Hur vet man hur mycket man betalar till Telia?

Permalänk

Hur vet man hur mycket man betalar till Telia?

Min bostadsrättsförening gav oss gratis internet och tv i 5 år. Men nu kommer jag inte ihåg hur lång tid det har gått, känns som mycket längre. Så loggade in på Telia appen, men hittar inte information om det.

När man kollar på TV står det 0kr/mån...
https://www.bildtagg.se/uploads/2022/280/rtygu4v8h507vkbcjkey...

...men när man kollar på Bredband står det inget.
https://www.bildtagg.se/uploads/2022/280/q2r49z77o0bex8pylv7m...

Permalänk
Medlem

Du måste nog fråga föreningen, de flesta avtal likt dessa avtalas fram beroende på förenings storlek / antal lägenheter och liknande.
Vad du betalar kan skilja sig mot några hus bort beroende på detta och när avtalet ingicks och hur lång föreningens avtal sträcker sig.

Så kolla med ordförande eller någon som sköter den biten, så kan de nog svara på när avtalet övergår till dig eller om de redan gjort det.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Inaktiv

En relevant fråga för årsmötet när de går igenom resultatet, om det inte redan tydligt framgår i din Brf årsredovisning.

Det är inte gratis du får betala det via din avgift till föreningen vare sig du vill eller inte. Sen betalar även föreningen(du) en avgift till något Teliabolag för varje ansluten lägenhet men det är småpengar.

Permalänk
Skrivet av anon112397:

Det är inte gratis du får betala det via din avgift till föreningen vare sig du vill eller inte.

Är du säker? Våran bostadsrättsförening har mycket god ekonomi.

Permalänk
Medlem

Gratis är det inte, du betalar på din hyra.

Ett problem med detta var i alla fall tidigare att folk som inte vill ha ofta måste betala ändå. Nu vet jag inte exakt hur det fungerar med juridiken, regler osv. Det är möjligt man kan avstå och slippa den avgiften men det får andra svara på. Och folk kanske inte är lika bråkiga om detta numera eftersom ganska många ändå använder Internet på något vis, dessutom brukar BRFer ha riktigt bra priset så det är svårt klaga på det när man ändå får något extremt billigt om ingår i boendet.

I övrigt är det som andra säger, styrelse är ansvariga för detta. Dom ska kunna tala om för dig vad det kostar, när avtalat går ut. Sedan bör dom presentera detta på ett årsmöte och gå ut med information, ska man fortsätta och teckna nytt avtal eller ska man försöka ta in någon annan ?

Som minimum krav på en styrelse tycker jag är att dom ska kunna informera och ha koll på saker, och att medlemmarna sedan kommer på möten och röstar. Det är mycket annat man ska göra men ofta är det på frivillig basis så man ska inte klaga för mycket. Jag är rätt trött på alla otacksamma människor som har mage att klaga på styrelse etc. Då brukar jag alltid säga, gör jobbet själv då men då brukar dom tystna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon112397:

Det är inte gratis du får betala det via din avgift till föreningen vare sig du vill eller inte. Sen betalar även föreningen(du) en avgift till något Teliabolag för varje ansluten lägenhet men det är småpengar.

Beror ju på hur man vill se det.

Om ens Brf går runt enbart på att hyra ut lokaler till företag så kan det väl anses vara gratis internet?

Finns ju en del såna Brfs, vi är inte riktigt där men vi har inte ökat avgiften på 20år för att vi hyr ut till företag
Så avgiften är samma som före internet fanns i husen, alla får 250/100Mbit. Kostar internet får boende?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coconutconfetti:

Är du säker? Våran bostadsrättsförening har mycket god ekonomi.

På vilket sätt spelar föreningens ekonomi någon roll? Föreningen betalar en avgift till Telia och alla föreningens kostnader skall täckas av medlemmarnas avgifter.
Att föreningen har god ekonomi innebär att den inte omedelbart behöver täcka alla utgifter utan har en viss buffert, men utgifterna skall likväl täckas.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BergEr:

Beror ju på hur man vill se det.

Om ens Brf går runt enbart på att hyra ut lokaler till företag så kan det väl anses vara gratis internet?

Finns ju en del såna Brfs, vi är inte riktigt där men vi har inte ökat avgiften på 20år för att vi hyr ut till företag
Så avgiften är samma som före internet fanns i husen, alla får 250/100Mbit. Kostar internet får boende?

Det är ju en oäkta Brf det är olagligt.
Edit: Glömde smiley

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av coconutconfetti:

Är du säker? Våran bostadsrättsförening har mycket god ekonomi.

Vad spelar det för roll? Tror du Telia ger bort gratistjänster?

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Vad spelar det för roll? Tror du Telia ger bort gratistjänster?

Varför skulle det ha med Telia att göra.

Nåja, jag letade fram att avtalet är förlängt till 2026.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coconutconfetti:

Varför skulle det ha med Telia att göra.

Nåja, jag letade fram att avtalet är förlängt till 2026.

För att Telia är just er ISP, ingenting är gratis..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av coconutconfetti:

Varför skulle det ha med Telia att göra.

Nåja, jag letade fram att avtalet är förlängt till 2026.

Telia är en leverantör till er, eran ISP lol..
Eran BRF köper deras tjänst, telia fakturerar eran BRF.

Permalänk
Skrivet av xfade:

För att Telia är just er ISP, ingenting är gratis..

Skrivet av tcntad:

Telia är en leverantör till er, eran ISP lol..
Eran BRF köper deras tjänst, telia fakturerar eran BRF.

Ni missförstod, men skit samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon112397:

Det är ju en oäkta Brf det är olagligt.
Edit: Glömde smiley

Olagligt?

För att bli klassad som en oäkta bostadsrättsförening av skatteverket kan man förenklat säga att mer än 40% av intäkterna ska komma från t.ex. hyreslägenheter, hyreslokaler eller månadsavgifter från juridiska personer som äger bostadsrätter i föreningen. Detta gäller oftast bostadsrättsföreningar som har många lokaler uthyrda till t.ex. restauranger och affärer. Det är skatteverket som klassar när en bostadsrättsförening är äkta eller oäkta och det kan ändra sig mellan olika år.

Det är ganska stora skillnader att äga en lägenhet i en äkta eller en oäkta bostadsrättsförening. De största skillnaderna är skattemässiga. Om du äger en lägenhet i en oäkta förening kan du komma att bli förmånsbeskattad för mellanskillnaden mellan den lägre månadsavgiften du betalar och en uppskattad normalhyra. Den stora fördelen att äga en lägenhet i en oäkta förening är att föreningen oftast har bra hyresintäkter och därför kan ta låga eller inga månadsavgifter alls för sina bostadsrätter. Kontakta den aktuella föreningens revisor eller någon annan som vet hur mycket skatt som ska betalas årligen och vid försäljning, så att du vet vilka kostnader du kan få på kort och lång sikt.

När du säljer din lägenhet i en äkta bostadsrättsförening är reavinstbeskattningen på vinsten 22%. Om du däremot säljer din lägenhet i en oäkta bostadsrättsförening räknas det som om du säljer en andel i en ekonomisk förening eller i ett aktiebolag och beskattningen av vinsten är 30%. Som regel kan du inte heller få uppskov med reavinsten från en oäkta förening.