Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Dom flesta elnätsavgifter har väl rörlig avgift?

Så här ser det ut på min räkning varje månad:

Fast elnätsavgift 30 dagar 87,50 kr/mån 87,50 kr
Rörlig elnätsavgift 226 kWh 49,50 öre/kWh 111,72 kr

Har ellevio som elnätsleverantör.

Nu tänker du också fel.

Det är rörlig avgift som i per kWh inte som i timpris/månadspris/börsen. Det är ett tillsvidarepris.

Fast avgift är säkringspriset, sedan är resterande X öre per kWh. Brukar sällan justera mer än någon gång om året.

Skrivet av cyklonen:

Månadssnitt, ja. Tar man med allt, dvs även skatter, avgifter och annat, både för el och elnät, så blir de där 3 kr du nämner kanske 6-7 kr i totalkostnad per kWh i snitt över en månad. Man måste ju räkna med allt, inte bara det rena elpriset. Annars är man ju lika snett ute som folk som räknar milkostnad för en bil som enbart bränslekostnaden.

Dig går det visst inte att prata med.

Hade jag haft månadspris på 3 kr inkl moms från lokala elnäts och elhandelsföretaget hade det blivit 39 kr i månadsavgift för elhandel, 78,5625 kr i månadsavgift (om månaden är 31 dagar) för elnät och 40 öre/kWh i elöverföring plus 45 öre/kWh energiskatt så med 100 kWh hade det blivit 502,5626 kr, drygt 5 kr per kWh och det totala priset per kWh hade gått ner med högre förbrukning.

Hade jag haft villa med 25 A hade säkringspriset varit 443,75 kr i månadsavgift elnät, 39 kr i månadsavgift för elhandel, elöverföring 26,25 öre/kWh, energiskatt 45 öre/kWh, men jag hade haft typ 1000 kWh förbrukning en månad som denna så det hade kommit ut till 4,2 kr/kWh med elpris på 3 kr inkl moms från elhandelsföretaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nu tänker du också fel.

Nja, jag tolkade dig fel, jag trodde du menade att det bara fanns en fast avgift, inte att kwh-priset var fast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Nja, jag tolkade dig fel, jag trodde du menade att det bara fanns en fast avgift, inte att kwh-priset var fast.

Energiskatten tas också ut av elnätsföretaget även om den också är "rörlig" som i att du får betala per förbrukning så ökar de inte helt plötsligt, men i hans exempel om månadsspotpriset hade blivit 7 kr exkl moms och elräkningen totalt på 20 kr/kWh inkl moms (om förbrukning varit 1000 kWh) hade också de med ett fast elpris på säg 80 öre per kWh inkl moms fått betala ca 11,55 kr/kWh. Så fungerar det verkligen inte, så mycket kan inte elnätsföretagen höja även om de behöver höja under vintern.

De med fast elpris som snittar på 2 kr/KWh när man räknar in alla avgifter kommer inte se sina räkningar öka till ~12 kr/kWh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nu tänker du också fel.

Det är rörlig avgift som i per kWh inte som i timpris/månadspris/börsen. Det är ett tillsvidarepris.

Fast avgift är säkringspriset, sedan är resterande X öre per kWh. Brukar sällan justera mer än någon gång om året.

Dig går det visst inte att prata med.

Hade jag haft månadspris på 3 kr inkl moms från lokala elnäts och elhandelsföretaget hade det blivit 39 kr i månadsavgift för elhandel, 78,5625 kr i månadsavgift (om månaden är 31 dagar) för elnät och 40 öre/kWh i elöverföring plus 45 öre/kWh energiskatt så med 100 kWh hade det blivit 502,5626 kr, drygt 5 kr per kWh och det totala priset per kWh hade gått ner med högre förbrukning.

Hade jag haft villa med 25 A hade säkringspriset varit 443,75 kr i månadsavgift elnät, 39 kr i månadsavgift för elhandel, elöverföring 26,25 öre/kWh, energiskatt 45 öre/kWh, men jag hade haft typ 1000 kWh förbrukning en månad som denna så det hade kommit ut till 4,2 kr/kWh med elpris på 3 kr inkl moms från elhandelsföretaget.

Jag vet inte vad du snackar om. Du skriver helt förvirrade saker.

