Permalänk

Antar att man får loss dom med en vanlig lödkolv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchool297:

Antar att man får loss dom med en vanlig lödkolv?

Och för säkerhets skull...

Kondningarna har polaritet (+ och -) och måste monteras korrekt.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av OldSchool297:

Antar att man får loss dom med en vanlig lödkolv?

Du kan behöva tennsug och avlödningsfläta också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Testade Cpu i en annan dator Acer Aspire T120 med A 462 socket och skärmen var bara svart, den startade men skärmen var svart. Så antar att Cpu inte fungerar. Testade även med Cpu från denna till Acer Aspire och inget hände med moderkortet.

Permalänk

Fick igång cpu i en annan dator men den startade bara om så fort man kom in i Windows men kom på att nätagg inte fungerade till den andra datorn av någon anledning. De fungerar dock fint i en annan. Antar då att de är kondensatorerna? Den startar som sagt bara i ca 5sek och stängs av. Ska ta en bra bild över moderkortet.

Permalänk

2st ser trasiga ut. Ska pröva att byta ut dem först. Vilka modeller?

Permalänk
Rekordmedlem

Samma typ som sitter där, värdena står på dem om du läser och det är bra om benen är placerade lika men det kan gå att ha annan benplacering också beroende på om det går att montera kondensatorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Pastan ser inte ut som den bästa. Närmare 16år gammal. Har Grease thermal halnziye. Att använda. Antar att de inte ska vara pasta utanför?

Permalänk

De står 1000HF 10v och A0327. Har enbart lödkolvar på 75w och 100w.

Permalänk

Lyckades att få igång den med ny cpu pasta. Hade fläkten till molex innan men kopplade till cpu 3pin. Då stängdes den ej av efter några sec. Kan ha varit cpu pasta med. Ska pröva att installera vista.

Permalänk
Medlem

Du kan ladda upp bilder direkt i forumet. Så slipper du hosta bilderna på en rutten site som känns som att man sitter på 56k modem o laddar bilder.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av OldSchool297:

Pastan ser inte ut som den bästa. Närmare 16år gammal. Har Grease thermal halnziye. Att använda. Antar att de inte ska vara pasta utanför?

https://thumbs4.imagebam.com/7e/ef/64/MEGHW71_t.JPG

Nej kylpastan ska bara vara på själva cpukislet och är den ledande kan den kortsluta nått.

Skrivet av OldSchool297:

De står 1000HF 10v och A0327. Har enbart lödkolvar på 75w och 100w.

Kondensatorn är 1000uF 10V och elektrolyter är polariserade så det finns nån märkning av vad som är + och - också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ska maila Elfa och se om dom har. Cpu temp i bios verkar ligga på 46-47. Tog lite pasta, var noga med att bara ha på cpukislet. Ska testa att installera Windows. Behöver skapa en ny partition på hårddisken innan. Trodde att de gick med Hiren's boot cd men då fungerade ej musen till partitions program. Tack för all hjälp, uppskattar det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av OldSchool297:

Ska maila Elfa och se om dom har. Cpu temp i bios verkar ligga på 46-47. Tog lite pasta, var noga med att bara ha på cpukislet. Ska testa att installera Windows. Behöver skapa en ny partition på hårddisken innan. Trodde att de gick med Hiren's boot cd men då fungerade ej musen till partitions program. Tack för all hjälp, uppskattar det.

Det brukar gå att partitionera från wins installationsprogram om man inte blandar in annat än win partitioner och filsystem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

De gick enbart att krympa 152mb av 97gb. Hittade ett program AOMEI Partition Assistant Standard. Håller på att krympa nu. Cpu temp i bios verkar ligga på 52. Sys på 36. De behövs nog mer pasta? Cpu fläkt går i 2766rpm.

Permalänk

Fick de att fungera. i min andra dator visades processorn som 2ghz och i denna som Athlon XP 1800+ 1,49ghz. Hann som sagt inte kolla de då mitt nätagg var fel för den datorn så den startades om innan jag han kolla processorn. Den framgår som 2400 på framsidan av cpu. Har samma nummer på. https://www.cpu-world.com/CPUs/K7/AMD-Athlon%20XP%202400+%20-... den måste gå i fel speed?

Ökade från 100mhz till 133mhz i bios. Fick 2000mhz med cpu temp 54-58.

Permalänk

De verkar vara kondensatorn som lutar ner som har gjort så moderkortet inte har startat. De fungerade när jag rätade upp den lite.

Permalänk

Tempen blir runt 55 till 60. De saknas en rund gummi bit på cpu ovansidan men ersatte den med en lika stor. Batteriet är tomt så cpu blir att gå på 100mhz i bios efter avstängning. Om det inte hjälper att byta fläkt vilken fläkt kan passa för att överklocka? Det är ett litet heatsink. Närmare 80mm. De fungerar bra att köra med 100mhz och 1,49ghz men inte med 133mhz 2ghz, de kommer upp blåskärmar efter några minuter. Har testat med pasta 3 gånger och med 3 fläktar, de visar fortfarande 59 i bios. Misstänker att de kan vara fel på Cpu då jag hade den i en annan dator då den blev lika varm.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av OldSchool297:

De verkar vara kondensatorn som lutar ner som har gjort så moderkortet inte har startat. De fungerade när jag rätade upp den lite.

