Nederländsk domstol: "Webbkameratvång bryter mot mänskliga rättigheter"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Får man övervaka anställda överhuvudtaget i Sverige? Mer än att företaget ser att man gör sitt jobb, vilket förhoppningsvis märks efter ett kort tag.

Om jag minns det rätt får man inte övervaka stationära arbetsplatser, dvs ditt skrivbord på kontoret, kassan i butiken, förarbåset på spårvagnen, osv. Det är däremot okej att kameraövervaka arbetsplatsens "allmänna" utrymmen, dvs korridorerna på kontoret, butikens lager och varuhyllor, och passagerarutrymmena på spårvagnen, trots att de anställda rör sig där.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Går det inte bara att sätta en tejpbit över kameran, så kan den ju vara igång hur mycket den vill?
Jag tycker inte det är orimligt att behöva ha kameran på under arbetstid om man jobbar på distans, annars är det ju lätt att fuska med vem som faktiskt gör jobbet.
Det är dock viktigt att informera folk om att dem faktiskt är övervakade och då även exakt hur, detta bör även påminnas om till exempel på inloggningsskärmen.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tipko:

En kompis jobbar på distans för ett amerikansk företag och de kräver att hon har mjukvara installerad som tar hennes bild var 10:e minut under arbetstiden.

Fyfan vad vidrigt, vad är det för bolag ens? 1986 vibbar så det skriker om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Fyfan vad vidrigt, vad är det för bolag ens? 1986 vibbar så det skriker om det.

Du tänker inte på "Nineteen Eighty-Four" - boken av George Orwell?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Du tänker inte på "Nineteen Eighty-Four" - boken av George Orwell?

Haha! Tanken var god

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Du tänker inte på "Nineteen Eighty-Four" - boken av George Orwell?

Jo.... jag skyller på att det är måndag

Permalänk
Rekordmedlem

Det är så den amerikanska friheten fungerar, företag där har all frihet de vill att göra vad som helst mot anställda och kunder, det är ju bara att se på hur illa "appföretag" beter sig och techjättarna är inte så dåliga på att övervaka allt de kan de heller.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tacka fan för att man inte bor i USA

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Du tänker inte på "Nineteen Eighty-Four" - boken av George Orwell?

Remaken av "The Fly" från 1986. Flugan på väggen som ser allt!

Permalänk
Sötast

Företagen kanske borde investera i ärendehanteringssystem med samlad statistik och liknande istället för att massövervaka sina anställda via webcam? står folks resultat i pannan på dem? Ser de skyldiga ut?

Blir extra tacksam till det företag jag jobbar på när man läser om detta.
Vi sköter driften, driften sköts via ärendesystem.

Om driften sköts och ärenden stängs inom rimlig tid så finns det ingen som ifrågasätter vad som pågår bakom stängd webcam ( )

Våra möten har inga krav på kamera heller, vad är det man vinner på att se folks ansikten? Vad händer om ens chef är blind, har han då övervakare som skriver hur folk grimaserar?

Pratar med mina kollegor varje dag i antingen sociala möten eller schemalagda sådana. Blir extra roligt trots allt när man ser en kollega ett halvår senare som plötsligt har halva huvudet fullt med skägg Och tro't eller ej så utför han sitt arbete med eller utan skägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Går det inte bara att sätta en tejpbit över kameran, så kan den ju vara igång hur mycket den vill?
Jag tycker inte det är orimligt att behöva ha kameran på under arbetstid om man jobbar på distans, annars är det ju lätt att fuska med vem som faktiskt gör jobbet.
Det är dock viktigt att informera folk om att dem faktiskt är övervakade och då även exakt hur, detta bör även påminnas om till exempel på inloggningsskärmen.

Det är en förbaskat dålig arbetsgivare om de inte litar på sina anställda. Tecken på usel företagskultur om de som jobbar där vill fuska istället för att göra sitt jobb. Om någon missköter sig får väl den personen bli övervakad, inte alla. Sånt sker redan även på fysiska arbetsplatser (omplacering till rummet bredvid chefens eller att man inte får jobba på vissa kontor till exempel).

Skyldig tills motsatsen bevisats skapar motvilja inte motivation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

haha så jäääkla trist för de som måste säkerställa att någon jobbar XD
"Du, Sulan; Kan du ha på dig underkläder när du jobbar? Som din webcam är uppsatt nu så förbrukar vi 3 övervakare per vecka och det är inte förenligt med budgeten".

Men som andra skrev: så länge det förväntade arbetet utförs så borde resten kvitta.
Känns ju som man vill spela in en dags arbete och sedan göra ett "hollywood hack" där man skickar den feeden till deras app
Eller riktar en riktigt stark ljuskälla rakt in i kameran.