Om man har ett månadsgenomsnittligt elpris per kWh på X kronor (dvs ett typiskt avtal av typen "rörligt") så kommer den faktiska elkostnaden per kWh att bli mycket större. I praktiken kanske 2-2.5 gånger större, på grund av att man har skatter och avgifter som är i proportion till förbrukningen, plus fasta avgifter som måste fördelas ut på hela avgiftens period (normalt sett månadsvisa avgifter).

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag vet inte vad du snackar om. Du skriver helt förvirrade saker.

Om man har ett månadsgenomsnittligt elpris per kWh på X kronor (dvs ett typiskt avtal av typen "rörligt") så kommer den faktiska elkostnaden per kWh att bli mycket större. I praktiken kanske 2-2.5 gånger större, på grund av att man har skatter och avgifter som är i proportion till förbrukningen, plus fasta avgifter som måste fördelas ut på hela avgiftens period (normalt sett månadsvisa avgifter).

Du har riktiga exempel ovan, det är vad elnätspriset och energiskatten är där jag bor.

Med ett elpris på ca 80 öre inkl moms blir det ca 2 kr/kWh med alla avgifter, med ett elpris på ca 1880 öre inkl moms (18,80 kr) blir det ca 20 kr/kWh med alla avgifter (alltså både elnäts och elhandelsfakturan) och med ca 3 kr blir det ca 4,2 kr/kWh som sagt. Det är bara att ta till din grundskolematte.

Permalänk

Vad tycker ni allihopa vad en normal förbrukning är i en lägenhet? Jag ligger själv mellan 100-110kWh per månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad tycker ni allihopa vad en normal förbrukning är i en lägenhet? Jag ligger själv mellan 100-110kWh per dag.

Verkligen? Det är ungefär vad jag förbrukar på en månad.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad tycker ni allihopa vad en normal förbrukning är i en lägenhet? Jag ligger själv mellan 100-110kWh per dag.

Den förbrukningen passar till en stor gammal och dåligt isolerad villa med elvärme så endera har du extremt hög förbrukning eller så har du skrivit fel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad tycker ni allihopa vad en normal förbrukning är i en lägenhet? Jag ligger själv mellan 100-110kWh per dag.

Hur långt är ett snöre? Du får nog ange lite mer information om du skall få vettiga svar. Jag förutsätter att du har tagit fel på dag och månad.

Hur stor är din lägenhet? Hur många bor där? Är den eluppvärmd? Eget varmvatten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad tycker ni allihopa vad en normal förbrukning är i en lägenhet? Jag ligger själv mellan 100-110kWh per dag.

88 kWh för september på min tvåa med dator på dygnet runt och diskmaskin som körs några gånger i veckan. Fjärrvärme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

88 kWh för september på min tvåa med dator på dygnet runt och diskmaskin som körs några gånger i veckan. Fjärrvärme.

Lite kul ändå, bara min datorhörna drar lika mycket på en månad som allt i din lägenhet, och då har jag ändå börjat bryta strömmen till den om nätterna. Men den drar rätt bra när den är igång och med jobb 100% hemifrån och sen spelande på det så blir det väl så.

Vi ligger på runt 500kWh i månaden. Hus förvisso, men uppvärmningen är även här fjärrvärme.

edit* Kollade lite äldre fakturor från min lägenhet och där låg jag runt 270kWh men hade inte tvättmaskin och sånt i lägenheten, och så en person mindre då.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Lite kul ändå, bara min datorhörna drar lika mycket på en månad som allt i din lägenhet, och då har jag ändå börjat bryta strömmen till den om nätterna. Men den drar rätt bra när den är igång och med jobb 100% hemifrån och sen spelande på det så blir det väl så.

Vi ligger på runt 500kWh i månaden. Hus förvisso, men uppvärmningen är även här fjärrvärme.

edit* Kollade lite äldre fakturor från min lägenhet och där låg jag runt 270kWh men hade inte tvättmaskin och sånt i lägenheten, och så en person mindre då.

Du har iaf inte mer än min månadsförbrukning per dygn 100 kWh dygn är ju 36 500/år och då måste man nog vara den där som Hem & Hyra skrev om.

Permalänk
Medlem

vi förbrukar runt 100kWh, ingen tvättmaskin/torktumlare men mycket teknik som t.ex. elcyklar, elsparkcyklar robotdammsugare, spelkonsoler osv..

