Behöver jag ny förstärkare?

Permalänk

Behöver jag ny förstärkare?

Hej!

Jag spelar mycket vinyl här hemma, men jag är inte helt nöjd med min anläggning. Jag tycker att ljudet saknar lite dynamik och att det låter skrikigt, särskilt när jag höjer volymen. Vill poängtera att jag är extremt okunnig när det gäller ljud, så jag är osäker om jag skulle behöva köpa en ny förstärkare eller om det är något annat jag behöver köpa till eller ersätta. Förstärkaren jag har i dagsläget är en gammal billig modell som jag haft i evigheter. Det jag har att jobba med är ett par golvhögtalare Klipsch RP-280F Premiere, förstärkare
Denon DRA-585RD och skivspelare
Marantz TT5005

Är det något annat ni behöver veta? Om ni har någon förstärkare att rekommendera så tänkte jag mig något under 10.000 spänn helst.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag gissar i första hand på rummet och i andra hand på högtalarna som orsak till skrikigt ljud. (förutsatt att inget är trasigt)
Det kan förstås även bero på att du spelar lp, låter andra signalkällor bra ?
Har du bra akustik eller finns det någon typ av eko i rummet ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Klipsch horndiskanter tycker en del är rätt skrikiga. Det som påverkar ljudet mest är högtalaren i sig, inte förstärkaren. Jag säger att du borde kolla på högtalare från ett märke som passar din smak bättre.

Visst har olika förstärkare olika ljudprofiler osv, men skillnaden är ganska liten relativt skillnaden mellan olika högtalare.

Permalänk

Du har ju fina grejer!

Men om jag skulle våga mig på en gissning så är det hemmabiohögtalarna med horndiskanter som kan bli lite skrikiga...

Permalänk
Medlem

Innan du springer iväg o köper nya högtalare så är det en sak du kan testa.
Koppla din mobil till förstärkaren o streama Spotify - låter det lika skrikigt ?

Pickuper är mekaniska och felinställda så kan det låta hemskt.

Lycka till

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Håller med de andra här. Har haft en rätt fin anläggning med Klipsch. De har en fin spelglädje i sig men kan vara lite genomträngande högst upp. Vad som gjorde stor skillnad för mig var när jag köpte en bas till setupen, balanserade ljudet och jag märkte att jag inte höjde volymen lika mycket för att få samma "tryck" när jag spelade musik/film, och då förändrades ljudet signifikant. Så jag skulle föreslå antingen det eller om det är ett mindre bra alternativ om du t.ex. bor i lägenhet att byta till något annat märke. Gå till någon butik och köp där efter att ha lyssnat lite.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag gissar i första hand på rummet och i andra hand på högtalarna som orsak till skrikigt ljud. (förutsatt att inget är trasigt)
Det kan förstås även bero på att du spelar lp, låter andra signalkällor bra ?
Har du bra akustik eller finns det någon typ av eko i rummet ?

Skrivet av smygolf:

Innan du springer iväg o köper nya högtalare så är det en sak du kan testa.
Koppla din mobil till förstärkaren o streama Spotify - låter det lika skrikigt ?

Pickuper är mekaniska och felinställda så kan det låta hemskt.

Lycka till

Det låter lite bättre med andra ljudkällor, men i och med att jag spelar så pass mycket LP-skivor så är det viktigast för mig att det låter bra när jag spelar. Jag har högtalarna utplacerade på vardera sida om tv-bänken i vardagsrummet. Det är ett ganska litet rum så sitter relativt nära högtalarna. Hade ett större vardagsrum i min förra lägenheten med lite mer öppen planlösning, men märker inte jättestor skillnad.

Permalänk
Skrivet av Spotlightkid:

Hej!