Går nog att motivera med att möten blir mer effektiva om folk har kameran påslagen (personligen håller jag inte med men jag upplever att de flesta är av den uppfattningen).

Hos oss blev digitala möten mer effektiva än personliga möten.
Tror vi i snitt kapade mötestiden 50-60%, trots att personer som normalt sätt inte ville prata på personalmöten kunde komma till tals.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Tror mycket är ovanan av att jobba digitalt på detat sätt, det är många chefter och ledningar som har en hög genomsnittsålder som inte har jobbat med IT alls.

Kamera övervaknign nej, men någon form av mjukvara som redovisar timmar man använt på arbets relaterat material då vi oftast har timlön så sk aman ha betalt för säg 8 timamr så bör man ha nära 8 timmars tid på arbets materialet.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Tror mycket är ovanan av att jobba digitalt på detat sätt, det är många chefter och ledningar som har en hög genomsnittsålder som inte har jobbat med IT alls.

Kamera övervaknign nej, men någon form av mjukvara som redovisar timmar man använt på arbets relaterat material då vi oftast har timlön så sk aman ha betalt för säg 8 timamr så bör man ha nära 8 timmars tid på arbets materialet.

Instämmer i ditt resonemang. Det största problemet är nog att det är nytt. Nu befinner vi oss mitt i ett paradigmskifte, och det kommer väl bli en del skandaler, rättegångar och allmänt knorrande, tills regler och etik utkristalliserat sig, och såväl arbetsgivare som arbetstagare vant sig, och fått ett naturligt förhållningssätt till konceptet.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Tror mycket är ovanan av att jobba digitalt på detat sätt, det är många chefter och ledningar som har en hög genomsnittsålder som inte har jobbat med IT alls.

Kamera övervaknign nej, men någon form av mjukvara som redovisar timmar man använt på arbets relaterat material då vi oftast har timlön så sk aman ha betalt för säg 8 timamr så bör man ha nära 8 timmars tid på arbets materialet.

Det kanske skulle funka för vissa typer av jobb, men så fort en del av jobbet kräver en webbläsare så betyder det ju att internethistoriken måste läsas av vilket per automatik är integritetskränkande (min åsikt, inte påstående om det faktiskt skulle vara det ur ett lagligt perspektiv även om jag hoppas på att det är det)

Jag föredrar vad min arbetsgivare gör, litar på mig och kollar på resultatet istället, eventuellt kollar git historiken etc. Sedan använder jag min egna dator för arbetet också, där jag skulle vägra installera spyware, men då skulle de antagligen skicka en jobbdator vilket kanske är mer vanligt för de flesta som jobbar på distans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Det kanske skulle funka för vissa typer av jobb, men så fort en del av jobbet kräver en webbläsare så betyder det ju att internethistoriken måste läsas av vilket per automatik är integritetskränkande (min åsikt, inte påstående om det faktiskt skulle vara det ur ett lagligt perspektiv även om jag hoppas på att det är det)

Jag föredrar vad min arbetsgivare gör, litar på mig och kollar på resultatet istället, eventuellt kollar git historiken etc. Sedan använder jag min egna dator för arbetet också, där jag skulle vägra installera spyware, men då skulle de antagligen skicka en jobbdator vilket kanske är mer vanligt för de flesta som jobbar på distans?

Jo men samtidigt ska man ju göra dom timmarna man får betalt för så man inte stress kör en sak i 2 timmar och sen tar ledigt medans arbetsgivaren betalar för 8 timmar utan gör man ett jobb på 2 timmar ska man ha betalt för 2 timmar.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Jo men samtidigt ska man ju göra dom timmarna man får betalt för så man inte stress kör en sak i 2 timmar och sen tar ledigt medans arbetsgivaren betalar för 8 timmar utan gör man ett jobb på 2 timmar ska man ha betalt för 2 timmar.

Det beror väl på vad det är för typ av jobb också? Om det bara finns en viss arbetsmängd på en dag och en person är fyra gånger mer effektiv än en annan anställd, ska denna person då tjäna 25 % så mycket trots att den uträttat lika mycket?

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Skrivet av Gelantious:

Vi i Sverige skyddas väl redan från med att man inte får kameraövervaka anställda. Eller det gäller inte för webkamera för distansarbete?

