AMD Ryzen 9 7900X och Ryzen 5 7600X – ett lyft i både pris och prestanda

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen 9 7900X och Ryzen 5 7600X – ett lyft i både pris och prestanda

Testlabbet gästas av tolv- och sexkärniga kandidater från Ryzen 7000-serien, en duo som fortsätter att hålla ribban på en hög nivå.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt test .

Har ni inte med 10900k längre?
Skulle va kul att se vad en cpu med 10 starka kärnor presterar i dagsläget.

Mvh

Permalänk
Inaktiv

7600x ser väldigt intressant ut så det blir intressant attse hur den står sig mot 13600k

Permalänk
Medlem

Är man ute efter 4K gaming så ser 7600x ut att vinna över storebror, mestadels för det är GPUn som begränsar här och inte CPUn.

Permalänk
Medlem

För de som sitter på 5950x, 5800x etc så ser iaf jag ingen direkt mening med upgrade. För litet steg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scorp1o:

Är man ute efter 4K gaming så ser 7600x ut att vinna över storebror, mestadels för det är GPUn som begränsar här och inte CPUn.

Ja, men i det fallet vinner äldre generationer på pris, då dessa inte heller blir flaskhalsar i den upplösningen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Daniel75:

För de som sitter på 5950x, 5800x etc så ser iaf jag ingen direkt mening med upgrade. För litet steg.

Som alltid.

Permalänk
Medlem

Frågan är hur snabbt som priserna kommer falla för denna generation. Rekordlåg efterfrågan pga lågkonjunktur, inflation, värdet på USD, folk uppgraderade pga corona etc.

Här är tappen i omsättning för "välkända företag" mellan de två senaste kvartalen, där AMD var senast ut och vinstvarnade idag och tappade 8% av sitt börsvärde.

Amd -13%
Intel -13%
Nvidia -59%

Permalänk
Medlem

Väntar på 7800x3d & mATX B650E!

Permalänk
Medlem

Man blir ändå lite konfunderad: Köp ny processor, undervolta den, får ut 19% lägre prestanda. Kanske bättre att sitta på vad man har i sådana fall, om man nu inte sitter på något som definitivt inte räcker till.

Permalänk
Medlem

Bra prestanda, men jag är ohyggligt besviken på energieffektiviteten - bägge processorvarianter är ungefär som sina respektive föregångare, och det här är AMDs steg inte bara från TSMC 7 till TSMC 5, utan också från Global Foundries 12nm till TSMC 6.
Större steg finns inte på horisonten, så om vi inte ser förbättringar nu, så vet jag inte när det skall ske. Man kan hoppas att de släpper Phoenix Point till AM5 för privatpersoner så småningom och att den visar upp andra vägval.

Permalänk
Medlem

Kalasbra prestanda men är på tok för dyr. Väntar tills AM5 har mognat (möjligen till 2:a eller 3:e gen). Då hinner nog priserna på DDR5 och moderkort sjunka också.

Är ju mycket nöjd med min 5800x. Har man en 240 hz skärm i 1080p och kör mycket esport kan ju 7600x vara intressant.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Alla nya CPUer verkar vara strömtörstiga. Svårkylda för oss som gillar att bygga mini-ITX

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Kalasbra prestanda men är på tok för dyr. Väntar tills AM5 har mognat (möjligen till 2:a eller 3:e gen). Då hinner nog priserna på DDR5 och moderkort sjunka också.

Är ju mycket nöjd med min 5800x. Har man en 240 hz skärm i 1080p och kör mycket esport kan ju 7600x vara intressant.

Inte minst så gäller detta PCI-E 5.0 lagringen, det tog 3 år innan 4.0 nådde mer eller mindre full hastighet (Samsung 990 Pro etc.) och nu finns inte ens en enda 5.0 lagringsenhet att köpa vid launch så räkna med någonstans 2024-2025 innan riktigt bra 5.0 lagring finns ute. Sen så är det inte den sekventiella hastigheten som är intressantast vilket Samsung fattat.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Frågan är hur snabbt som priserna kommer falla för denna generation. Rekordlåg efterfrågan pga lågkonjunktur, inflation, värdet på USD, folk uppgraderade pga corona etc.

Här är tappen i omsättning för "välkända företag" mellan de två senaste kvartalen, där AMD var senast ut och vinstvarnade idag och tappade 8% av sitt börsvärde.

Amd -13%
Intel -13%
Nvidia -59%

Det väntar nog varga- inte bara vinter utan tider för dessa tre bolag, för förmodligen tvärstannar efterfrågan, särskilt som väldigt många sitter med fullt dugliga system. Och vad beträffar Amd, som jag satsade på redan från första generation Ryzen och därefter uppgraderat iom varje ny, så är den senaste enligt åtminstone mig ett fatalt misslyckande, och detta pga den tjocka IHS:en. Att inte konstruera sockeln så att både kompatibilitet med AM4-kylare samt bibehållen IHS-tjocklek uppnåddes, det måste betraktas som ett felbeslut.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nioreh83:

Alla nya CPUer verkar vara strömtörstiga. Svårkylda för oss som gillar att bygga mini-ITX

I spel fungerar det utmärkt med mindre kylare i itx chassin

Permalänk
Medlem

Hmm, ingen skylake-cpu med som referens? Det hade varit grymt intressant!