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad tycker ni allihopa vad en normal förbrukning är i en lägenhet? Jag ligger själv mellan 100-110kWh per dag.

Du kan ju rimligtvis inte tro att det är normalt (men antar att du trollar). Det är i paritet med ett större hus. Vi använde 400 kWh under september med en etagelägenhet om 150 kvm. Golvvärme i ett stort badrum, tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin.

Permalänk
Medlem

Ligger vår förbrukning högt? Kommer i november att ta över avtalet för vår 4:a på 100kvm i SE3. En vuxen och två barn. Barnen spelar en del, men mest enkla spel. Blir dock en del tvättar med barnkläder. Har försökt byta kyl, disk, tvätt och tumlare till nyare snålare varianter.
Enligt senaste fakturan har vi gjort av med 1250kWh senaste kvartalet med en beräknad årsförbrukning på 6250kWh.
Vad bör man tänka på numera när man skaffar nytt avtal?

Permalänk
Skrivet av Scarabeo:

Verkligen? Det är ungefär vad jag förbrukar på en månad.

Skrivet av mrqaffe:

Den förbrukningen passar till en stor gammal och dåligt isolerad villa med elvärme så endera har du extremt hög förbrukning eller så har du skrivit fel.

Skrivet av joakim99:

Hur långt är ett snöre? Du får nog ange lite mer information om du skall få vettiga svar. Jag förutsätter att du har tagit fel på dag och månad.

Hur stor är din lägenhet? Hur många bor där? Är den eluppvärmd? Eget varmvatten?

Skrivet av Petterk:

88 kWh för september på min tvåa med dator på dygnet runt och diskmaskin som körs några gånger i veckan. Fjärrvärme.

Skrivet av oatp1b1:

Du kan ju rimligtvis inte tro att det är normalt (men antar att du trollar). Det är i paritet med ett större hus. Vi använde 400 kWh under september med en etagelägenhet om 150 kvm. Golvvärme i ett stort badrum, tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin.

Menade såklart 100kWh per månad haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Menade såklart 100kWh per månad haha.

Jag skulle nog landa runt 100 kWh med tvättmaskin.

Permalänk
Medlem

Ni som ligger runt 100kwh per månad, ni kan omöjligen laga mat varje dag?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Två vuxna och ett barn i lägenhet på 93 m2. Tvättmaskin går minst varannan dag. Diskmaskin går också ca varannan dag. 77" TV som är på rätt mycket. Vi lagar ganska mycket mat hemma. Lite datorer, PS5 etc. 228 kWh för september.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Ni som ligger runt 100kwh per månad, ni kan omöjligen laga mat varje dag?

Du är medveten om att det finns mycket mat som inte kräver massa el vid tillagning, va?
Och att t ex koka ris, pasta eller liknande kräver inte mycket el heller.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Ni som ligger runt 100kwh per månad, ni kan omöjligen laga mat varje dag?

Bara kyl, frys, spis, ugn och diskmaskin drar nog minst 100kWh på en månad här hemma.

Familj på fyra blir mycket disk och mat som ska lagas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Du är medveten om att det finns mycket mat som inte kräver massa el vid tillagning, va?
Och att t ex koka ris, pasta eller liknande kräver inte mycket el heller.

Är 40min per kWh och platta på en spis. Så rimligt är 1-2kwh/måltid om man steker och kokar något.
Bara det blir ju 30-60kwh/ månad.
Kyl/frys ligger ju runt 40kwh/månad
Diskmaskin 1kwh/disk
Tvättmaskin 1-2kwh/tvätt

Att enbart göra av med 100kwh om man dessutom har datorn på 24/7 och lagar mat låter svårt.

Jag snittar 230kwh just nu (210-245) och vi tvättar och diskar dagligen (småbarn med sambo hemma m dottern) lagar mat 3ggr/dag, frukost är inte alltid varm dock.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

Bara kyl, frys, spis, ugn och diskmaskin drar nog minst 100kWh på en månad här hemma.

Familj på fyra blir mycket disk och mat som ska lagas.

Jag håller med, jag tycker 80-100kwh låter otroligt lite om man är hemma och lagar mat samt spelar mycket

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Är 40min per kWh och platta på en spis. Så rimligt är 1-2kwh/måltid om man steker och kokar något.

