd för att bibehålla Z höjden för att behålla kompatibilitet med äldre kylare.

Traditionell pasta på SMD komponenter är inget problem annat än estetiskt och går att avlägsna med rätt medel om så önskas.

Så en traditionell design hade mycket möjligt lett till andra problem tex reducerad maximal frekvens tex så prestanda och det är ju mindre önskvärt än om någon får OCD över harmlös pasta på lite SMD komponenter.

Självklart finns det Flytande metall och kapacitiva pastor men även deb8uer som äger delar av thermal grizzly och sysslar med design av pastor har aldrig sett kapacitiva pastor som orsakat problem och leker man med flytande metall så får man nog anta att man vet vad man gör.

Hålen runt IHS är ett icke problem, tjockleken är en annan femma.

Enda fördelen med en tjock IHS som jag ser det är att processorn inte rimligen böjer sig lika lätt men en LGA sockel med fler kontaktpunkter runt IHS hade rimligen kunnat motverka en del av det och tillåtit en tunnar IHS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

AMD's design på IHS är nog primärt drivet av vad som ger bäst prestanda från en elektronisk synpunkt.
Med andra ord SMD resistorer och kondensatorer är placerade där dom är effektivast för att maximera chipens stabilitet vid höga frekvenser.

Tjockleken är nog suboptimal men verkar vara avsedd för att bibehålla Z höjden för att behålla kompatibilitet med äldre kylare.

Traditionell pasta på SMD komponenter är inget problem annat än estetiskt och går att avlägsna med rätt medel om så önskas.

Så en traditionell design hade mycket möjligt lett till andra problem tex reducerad maximal frekvens tex så prestanda och det är ju mindre önskvärt än om någon får OCD över harmlös pasta på lite SMD komponenter.

Självklart finns det Flytande metall och kapacitiva pastor men även deb8uer som äger delar av thermal grizzly och sysslar med design av pastor har aldrig sett kapacitiva pastor som orsakat problem och leker man med flytande metall så får man nog anta att man vet vad man gör.

Hålen runt IHS är ett icke problem, tjockleken är en annan femma.

Enda fördelen med en tjock IHS som jag ser det är att processorn inte rimligen böjer sig lika lätt men en LGA sockel med fler kontaktpunkter runt IHS hade rimligen kunnat motverka en del av det och tillåtit en tunnar IHS.

Jo absolut men ändå det är en mycket annorlunda design och ändå så blir processorerna synnerligen varma "by design" eller inte vi får väl se hur länge processorerna håller ute hos folket. Tjockleken spekuleras det väl i är för att kompabiliteten med AM4 kylare ska fungera sant eller inte vem vet.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]