Tror der, men samtidigt så är det ju utbrett inom både kollektivtrafiken och vissa paketleveranser att vissa visas på nätet exakt vart de befinner sig, kanske något som borde testas rättsligt, för tycker det verkar väldigt intigritetskränkande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Om jag minns det rätt får man inte övervaka stationära arbetsplatser, dvs ditt skrivbord på kontoret, kassan i butiken, förarbåset på spårvagnen, osv. Det är däremot okej att kameraövervaka arbetsplatsens "allmänna" utrymmen, dvs korridorerna på kontoret, butikens lager och varuhyllor, och passagerarutrymmena på spårvagnen, trots att de anställda rör sig där.

Kan tyvärr inte stämma. I Stockholm så har iallafall bussarna 2 kameror vid förarplatsen.en riktad från där föraren sitter mot första dörren och en kamera vid första dörren riktad mot föraren

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PlogarN97:

Jag tycker inte den ska vara igång under hela arbetsdagen.

Däremot under möten så tycker jag det är rimligt att alla ska ha webbkameran igång

Jag tycker inte det ger något att folk har igång kameran, bäst är när alla har den avstängd och så fokuserar man på det väsentliga istället.

Undantag för anställningsintervju, där kan jag se en fördel med att se vem man pratar med.

Permalänk
Medlem

Regelrätt övervakning som beskrivs i artikeln låter ju helt galet. Skulle aldrig ställa upp på det. Att däremot ha på kameran i möte ser jag som en självklarhet. Forskningen visar att större delen av ens kommunikation är icke-verbal och förmedlas till stor del via kroppsspråk. Fine, har man ett rent tekniskt möte för att lösa en viss uppgift inom en mogen grupp funkar det ju utan kamera, men långt ifrån alla möten är av denna typen.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Jo men samtidigt ska man ju göra dom timmarna man får betalt för så man inte stress kör en sak i 2 timmar och sen tar ledigt medans arbetsgivaren betalar för 8 timmar utan gör man ett jobb på 2 timmar ska man ha betalt för 2 timmar.

Kunde inte hålla med mindre

Ta ett exempel som jag känner väl. En jag känner som lagade maskiner. Fanns kanske på 50 olika platser i sverige där alla jobbade lokalt med sina maskinparker. Underhåll och hålla sig till scheman, som att de skulle besiktas enligt intervall och akutjobb lite när som helst.

Han började med att strukturera upp allt, göra besiktningar samma månad för alla maskiner på samma ställe (så man slapp åka mellan så mycket) trots att det initialt var mycket extra jobb, beställa hem reservdelar och ha i bilen och inte alltid vänta tills de gick sönder, passa på att kolla vanligt slitage när andra delar skulle besiktas, byta delar som inte var helt slut när man ändå var på rätt ställe etc…

De andra på jobbet hade mellan 50-150 maskiner att sköta. Min vän hade 350 och var ensam att ha mer än 150, och ändå ha bäst kundnöjdhet

Ändå jobbade han i snitt 6h per dag sista åren. Initialt var det många 12h dagar och även helgjobb, men efter att ha satt igång allt på en bättre nivå gick det snabbt över. Lära upp operatörerna vad de gör för fel som sliter på maskinerna onödigt mycket, i vissa fall peka ut brister i lokaler eller annan infrastruktur som skulle förbättra…

Det handlar verkligen inte om att göra sina timmar, det handlar om att göra sitt jobb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Kan tyvärr inte stämma. I Stockholm så har iallafall bussarna 2 kameror vid förarplatsen.en riktad från där föraren sitter mot första dörren och en kamera vid första dörren riktad mot föraren

I det fallet skulle det ju dock kunna vara något som busschaufförerna själva begärt, för sin egen säkerhets skull. Rimligen borde spelreglerna se lite annorlunda ut då

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kunde inte hålla med mindre

Ta ett exempel som jag känner väl. En jag känner som lagade maskiner. Fanns kanske på 50 olika platser i sverige där alla jobbade lokalt med sina maskinparker. Underhåll och hålla sig till scheman, som att de skulle besiktas enligt intervall och akutjobb lite när som helst.

