Fredagspanelen 270: Pixelerade nyheter

Permalänk
Melding Plague

Fredagspanelen 270: Pixelerade nyheter

André och Calle sätter sig än en gång i studion för att prata veckans nyheter gällande RTX 4090, Intel Arc och Googles nya Pixel 7-serie som äntligen släpps i Sverige.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jaha, är det fredag igen

Permalänk
Medlem

Jäääää pånel!

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

André och Calle sätter sig än en gång i studion för att prata veckans nyheter gällande RTX 4090, Intel Arc och Googles nya Pixel 7-serie som äntligen släpps i Sverige.

Läs hela artikeln här

En sak jag ändå känner att jag behöver gnälla lite över är det något raljanta skuttet från "någon tycker att Windows 11:s taskbar är kass" till "det måste handla om att den är centrerad har har har".

Just centreringen är nog den ytligaste förändringen med minst praktisk påverkan av de saker som ändrats i området taskbar/startmeny, och den ändringen går ju dessutom att ogöra i inställningarna (vilket noterades).
Det är ju min känsla iaf, men jag tycker ju att det känns relativt osannolikt att det skulle vara just centreringen som åsyftades när någon kallade taskbaren för "förstörd".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

OT: fan va sjukt det va att se André här, har varit out of the loop så missat att han bytt arbetsplats. Kul att se ett bekant ansikte sådär i cyberrymden!

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av MrLingon:

OT: fan va sjukt det va att se André här, har varit out of the loop så missat att han bytt arbetsplats. Kul att se ett bekant ansikte sådär i cyberrymden!

Man kan ju inte bara försvinna från jordens yta, bara sådär.

Permalänk
Medlem

@CrispVanDahl stan i gatan älskar när du är så ödmjuk besserwisser, kramar från Snabbt_o_Hårt

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

@CrispVanDahl stan i gatan älskar när du är så ödmjuk besserwisser, kramar från Snabbt_o_Hårt

Det är så jag jobbar.
Kanske är lite trötthet som skiner igenom som ”dryghet”

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

En sak jag ändå känner att jag behöver gnälla lite över är det något raljanta skuttet från "någon tycker att Windows 11:s taskbar är kass" till "det måste handla om att den är centrerad har har har".

Just centreringen är nog den ytligaste förändringen med minst praktisk påverkan av de saker som ändrats i området taskbar/startmeny, och den ändringen går ju dessutom att ogöra i inställningarna (vilket noterades).
Det är ju min känsla iaf, men jag tycker ju att det känns relativt osannolikt att det skulle vara just centreringen som åsyftades när någon kallade taskbaren för "förstörd".

Precis så det är.
No combine och Textlabel är det som jag tycker är helt galet att inte kunna välja. Ger mer-klick och sämre överblick över vad man har igång. Extra klick för att välja just rätt fönster av samma program. Windows 11 tycker jag nästan helt har kollat på Gnome (en del versioner/ubuntu?) där vi har precis samma upplägg med taskbar och startmeny.
Finns 3-de partprogram som t.ex Windhawk som fixar textlabel nu.
Men om man bara kör igång sitt spel eller ett program i taget så spelar det inte någon som helst roll med dessa "nedgraderingar".

En bra panel som alltid, ni synkar bra och är underhållande att lyssna på.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av evil penguin:

En sak jag ändå känner att jag behöver gnälla lite över är det något raljanta skuttet från "någon tycker att Windows 11:s taskbar är kass" till "det måste handla om att den är centrerad har har har".

Just centreringen är nog den ytligaste förändringen med minst praktisk påverkan av de saker som ändrats i området taskbar/startmeny, och den ändringen går ju dessutom att ogöra i inställningarna (vilket noterades).
Det är ju min känsla iaf, men jag tycker ju att det känns relativt osannolikt att det skulle vara just centreringen som åsyftades när någon kallade taskbaren för "förstörd".

Skrivet av Lagers:

Precis så det är.
No combine och Textlabel är det som jag tycker är helt galet att inte kunna välja. Ger mer-klick och sämre överblick över vad man har igång. Extra klick för att välja just rätt fönster av samma program. Windows 11 tycker jag nästan helt har kollat på Gnome (en del versioner/ubuntu?) där vi har precis samma upplägg med taskbar och startmeny.
Finns 3-de partprogram som t.ex Windhawk som fixar textlabel nu.
Men om man bara kör igång sitt spel eller ett program i taget så spelar det inte någon som helst roll med dessa "nedgraderingar".

En bra panel som alltid, ni synkar bra och är underhållande att lyssna på.