Tycker i allmänhet att det är betydligt mer intressant att se fler staplar över generationer i alla tester men det brukar vara grymt svårt att hitta den typen av tester.

https://youtu.be/KPWEdbfJ0oE

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

7600x ser väldigt intressant ut så det blir intressant attse hur den står sig mot 13600k

Håller med till fullo, xx600k va/är för mig sweetspot.
Så kommande 13600k lär bli en farligt duellist mot 7600x. För mig är det runt 4000kr (+/- 500kr) som jag i första läget är beredd att ge. Tråkigt med dålig växlingskurs. Amerikanarna verkar ju inte direkt gnälla på priset.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk

Sitter still i båten med min 5800X och RX 6900 XT.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi | 32GB DDR4 | Sapphire NITRO+ RX 6900 XT SE | 27" LG UltraGear 27GL83A-B | openSUSE Tumbleweed / Win 10 Pro
Laptop: Lenovo Legion Y520 | Core i5-7300HQ | 16GB DDR4 | Geforce GTX 1060 Max Q | Fedora Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Det väntar nog varga- inte bara vinter utan tider för dessa tre bolag, för förmodligen tvärstannar efterfrågan, särskilt som väldigt många sitter med fullt dugliga system. Och vad beträffar Amd, som jag satsade på redan från första generation Ryzen och därefter uppgraderat iom varje ny, så är den senaste enligt åtminstone mig ett fatalt misslyckande, och detta pga den tjocka IHS:en. Att inte konstruera sockeln så att både kompatibilitet med AM4-kylare samt bibehållen IHS-tjocklek uppnåddes, det måste betraktas som ett felbeslut.

Eller helt skippat bakåtkompatibliteten. Då delidding av denna gett väldigt stora sänkningar. Tunnare IHS för nya kylare och med en adapter till äldre kylare med brasklappen om sämre temps

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Har jag läst fel?
Jag ser ingen skillnad i prestanda mellan de 10-15 högst placerade CPUer i spel?
Några fps hit och dit….

Dött lopp ser det ut som?

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av kotz:

Har jag läst fel?
Jag ser ingen skillnad i prestanda mellan de 10-15 högst placerade CPUer i spel?
Några fps hit och dit….

Dött lopp ser det ut som?

Vilken upplösning kikar du på? I högre upplösningar så ligger de bra CPU:erna nära varandra då GPU:n blir begränsande faktorn.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Är PBO till när man vill steka ägg eller skaffar en kylare med flytande kväve. Förstår inte riktigt när den funktionen är att föredra. Och när undervoltning ger prestandaökningar undrar man ju om de verkligen lyckats maximera prollen. Märkligt.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Bra prestanda, men jag är ohyggligt besviken på energieffektiviteten - bägge processorvarianter är ungefär som sina respektive föregångare, och det här är AMDs steg inte bara från TSMC 7 till TSMC 5, utan också från Global Foundries 12nm till TSMC 6.
Större steg finns inte på horisonten, så om vi inte ser förbättringar nu, så vet jag inte när det skall ske. Man kan hoppas att de släpper Phoenix Point till AM5 för privatpersoner så småningom och att den visar upp andra vägval.

Det man möjligen kan hoppas på är att större arkitekturella förändringar är att vänta med Zen5. Zen4 var till stor del en nodkrympning, om man ska tro Youtubeprofilerna. Sen kommer en 3d variant av Zen4

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik831:

Det man möjligen kan hoppas på är att större arkitekturella förändringar är att vänta med Zen5. Zen4 var till stor del en nodkrympning, om man ska tro Youtubeprofilerna. Sen kommer en 3d variant av Zen4

3D-varianten kan mycket väl bli intressant ur prestanda/W synpunkt, men det kan ju också bli så att den i gengäld inte ger så mycket i prestanda ökning gentemot sina nu mer törstiga men högpresterande syskon. Skulle ändå vara intressant för mig personligen, men då kommer den verkliga stötestenen - prestanda/SEK, eller bara priset för den delen. Om 7700 kostar 5590:-, torde 7700-3D landa på 7/8000:-. Och det är jag helt enkelt inte beredd att lägga, när spelen i vilket fall som helst är GPU begränsade.

AMD har ju inte varit så intresserade av att släppa sina monolitiska chip till desktop-självbyggare, så vi får väl se. Rembrandt är ju fortfarande inte ute till desktop eller ens på horisonten, så Gud vet om/när Phoenix Point släpps till AM5.

Permalänk
99:e percentilen

Förmodligen sist i världen på bollen här, men varför heter den här serien 7xxxX och inte 6xxxX?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Förmodligen sist i världen på bollen här, men varför heter den här serien 7xxxX och inte 6xxxX?

6xxx-serien är redan använd till laptop-chip (Zen3+).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Vilken upplösning kikar du på? I högre upplösningar så ligger de bra CPU:erna nära varandra då GPU:n blir begränsande faktorn.

1440p.
Det räknas väl inte som hög upplösning längre?
Mer som standard?

Såg inte priserna förrän nu herregud!! 😆

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Jag vill uppgradera ifrån min gamla 6700k men det känns som man inte vet vad man ska satsa på.
Folk här säger man ska vänta på AMDs 3Dcache versioner av nya AMD cpuer. De med Intel säger man ska vänta för det snart kommer ny sockel/cpuer ändå osv.
Samma med Zen5 antar jag?


Uppgraderar väldigt sällan så man vill ju ha mest "bang for the bucks" liksom.

Antagligen kommer jag vänta på 4070 serie släpps osv också.

Permalänk
Medlem

Jag blir inte övertygad denna gång heller. Skulle 12900k få en mjukvarufix för sina dåliga 1-percent lows känns som att den håller riktigt bra mot den nya generationen från AMD. Bara en fix där för 13th gen kommer ge bra skjuts i tester känns det som.