Han började med att strukturera upp allt, göra besiktningar samma månad för alla maskiner på samma ställe (så man slapp åka mellan så mycket) trots att det initialt var mycket extra jobb, beställa hem reservdelar och ha i bilen och inte alltid vänta tills de gick sönder, passa på att kolla vanligt slitage när andra delar skulle besiktas, byta delar som inte var helt slut när man ändå var på rätt ställe etc…

De andra på jobbet hade mellan 50-150 maskiner att sköta. Min vän hade 350 och var ensam att ha mer än 150, och ändå ha bäst kundnöjdhet

Ändå jobbade han i snitt 6h per dag sista åren. Initialt var det många 12h dagar och även helgjobb, men efter att ha satt igång allt på en bättre nivå gick det snabbt över. Lära upp operatörerna vad de gör för fel som sliter på maskinerna onödigt mycket, i vissa fall peka ut brister i lokaler eller annan infrastruktur som skulle förbättra…

Det handlar verkligen inte om att göra sina timmar, det handlar om att göra sitt jobb

Exakt! Man får ju betalt för att arbetet ska utföras, inte för timmarna man råkar vara där. Den sinnessjuka övervakning som vissa arbetsgivare börjat med är ju helt uppåt väggarna moraldödande för de som utsätts för den. Vem orkar göra mer än det absolut minsta godkända när cheferna litar så lite på sina anställda att de ska övervakas konstant, hela grejen är så kontraproduktiv och onödigt elakt.

Permalänk
Medlem

Om företaget kräver att dom anställda ska filmas hela tiden så ska den anställda självklart se VD och hela styrelsen på samma sätt. Om VD:n och styrelsen inte anser det är okey, ja då har vi så klart svaret att det är lika fel att filma den anställda "på golvet".

USA:s arbetslagar ett ett skämt. Bra att dom fick fel i detta.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Apråpå kameraövervakning av en fast arbetsplats på Biltema till exempel sitter kameror som övervakar personalen i kassorna. Det är lite som WIN -win. Om det saknades "lite" pengar i kassalådan, kunde chefen spola på videon och kolla att det inte var kassören som la pengarna i fickan, utan av rent misstag gav för mycket växel tillbaka till kunden. Det fanns också bedragarna som "ville växla lite cash" och försökte lura kassören på några hundralappar. En gång blev man också pistolhotat av en rånare. Men ja... Det kunde allt möjligt.

Grej nummer två, som ingen tog upp här är försäkringen.
Jag jobbar som en rörmokare och när jag åker ut på service till en kund så betraktas kundens hem som min arbetsplats och omfattas av vissa krav, regelverk och försäkringar. Det jag undrar om är om det händer en olycksfall när du jobbar hemifrån under arbetstid. Omfattas man av samma skydd/försäkringar som gäller på ordinarie arbetsplats? Har man någon bra exempel?

Permalänk
Rekordmedlem

Det är skillnad på att ha övervakningskameror i hemmet eller på en separat arbetsplats utanför hemmet och det är rimligt att man har olika regler för det men det är inte fritt fram för kameraövervakning på en dedikerad arbetsplats heller men att kameraövervaka någons hem mot den boendes vilja är väldigt integritetskränkande.

Skrivet av friArsenik:

Apråpå kameraövervakning av en fast arbetsplats på Biltema till exempel sitter kameror som övervakar personalen i kassorna. Det är lite som WIN -win. Om det saknades "lite" pengar i kassalådan, kunde chefen spola på videon och kolla att det inte var kassören som la pengarna i fickan, utan av rent misstag gav för mycket växel tillbaka till kunden. Det fanns också bedragarna som "ville växla lite cash" och försökte lura kassören på några hundralappar. En gång blev man också pistolhotat av en rånare. Men ja... Det kunde allt möjligt.

Grej nummer två, som ingen tog upp här är försäkringen.
Jag jobbar som en rörmokare och när jag åker ut på service till en kund så betraktas kundens hem som min arbetsplats och omfattas av vissa krav, regelverk och försäkringar. Det jag undrar om är om det händer en olycksfall när du jobbar hemifrån under arbetstid. Omfattas man av samma skydd/försäkringar som gäller på ordinarie arbetsplats? Har man någon bra exempel?

Du kan läsa hur AFA agerar via länken nedan.

Skadefall i hemmet bedöms i princip enligt samma regler som vid skada i arbetet. Avgörande för om en skada ska bedömas som en arbetsskada är vilken anknytning (samband) som skadan har med arbetet.
Däremot gäller försäkringen inte när man skadar sig i hemmet i största allmänhet.

https://www.afaforsakring.se/privatperson/arbetsskadeforsakri...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

USA:s arbetslagar ett ett skämt. Bra att dom fick fel i detta.

Fast det är inte USA:s lagar som gäller i denna domstol?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd

Konstigt att den nederländska domstolen tycker att det är fel med kamerövervakning. Vad är nästa steg? Tatueringar ska premieras med skattesubventioner?

Grammatiken.
Permalänk
Medlem
Skrivet av HeligeAnsgar:

Konstigt att den nederländska domstolen tycker att det är fel med kamerövervakning. Vad är nästa steg? Tatueringar ska premieras med skattesubventioner?

Prosit?