Jag förstår helt att det finns saker som inte är helt hundra i Windows 11 och om den sektionen var något raljant så får jag instämma. Var en lite mer lättsam vinkel på det snarare än att jag inte förstår att folk har ordentlig kritik mot operativet. Personligen tycker jag många av menyerna har blivit irriterande och att många saker har flyttats om helt och hållet.
När vi spelar in kan det bli sektioner som blir lite raljanta för att det är så man känner just i stunden även fast det kanske inte är helt 100% korrekt alltid.
Trevlig helg på er!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Jag förstår helt att det finns saker som inte är helt hundra i Windows 11 och om den sektionen var något raljant så får jag instämma. Var en lite mer lättsam vinkel på det snarare än att jag inte förstår att folk har ordentlig kritik mot operativet. Personligen tycker jag många av menyerna har blivit irriterande och att många saker har flyttats om helt och hållet.
När vi spelar in kan det bli sektioner som blir lite raljanta för att det är så man känner just i stunden även fast det kanske inte är helt 100% korrekt alltid.
Trevlig helg på er!

Jag tog inte illa upp eller så, så tro inte det. Jag tycker om en del saker i Windows 11, en del saker inte så mycket. Det är ju alltid så, man tycker olika.

Ser fram emot Gfx - recensionerna på AMD, Nvidia och Intel och Intels nya 13-serie av CPU. Är på gång med en uppgradering men svårt att välja vad. Hoppas vi får se något nästa vecka

Trevlig helg på er.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk

André säger:
”Batteritid han varit mer eller mindre densamma senaste generationerna oavsett vilken telefon du använder.”

Får väl ändå säga att iPhone 13 Pro Max stack iväg gällande batteritid när den dök upp?

Nu är detta test hos AnandTech ett år gammalt och för iPhone 13, men 14-modellerna är väl minst lika bra.
Kolla iPhone 13 Pro Max här som sticker ut med 4 timmars längre websurf vid 60 Hz jämfört med näst bästa telefonen.

"Battery Life Kings

Today’s investigation into the battery life results of the new iPhone 13 series confirms what many others have already mentioned already – it’s a significant upgrade over the iPhone 12 generation, with vast increases across the board. Apple’s new more efficient displays, larger batteries, as well as notably more efficient A15 chip represent a holy trifecta of hardware characteristic improvements that is extremely positive to the longevity of the new phones. There’s little more left to be said."

https://www.anandtech.com/show/17004/apples-iphone-13-series-...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av star-affinity:

André säger:
”Batteritid han varit mer eller mindre densamma senaste generationerna oavsett vilken telefon du använder.”

Får väl ändå säga att iPhone 13 Pro Max stack iväg gällande batteritid när den dök upp?

Nu är detta test hos AnandTech ett år gammalt och för iPhone 13, men 14-modellerna är väl minst lika bra.
Kolla iPhone 13 Pro Max här som sticker ut med 4 timmars längre websurf vid 60 Hz jämfört med näst bästa telefonen.

<Uppladdad bildlänk>

"Battery Life Kings

Today’s investigation into the battery life results of the new iPhone 13 series confirms what many others have already mentioned already – it’s a significant upgrade over the iPhone 12 generation, with vast increases across the board. Apple’s new more efficient displays, larger batteries, as well as notably more efficient A15 chip represent a holy trifecta of hardware characteristic improvements that is extremely positive to the longevity of the new phones. There’s little more left to be said."

https://www.anandtech.com/show/17004/apples-iphone-13-series-...

Tjenare!
Helt korrekt, min personliga upplevelse tillsamnmans med 13 Pro Max är att det är den absolut bästa batteritiden i en modern smartphone med råge.

@Enviro vad har du att säga till ditt försvar?

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av CrispVanDahl:

Tjenare!
Helt korrekt, min personliga upplevelse tillsamnmans med 13 Pro Max är att det är den absolut bästa batteritiden i en modern smartphone med råge.

@Enviro vad har du att säga till ditt försvar?

Aha, värt att poängtera är väl att jag aldrig använt iPhone och uttalar mig aldrig om den sidan.

Permalänk

Är det jag eller är Kalle ovanligt trött denn panel? Undrar vad de kan bero på?

Permalänk
Medlem

Taggad men nervös över bytet från IPhone till Pixel!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Skrivet av Enviro:

Aha, värt att poängtera är väl att jag aldrig använt iPhone och uttalar mig aldrig om den sidan.

Aha, det förklarar saken.

Skrivet av Adnerhill:

Taggad men nervös över bytet från IPhone till Pixel!

Spännande. Också nyfiken på att testa. Inte kört Android ordentligt sen Nexus 7-platta 2012 nånting.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma