Tilltagna priser när B650-moderkort listas i Sverige

Permalänk
Melding Plague

Tilltagna priser när B650-moderkort listas i Sverige

Under måndagskvällen dök ytterligare en uppställning moderkort till Ryzen 7000-serien upp hos svenska återförsäljare. AMD:s utlovade lägsta prispunkt skymtas inte.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Priserna har nästan dubblats mot b450? holy moley

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Själv gav jag strax under 500:- hos webhallen för mitt Gigabyte B550M S2H som med lätthet skulle kunna driva 5800X3D och få likvärdig spelprestanda som dessa nymodigheter. Ångrar lite att jag inte slog till under bonanzan. Men 5600X får duga de kommande åren.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Tillgång på produkter styr pris men vill man sälja så spelar också pris in. Risken är att när priset sticker iväg så kommer man istället att gå på föra generationen som har rea eller ett lägre pris. Sitter du på en mycket äldre dator så kommer föra generationen ändå att bli ett upplyft och den som har en stram budget kommer att med stor sannolikhet gå för det som är billigast vilket då kommer att missgynna den nya plattformen då prisbilden ligger så högt.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Tja, ska man vara positiv så får det ju folk att känna att deras nuvarande moderkort och minnen var ett bra och prisvärt inköp åtminstone.

Permalänk
Medlem

Ajsing bajsing, det här hjälper ju inte direkt AMD:s försäljningsdipp.

Jag minns när ett påkostat moderkort gick på 2500:-, och det var inte särskilt länge sedan.

Dålig dollarkurs går ju inte göra något åt, men ändå.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Tycker det är helt galet. Tycker inte det finns någon anledning att gå upp från am4 till am5 än med dessa priser.

Något som gärna kunde få standardiseras är flera m2 slots än 2. Tradigt att det ska vara sånt premiumpris på 3/4+.

Permalänk
Medlem

Tror priserna kommer att droppa rejält i vår, försäljningen kommer ju att totalt stagnera med priserna och hur världsekonomin ser ut nu...

Tänkte mitt grafikkort nog skulle va dyraste delen av min nya dator, men 8 papp äts ju upp bara av en ny processor och ett moderkort med råge. Får se om det ens blir en ny dator eller om jag bara skaffar 58003D och kör på något år eller två till med trotjänaren.
Blir ju en jävla uppgradering från 2600X trots allt.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Skrivet av Frux:

Tja, ska man vara positiv så får det ju folk att känna att deras nuvarande moderkort och minnen var ett bra och prisvärt inköp åtminstone.

Du glömmer bort att vi är många som sitter på betydligt äldre system. Börjar bli tröttsamt med kommentarer som din att ni tror majoriteten på swec sitter på system som är högst en generation gammal.

Men att återgå till tråden. Min planerade uppgradering till Zen 4 kommer ställas in. Blir att köpa begagnat istället.

Permalänk
Snusfri

Verkar som att AMD inte vill sälja något denna generation med tanke på hur pass byxvarm 7000-cpu'erna är och nu med dessa extrema priser på budgetkretsar.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Dyrt är det nya billiga tydligen

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag sitter här med signaturburken och känner att man kanske är rätt nöjd ändå.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Det är bara att övervintra och lägga slantarna på elräkningen istället

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av matrimLOL:

Tycker det är helt galet. Tycker inte det finns någon anledning att gå upp från am4 till am5 än med dessa priser.

Något som gärna kunde få standardiseras är flera m2 slots än 2. Tradigt att det ska vara sånt premiumpris på 3/4+.

Håller med dig.
För mig har 3 diskar varit optimalt (OS, Spel, Övrigt)
Hade tänkt mig skippa allt vad SATA heter i nästa dator.
3st PCI 4 skulle täckt detta, men det blir snabbt många pengar om jag sätter ribban där.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis sjunker priserna när Core 13th lanseras.
4 lök för ett moderkort i mellanklassen är orimligt.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Börjar bli tröttsamt med kommentarer som din att ni tror majoriteten på swec sitter på system som minst är en generation gammal.

Fast de flesta sitter nog med ett system som är minst en generation gammalt. Jag har svårt att tro att majoriteten sitter med senaste generationen.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Fast de flesta sitter nog med ett system som är minst en generation gammalt. Jag har svårt att tro att majoriteten sitter med senaste generationen.

Jag menade högst såklart.

Permalänk
Medlem

Intressant om man läser på ex Gigabyte Aorus Master B650E kortet.
Står att om man ockuperar en M2 slot förutom den första slotten så hoppar PCIe x16 slotten ner till 8X.
Alltså oavsett vad du sätter i M2 slot 2,3,4.
Kan vara bra att veta kanske.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Det billigaste B650M hos Inet (2490 kr) är 200 kr dyrare än det dyraste B550M hos Inet (2290 kr).

Man förstår varför AM5 säljer dåligt.

Permalänk

För dyrt. Och för lite imponerande. Liksom 2st m.2 platser, ja det har jag på mitt 5år gammalt mellansegmentmoderkort.

Som jag brukar säga. Jag är beredd på att betala mycket extra för mycket bättre saker. Men dagens dator, mobiltelefoner etc ser jag mest på att de inte har gjort så mycket åt de stora bristerna, men de har ökat priserna mycket.

Permalänk
Medlem

Men vad är det som blivit så kostnadsdrivande? Har moderkort blivit raketforskning? Eller passar tillverkarna helt enkelt på?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Men vad är det som blivit så kostnadsdrivande? Har moderkort blivit raketforskning? Eller passar tillverkarna helt enkelt på?

https://www.di.se/valutor/usdsek-4615907/

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Jag sitter här med signaturburken och känner att man kanske är rätt nöjd ändå.

Jag känner lite samma sak. Vill uppgradera, men det är på tok för dyrt så det man har får helt enkelt lov att fungera ett par år till Blev docktvungen att köpa nytt moderkort till grabben när mitt gamla B350M Mortar gav upp så blev ett B550 men det gick på 890.- så inte hela världen, men dom nya korten är sinnessjukt dyra :/

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Även fast jag har råd och gillar att ligga på topp kommer jag inte lägga ut för nån hårdvara som släpps nu.
Priserna är inte "tilltagna", de är rakt av idiotiska.
Varken AMD och Nvidia verkar ha kontakt med den nuvarande ekonomiska utvecklingen i världen.
De kommer sälja slut på premiumprodukterna, men bli sittande med ett överskott av vad som borde vara ekonomiskt tillgängligt för alla.
Priserna måste komma ner till hälften om de vill behålla sin marknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Men vad är det som blivit så kostnadsdrivande? Har moderkort blivit raketforskning? Eller passar tillverkarna helt enkelt på?

Passar nog på. Köpte en bräda mini atx för 790kr funkar perfekt om man inte klockar men idag är det nog undervolting som gäller.
Kanske kommer billigare sen?
Köpte Aorus för ca 1500kr med bra oc alternativ och starka vrms.

Sitter nog kvar ett par år till på detta jag har nu. Priserna rusar hårt nu pga många olika anledningar och då passar alla som kan att dra på lite extra med inflation som vanligaste ursäkten till ibland väldigt kraftiga höjningar

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Intressant om man läser på ex Gigabyte Aorus Master B650E kortet.
Står att om man ockuperar en M2 slot förutom den första slotten så hoppar PCIe x16 slotten ner till 8X.
Alltså oavsett vad du sätter i M2 slot 2,3,4.
Kan vara bra att veta kanske.

Skulle gissa (när jag läst manualen) att x16 platsen kan dela sig i x8, x4, x4 där de 2 x4 länkarna går till dom 2 nedre M.2 platserna. Och grafikkortet får x8 istället för x16.

Visa signatur

Aopen H450A, MSI B450m
Ibland så skriver jag inte så fort.
Salt kan behövas om jag skrivit något efter 23:58

Permalänk
Medlem

Dels är dollarn dyr och dels passar tillverkarna på. De har väl tittat på nvidia och sett att folk verkar vilja betala fantasisummor.

Personligen röstar jag med plånboken och skippar denna generation.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Intressant om man läser på ex Gigabyte Aorus Master B650E kortet.
Står att om man ockuperar en M2 slot förutom den första slotten så hoppar PCIe x16 slotten ner till 8X.
Alltså oavsett vad du sätter i M2 slot 2,3,4.
Kan vara bra att veta kanske.

Det verkar bara gälla två av portarna vad jag kan se, två använder de extra x8 PCIe 5.0-banorna från processorn tänkta för just M.2 och två snor banor från de x16 PCIe 5.0-banorna som är tänkta för grafikkortet. PCIe 4.0-banorna från styrkretsen används istället för några extra PCIe-portar och annat.

Det känns lite galet prioriterat, vem behöver fyra PCIe 5.0 SSDer? Det hade nog varit vettigare att bara dela PCIe-banor med de extra PCIe-portarna och köra PCIe 4.0 på två av M.2-portarna istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

...vem behöver fyra PCIe 5.0 SSDer?

Vem behöver inte det?

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det verkar bara gälla två av portarna vad jag kan se, två använder de extra x8 PCIe 5.0-banorna från processorn tänkta för just M.2 och två snor banor från de x16 PCIe 5.0-banorna som är tänkta för grafikkortet. PCIe 4.0-banorna från styrkretsen används istället för några extra PCIe-portar och annat.

Det känns lite galet prioriterat, vem behöver fyra PCIe 5.0 SSDer? Det hade nog varit vettigare att bara dela PCIe-banor med de extra PCIe-portarna och köra PCIe 4.0 på två av M.2-portarna istället.

Precis, så jag tänkte när jag läste också. Känns skevt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB