Permalänk

Behöver hjälp att hitta moderkort..

Hej!

Har sökt som en idiot både på Google och youtube men lyckas inte hitta något rimligt..

Det jag letar efter är helt enkelt ett moderkort (msi eller Asus, såsom jag förstått är mjukvaran bara kompatibel med dess specifika moderkort) med 3-4 argb uttag.
Intel eller amd spelar inte så stor roll (länka dock gärna båda!) då jag inte köpt cpu än..

Cpu jag satsar på är något i stil med 12400 Intel eller 5600 amd. Planerar inte att köra crossfire eller sli.
Dock stöd för pci-e 4

När jag kollar tex inet så står det "rgb header: ja" men jag är inte säker på hur många "ja" är och inte heller ifall det innebär argb eller bara rgb.
Ah juste, så billigt som möjligt sålänge det inte är sopor 😅

Förhoppningsvis kan någon hjälpa..

Mvh
Tommy

Permalänk
Medlem

Jag använder detta moderkort och har funkat galant för mig https://www.inet.se/produkt/1903296/msi-b550-gaming-carbon-wi.... Just detta moderkort har två A-rgb kontakter

Permalänk
Medlem

Vad är det för mjukvara som bara fungerar på msi eller asus? och är det ett mobo med specifkt ARGB headers du behöver?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av Haptic:

Vad är det för mjukvara som bara fungerar på msi eller asus? och är det ett mobo med specifkt ARGB headers du behöver?

MSI's egna styrningsprogram för argb; mystic light
Asus' egna styrningsprogram för argb; Asus aura
Osv

Nja alltså, det ska kunna styra argb ja, men jag vet inte ifall det är någon skillnad på headers. Dvs jag vet inte ifall dom har specifika för argb eller ifall allt går under 'rgb'

Permalänk
Skrivet av Axel95:

Jag använder detta moderkort och har funkat galant för mig https://www.inet.se/produkt/1903296/msi-b550-gaming-carbon-wi.... Just detta moderkort har två A-rgb kontakter

Den är tyvärr lite dyrare än vad jag vill lägga 😅
Känns dumt att spendera mer på moderkort än cpu 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark_Widget:

Nja alltså, det ska kunna styra argb ja, men jag vet inte ifall det är någon skillnad på headers. Dvs jag vet inte ifall dom har specifika för argb eller ifall allt går under 'rgb'

Det är mycket XY problem över den här tråden. Beskriv vad du vill åstadkomma istället för vad du tror är rätt metod för att åstadkomma detta.

Det finns ju en uppsjö av RGB-hubbar/kontroller etc. som kanske är ett rimligare alternativ än att leta upp ett moderkort med en exceptionellt ovanligt funktion.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av twit:

Beskriv vad du vill åstadkomma istället för vad du tror är rätt metod för att åstadkomma detta.

Det finns ju en uppsjö av RGB-hubbar/kontroller etc. som kanske är ett rimligare alternativ än att leta upp ett moderkort med en exceptionellt ovanligt funktion.

Jag gjorde ju det? Jag vill kontrollera argb via moderkortet?.. 😂

Sen vet jag vet inte vad som skulle vara "exceptionellt ovanligt" med det?
Men nej, är inte intresserad utav en hub, känns ganska dumt att lägga ut alla extrapengar för att inte tala om vad själva hubben kostar, bara för att få ut 20% av funktionaliteten 🥹

Permalänk
Medlem

Varför är just flera headers viktigt? Skulle inte en splitter fungera?

Permalänk
Skrivet av Versatile:

Varför är just flera headers viktigt? Skulle inte en splitter fungera?

Problemet med splitter är väl (då jag inte har utrustningen själv i dagsläget och har därför inte testat det, därav antar att jag att det fungerar enligt logiken och teknikens lagar, förutsatt att det inte ingår eget drivdon av något slag och jag ber om ursäkt för överförklarande men det har blivit lite lurig förvirring hittills) att dessa det bara går att konfigurera dom som enhet?
Dvs sätter jag in 8 fläktar, 2 led strips och ett litet uthus(hyperbole för komisk effekt 😂) på samma splitter så kan man väl inte kontrollera dessa individuellt utan allt kontrolleras som en enhet?

Permalänk
Hedersmedlem

*Trår rensad i enlighet med §1*

Vänligen håll en trevlig ton.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...