Jag spelar mycket vinyl här hemma, men jag är inte helt nöjd med min anläggning. Jag tycker att ljudet saknar lite dynamik och att det låter skrikigt, särskilt när jag höjer volymen. Vill poängtera att jag är extremt okunnig när det gäller ljud, så jag är osäker om jag skulle behöva köpa en ny förstärkare eller om det är något annat jag behöver köpa till eller ersätta. Förstärkaren jag har i dagsläget är en gammal billig modell som jag haft i evigheter. Det jag har att jobba med är ett par golvhögtalare Klipsch RP-280F Premiere, förstärkare
Denon DRA-585RD och skivspelare
Marantz TT5005

Är det något annat ni behöver veta? Om ni har någon förstärkare att rekommendera så tänkte jag mig något under 10.000 spänn helst.

Klipsch är erkänt ljusa i diskanten. Kan vara det du hör.
Ingen exper på LP jag tycker du borde ha en extern RIAA till exempel
MF V90- LPS
Lite högre budget hadde jag satsat på Clearaudio smart phono v2
Eller riktig lyx Primare R15

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Klipsch är erkänt ljusa i diskanten. Kan vara det du hör.
Ingen exper på LP jag tycker du borde ha en extern RIAA till exempel
MF V90- LPS
Lite högre budget hadde jag satsat på Clearaudio smart phono v2
Eller riktig lyx Primare R15

Det är en RIAAförstärkare i den förstärkaren varför ska han ha en extra?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Spotlightkid:

Det låter lite bättre med andra ljudkällor, men i och med att jag spelar så pass mycket LP-skivor så är det viktigast för mig att det låter bra när jag spelar. Jag har högtalarna utplacerade på vardera sida om tv-bänken i vardagsrummet. Det är ett ganska litet rum så sitter relativt nära högtalarna. Hade ett större vardagsrum i min förra lägenheten med lite mer öppen planlösning, men märker inte jättestor skillnad.

Men har du i så fall koll på om skivspelaren är helt frisk och korrekt inställd för är den inte det kan de påverka ganska mycket och dessutom slits de så när bytte du senast nål och kollade alla vinklar och krafter/vikter på den ?

Att sitta nära en hornhögtalare brukar inte heller vara så bra för horn riktar ljudet ("kastar") så det kan även bli ett akustiskt problem pga det, säg att högtalaren ska blanda frekvenserna så den funkar optimalt på 4-5 m avstå¨nfd men så sätter du dig på 3m och då ökar nivån på diskanten flera dB, det är i vart fall inte omöjligt att det inträffar.

För att få mer spridning på horn behöver man flera, därför kom man en gång i tiden på multicellhorn som en lösning på det men idag brukar man sällan använda horn och multicellhorn är ännu ovanligare men de är fräcka

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av vinylens:

Det är en RIAAförstärkare i den förstärkaren varför ska han ha en extra?

Extern har bättre delar. Fler inställningar.
Alla förstärkare som har sådant internt brukar ofta vara en kompromiss. Som jag har förstått det vill man gärna att signalen skall kunna transporteras med bra signal. Som sagt min referens kring LP är Rega RP10 med Rega prylar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Buddaz112:

Extern har bättre delar. Fler inställningar.

Och därför postar jag en bild på min Yamaha C4 som har mer inställningar för pickupanpassning än de flesta moderna separata riaadelar, den är kanske undantaget som bekräftar att det var bättre förr när lp var det man hade för seriös lyssning.

Det finns separata riaadelar med justeringar men de "enklare lösa" har på sin höjd en mc ingång, dessutom har TT5005 också inbyggd riaa, man brukar/bör inte kombinera den typen av moderna instegsskivspelare med nån påkostad separat riaa som garanterat kommer kosta mer än skivspelaren om det är nån modell som har justermöjligheter utan att det kräver att man behöver löda i den.
Men skivspelaren kan ju ha sliten pickup eller spåra dåligt och låta sämre än den borde jämfört med om den var hel och rättjusterad, verket verkar dock inte ha så mycket justermöjligheter.

Jag tror hur som helst att förstärkaren är det som har allra minst att göra med om det låter hårt eller inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.