Det låter mycket underligt att det kan "laga" något, möjligen kan du ha påverkat nått som glappar men felet är i så fall kvar och bör åtgärdas, det kan vara en trasig kondensator eller möjligen bero på att lödningarna släppt men satt rikta kondingarna kan inte åtgärda grundproblemet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Efter att ha tittat på bilderna får jag det till att i alla fall 6 av elektrolytkondensatorerna har eller har börjat lyfta på hatten. (Det är en bula på toppen eller under.)
Dessa + den lutande bör bytas.
@mrqaffe har i ett tidigare inlägg kommenterat om varför det var sämre kvalitet på många av dessa och därför bör samtliga av dessa kondensatorer bytas.

Edit:
När det kommer till dina stabilitetsproblem beror de nog mer på moderkortet än CPU:n...
Om du tycker CPU:n verkar varm får du prova en annan kylare...

Permalänk

Kylaren fungerar bra i en annan dator så misstänker att de främst har med Cpu att göra. Misstänkte att de kunde vara så redan när jag såg vilken röra den tidigare ägaren hade ställt till med när kylpastan var över hela Cpu. Vit kylpasta. De kanske krävs en annan pasta för att hålla denna tät? Ska pröva med en annan kylare som fungerar till samma cpu 462 socket. Denna har en annan kontakt emot min andra 462 socket. Ska fota.

Permalänk

Råkade ha sönder bygeln till min andra dator. Var hittar man en på lite över 8cm? Hittade inte uppladdnings knappen för bilder till forumet. Syns inte i chrome.

Permalänk

Behöver en sådan. Den större modellen kylfläns
https://www.64bits.se/recensioner/arcticcooling_coppersilent/...

Permalänk
Medlem

Hålla tät? Kylpastan ska vara ett tunt lager på "kärnan" på cpu:n, den blanka rektangeln i mitten, inte på något annat.
Den tätar inte något, dess uppgift är att fylla i ojämnheter mellan kylflänsen och processorns kontaktytor för att förbättra värmeöverföringen från CPU till kylare.

Om Kylflänsens och processorns ytor vore helt perfekta skulle ingen kylpasa behövas... det existerar inte för konsumentpriser.

För att få lite referenser till vad du hänvisar till.
Vi vet att denna CPU är en "AMD Athlon XP 2400+", men vad är den andra CPU:n för något?

Jag menar, det är väl inte så att du jämför en CPU som har TDP på 68W med något som har en betydligt lägre TDP?

Permalänk

Menade att den som satte dit kylflänsen före mig måste ha använt på tok för mycket pasta, de var vitt kladd över varenda kontakt utanför kärnan. Tog bort de utanför kärnan och smetade ut ny över kärnan. Bytte till en 12v fläkt som varvar 5625rpm, kollade i bios och nu blir temp med 133mhz 2ghz 48. Har en annan dator med samma 462 socket som har en 2600+ 1,89ghz. Ska testa att använda samma kylfläns i den då den andra bygeln råkade gå sönder. De verkar svårt att finna sådana byglar med 3 hål i varje ände. Den som jag har nu är på 7,5cm men behöver en på lite över 8cm. Testade att spela upp en video i 720p och temp blir då 50. Men ska det verkligen behövas 5000 varv för att datorn ska fungera och inte starta om sig.

Permalänk

Prövade heatsink i min Acer Aspire T120 med 2600+ processor och cpu temp i bios blir 44 efter en tids användande så heatsinket kan inte vara fel. Fläkten går i 4326 i bios emot 5600 i den andra. I min Acer så varvar den ochså ner så antar att 3pins cpu sensor inte fungerar till detta kort. Det är likadant för chassi fläkten sensorn verkar inte fungera.

Permalänk

Vad kallas denna cpu bygel för med 3 hål i varje ände?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av OldSchool297:

Vad kallas denna cpu bygel för med 3 hål i varje ände?

Är det bygeln som håller fast kylaren så har den inget speciellt namn då den är en del av kylaren och inte säljs löst, möjligen kan det finans monteringssatser för en specifik kylare men det var en originalkylare du hade på bild och då är det en komplett kylare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Sant, Verkar svårt att finna då den behöver vara på lite över 8cm. Behöver vara en kylare som passar en 80mm fläkt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av OldSchool297:

Sant, Verkar svårt att finna då den behöver vara på lite över 8cm. Behöver vara en kylare som passar en 80mm fläkt.

Monteringsdelarna följer med kylaren och det finns ingen standard för deras design utan det är bara fästet på moderkortet som ska se ut på ett specificerat sätt så du får göra egna fästen eller skaffa en annan kylare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.