Men det behövs ju inte alltid så lång tillagningstid, och dessutom stormkokar man ju inte, så den effekten är det bara när man kokar upp (vilken man bäst gör i vattenkokare i stället för på spisen ändå). 40 min är också lång tid. Man kokar pasta på en kvart, ris och potatis på 20 min. Även om man steker nåt snabbt eller gör en sås bör man hamna en bra bit under det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men det behövs ju inte alltid så lång tillagningstid, och dessutom stormkokar man ju inte, så den effekten är det bara när man kokar upp (vilken man bäst gör i vattenkokare i stället för på spisen ändå). 40 min är också lång tid. Man kokar pasta på en kvart, ris och potatis på 20 min. Även om man steker nåt snabbt eller gör en sås bör man hamna en bra bit under det.

Vet inte vad för pasta du äter men bättre pasta har 12-15min koktid+ tiden/energi att koka upp vattnet.
Att göra något som köttfärssås tar väl 15-20min om man gör en snabb variant. Där av 40min (20minx2).
Sen må man sjuda potatis/ris för lägre effekt.

Sen ska man väl ha lite grönsaker till (ångkokt helst) och vissa envisas med såser. Dem bästa reducerar man ner under en stund , men vissa kanske kör pulver istället 🤔

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Jag skulle nog landa runt 100 kWh med tvättmaskin.

Du förbrukar mindre än så? Då måste du bo i en liten etta utan tv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Två vuxna och ett barn i lägenhet på 93 m2. Tvättmaskin går minst varannan dag. Diskmaskin går också ca varannan dag. 77" TV som är på rätt mycket. Vi lagar ganska mycket mat hemma. Lite datorer, PS5 etc. 228 kWh för september.

Inte illa, vi hamnade straxt över det när vi snålade extremt mycket (läs: sjukt tråkig månad för teknikintresserade personer).

Min dator var nog inte på många minuter, sambons något mer. Använt husets tvättstuga istället för våran egen. Tvn går nån/några timmar per kväll.

Mat lagas förstås varje dag. Diskmaskinen går nog varje dag dock.

Vet inte riktigt vad man skulle kunna dra ner på mer nu :/ Belysning är rätt minimal förbrukning redan (LED överallt).

Vitvarorna skulle kunna vara en bov förstås, dom är nog utgångna ut sortimenten sen länge 🤪

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Vet inte vad för pasta du äter men bättre pasta har 12-15min koktid+ tiden/energi att koka upp vattnet.

Ja, ungefär en kvart tar det om man kokar upp vattnet i vattenkokare och sen kokar på spisen på sjudvärme resten av tiden.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

Inte illa, vi hamnade straxt över det när vi snålade extremt mycket (läs: sjukt tråkig månad för teknikintresserade personer).

Min dator var nog inte på många minuter, sambons något mer. Använt husets tvättstuga istället för våran egen. Tvn går nån/några timmar per kväll.

Mat lagas förstås varje dag. Diskmaskinen går nog varje dag dock.

Vet inte riktigt vad man skulle kunna dra ner på mer nu :/ Belysning är rätt minimal förbrukning redan (LED överallt).

Vitvarorna skulle kunna vara en bov förstås, dom är nog utgångna ut sortimenten sen länge 🤪

Vi har mycket gratis eftersom alla vitvaror är 2022 års modell. Tror det gör ganska mycket. Alla ljuskällor är LED men vi har en ganska ljus lägenhet så fram tills nu för någon vecka sedan har vi knappt använt lampor. Vi har en CASO vattenvärmare som enbart värmer den exakta mängd man behöver direkt ner i koppen/nappflaskan etc, där sparar vi nog en del. Vi kör med dammsugarrobot och bättringsstädar med en Dyson handjagare, tror det är hyggligt energieffektivt också. Undviker torktumlare in i det sista. Kör en hel del mat i en sån Croqpot tryckkokare vilket också borde vara ganska energieffektivt, stora portioner grytor etc som vi portionsförpackar och micrar.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Ni som ligger runt 100kwh per månad, ni kan omöjligen laga mat varje dag?

Jag har tidigare i tråden redogjort för hur vår familj (4 pers, 5:a 113 kvm) snittar 107 kwh/m det senaste halvåret. Vi äter ute kanske en gång per kvartal eller så.